Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:30

In training zetten kan inderdaad een hoop geld kosten. Maar een paard dat gewoon gezond, braaf en betrouwbaar is en daadwerkelijk alleen maar lange tijd stil heeft gestaan omdat de eigenaar er geen prioriteit aan gaf, die hoeft niet in training gezet te worden bij een dure stal om gewoon weer even eenvoudig berijdbaar te zijn voor verkoop. Daar zijn zat gegadigden voor al je zegt, joh wil jij voor 100 euro de komende week dit dier even een paar keer een kwartiertje rijden, zodat er weer iemand op kan als die hem wil proefrijden. Een gezond paard, even een paar rondjes linksom rechtsom onder het zadel laten stappen draven galopperen, daar hoeft echt geen maanden training aan vooraf te gaan. Sterker nog, als mijn vervroegd pensioenada niet met pensioen was gegaan vanwege die peesblessure (waar ze echt helemaal niet kreupel op is en waarmee ik zo de klinische en X-ray keuring zou komen), zou ik er zelf zo een zadel op leggen en rustig een kwartiertje gaan rijden. Dat kan een gezond paard dat gewoon voldoende vrije beweging (wei) heeft gehad echt wel aan. Alleen dat doe ik niet, omdat zij duw WEL die oude peesblessure heeft, waarmee ik op zich van de DA het rijden weer zou mogen opbouwen, maar wat dan echt met heel veel beleid zou moeten, met eerst alleen stappen en dan met 1 minuut per week extra gaan draven. Kijk en dat kun je niet met droge ogen verkopen bij voorrijden, hij is gezond maar je mag maar 1 minuut draven alleen op het rechte.

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:55

Ik snap het in training zetten wel maar de goedkoopste ga je al snel naar de 550,- en de handel ligt op het moment op zijn gat.. al is er voor echt brave goed gereden gezonde paarden wel een markt maar merk ook dat mensen voor een simpel recreatief paard weer geen geld willen uitgeven. Dus dan krijg je kosten vs baten om het even zo te benoemen.

Als het paard altijd goed gereden is geweest en braaf, zou longeren en even voorrijden door verkoper bij bezichtiging geen optie kunnen zijn?
( Even ter voorbeeld heb een shetlander (van de kids) in sept voor het laatst ingespannen geweest, rijd er gisteren zo mee weg dat zou in principe bij een braaf gereden paard ook moeten kunnen als de basis er goed is opgezet)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:57

Ineke heeft er gewoon een fijn paard gekocht in een normale prijsklasse. Ik snap haar reactie wel. Natuurlijk zijn er altijd voor en tegenstanders van een handelstal, dat is normaal. Snelle handel is altijd meer risico maar wil niet zeggen dat het per definitie slecht is.

Tja soms is het best lastig om een goede ruiter te vinden om een paard even op te pakken als je dat zelf niet kunt. Toch, gaan er bij mij ook wel wat alarmbellen af..of idd peesblessure of bijv. rijtechnische problemen. Het lastige is dat er niks hoeft te zijn, maar er wel kan zijn. De gok is groter. Ik zou goed doorvragen in ieder geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:01

Icelandshet schreef:
Ik waardeer alle meningen zeker! Uiteraard zijn er een paar details die ik niet openbaar kan delen ivm privacy eigenaar. Over het niet braaf genoeg zijn van het paard maak ik me weinig zorgen, eerder de medische kant.

@mywishmax: was het paard in kwestie wel volledig gekeurd? Of denk je dat je daarmee wellicht de problemen van te voren had kunnen zien aankomen?

Ligt eraan. De ene was zo qua prijs dat röntgenfoto's niet gedaan zijn. Dat was ook meteen de laatste keer, maakt mij niet uit hoe goedkoop een paard is, ze gaan allemaal op de foto. Die hadden we idd laten staan dan.
Een ander was op benen helemaal goed. Maar die bleek binnen paar maanden extreem ernstige ks te hebben. Toen waren rug en hals foto's nog niet normaal, laat staan bij een keuring.

