Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:40

Vossen lusten ook wel schaap, maar een gezond en volwassen schaap is toch echt een flinke klus voor een vos. Terwijl dat voor een wolf natuurlijk peanuts is. Bovendien hebben vossen toch zeker niet het vermogen om een halve kudde uit te moorden. Als schapenboer weet je dat je schapen daar dus kwetsbaar voor is. Maar niet koeien, pony's, paarden, schotsehooglanders....

Wat me bij Bij12 wel stoort is dat er altijd maar 1 uitslag is, het is of wolf, of hond of vos of .. nooit "hond, vos en wolf". Altijd maar 1.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:52

pluklief schreef:
Zo'n wolf afschieten zou ik zelf heel weinig moeite mee hebben. Net zoals die Billy van een paar jaar geleden, die hadden ze hier al af moeten schieten ipv eerst nog naar Frankrijk laten lopen.

Ja maar hij word niet geschoten.
Hij heeft even een uitstapje naar Duitsland gemaakt maar ook alweer lang terug.
https://www.hetschaap.nl/hoog-raster-ho ... iet-tegen/
https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-lee ... ~a1bf90dd/

En zijn aanval op 4 volwassen koeien op 10 mei 22 is vermoedelijk wolf.
Dit door de sporen.
Maar het volop zeggen. Nee... Dat niet.

https://www.stal-en-akker.nl/artikel/47 ... d-someren/
Met foto

Echwel

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:54

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:56

rien10 schreef:
Niks en nu. Je kan niets. Ik denk dat het een utopie is dat er wolf-proof omheiningen zijn. Nou ja, in de dierentuinen zijn ze wolf-proof. Tot op zekere hoogte. In Blijdorp ging het wolven buitenverblijf dicht bij vorst. (i.v.m. dichtvriezen van de sloot)

Ja en in Amersfoort kwamen de wolven er uit. Slachten zelfs elkaar nog af. En dan hebben we het over zeer zwaar uitgevoerde, hoge, beveiligde, onder stroom, hekken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:00

stal_HD schreef:
Ik denk dat geen enkele boer er een probleem mee heeft als er heel enkel een keer een schaap gepakt wordt en geheel opgegeten. Mits er ook een vergoeding voor staat.
Maar laten we wel eerlijk zijn. Wie zou zich aanbieden als vrijwilliger? Niemand toch?

Nu de realiteit. De wolf is een opportunist. Hij pakt wat hij pakken kan voor de lol of om zijn skills te verbeteren. Mij een zorg hoe het genoemd wordt. Het komt op hetzelfde neer. Veel leed voor het dier en verdriet voor de eigenaar.

De wolvenliefhebbers zijn mensen die zich veilig wanen met hun huisdier of zelfs helemaal geen huisdier hebben. Die worden niet geraakt in hun emoties.
Ik zou graag zien dat de wolf hen pakt. Hun kind vind ik te ver gaan, maar het zal dan wel het hek van de dam zijn. Want dan is de wereld te klein. Nu is alles nog ver van hun bed show.
En dat is waar ik zo'n moeite mee heb. Veel blèren en vertellen wat je moet doen en wat niet. Maar nooit inleven in wat de ander mee maakt, of mee kan maken, omdat de wolf in hun omgeving bivakkeert.

Ben niet eens een boer maar ik heb er wel problemen mee. Godsvermogen aan omheining uit gegeven. Megaveel onderhoud en dan gaat die wolf links en rechts over , onder of door alle omheiningen waar hij zin in heeft. Diepdroevig vind ik het en nee ik wil er ook geen 1 kwijt. En ik wil hem ook niet aan het ajagen hebben achter alle schapen want dan ben je ook nog een dosis stress rijker onder de schapen en-of andere dieren, waar ook narigheid van komt. Niks wil ik aan de wolf kwijt. Boel geld ben ik er wel aan kwijt inmiddels en heel veel uren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:13

Rizette en anderen met zelfde ervaring :knuffel:

