Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:06

Darwin. Evolutieleer. Zij worden opgegeten, degene die -terecht- bang is voor een wolf niet.
Het lost zich vanzelf op.

:D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:41

Ik heb op YT eens een filmpje gezien van een waakhond die buiten aan de ketting zat en een wolf. Die wolf was ook heel 'speels' ; met zijn staart kwispelen en 'dansen'. Tot de hond (na enig geblaf) dacht dat het idd een 'speelmaatje' was en zijn boze gedrag staakte. Toen greep de wolf hem en 'dankzij' de ketting kon de hond geen kant op. Hij heeft het ook niet overleefd.

Dit 'speelse gedrag' heb ik hier bij zowel wandelaars als fietsers al gezien...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:48

Wolven spelen niet. Dat kost energie en levert niks op. Wolven oefenen. Dat kost ook energie maar levert kennis, kunde en ervaring op.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:49

Lijkt mij ook een enorme misvatting dat het “slechts speels” gedrag is. Dit verkennende gedrag lijkt mij ook heel dicht tegen “even kijken hoe jij reageert en dan nu bijt ik je strot door”.

Waarom zijn die zogenaamde experts toch te hele tijd aan het verdedigen en bagataliseren? Het is toch hartstikke logisch dat deze top predatoren boven aan de voedselketen staan en super goede jagers zijn en niets zullen schuwen?

Het zal een lange adem worden helaas.

Wanneer zou het in Brussel ookalweer op de agenda komen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:52

DubbelFun schreef:
Ik heb op YT eens een filmpje gezien van een waakhond die buiten aan de ketting zat en een wolf. Die wolf was ook heel 'speels' ; met zijn staart kwispelen en 'dansen'. Tot de hond (na enig geblaf) dacht dat het idd een 'speelmaatje' was en zijn boze gedrag staakte. Toen greep de wolf hem en 'dankzij' de ketting kon de hond geen kant op. Hij heeft het ook niet overleefd.

Dit 'speelse gedrag' heb ik hier bij zowel wandelaars als fietsers al gezien...

Wel 's een kat zien spelen met een muis?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:54

Ja, een huiskat.
Een huiskat is geen wolf.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:55

Onali schreef:
De wolven wilde alleen maar spelen met het edelhert in het water.

[ [url=m/kFi2Lq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7AWqVZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

|o

:x
Het zijn waarschijnlijk dezelfde malloten die ook roepen dat hun hond niks doet en alleen wil spélen (met een stijve lichaamshouding, gesloten bek en harde ogen fixeren op de tegenliggende hond).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:03

rien10 schreef:
Ja, een huiskat.

Nou die van mij spelen eerst en dan vreten ze m op , dat bedoelde ik te zeggen, jagers spelen niet, jagende dieren beoordelen de prooi , oefenen en als t kan of ze zijn er klaar mee slaan ze toe

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:04

Je hebt het over huiskatten.
Ik over een wilde wolf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:05

rien10 schreef:
Ja, een huiskat.

Het is mij inmiddels duidelijk geworden dat niet alleen katachtigen met hun eten (willen) "spelen". Kennelijk is intelligentie daar ook een belangrijke factor voor.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:07

Met hun eten. Dus met een (bijna) dode prooi. Niet met een fietser, wandelaar of hond die voorbij loopt en niet wordt aangevallen. Dat is testen, inschatten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:13

Nee hoor, onze kat nam geregeld een nog fitte muis mee voor de kittens , oefenen maar .
En ja t verschil wolf en kat zie ik ook , maar jagen vangen en prooi inschatten zie ik ook overeenkomsten in

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:14

Precies. Oefenen voor de kittens. Daar zeg je hetzelfde als ik.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:52

SunnyHorse schreef:
Waarom zijn die zogenaamde experts toch te hele tijd aan het verdedigen en bagataliseren?