Maar die peesblessure, daar was alles dus goed bij. Röntgenfoto's en klinisch onderzoek goed. Maar als we niet voorzichtig opgebouwd hadden was die pees echr kapot gegaan. En helaas ken ik meerdere voorbeelden van paarden met peesblessures die na enige tijd rust klinisch volledig goed zijn, röntgenologisch ook, maar bij belasting binnen no time niet meer goed. Waar je dus aan de benen niks ziet of voelt, dus dan kan je ook niet inschatten welk been je eventueel zou moeten scannen.
En zo zijn er nog wel wat dingen die je op normale röntgenkeuring niet ziet, dan moet je al extra foto's gaan nemen want hals en rug zijn niet standaard bijvoorbeeld.

Vandaar dat ik echt heel terughoudend ben als paard helemaal niet gereden is voor langere tijd of voorgereden kan worden. Zoals ik zei, in training hoeft echt niet, maar iemand vinden die paard een paar keer kan rijden is echt wel te doen. Hoeft namelijk geen top ruiter te zijn als het geen rotbok is, maar er zit wel een verschil tussen een paard dat weer opgepakt is of paard dat echt al een tijd niet gereden is en je niet ohz kan zien of testen. Juist ook voor de verkoper...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:17

De halve ponyclub rijdt hier op pony's van h.b.s.
Momenteel met name Bulgaarse pony's naast de volbloeden.
Tja het is vooral inruil en vlugge handel etc, maar vind dat ook een keus die je zelf maakt.
Hier werd 1 (niet zo brave pony) ingeruild op 2 Bulgaartjes. Ene pony al zeker een maand aan het kwakkelen, de andere lijkt niet in orde. Inruilpony was binnen week alweer als topbrave kinderpony verkocht, maar uiteindelijk weer teruggekomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:36

oji schreef:
In training zetten kan inderdaad een hoop geld kosten. Maar een paard dat gewoon gezond, braaf en betrouwbaar is en daadwerkelijk alleen maar lange tijd stil heeft gestaan omdat de eigenaar er geen prioriteit aan gaf, die hoeft niet in training gezet te worden bij een dure stal om gewoon weer even eenvoudig berijdbaar te zijn voor verkoop. Daar zijn zat gegadigden voor al je zegt, joh wil jij voor 100 euro de komende week dit dier even een paar keer een kwartiertje rijden, zodat er weer iemand op kan als die hem wil proefrijden. Een gezond paard, even een paar rondjes linksom rechtsom onder het zadel laten stappen draven galopperen, daar hoeft echt geen maanden training aan vooraf te gaan. Sterker nog, als mijn vervroegd pensioenada niet met pensioen was gegaan vanwege die peesblessure (waar ze echt helemaal niet kreupel op is en waarmee ik zo de klinische en X-ray keuring zou komen), zou ik er zelf zo een zadel op leggen en rustig een kwartiertje gaan rijden. Dat kan een gezond paard dat gewoon voldoende vrije beweging (wei) heeft gehad echt wel aan. Alleen dat doe ik niet, omdat zij duw WEL die oude peesblessure heeft, waarmee ik op zich van de DA het rijden weer zou mogen opbouwen, maar wat dan echt met heel veel beleid zou moeten, met eerst alleen stappen en dan met 1 minuut per week extra gaan draven. Kijk en dat kun je niet met droge ogen verkopen bij voorrijden, hij is gezond maar je mag maar 1 minuut draven alleen op het rechte.

Dat dus.

Hier ook aan de hand gehad in een andere context; paard was nogal over de emmer van de verhuizing; poos met rust gelaten qua rijden, toen iemand met iets meer lef een maand laten rijden (2x in de week) probleem opgelost, fijn paard. Heeft wat gekost maar bij lange na niet de 500+ die hier gesuggereerd wordt. Bullsh*t dus dat dat een dure actie moet zijn. Je kunt alles zo duur maken als je zelf wil.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:56

anjali schreef:
Ik vind het ook een risico als een (al ouder) paard niet voorgereden kan worden. Het hoeft niets te betekenen maar er kan ook iets mee zijn of geweest zijn.

