Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:35

KirstenHorse schreef:
Ik mocht vandaag de appaloosa komen bekijken en proberen voor het geval de mensen die hem dinsdag nog een tweede keer uitproberen hem niet zouden willen kopen. Heel blij dat ik dat heb gedaan. Het is een super lief en braaf dier, zowel naast als onder het zadel en dat voor een 4,5 jarige. Met het voorrijden zagen we wel dat hij logischerwijs best groen is onder het zadel, maar ook erg braaf. Een ander paard in de bak schrok en hij reageerde daar helemaal niet op. Daarna mocht ik erop en het voelde heel veilig aan, maar echt te groen voor mij. Met genoeg begeleiding zou het echt wel kunnen, maar ik ben op zoek naar iets waar ik zo zelf mee weg kan rijden. Blij dat ik dit paardje achter me kan laten en met een goed gevoel door kan zoeken naar de juiste voor mij :j

Dat was dus precies wat wij bedoelden. Maar wel heel fijn, dat zit je niet met wat als in je hoofd! En slim om gewoon vast te houden aannwat je zoekt, jouw paard komt wel voorbij straks

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:46

oji schreef:
Waarom moet iemand zijn mond houden als die een andere mening over een stal heeft als dat jij hebt Ineke2 Jij bent kennelijk heppiedeppie met je paard dat je daar vandaan hebt, iemand anders heeft geen goede ervaring. Die mag dat net zo goed zeggen als dat een eigen ervaring is, wat het kennelijk is. En als diegene niet het hele verhaal op Bokt wil zetten, weet degene die interesse heeft in een paard bij die stal in ieder geval waar ze per pb meer info over een minder goed recensie kunnen krijgen.
Dat jij blij bent met die stal wil niet zeggen dat iedereen dat maar moet zijn.

Ik heb geen ervaring met die stal, maar als ik naar de website kijk, ziet het er uit als een handelstal voor de snelle dooverkoop in het lagere segment. En dat zijn vaak de stallen waar de meningen en ervaringen enorm over uiteenlopen.

Maar goed, een stal die bij de paarden die ze in het aanbod heeft staan "In Winkelwagen" zal geen stal zijn waar ik ooit zal gaan kijken.

Het is maar net wat je onder uit het lage segment verstaat.
Ik weet dat jij naar paarden kijkt die duurder zijn. Dat is jou goed recht natuurlijk. Ik vind zo vaag blijven zeker als het een eigen ervaring betreft gewoon raar. Zeg wat er is gebeurd of niet, maar hou het dan voor je.

Ik weet van 1 van de 2 dat het zelf een handelaar is. Vind het dan helemaal gewoon laag om “ een collega “ handelaar zo naar beneden te halen.
Hoef er verder geen reactie meer op, want ga er niet meer op reageren. Dit is mijn mening die ik mag geven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 18:57

KirstenHorse schreef:
Ik mocht vandaag de appaloosa komen bekijken en proberen voor het geval de mensen die hem dinsdag nog een tweede keer uitproberen hem niet zouden willen kopen. Heel blij dat ik dat heb gedaan. Het is een super lief en braaf dier, zowel naast als onder het zadel en dat voor een 4,5 jarige. Met het voorrijden zagen we wel dat hij logischerwijs best groen is onder het zadel, maar ook erg braaf. Een ander paard in de bak schrok en hij reageerde daar helemaal niet op. Daarna mocht ik erop en het voelde heel veilig aan, maar echt te groen voor mij. Met genoeg begeleiding zou het echt wel kunnen, maar ik ben op zoek naar iets waar ik zo zelf mee weg kan rijden. Blij dat ik dit paardje achter me kan laten en met een goed gevoel door kan zoeken naar de juiste voor mij :j

Kirstenhorse, fijn dat je hebt kunnen kijken en het nu achter je kan laten. Een paard kan op papier en op de foto, alles zijn wat je zoekt, maar als je hem in real life ontmoet, geen match. Of een karakter je past, weet je pas als je er naast staat (en/of opzit als ze al zadelmak zijn). Maar braaf en betrouwbaar zegt gewoon niet alles, ook al spreekt de verkoper 100% de waarheid. Een Border Collie en een Labrador zijn allebei brave betrouwbare hondenrassen, maar zo verschrikkelijk verschillend in gedrag. Als jij een Border Collie mens bent, past een Labrador je niet en vice versa. Daarom nooit treuren om een paard dat je niet hebt kunnen kopen, terwijl je het nog niet gezien hebt.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:30

Ik volg hier al een tijd stil mee ...