Wellicht komt het omdat ze jaren het gedrag van "onze" hybride wolven hebben kunnen bestuderen.
En deze toch meer hondengedrag vertonen dan "zuivere" wolven doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:32

Ik zelf kan er wel speels gedrag in terug zien. Net als bij de katten. Maar het is natuurlijk geen eerlijk spelletje en niet de bedoeling het hertje te sparen. Ik geloof best dat jonge wolven die genoeg te vreten hebben er ook wel spel van maken. Maatstaf betekent niet dat het onschuldig is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:40

Onali schreef:
En de wolf van Austerlitz gaat verder naar boven.
Den Dolder ligt iets verder naar boven als waar woensdag de confrontatie met hond is geweest in Zeist.

Zal dit dan een consequentie zijn vanwege die run gister?

Hoogland ligt naast/ boven Amersfoort dus dat zal een andere wolf zijn geweest.
Of hij had veel zin om te wandelen vannacht.

Lastig te zeggen hè?! Gisterenmiddag was er ook een in Maarn. Kan een van het koppel zijn uit den Treek. En die zitten natuurlijk ook dichter op Amersfoort. En dan dan solitaire mannetje in Den Dolder. Maar dat is natuurlijk speculeren.

Maar het kan ook best te lopen zijn op een dag. Ik woon hier en ken de bossen goed. Je steekt zo door en dan ben je overal zo.

Wie weet zitten er wel meer dan 3 volwassen wolven en 5 pups.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:21

Gisteren avond liepen mijn vriend en ik met mijn paard in het bos bij Rhenen, ff wandelen. Op een gegeven moment zagen we 2 keer een groepje reeën helemaal in paniek voorbij komen. Ik dacht gelijk, zit die wolf hier nu ook?
Kan natuurlijk makkelijk wat anders geweest zijn, heb verder ook niks gezien, maar ik denk dan wel gelijk daar aan....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:36

Was het wel echt paniek, en waren het er 2 of meer? Het is ook de bronst, dus zou ook kunnen dat je 1 bok hebt gezien die achter een geit aan zat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:42

Cinnepin schreef:
Gisteren avond liepen mijn vriend en ik met mijn paard in het bos bij Rhenen, ff wandelen. Op een gegeven moment zagen we 2 keer een groepje reeën helemaal in paniek voorbij komen. Ik dacht gelijk, zit die wolf hier nu ook?
Kan natuurlijk makkelijk wat anders geweest zijn, heb verder ook niks gezien, maar ik denk dan wel gelijk daar aan....

Ik hoop het niet, dit is nu nog de enige plek op de UH waar ik ontspannen met mn hond (los)loop. :') Ben er vanmorgen nog geweest, heerlijk!!

Maar ik herken het gevoel wel. Als ik hier nu geritsel in de bosjes hoor dan check ik echt wat het is. In het donker voelt al helemaal niet meer fijn…

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:48

Als het gaat om het bos bij de dierentuin, daar is al eens eerder een wolf gespot. Enige tijd geleden al.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:11

Douce schreef:
Als het gaat om het bos bij de dierentuin, daar is al eens eerder een wolf gespot. Enige tijd geleden al.

-O- Nou…

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:39

Douce schreef:

Ik weet alleen dat er in 2018 een wolf rondom Veenendaal heeft gelopen maar ik kan mij geen andere zichtmeldingen herinneren. Ik woon in Veenendaal en paarden staan in Rhenen dus ik hou het nauwlettend in het gaten. Wellicht dat de melding die jij bedoelt wel dezelfde was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:46

Er heeft een paar weken terug nog een wolf gelopen vlakbij Sauna de Heuvelrug. Daar is een man met 2 hondjes een tijdje achtervolgd. De hondengekke wolf die nu vooral rondom Zeist loopt is vorig jaar ook een paar keer gesignaleerd bij het losloopgebied aan de Slaperdijk in Veenendaal.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:52

SusanH schreef:
Was het wel echt paniek, en waren het er 2 of meer? Het is ook de bronst, dus zou ook kunnen dat je 1 bok hebt gezien die achter een geit aan zat.

Nee 2 keer echt een groepje en ja zag eruit als paniek.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:53

Douce schreef:

Nee bos rondom Kwintelooijen