[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 22:15

Tinka schreef:
Ik dacht dat Franse banken lastig waren, maar Nederlandse dus ook. Wij hebben Rabobank en ING, geen problemen mee, je hoeft ook geen afspraak te maken om te bellen ofzo.
We hebben ons spaargeld nu bij Raisin. (mocht je dat ook willen, laat het me weten, dan krijg je een bonus van 50 euro).

@Tinka, Ik denk dat deze meneer ervan droomde om ambtenaar te worden, waar je alles tot op de punt in de regel moet naleven. Heeft ie pech, want in januari gaat alles daar opgeheven worden. Hij baalde er namelijk volgens mij heel erg van dat het geld, (stelt overigens geen bal voor, zeker niet voor een bank) niet bij de Amro blijft. Hij heeft erg geprobeerd me van allerlei spaarvormen aan te bieden tegen interessante tarieven. Maar ik wil het weg uit NL en ik wil het niet meer sparen, maar gewoon gelijk voor de verbouwingen gebruiken. Dat werd niet zo gewaardeerd.

bribro schreef:
Wat fijn Mo, dat de ruif erin zit. Ben benieuwd of het gaat werken zoals je hebt bedacht.
En ook fijn dat Erwin z'n poot steeds beter gaat.

Pff, de ABN AMRO, praat me er niet van. Hadden er laatst ook weer een akkefietje mee. We hebben alleen nog onze bankrekeningen daar, hypotheek niet meer, verzekeringen niet meer. Nou, nog even en ik haal ook m'n bankrekeningen daar weg. Het systeem daar is zo heilig en klantvriendelijk zijn ho maar.

Trouwens franse banken, ook ervaring mee. Ik wilde ooit In Montpellier een studio huren in zo'n studentencomplex. Kon alleen als je een franse bankrekening had. Ja maar, ik kan alleen een bankrekening krijgen als ik een woonadres in frankrijk heb. Nou ja, gelukkig kende de dame die het studentencomplex beheerde de directeur van een bankfiliaal, dus zij deed een telefoontje en toen mochten we dezelfde dag nog komen om een rekening te openen....

En dat is niet alleen met buitenlandse mensen Bribro, ook als je in Frankrijk woont en bij sommige dingen iets wilt regelen, zit je in een vreemde endless loop, net zoiets als je beschrijft. Gelukkig kom je altijd wel uit die loop, maar raar is het wel.

En de ruif zit dus wel, maar niet zoals ik het bedacht had. Als in, he-le-maal niet zoals ik het bedacht had, maar ik moet het er nu maar mee doen zoals het is. Alle dingen gaan op dit moment anders dan we dachten, dus c'est la vie.

Men eet het hooi, kan er droog staan, dus dat is winst.

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:35

Banken, wat een feest. Hier trouwens ook ING en daar ben ik echt mega tevreden mee. Toen ik in Canada problemen had met mijn creditcard heb ik via een skype gesprek met Wilco getelefoneerd met de ING, want rechtstreeks vanuit Canada lukte niet. Dat was toch wel heel top!
En zo heb ik nog wel meer goede ervaringen.

Maar mooi dat het binnenkort vrijkomt en je de boel kunt afsluiten. Irritant, van die mensen die niet mee willen denken.

De ruif, ik ben benieuwd! Ik neem aan dat we het resultaat snel in een filmpje of foto kunnen bekijken? :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 10:06

JudithO schreef:
Banken, wat een feest. Hier trouwens ook ING en daar ben ik echt mega tevreden mee. Toen ik in Canada problemen had met mijn creditcard heb ik via een skype gesprek met Wilco getelefoneerd met de ING, want rechtstreeks vanuit Canada lukte niet. Dat was toch wel heel top!
En zo heb ik nog wel meer goede ervaringen.

Maar mooi dat het binnenkort vrijkomt en je de boel kunt afsluiten. Irritant, van die mensen die niet mee willen denken.

De ruif, ik ben benieuwd! Ik neem aan dat we het resultaat snel in een filmpje of foto kunnen bekijken? :)

We hebben lang hier Credit Agricol gehad, maar die maakten zoveel fouten dat we daar weg zijn gegaan. Toen we aankondigden alles daar weg te halen, moesten we op gesprek met de directeur komen. Hij was oprecht teleurgesteld dat we gingen, ik zweer het hij kreeg tranen! Een wilde zoveel doen en beloven om het allemaal weer goed te maken, maar hij doet daar de dagelijkse zaken niet en de medewerkers rouleerden toen nog niet, dus wij gingen weg.

Eerst naar volle tevredenheid naar La banque Postale. Zitten we nog steeds, maar na de verhuizing hebben we een dame toegewezen gekregen die ons geld in een of andere rekening stopte en die netjes rente op zou leveren. Ze zei dat het altijd 3% gaf. Het was vrij opneembaar. En het kón meer geven, maar nooit minder. Tja, ga jij een Frans contract van 20+ pagina's lezen? wij niet. Je vertrouwt zo iemand. Nou, vertrouw nooit een bank(persoon) 10.000 euro kwijt geraakt!!! En een moeite dat we hebben gehad om die rekening anders te maken, dat wil je niet weten. Uiteindelijk is het nu goed (behalve dan die 10.000), maar we zijn niet happy met die lui.

En die ruif, nou, dat is zoveel niet geworden als wat ik voor ogen had, dat het het niet waard is om in een filmpje te zetten, maar ook mislukkingen zal ik jullie niet onthouden. Ik zal kijken wat ik voor morgen in elkaar kan zetten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:14

Ach, als het voor nu werkt, is het ok toch? Dan kun je het in de toekomst wel weer een keer volledig naar wens maken.
Komt goed!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 10:31

Hm, ik denk dat er voorlopig geen toekomst is voor dat ding. Nu Erwin weer wat meer kan doen, zijn er heel veel klussen die priori hebben.