Toen ik nog jong was ging ik een keer een 14-jarige pony bezichtigen. Eigenaren wilden\konden hem niet voorrijden maar ik mocht er wel zelf op.Ze kwamen met een zadel aan en toen de pony dat zag gingen zijn oren al naar achteren! Enfin ik zette een voet in de beugel en nog voor ik erop zat begon hij al te bokken en viel ik met mijn voet nog in de( te kleine) beugel zodat mijn voet bleef vastzitten.. Eigenaren stonden vanaf de kant toe te kijken.Gelukkig ging de pony niet lopen want dat had slecht kunnen aflopen met mij.Zo braaf was hij dan nog wel maar ik heb hem toch maar niet gekocht en ga er voortaan niet meer als eerste op bij een bezichtiging. Alhoewel dat toch nog wel eens werd aangeboden omdat er ter plekke geen ruiter aanwezig zou zijn.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:56

Maar als je dus bijv. echos wilt maken om peesblessures uit te sluiten. Hoe doe je dit kosten technisch? Sowieso uit eigen portemonnee, of voor de verkoper mocht er wel een (oude) peesblessure uitkomen? Want kan me voorstellen dat verkopers ook een keer zoiets hebben van : prima om te keuren maar als je m helemaal binnenstebuiten keert komt er wellicht bij elk paard wel wat naar boven en zit de verkoper met alle kosten (klinisch én rontgen én rug én hals én echos etc..).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:02

Als ik het idee heb dat het nodig is ga ik niet keuren en houdt het bij dat paard dus op. :+

Hals en rug wil ik best overleggen. Bij 1 van de vorige hebben we eerst klinisch gekeurd, toen dat goed was zijn we 1 voor 1 rug en hals foto's gaan maken met de afspraak meteen te kijken en stoppen bij afwijking. Rug en hals betaalden wij sowieso, de rest was bij afkeuring voor verkoper. Toen rug en hals goed waren de rest van de röntgenfoto's gaan doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:03

Kim_W schreef:
Maar als je dus bijv. echos wilt maken om peesblessures uit te sluiten. Hoe doe je dit kosten technisch? Sowieso uit eigen portemonnee, of voor de verkoper mocht er wel een (oude) peesblessure uitkomen? Want kan me voorstellen dat verkopers ook een keer zoiets hebben van : prima om te keuren maar als je m helemaal binnenstebuiten keert komt er wellicht bij elk paard wel wat naar boven en zit de verkoper met alle kosten (klinisch én rontgen én rug én hals én echos etc..).

Ik heb meestal gezien: Alle keuringen toegestaan k.k. (=kosten koper). Een keer mocht er niet gekeurd worden (was nog vrij duur ook, heb ik laten staan).Ik heb nooit aangeboden gezien dat de verkoper de keuring zou betalen. Wel stond er vaak: Recent keuringsrapport aanwezig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:05

Ik heb elk paard gekeurd of gekocht met afspraak bij afkeur kosten voor verkoper. Alleen de rug en hals dus uitzondering, die waren 1 keer sowieso voor ons.
Zelfs als de paarden recent nog gekeurd waren vonden die verkopers het geen probleem. Ook degene die in de advertentie wat anders hadden staan gingen er gewoon mee akkoord.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:35

Kim_W schreef:

Dan begin je eens met goed kijken en voelen en bij twijfel haak je al af; niks keuring......

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:40

Het lijkt me voor een verkoper ook vervelend als hij zelf een keuring moet betalen en dan mogelijk met een afgekeurd paard blijft zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:58

Dan moeten ze zelf keuren van te voren. Dan weten ze of wat ze verkopen goed is of niet, het is niet de schuld van de koper dat er op een keuring iets uitkomt. Die wil ook gewoon een positief advies. Het is al koper ook vervelend om te keuren en zonder paard thuis te komen, omdat ze een negatief advies kregen, maar wel betad te hebben.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:11

Ik vind keuren k.k. niet meer dan normaal, ook bij afkeuren. Dat is het risico wat je loopt als koper & des te belangrijker dat je bij bezichtiging dus al goed kijkt en voelt.

Maargoed, ik denk dat we wat afdwalen. Kijken kan geen kwaad in dit geval, zien we vanaf daar verder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:26

MyWishMax schreef:
Dan moeten ze zelf keuren van te voren. Dan weten ze of wat ze verkopen goed is of niet, het is niet de schuld van de koper dat er op een keuring iets uitkomt. Die wil ook gewoon een positief advies. Het is al koper ook vervelend om te keuren en zonder paard thuis te komen, omdat ze een negatief advies kregen, maar wel betad te hebben.

Maar, zoals jij natuurlijk ook weet, het gaat erom of een paard geschikt wordt gekeurd voor een bepaald doel. Dus voor het ene doel zou hij "goedgekeurd"kunnen worden maar voor een ander doel" afgekeurd".Het gaat tenslotte om levende wezens en die zijn nooit volmaakt. Het blijft moeilijk.Ik denk wel dat een verkoper niet meer de hoofdprijs zal kunnen vragen als zijn paard niet door een keuring is gekomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:27

MyWishMax schreef:

Waarom?