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:54

pien_2010 schreef:
Rizette en anderen met zelfde ervaring :knuffel:

Taalkundig een prutje maar de boodschap komt gelukkig wel over. We zitten er mooi mee opgescheept.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:05

Echwel schreef:
https://fb.watch/lHRegM1h4s/

Geeft wat meer duidelijkheid over wat er gebeurd is

Het is jammer dat de media zulke tegenstrijdige berichten geeft. In het bovenstaande worst aangegeven dat de man de wolf er uit wilde laten via het hek, maar elders wordt aangegeven dat de man dit juist niet wilde doen, omdat die wolf dan voor op straat zou belanden en daar vrij veel fietsers langs komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:15

Triest dat dit zo allemaal moet...
Dit zal niet het laatste incident blijven ben ik bang.

Denk dat de aanklacht ook komt door het feit dat er een "omheining" staat. Dat clubje wil een verbod op alle gehouden dieren. Dus wanneer het hun uitkomt moet je je schapen beschermen. Maar als je dat doet volgens de richtlijnen dan is het ook niet goed want het zijn gehouden dieren achter een draadje en dat is sielugh.

Echt waar ze zijn helemaal van de pot gerukt met die regeltjes. Het is maar net hoe de wind waait bij zulke lui en die windrichting veranderd alle kanten op.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:51

Wintu schreef:
Echwel schreef:
https://fb.watch/lHRegM1h4s/

Geeft wat meer duidelijkheid over wat er gebeurd is

Het is jammer dat de media zulke tegenstrijdige berichten geeft. In het bovenstaande worst aangegeven dat de man de wolf er uit wilde laten via het hek, maar elders wordt aangegeven dat de man dit juist niet wilde doen, omdat die wolf dan voor op straat zou belanden en daar vrij veel fietsers langs komen.

De man wilde dat in eerste instantie doen. Maar werd aangevallen .De burgemeester vond het te gevaarlijk omdat de wolf aangevallen had en wilde deze niet los laten omdat daar ook veel fietsers langs komen en heeft besloten om de wolf ter plekke af te laten schieten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:53

Mellow schreef:
Triest dat dit zo allemaal moet...
Dit zal niet het laatste incident blijven ben ik bang.

Denk dat de aanklacht ook komt door het feit dat er een "omheining" staat. Dat clubje wil een verbod op alle gehouden dieren. Dus wanneer het hun uitkomt moet je je schapen beschermen. Maar als je dat doet volgens de richtlijnen dan is het ook niet goed want het zijn gehouden dieren achter een draadje en dat is sielugh.

Echt waar ze zijn helemaal van de pot gerukt met die regeltjes. Het is maar net hoe de wind waait bij zulke lui en die windrichting veranderd alle kanten op.

Zeer treffend beschreven. Hoe dan ook is de dierhouder altijd fout. Dat is wel altijd hetzelfde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:30

pluklief schreef:
Conflicten ga je altijd houden zowel in een dicht bevolkt land als in een dunner bevolkt land.

Volgens dezelfde bron op basis van dezelfde criteria heeft NL 520 inwoners per km2 en Spanje 94. Ruim 5 keer zo dichtbevolkt dus in NL.
Volgens recent, heel goed onderbouwd, multidisciplinair onderzoek is er in Spanje ruimte voor 6000 wolven. Deel dat door 6 en dan krijg je 1000.
Nu zijn er 35 en die moeten al liefst afgeschoten volgens de dominante mening hier.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 21:55

Alleen naar aantallen mensen kijken helpt niet. Ik denk namelijk niet dat je bedoelt dat die mensen ook de prooi moeten zijn... Hoeveel groot wild is er in Spanje? en in Nederland? Ruimte is belangrijk, voedsel nog meer.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:02

En zijn het er maar 35, nu 34, of zijn het er al meer?
De experts in ons landje hebben al bewezen er regelmatig naast te zitten...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:20

Huertecilla schreef:
pluklief schreef:
Conflicten ga je altijd houden zowel in een dicht bevolkt land als in een dunner bevolkt land.