Ik ga van de week bij een 10 jarige vriendelijke ruin kijken. Het is een tijd geleden dat ik een rijpaard van/voor mijzelf heb gehad. Nu is de situatie zo dat deze al een poos niet bereden is & zal om deze reden ook niet voorgereden worden

Inmiddels slaat de twijfel toe of ik wel moet gaan kijken, misschien na mijn 'paardenpauze' niet het moment voor een project? Of juist wel? <<)

Klinisch & röntgenologisch keuren spreekt voor zich (mocht het daartoe komen), maar wellicht zijn er hier nog mensen met waardevol advies waar specifiek op te letten in deze situatie?

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:36

Ligt geheel aan de reden waarom het paard langere tijd niet is gereden, maar ik zou dan met iemand samen gaan die veel kennis en ervaring heeft in het kopen en rijden van paarden.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:44

Ineke2 schreef:
Ligt geheel aan de reden waarom het paard langere tijd niet is gereden, maar ik zou dan met iemand samen gaan die veel kennis en ervaring heeft in het kopen en rijden van paarden.

Ah dat had ik er beter bij kunnen zetten. Reden is andere prioriteiten bij de eigenaar & mijn staleigenaar gaat mee, dus dat zit wel goed.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 19:56

Als je geen bange ruiter bent, een uitdaging ziet zitten, de prijs erna is en je realistisch bent als het niks zou worden je paard weer weg kan doen waarom niet. Ook wel afhankelijk hoe paard was met rijden voor het stopzetten.

Hoe is de bespiering, hoe het gedrag met aan de hand lopen, poetsen en eventueel longe. Eventueel zadel erop leggen zonder opstappen? Zou die reacties ook graag willen zien en weten. Eventueel stukje van erf af aan de hand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:13

Ik zou bij de bezichtiging al heel goed het beenwerk, en met name de pezen, heel goed navoelen. Je zal ze de kost moeten geven waarbij verteld wordt dat het paard voor langere tijd niet is gereden vanwege andere prioriteiten, maar dat de werkelijkheid is dat het paard een half jaar/jaar op de wei is gezet, omdat het een peesblessure had.
Mocht je zelf niets voelen en wel doorgaan voor een keuring, zou ik dit ook de keuringsarts meegeven hier extra scherp op te letten. Van een herstelde peesblessure lopen ze nl niet kreupel. Maar dit is wel blijvend een zwakke plek, zeker als ze niet op de juiste manier opgebouwd zijn.

Voor mij is langere tijd stilgestaan altijd een alarmbelletje. Het is nl een kleine moeite om een paard dat niets mankeert, dat altijd braaf gereden is, even weer op te bouwen naar dat het voor de verkoop een kwartiertje gereden kan worden.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:45

oji schreef:
Ik zou bij de bezichtiging al heel goed het beenwerk, en met name de pezen, heel goed navoelen. Je zal ze de kost moeten geven waarbij verteld wordt dat het paard voor langere tijd niet is gereden vanwege andere prioriteiten, maar dat de werkelijkheid is dat het paard een half jaar/jaar op de wei is gezet, omdat het een peesblessure had.
Mocht je zelf niets voelen en wel doorgaan voor een keuring, zou ik dit ook de keuringsarts meegeven hier extra scherp op te letten. Van een herstelde peesblessure lopen ze nl niet kreupel. Maar dit is wel blijvend een zwakke plek, zeker als ze niet op de juiste manier opgebouwd zijn.