De wet schrijft voor dat je onderzoek moet doen maar hóe je dat moet doen, staat nergens.
Hoeveel auto's en huizen heb jij laten keuren waarbij de verkopende partij potentieel de kosten op zich nam bij een ongewenste uitslag?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:31

ikke schreef:
MyWishMax schreef:

Waarom?

De wet schrijft voor dat je onderzoek moet doen maar hóe je dat moet doen, staat nergens.
Hoeveel auto's en huizen heb jij laten keuren waarbij de verkopende partij potentieel de kosten op zich nam bij een ongewenste uitslag?

Klopt. Degene die wil kopen betaalt de keuring. Voor de verkoper zit de pech erin dat, bij een negatieve uitslag, de koper zal afhaken (of gaat zitten afdingen).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:43

Mijn dierenarts doet niet aan echt onderscheid maken tussen doelen. Voor recreatie moet een paard net zo gezond of zelfs gezonder zijn als er een ruiter op komt die het paard niet zelf goed kan trainen om hem goed te houden. Of wanneer er flinke buitenritten op onregelmatige bodems gemaakt worden. Dat vraagt beide evenveel of zelfs meer van een paard als dressuursport bijvoorbeeld.
Een goede sportruiter houdt een 'ongezond' paard langer regelmatig als recreatie ruiter die niet aan dressuurmatig trainen doet.
Net als dat de goede Z of subtop ruiter dat paard beter heel kan houden als de beginnende B ruiter.
Ik vind het ook altijd onzin dat een recreatie paard ineens niet gezond zou moeten zijn. En heb daar ook veel te veel ellende van en door gezien.

Ikke, als je leest zie je dat het een reactie is op de opmerking dat het vervelend is voor de verkoper om een paard met negatief advies te krijgen. Dan moeten ze prijs aanpassen enzovoorts. Als je dat vervelend vindt als verkoper moet je hem gewoon eerst zelf keuren, dan heb je dat risico niet of je kan van te voren de prijs aanpassen.
Want als je het over vervelend hebt is het ook voor een koper vervelend om een negatief advies te krijgen en wel de keuring te moeten betalen.
Negatief advies is voor alle partijen vervelend,maar er is er 1 die er vooraf actie voor kan ondernemen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:58

Bij de huizen die ik in mijn leven verkocht heb, heb ik altijd een recente bouwtechnische keuring als verkoper zelf laten doen, dus ja bij huizen heb ik die keuring betaald.

Bij paarden aankopen (ik heb nooit verkocht) heb ik altijd de afspraak gehad, dat bij afkeuring de kosten van de keuring voor de verkoper waren. Heb ik zelfs nooit om hoeven te vragen, dat werd door de verkopers gewoon zelf aangegeven. Waren overigens wel altijd paarden die redelijk recent al voor de verkoop door de verkoper zelf gekeurd waren, dus die wisten ook precies wat ze te koop aanboden en dat er weinig tot geen risico op negatief aankoop advies was.

En idd zoals MyWishMax zegt, goed is goed en niet goed is niet goed, ongeacht het doel. Ik denk dat het gemiddelde bos/recreatie paard heel wat meer te verduren krijgt met lange ritten over ongelijke bodem, dan het gemiddelde dressuurpaard sport paard. Ik zou ook voor pure recreatie alleen een echt gezond paard willen hebben. Kijk als je een paard koopt als weidemaatje, fokmerrie of alleen plannen hebt voor vrijheidsdressuur achtige zaken, dan kan ik me voorstellen dat er iets lagere eisen worden gesteld, maar dat is vaak niet wat onder recreatie wordt verstaan.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:01

Uiteraard zoals jullie aangeven zou ik in zo'n situatie (waarbij er teveel twijfels zijn en dus extra keuringen gedaan moeten worden) afhaken ipv tig keuringen erop los laten. Maar vroeg het me vooral af omdat er een aantal in dit topic zijn die toch wel aangeven niks te kopen zonder klinische én rontgen keuring incl hals en rug. En nu dan adviseren evt een echo mee te nemen. Moet je dat van verschillende paarden doen omdat er een aantal afgekeurd worden dan ben je als koper al een kapitaal kwijt voordat je überhaupt een paard hebt. Maar anderzijds voor de verkoper ook vervelend als ie al die kosten moet overnemen omdat paard op 1 onderdeel afgekeurd wordt. En kan me best voorstellen dat een verkoper daar niet aan mee wil werken, zonder dat er vooraf bij de verkoper bekend is dat het paard afgekeurd wordt. Vandaar de vraag hoe jullie die afspraken dan voor je zien :)