Volgens dezelfde bron op basis van dezelfde criteria heeft NL 520 inwoners per km2 en Spanje 94. Ruim 5 keer zo dichtbevolkt dus in NL.
Volgens recent, heel goed onderbouwd, multidisciplinair onderzoek is er in Spanje ruimte voor 6000 wolven. Deel dat door 6 en dan krijg je 1000.
Nu zijn er 35 en die moeten al liefst afgeschoten volgens de dominante mening hier.

Hoe is de verhouding voor wolven echt leefbare natuur Spanje:Nederland? Ik vrees dat op die manier Nederland er aardig bekaaid afkomt...

En die 35 zitten voor zover ik weet op de Veluwe, er zitten nu ook 2 roedels in Friesland/Drenthe, waarvan 1 2x jongen heeft en de ander vermoedelijk 1x. Oppervlakte Drents-Friese Woud is 61 km2. Daar zitten dus waarschijnlijk minimaal 8 wolven, waarvan het eerste nest waarschijnlijk binnenkort aan de zwerf gaat... We hebben hier totaal geen natuur waar nooit iemand komt, dat is in Spanje echt wel anders.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:23

different1 schreef:
En zijn het er maar 35, nu 34, of zijn het er al meer?
De experts in ons landje hebben al bewezen er regelmatig naast te zitten...

Veel meer, minstens een stuk of 50, maar ze rekenen de jonkies niet mee

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:28

Deel dat nog eens door 11 en dan heb je het landoppervlakte van Nederland. En dan zit je op 90. En in tegenstelling tot in Spanje zijn hier dus ook vrijwel geen mensarme gebieden waardoor ze hun schuwheid versliezen.

Daarnaast heeft Spanje haar populatie veel meer geconcentreerd, waardoor de mensarme gebieden nog veel groter zijn dan dat je zou verwachten als je puur kijkt naar aantal inwoners/km2 en totale oppervlakte.

Dit is Spanje in 2018. Voor de duidelijkheid: alles dat donkeroranje is heeft 50-100 inwoners/km2, alles dat rozerood of donkerder is heeft 100+ inwoners.
Afbeelding

Dit is Nederland in 2022, niet helemaal hetzelfde jaar. Maar close enough ( https://www.vzinfo.nl/bevolking/regionaal ). Alles wat oranje is, is net zo dichtbevolkt als wat op de Spaanse map paars/violet is. Alles wat blauw omcirkelt is, is donkeroranje in de kaart van Spanje, de rest van het groen is rozerood in 2 tinten, alles wat geel is in Nederland is de donkerste rozerood Met als uitzondering Terschelling en vlieland, die zijn wel licht tot gewoon oranje (22 en 29 inwoners/km2), maar aangezien dit eilanden zijn, gaat de wolf daar waarschijnlijk toch niet van toepassing zijn.

Afbeelding

Nee, ik denk niet dat je de situatie van Nederland kan vergelijken met Spanje, en dat je kan zeggen omdat Spanje ruimte heeft voor 6000 wolven, Nederland dus ruimte heeft voor 90 wolven door te corrigeren voor landelijke bevolkingsdichtheid en totale landoppervlakte.

Staat er in het wetenschappelijke artikel hoeveel wolven specifiek de Comunidad de Madrid kan huisvesten? Het is immers "maar" 2x zo dicht bevolkt als heel Nederland en "maar" 5x zo klein (844 inwoners/km2 en 8000km2).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:12

Hc, niemand wil ze allemaal afgeschoten zien.
Men wil een fatsoenlijk beheer zien. Zo als het nu hier gaat kan gewoon niet.
Elke week is er een wolf op de foto of gefilmd met mobiel nu ook die gezellig een stukje met jou en je hond mee wandeld.
Dat is niet normaal. Je hoort ze gewoonweg niet tegen te komen en dat komen ze hier wel

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:20

Popstra schreef:
Hc, niemand wil ze allemaal afgeschoten zien.
Men wil een fatsoenlijk beheer zien. Zo als het nu hier gaat kan gewoon niet.
Elke week is er een wolf op de foto of gefilmd met mobiel nu ook die gezellig een stukje met jou en je hond mee wandeld.
Dat is niet normaal. Je hoort ze gewoonweg niet tegen te komen en dat komen ze hier wel

Maak er maar bijna dagelijks van :\

1000 wolven kan nooit, er is hier amper natuur.