Voor mij is langere tijd stilgestaan altijd een alarmbelletje. Het is nl een kleine moeite om een paard dat niets mankeert, dat altijd braaf gereden is, even weer op te bouwen naar dat het voor de verkoop een kwartiertje gereden kan worden.

Exact wat je hier schrijft. Ik heb specifiek gevraagd naar blessures en bemerkingen, maar uitsluiten doe je natuurlijk op deze manier niet.

Die onzekerheid doet het bij mij niet heel goed, vandaar ook de twijfel ineens. Ik denk dat we gewoon zonder verwachtingen gaan kijken, zien we vanaf daar verder

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:51

Mocht het paard bij je passen, maar je twijfelt teveel of er een blessure is na voelen en kijken kun je een echo laten maken van het been waarover je twijfelt. Maar inderdaad gewoon gaan kijken en dan pas verder denken en luister naar je onderbuik gevoel :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:59

Tja ik zou dat dus wel spannend vinden. Want waarom is het dier voor de verkoop niet even opgepakt? Echt geen tijd voor of speelt er meer mee? Ik zou wat wantrouwend zijn :')

@Kirsten fijn dat je bent gaan kijken en dat je nu weet dat het niet het geschikte dier is voor jou. Dan kun je dat inderdaad uit je hoofd zetten. Wel jammer, het was een leuk dier zo te horen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:16

Waarom wordt dat paard niet even in training gezet?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:38

‘Even’ in training zetten kost hartstikke veel geld.

Ik heb er ook wel eens een verkocht die niks meer had gedaan omdat ik meerdere paarden had staan, druk met werk = geen prioriteit om weer op te pakken. Dus aan de hand van mijn verhaal vind ik het niet zo gek als iemand zijn paard om die reden verkoopt, zoveel redenen om niet te kunnen rijden. Been there done that.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 21:57

Zeker op western gebied is dat niet altijd makkelijk geregeld, dus waarom wel/niet in training (of überhaupt opgepakt) heb ik geen antwoord op. Ga ik wel nog even op doorvragen als we er zijn. In het midden gelaten dat de prijs van het paard er natuurlijk nu ook naar is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:40

Change3x schreef:
‘Even’ in training zetten kost hartstikke veel geld.

Ik heb er ook wel eens een verkocht die niks meer had gedaan omdat ik meerdere paarden had staan, druk met werk = geen prioriteit om weer op te pakken. Dus aan de hand van mijn verhaal vind ik het niet zo gek als iemand zijn paard om die reden verkoopt, zoveel redenen om niet te kunnen rijden. Been there done that.

Ik heb het wel gedaan, en was er een met bemerking. Heeft geld gekost, maar wel een top huis gevonden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:45

Ineke2 schreef:
oji schreef:
Waarom moet iemand zijn mond houden als die een andere mening over een stal heeft als dat jij hebt Ineke2 Jij bent kennelijk heppiedeppie met je paard dat je daar vandaan hebt, iemand anders heeft geen goede ervaring. Die mag dat net zo goed zeggen als dat een eigen ervaring is, wat het kennelijk is. En als diegene niet het hele verhaal op Bokt wil zetten, weet degene die interesse heeft in een paard bij die stal in ieder geval waar ze per pb meer info over een minder goed recensie kunnen krijgen.
Dat jij blij bent met die stal wil niet zeggen dat iedereen dat maar moet zijn.

Ik heb geen ervaring met die stal, maar als ik naar de website kijk, ziet het er uit als een handelstal voor de snelle dooverkoop in het lagere segment. En dat zijn vaak de stallen waar de meningen en ervaringen enorm over uiteenlopen.

Maar goed, een stal die bij de paarden die ze in het aanbod heeft staan "In Winkelwagen" zal geen stal zijn waar ik ooit zal gaan kijken.

