Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:53

De wolf is niet het enige roofdier in Nederland pluklief. De andere roofdieren kunnen dus gewoon blijven.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:58

Nyaleti schreef:
Zelfs in Afrika waar mensen 'samen leven' met de wilde dieren, worden bijvoorbeeld leeuwen en luipaarden afgeschoten als ze mensen aanvallen.
Maar nee die stugge Hollanders hier denken het allemaal wel even beter te weten! Tot een paar jaar terug was het stoerste dier dat ze kende een rottweiler maar door Facebook comments te lezen hebben ze veel geleerd en weten ze nu veel van wolven af! +:)+

En dat is ook niet raar. Probleem dieren zouden wat mij betreft prima afgeschoten kunnen worden. Maar in dit topic lijkt het wel of we alle wolven maar gewoon bij de grens af moeten schieten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:14

pluklief schreef:
Nyaleti schreef:
Zelfs in Afrika waar mensen 'samen leven' met de wilde dieren, worden bijvoorbeeld leeuwen en luipaarden afgeschoten als ze mensen aanvallen.
Maar nee die stugge Hollanders hier denken het allemaal wel even beter te weten! Tot een paar jaar terug was het stoerste dier dat ze kende een rottweiler maar door Facebook comments te lezen hebben ze veel geleerd en weten ze nu veel van wolven af! +:)+

En dat is ook niet raar. Probleem dieren zouden wat mij betreft prima afgeschoten kunnen worden. Maar in dit topic lijkt het wel of we alle wolven maar gewoon bij de grens af moeten schieten.

Met eigenlijk geen ander voedsel dan vee, is dat geheel geen vreemd standpunt. Geen voedsel hier geeft conflict, daar in is het niks anders dan waar dan ook. En ja dat is inderdaad de reden dat ik zeg afschieten, ze kunnen niet anders dan probleemwolf worden, er zijn hier geen andere opties.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:17

Van mij hoeft wat midden op de Veluwe loopt.
Geen fietsers of honden achterna zit niet afgeschoten te worden.

Maar de rest die niet schuw is en ook vee pakt wel.
En ja dan heb je in een overvol Nederland al snel wat wolven te pakken. Helaas.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:37

tamary schreef:
pluklief schreef:

Met eigenlijk geen ander voedsel dan vee, is dat geheel geen vreemd standpunt. Geen voedsel hier geeft conflict, daar in is het niks anders dan waar dan ook. En ja dat is inderdaad de reden dat ik zeg afschieten, ze kunnen niet anders dan probleemwolf worden, er zijn hier geen andere opties.

Dat ligt eraan wat je als probleem wolf ziet. Ik vind een wolf die af en toe een keer een schaap achter een matige omheining pakt niet perse een probleem wolf. Een wolf die een hond van de lijn pakt, mensen bijt, alleen maar vee eet vind ik een ander verhaal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:42

Specificeer matige omheining...
Deze boer had een omheining die voldeed aan de richtlijnen. En zijn schapen werden toch aangevallen. Dan moet je dus hoger en dieper en ..?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:57

Sanet schreef:
Deze boer had een omheining die voldeed aan de richtlijnen. En zijn schapen werden toch aangevallen. Dan moet je dus hoger en dieper en ..?

Ik heb het niet specifiek over het meest recente incident. Sowieso heeft die wolf die man die terecht zijn beesten probeerde te beschermen gebeten en lijkt het mij daarmee een probleem wolf. Zijn heining moet toch ook wel op orde zijn anders had de wolf er 2 uur later niet nog steeds in gezeten. Maar je ziet hier nog best veel schapen achter 2 lagen prikkeldraadjes staan. Daar stap zo'n dier zo overheen. Ik vind dat toch anders dan een wolf die meerdere keren allerlei capriolen uithaalt om schapen te pakken.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:59

Bedoel je hiermee dat degene die nog geen geld, tijd, of wat dan ook heeft om zijn hek aan te passen maar moet accepteren dat zijn kudde om zeep geholpen wordt? Of er in ieder geval niet over mag klagen (of verdrietig zijn). Dat is toch krom?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:03

rien10 schreef:
Bedoel je hiermee dat degene die nog geen geld, tijd, of wat dan ook heeft om zijn hek aan te passen maar moet accepteren dat zijn kudde om zeep geholpen wordt? Of er in ieder geval niet over mag klagen (of verdrietig zijn). Dat is toch krom?