In Zweden vinden ze rond de 350 al de max en dat land is tig x zo groot als NL met veel minder bevolking en veeeeeel meer bos.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:18

HC ik heb hier eerder een linkje geplaatst met bronnen en wetenschappelijk onderzoek naar hoeveel wolven per km2 haalbaar is. We hebben in NL meer dan 10 keer zoveel al op sommige plekken. Okk met de aantallen die we nu hebben. Dan is beheer gewoon noodzaak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 10:56

Ik heb nog even gedaan aan kleuren op nummer en gekeken welke regio even groot als Nederland is (Extremadura met 41.635km2 en 1,05 miljoen inwoners t.o.v. 41.543km2 en 17,28 miljoen inwoners in Nederland) en Nederland daar op maat naast gezet. Om een nog duidelijker beeld te krijgen van hoe enorm verschillend de bewoning is tussen Nederland en Spanje. Opvallende details zijn o.a. dat Nederland geen gemeentes heeft met 10.000+ inwoners/km2 heeft en slechts 4 gemeenten met 5.000+ inwoners/km2 (Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Leiden). Wij zijn veel gelijkmatiger verdeeld dan Spanje.

Afbeelding

Persoonlijk had ik in de schaal van Spanje best een extra kolom willen toevoegen, namelijk de kolom van 1.000-2.500, maar in tegenstelling tot van Nederland, had ik van Spanje geen interactieve kaart waar de getallen omhoog kwamen als je er overheen ging, maar enkel een JPEG. Indien iemand die wel heeft zoals van Nederland (https://www.vzinfo.nl/bevolking/regionaal), dan wil ik daar best nog wat mee spelen om een nog duidelijker beeld te krijgen. Want Nederland heeft juist veel gebieden in de 1.000-2.500 inwoners/km2 kleurcode, maar die worden nu opgeslokt in de 1.000-5.000 inwoners/km2.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 12:40

Wel geinig om dat zo naast elkaar te zien

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 13:23

Mizora schreef:
Ik heb nog even gedaan aan kleuren op nummer en gekeken welke regio even groot als Nederland is (Extremadura met 41.635km2 en 1,05 miljoen inwoners t.o.v. 41.543km2 en 17,28 miljoen inwoners in Nederland) en Nederland daar op maat naast gezet. Om een nog duidelijker beeld te krijgen van hoe enorm verschillend de bewoning is tussen Nederland en Spanje. Opvallende details zijn o.a. dat Nederland geen gemeentes heeft met 10.000+ inwoners/km2 heeft en slechts 4 gemeenten met 5.000+ inwoners/km2 (Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Leiden). Wij zijn veel gelijkmatiger verdeeld dan Spanje.

[ [url=m/Ipt72j.png]Afbeelding[/url] ]

Persoonlijk had ik in de schaal van Spanje best een extra kolom willen toevoegen, namelijk de kolom van 1.000-2.500, maar in tegenstelling tot van Nederland, had ik van Spanje geen interactieve kaart waar de getallen omhoog kwamen als je er overheen ging, maar enkel een JPEG. Indien iemand die wel heeft zoals van Nederland (https://www.vzinfo.nl/bevolking/regionaal), dan wil ik daar best nog wat mee spelen om een nog duidelijker beeld te krijgen. Want Nederland heeft juist veel gebieden in de 1.000-2.500 inwoners/km2 kleurcode, maar die worden nu opgeslokt in de 1.000-5.000 inwoners/km2.

Mooi helder geeft dat aan wat nu eigenlijk het verschil is !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:51

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:21

Bij Renze was best een keer tegengas tegen die boswachter. Eindelijk...