Het is maar net wat je onder uit het lage segment verstaat.
Ik weet dat jij naar paarden kijkt die duurder zijn. Dat is jou goed recht natuurlijk. Ik vind zo vaag blijven zeker als het een eigen ervaring betreft gewoon raar. Zeg wat er is gebeurd of niet, maar hou het dan voor je.

Ik weet van 1 van de 2 dat het zelf een handelaar is. Vind het dan helemaal gewoon laag om “ een collega “ handelaar zo naar beneden te halen.
Hoef er verder geen reactie meer op, want ga er niet meer op reageren. Dit is mijn mening die ik mag geven.

Ineke er word naar ervaring gevraagd en ik geef daar kort een negatieve reactie op. Via pb kan je daar gerust wat over vragen maar waarom zou ik alles open en bloot moeten gooien?
En dat 1 van de 2 ook handel doet....die 1 ben ik.... En noem het aub geen collegas want dat ben ik absoluut niet van beide niet wil er dan ook zeker niet mee geassocieerd worden. De reactie past niet in je straatje en dat is prima maar laat het erbij en laat degene zelf verder uitzoeken wat goed voelt. Je dramt nogal een beetje door hierop.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:53

Icelandshet schreef:

Ik ga van de week bij een 10 jarige vriendelijke ruin kijken. Het is een tijd geleden dat ik een rijpaard van/voor mijzelf heb gehad. Nu is de situatie zo dat deze al een poos niet bereden is & zal om deze reden ook niet voorgereden worden

Inmiddels slaat de twijfel toe of ik wel moet gaan kijken, misschien na mijn 'paardenpauze' niet het moment voor een project? Of juist wel? <<)

Klinisch & röntgenologisch keuren spreekt voor zich (mocht het daartoe komen), maar wellicht zijn er hier nog mensen met waardevol advies waar specifiek op te letten in deze situatie?

Ik vind het ook wel een dingetje dat een paard lang stilstaat en dan niet voorgereden kan worden.

In training zetten kost geld idd, maar aan de andere kant zijn er genoeg mensen die een bijrijdpaard zoeken, waardoor die alsnog bereden had kunnen worden. Ik zou ook goed de pezen checken en deze eventueel laten scannen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:55

Ik heb mijn mening gegeven en blijf daarbij. Ik heb niet gezegd dat je letterlijk een collega bent, maar wel een handelaar. Ik heb zelfs niet gezegd wie van de twee de handelaar is. Dat verraad je nu zelf. Juist als handelaar vind ik het heel raar dat je zo’n reactie op een forum zet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:01

Ineke, iedereen mag ervaringen delen. Ook als deze negatief zijn. Ik vind het eigenlijk juist netjes dat er gepbd mag worden voor uitleg ipv juist openbaar. Ik snap niet helemaal waarom je zo reageert op anderen? Eerst dat ze er niet geweest zijn, wat je niet weet, en als er aangegeven wordt dat men er wel geweest is is het nog steeds niet goed?
Zoals jij mag aangeven heel tevreden te zijn mag een ander aangeven dat ze er nooit meer heen zouden gaan of wat ze dan ook willen zeggen. Dat is geen zwart maken.

In training zetten hoeft helemaal niet hartstikke veel geld te kosten. Je hoeft niet meteen bij de dure sport trainingsstal langs te gaan. Paar keer iemand erop, een stalgenootje, instructie of noem maar op staat al een stuk beter.

Dat gezegd hebbende heb ik hele slechte ervaringen met idd tijd stil gestaan. Ook zogenaamd geen tijd en zin meer, want puber. Werd bij handelstal gezet en daar kochten we hem. Jammer genoeg bleek hij na een paar maanden kapot te zijn en op rust gezet om hem regelmatig te krijgen. Na tijdje regelmatige belasting werd hij weer niet goed. Was ook te zien aan de wedstrijduitslagen. Want die hadden we niet allemaal opgevraagd, alleen contact met knhs of de klassering klopte.
En dat waren nog gewrichten die niet goed waren en bij een andere da er waarschijnlijk wel uitgekomen waren met de klinische keuring.