Precies
Heb me hier een hele nette omheining staan die paarden en honden binnen houd.
Heeft een hele klap geld gekost zodat ik met mijn dieren geen overlast geef aan andere.
Maar wolf proof is hij niet. Word hij ook nooit.
En nu?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:05

Niks en nu. Je kan niets. Ik denk dat het een utopie is dat er wolf-proof omheiningen zijn. Nou ja, in de dierentuinen zijn ze wolf-proof. Tot op zekere hoogte. In Blijdorp ging het wolven buitenverblijf dicht bij vorst. (i.v.m. dichtvriezen van de sloot)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:37

Sanet schreef:

Deze omheining was zelfs nog meer dan geadviseerd wordt, maar we weten allemaal wel dat niks werkt. Nou allemaal? behalve de deskundigen en experts.
De man wordt hier steeds betiteld als boer. Maar het is gewoon een man (burger) die een paar schapen en geiten in een weitje naast huis heeft. Ik heb ook 8 schapen maar dat maakt mij geen boer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:38

En een wolf in een wei met schapen doet precies wat een vos in een kippenhok doet
Alles opjagen en doodbijten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:43

rien10 schreef:

Klagen en verdrietig zijn mag altijd. Ik zou er zelf kapot van zijn als hier iets word gepakt. We hebben paarden en schapen, mijn knuffelschaap komt qua emotionele waarde heel dicht bij de paarden in de buurt. Maar ik denk niet dat je alles kan voorkomen.

100% wolfproof omheinen ben ik met je eens dat dat een utopie is. Dat geloven ze in die groep wolf Facebook groep wel heel graag helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:45

Je kan het wel voorkomen Pluklief. Maar niet op een methode die door iedereen prettig en wenselijk gevonden wordt. Maar de Wolf uit Nederland halen en houden is zeer goed mogelijk.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 15:52

rien10 schreef:
Je kan het wel voorkomen Pluklief. Maar niet op een methode die door iedereen prettig en wenselijk gevonden wordt. Maar de Wolf uit Nederland halen en houden is zeer goed mogelijk.

Ik vind dat inderdaad niet wenselijk. Wij hebben hier gelukkig nog nooit wolven schade gehad maar wel weilanden waar de schapen niet meer in kunnen omdat mensen niet kunnen leren om hun hond aan te lijnen. Kan moeilijk alle loslopende honden die langs komen doodschieten, vinsen veel mensen ook niet wenselijk maar toch hebben ze hier meerdere keren voor dode schapen gezorgd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:00

Maar kijk eens naar de lijst die mizora eerder heeft geplaats. Dan is die hond van die aso eigenaar weinig probleem.

Mijn buren al 40 jaar schapen hebben er geen dood gehad door honden. Nooit. Wel door de wolf. Zijn nu gestopt.

1 wolf hier in Nederweert. 1; honderd weide dieren al dood.
Als 1 hond dat doet... Dan weten wij allemaal het antwoord.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:07

Ik ken de lijsten en hou de statistiek zelf ook bij. Je kan redelijk veilig op wolf als dader wedden als bij12 erbij moet komen. Maar voor ons persoonlijk zijn op dit moment honden een veel groter probleem. Voor mij zijn meerdere schapen dood door een hond minstens zo pijnlijk als door een wolf.

Bij bij12 moeten ze ook echt wel kunnen zien welke wolf wat dood bijt. Daar zou je het beheer ook op aan kunnen passen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:09

Tuurlijk.
Dood door een ander is net zo pijnlijk.
Maar dat is veel makkelijker op te lossen dan een hongerige wolf buiten houden die meer drijfveer heeft binnen te komen. En in de nacht meer tijd.
Ik ben hier niet bang ooit een hond binnen te krijgen.. Over de wolf denk ik anders.