"Tip" van mywishmax vind ik daarin wel een goede. Per foto gelijk beoordelen en direct stoppen mocht er wat mis zijn ipv achteraf de foto's beoordelen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:08

Ik sta zo in dat een betrouwbare verkoper, staat voor de kwaliteit van de waar die hij verkoopt. Dat die zijn verantwoordelijkheid pakt, als blijkt dat die kwaliteit anders is als waarvoor hij die te koop heeft aangeboden. Dus ja, dat hij een koper niet met een kat in de zak van een dure keuring en geen paard laat zitten.

Komt eigenlijk ook een beetje terug op de eerdere discussie over of je wel of niet in je overweging meeneemt wat je gevoel bij de verkoper is. Ik koop geen paard bij een verkoper waar ik een slecht gevoel over heb en daar is dit dus 1 van de onderdelen van waarom ik dat niet doe. Een verkoper die niet durft in te staan voor de gezondheid van zijn paard, die hoef ik niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:18

Kim_W schreef:
Uiteraard zoals jullie aangeven zou ik in zo'n situatie (waarbij er teveel twijfels zijn en dus extra keuringen gedaan moeten worden) afhaken ipv tig keuringen erop los laten. Maar vroeg het me vooral af omdat er een aantal in dit topic zijn die toch wel aangeven niks te kopen zonder klinische én rontgen keuring incl hals en rug. En nu dan adviseren evt een echo mee te nemen. Moet je dat van verschillende paarden doen omdat er een aantal afgekeurd worden dan ben je als koper al een kapitaal kwijt voordat je überhaupt een paard hebt. Maar anderzijds voor de verkoper ook vervelend als ie al die kosten moet overnemen omdat paard op 1 onderdeel afgekeurd wordt. En kan me best voorstellen dat een verkoper daar niet aan mee wil werken, zonder dat er vooraf bij de verkoper bekend is dat het paard afgekeurd wordt. Vandaar de vraag hoe jullie die afspraken dan voor je zien :)

"Tip" van mywishmax vind ik daarin wel een goede. Per foto gelijk beoordelen en direct stoppen mocht er wat mis zijn ipv achteraf de foto's beoordelen.

Ik ging vrij vlug al alleen nog maar kijken bij paarden waar al een (enigszins) recente keuring bij zat. Dat scheelde al een deel van de discussies.

Maar aanvullend op de tip van MWM: spreekt dat ook bij een klinische keuring af.
Ik heb gehad dat een DA helemaal op het einde van de keuring aangaf, aan het begin van de keuring al een hartruis gehoord te hebben. Die ze op het einde nog steeds hoorde.
Ik dacht toen echt: had dat (vermoeden) dan meteen aangegeven dan -O-
De rest had ik meegekeken en niks vreemds gezien dus ging er vanuit dat het beest met vlag en wimpel geslaagd was. + dan had ze de keuring ook wel wat kunnen inkorten en iets geld kunnen besparen.
Dat zeg ik er dus voortaan expliciet bij: stoppen, aangeven en overleggen bij twijfel.

Zonnebloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:03

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet voldoet aan de aanwijzingen in de openingspost
Laatst bijgewerkt door balance op 06-02-24 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:52

Wij zijn gisteren weer bij een paard wezen kijken. In theorie klonk het precies te kloppen bij wat we zochten maar in de praktijk was het totaal geen match.

De vorige waar we waren wezen kijken was te groen voor ons en deze was het tegenovergestelde. Lief en braaf paard maar zo vastgeroest dat het weer een te veel project was qua omscholing, zeker voor haar leeftijd.

We zoeken door! Nu ook twee professionele fokkers/handelaren ingeschakeld die in de friezen/barok pinto’s zitten met de vraag of ze in hun netwerk een oogje open kunnen houden voor een potentiële match voor ons. Bij onze shetlandpony is het via een fokker toen ook heel erg bevallen dus hopen dat dit ook weer zo’n fijne match kan opleveren.