Ander paard met peesblessure is altijd door klinische keuring gekomen wat dat betreft. Daar was niks aan te zien, behalve op de echo. Geen onregelmatigheid, geen zwelling of warmte meer na 2 weken. Maar was die meteen weer aan het werk gegaan was het echt kapot gegaan.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-02-24 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 00:03

Als ze echt netjes was geweest had ze als handelaar zijnde sowieso niets gezegd en iemand alleen een pb gedaan als die om een mening over deze stal vroeg.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 03:30

Ik verraad mezelf? Sorry het is nooit een geheim geweest wie ik ben en wat ik doe :+

Dat stilstaan bij pony's ik vind dat toch spannend je ziet het vaker ook bij de imports..... Wegens veulen etc vaak zit er toch meer achter, maargoed eens zit er eentje tussen waarbij het verhaal wel klopt. Zo heeft onze buurman er een (ik dacht nu) 15 jarige merrie staan springbloed (canturano) heeft een enkele keer wat gelopen met een verzorgster maar die man die doet er zelf helemaal niks mee. Paard heeft in heel zijn leven alles bij elkaar nog geen jaar wat gedaan. Altijd gezond geweest geen gekke dingen
Dus het kan wel

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:28

lotlot2 schreef:
Icelandshet schreef:

Ik vind het ook wel een dingetje dat een paard lang stilstaat en dan niet voorgereden kan worden.

In training zetten kost geld idd, maar aan de andere kant zijn er genoeg mensen die een bijrijdpaard zoeken, waardoor die alsnog bereden had kunnen worden. Ik zou ook goed de pezen checken en deze eventueel laten scannen

bij paarden die niet voorgereden kunnen worden, zeker oudere paarden, ga ik niet eens kijken.
Je kunt met rontologisch en klinisch keuren niet weten wat dat dier mbt karakter onder het zadel toont, en of die ergens verkeerde ervaringen onder het zadel heeft opgelopen. Zeker als je zelf al langere tijd niet hebt gereden, lijkt mij dat het recept voor ongelukken.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:46

Ik waardeer alle meningen zeker! Uiteraard zijn er een paar details die ik niet openbaar kan delen ivm privacy eigenaar. Over het niet braaf genoeg zijn van het paard maak ik me weinig zorgen, eerder de medische kant.

@mywishmax: was het paard in kwestie wel volledig gekeurd? Of denk je dat je daarmee wellicht de problemen van te voren had kunnen zien aankomen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:55

Ik vind het ook een risico als een (al ouder) paard niet voorgereden kan worden. Het hoeft niets te betekenen maar er kan ook iets mee zijn of geweest zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:13

Jee Ineke, wat is jouw probleem zeg???
Stalnollie heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zij ook in paarden handelt, en dat maakt haar een ervaringsdeskundige als zowel verkoper als koper. Er is nergens in dit topic gezegd dat mensen die in paarden handelen hier niet hun ervaringen zouden mogen delen, dus wie ben jij om te bepalen dat die dan maar hun mond moeten houden?
Het gaat mij niet om die stal, die ken ik niet dus daar heb ik geen oordeel over. Waar het me wel om gaat is dat er iemand in dit topic, ineke2, het kennelijk nodig vind om mensen met een andere mening over een stal met non-argumenten probeert in discrediet te brengen, dat zij geen volwaardige discussie partners over dit onderwerp zouden zijn met non-argumenten en aannames. Eerst de totaal nergens op gebaseerde opmerking "Ik durf te wedden dat de 2 die hier beweren een slecht gevoel te hebben bij die stal, er zelf nooit geweest zijn." waarmee je hun mening probeert te devalueren, en daarna de insinuatie over stalnollie, alsof die probeert te verbloemen dat ze zelf handelt en of dat een argument is waarom je geen mening mag hebben of ervaringen mag delen over andere stallen die handelen. Wat een arrogantie te denken dat jouw mening meer waard is. Met proberen andere op deze wijze de mond te snoeren, verziek je dit verder zo leuke topic.