Hier in de buurt ook nooit van honderd doden en gewonde dieren gehoord van een hond... Dus..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:13

pillow schreef:
Sanet schreef:

Deze omheining was zelfs nog meer dan geadviseerd wordt, maar we weten allemaal wel dat niks werkt. Nou allemaal? behalve de deskundigen en experts.
De man wordt hier steeds betiteld als boer. Maar het is gewoon een man (burger) die een paar schapen en geiten in een weitje naast huis heeft. Ik heb ook 8 schapen maar dat maakt mij geen boer.

De kommentaren op SM vind ik ronduit beschamend, het was echt 3,2,1 en ja hoor.
Daar zijn alle zelfbenoemde experts weer...

Nee ik was ook geen boer, maar hobbyist met een aantal zeldzame oude rassen die we graag mee in stand wilden houden, iets met biodiversiteit of hoe was dat??

Ben er van ellende mee gestopt (al jaren geleden) omdat een echt 100 procent wolfproof omheining niet bestaat, ook al beweren de zogenaamde experts dat dat wel zo is.
En met mij zijn er al velen gestopt, die dit nooit meer mee willen maken.
Zelfs al zou je dieren vergoed krijgen, krijg je daar een met fles grootgebracht lam mee terug?

Ik heb gelukkig ook geen paarden meer, dat is een zorg minder kan ik je zeggen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:17

DuoPenotti schreef:
Tuurlijk.
Dood door een ander is net zo pijnlijk.
Maar dat is veel makkelijker op te lossen dan een hongerige wolf buiten houden die meer drijfveer heeft binnen te komen. En in de nacht meer tijd.
Ik ben hier niet bang ooit een hond binnen te krijgen.. Over de wolf denk ik anders.

Hier in de buurt ook nooit van honderd doden en gewonde dieren gehoord van een hond... Dus..

Een wolf die honderd landbouwhuisdieren dood bijt zou ik zien als een probleemwolf. Als bij12 kan zien dat het een wolf is moeten ze ook kunnen uitvogelen welke wolf. Als je daaruit ziet dat een exemplaar veel vee pakt zou je daarop kunnen beheren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:19

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:26

Ik denk dat geen enkele boer er een probleem mee heeft als er heel enkel een keer een schaap gepakt wordt en geheel opgegeten. Mits er ook een vergoeding voor staat.
Maar laten we wel eerlijk zijn. Wie zou zich aanbieden als vrijwilliger? Niemand toch?

Nu de realiteit. De wolf is een opportunist. Hij pakt wat hij pakken kan voor de lol of om zijn skills te verbeteren. Mij een zorg hoe het genoemd wordt. Het komt op hetzelfde neer. Veel leed voor het dier en verdriet voor de eigenaar.

De wolvenliefhebbers zijn mensen die zich veilig wanen met hun huisdier of zelfs helemaal geen huisdier hebben. Die worden niet geraakt in hun emoties.
Ik zou graag zien dat de wolf hen pakt. Hun kind vind ik te ver gaan, maar het zal dan wel het hek van de dam zijn. Want dan is de wereld te klein. Nu is alles nog ver van hun bed show.
En dat is waar ik zo'n moeite mee heb. Veel blèren en vertellen wat je moet doen en wat niet. Maar nooit inleven in wat de ander mee maakt, of mee kan maken, omdat de wolf in hun omgeving bivakkeert.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:27

Zo'n wolf afschieten zou ik zelf heel weinig moeite mee hebben. Net zoals die Billy van een paar jaar geleden, die hadden ze hier al af moeten schieten ipv eerst nog naar Frankrijk laten lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:39

Volgens mij willen ze de boer ook aanklagen. Dat vind ik als dat klopt, echt schokkend. Als mijn dieren worden aangevallen dan verdedig ik ze ook. Ik vind dat je dan de weg kwijt bent als organisatie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 16:40

Stal HD, dat is wat ik ook shocking vind, het totale gebrek aan empathie en compassie aan diegene die het overkomt. Vooral met je laatste stuk helemaal eens :j

Ik denk dat deze hobby-boer en zijn familie nog lang nodig zullen hebben die nachtmerrie te vergeten, nog afgezien af te wachten hoeveel fysieke schade deze meneer aan zijn pezen / arm er aan gaat overhouden :(