Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Icelandshet schreef:Ik waardeer alle meningen zeker! Uiteraard zijn er een paar details die ik niet openbaar kan delen ivm privacy eigenaar. Over het niet braaf genoeg zijn van het paard maak ik me weinig zorgen, eerder de medische kant.
@mywishmax: was het paard in kwestie wel volledig gekeurd? Of denk je dat je daarmee wellicht de problemen van te voren had kunnen zien aankomen?
oji schreef:In training zetten kan inderdaad een hoop geld kosten. Maar een paard dat gewoon gezond, braaf en betrouwbaar is en daadwerkelijk alleen maar lange tijd stil heeft gestaan omdat de eigenaar er geen prioriteit aan gaf, die hoeft niet in training gezet te worden bij een dure stal om gewoon weer even eenvoudig berijdbaar te zijn voor verkoop. Daar zijn zat gegadigden voor al je zegt, joh wil jij voor 100 euro de komende week dit dier even een paar keer een kwartiertje rijden, zodat er weer iemand op kan als die hem wil proefrijden. Een gezond paard, even een paar rondjes linksom rechtsom onder het zadel laten stappen draven galopperen, daar hoeft echt geen maanden training aan vooraf te gaan. Sterker nog, als mijn vervroegd pensioenada niet met pensioen was gegaan vanwege die peesblessure (waar ze echt helemaal niet kreupel op is en waarmee ik zo de klinische en X-ray keuring zou komen), zou ik er zelf zo een zadel op leggen en rustig een kwartiertje gaan rijden. Dat kan een gezond paard dat gewoon voldoende vrije beweging (wei) heeft gehad echt wel aan. Alleen dat doe ik niet, omdat zij duw WEL die oude peesblessure heeft, waarmee ik op zich van de DA het rijden weer zou mogen opbouwen, maar wat dan echt met heel veel beleid zou moeten, met eerst alleen stappen en dan met 1 minuut per week extra gaan draven. Kijk en dat kun je niet met droge ogen verkopen bij voorrijden, hij is gezond maar je mag maar 1 minuut draven alleen op het rechte.
anjali schreef:Ik vind het ook een risico als een (al ouder) paard niet voorgereden kan worden. Het hoeft niets te betekenen maar er kan ook iets mee zijn of geweest zijn.
Kim_W schreef:Maar als je dus bijv. echos wilt maken om peesblessures uit te sluiten. Hoe doe je dit kosten technisch? Sowieso uit eigen portemonnee, of voor de verkoper mocht er wel een (oude) peesblessure uitkomen? Want kan me voorstellen dat verkopers ook een keer zoiets hebben van : prima om te keuren maar als je m helemaal binnenstebuiten keert komt er wellicht bij elk paard wel wat naar boven en zit de verkoper met alle kosten (klinisch én rontgen én rug én hals én echos etc..).
Kim_W schreef:Maar als je dus bijv. echos wilt maken om peesblessures uit te sluiten. Hoe doe je dit kosten technisch? Sowieso uit eigen portemonnee, of voor de verkoper mocht er wel een (oude) peesblessure uitkomen? Want kan me voorstellen dat verkopers ook een keer zoiets hebben van : prima om te keuren maar als je m helemaal binnenstebuiten keert komt er wellicht bij elk paard wel wat naar boven en zit de verkoper met alle kosten (klinisch én rontgen én rug én hals én echos etc..).
MyWishMax schreef:Dan moeten ze zelf keuren van te voren. Dan weten ze of wat ze verkopen goed is of niet, het is niet de schuld van de koper dat er op een keuring iets uitkomt. Die wil ook gewoon een positief advies. Het is al koper ook vervelend om te keuren en zonder paard thuis te komen, omdat ze een negatief advies kregen, maar wel betad te hebben.
MyWishMax schreef:Dan moeten ze zelf keuren van te voren. Dan weten ze of wat ze verkopen goed is of niet, het is niet de schuld van de koper dat er op een keuring iets uitkomt. Die wil ook gewoon een positief advies. Het is al koper ook vervelend om te keuren en zonder paard thuis te komen, omdat ze een negatief advies kregen, maar wel betad te hebben.
ikke schreef:MyWishMax schreef:Dan moeten ze zelf keuren van te voren. Dan weten ze of wat ze verkopen goed is of niet, het is niet de schuld van de koper dat er op een keuring iets uitkomt. Die wil ook gewoon een positief advies. Het is al koper ook vervelend om te keuren en zonder paard thuis te komen, omdat ze een negatief advies kregen, maar wel betad te hebben.
Waarom?
De wet schrijft voor dat je onderzoek moet doen maar hóe je dat moet doen, staat nergens.
Hoeveel auto's en huizen heb jij laten keuren waarbij de verkopende partij potentieel de kosten op zich nam bij een ongewenste uitslag?
Kim_W schreef:Uiteraard zoals jullie aangeven zou ik in zo'n situatie (waarbij er teveel twijfels zijn en dus extra keuringen gedaan moeten worden) afhaken ipv tig keuringen erop los laten. Maar vroeg het me vooral af omdat er een aantal in dit topic zijn die toch wel aangeven niks te kopen zonder klinische én rontgen keuring incl hals en rug. En nu dan adviseren evt een echo mee te nemen. Moet je dat van verschillende paarden doen omdat er een aantal afgekeurd worden dan ben je als koper al een kapitaal kwijt voordat je überhaupt een paard hebt. Maar anderzijds voor de verkoper ook vervelend als ie al die kosten moet overnemen omdat paard op 1 onderdeel afgekeurd wordt. En kan me best voorstellen dat een verkoper daar niet aan mee wil werken, zonder dat er vooraf bij de verkoper bekend is dat het paard afgekeurd wordt. Vandaar de vraag hoe jullie die afspraken dan voor je zien
"Tip" van mywishmax vind ik daarin wel een goede. Per foto gelijk beoordelen en direct stoppen mocht er wat mis zijn ipv achteraf de foto's beoordelen.