Wat ik had gewild een slowfeeder:
-Muurtje met daarop een rek voor hooi erachter. Dusdanig dat niemand met de hoeven bij de tralies kon.
-Schuine afloop zodat het hooi altijd naar het hek zou rollen, glijden.
-1.50 hoog zodat niemand erover heen kon. Veilig. Praktisch. Makkelijk.
-zijkanten dicht met 2 bars ijzer, zodat de kleintjes er wel bij konden, maar niet erin.

Gemetseld muurtje ging er niet komen vanwege de voet, te veel werk.
Dus zou er een houten trapplaat komen met daarop het hek.
Trapplaat ging er niet komen. Iets met donkere dagen, mopperende man, dieren kosten veel tijd. Te lastig.

Dan maar een leegte van 60cm onder het hek vond ik, zodat er geen hoefjes in de tralies konden komen. Erwin ziet het gevaar van die hoefjes niet en vindt dat onzin. En 60cm leegte geeft veel verlies van hooi dat er dan onderdoor komt.

De schuine afloop hadden we van pallets gemaakt. Maar ondanks dat ik wel vond dat het ging, vond Erwin niet dat hij dat met Pelle voor elkaar ging krijgen. Dus de schuine afloop kwam er niet.

De zijbars maken zijn nu niet meer nodig om dat de hooibalen voorkomen dat ze erin kunnen. Totdat het hooi minder wordt... Maar goed dat probleem tackelen we dan wel weer.

De 1.50m is het ook niet geworden omdat het hek gewoon op de grond staat. Dus het idee van slowfeeder is er niet, want de grote meiden, waarvoor zeker voor Prisca een slowfeeder nodig is, kunnen er gewoon overheen eten.

Dus het is niet geworden wat ik voor ogen had, maar ze hebben nu de mogelijkheid om droog of uit de zon hooi te eten als ze dat willen en het ziet er netjes uit. En zei de rijdende rechter, dat is mijn oordeel, een daar moet Mo het maar mee doen.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:47

Oh Mo, zo herkenbaar. Dat je als paardenmens iets bedenkt wat voor alle paarden veilig is, waar ze allemaal goed bijkunnen, rekening houdend met wat ze allemaal nodig hebben. Ideale oplossing in je hoofd. En dat dan manlief zegt leuk bedacht, maar eh, zo ga ik dat niet doen want moeilijk, te veel werk, of omdat ie eigenlijk gewoon iets anders wil gaan doen (want dat kan echt niet wachten volgens hemzelf).
En ja, daar moet je het dan maar mee doen, ook herkenbaar....

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 17:55

bribro schreef:
Oh Mo, zo herkenbaar. Dat je als paardenmens iets bedenkt wat voor alle paarden veilig is, waar ze allemaal goed bijkunnen, rekening houdend met wat ze allemaal nodig hebben. Ideale oplossing in je hoofd. En dat dan manlief zegt leuk bedacht, maar eh, zo ga ik dat niet doen want moeilijk, te veel werk, of omdat ie eigenlijk gewoon iets anders wil gaan doen (want dat kan echt niet wachten volgens hemzelf).
En ja, daar moet je het dan maar mee doen, ook herkenbaar....

Ja des mans. Omdat de dieren helemaal zijn ding niet zijn, is dat nogal wel eens lastig om daar motivatie voor te krijgen. In huis gaat het ook wel anders dan ik hoop, maar daarvan weet ik dat hij het ook mooi wil en zich ervoor interesseert alleen dan op zijn manier. Met de dieren ligt het allemaal wat gevoeliger.

Afijn, ik heb de schande van de 'ruif' in een filmpje verwerkt en hij is aan het opladen naar YT.

Link volgt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:35

Hier is het linkje naar de video van deze week. Veel paard, ze komen de berg op galopperen, de ruif, ze dutten en mij op en met prisca: https://youtu.be/cUWIWCIEaqs

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 08:16

Wat leuk die oude foto's van het terrein.

Die ruif, dat valt toch best mee? Zijn de zijkanten nog afgezet of zijn die nog steeds open?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 12:11

JudithO schreef:
Wat leuk die oude foto's van het terrein.

Die ruif, dat valt toch best mee? Zijn de zijkanten nog afgezet of zijn die nog steeds open?

Dank je, ja ik wilde dat al heel lang doen van die bordjes met oude situatie, laten maken. Maar dat kwam er niet van en nu met de zere voet en weinig kunnen doen, kreeg ik ineens de geest. Ben heel benieuwd hoe zich dat houdt. Het is gedrukt op aluminium en ze zeggen dat dat tegen alle weersomstandigheden is bestand. Ik vertrouw dat nooit zo, maar goed. Het kon ook in perspex maar dat was erg veel duurder dan dit. En aangezien het een stuk of 15 bordjes zijn (Ik heb maar een paar in het filmpje laten zien) werd dat wat prijzig. Deze alu-bordjes waren nog betaalbaar.

De ruif. Tja. Naar wat er op dit moment mogelijk is qua lichaam en geest, is het het beste resultaat dat ik kon krijgen. En nee, de zijkanten zijn nu dus nog steeds open. Dus als ze flink aan de zijkanten van die balen knagen, kunnen ze de schuur uit en de vrijheid tegemoet. Ik denk dat we dat over een paar weken wel gaan oplossen. ~~}>

Zagen jullie trouwens nog in het filmpje hoe Quarbonne de deur van Callas' box dichtpleurt vlak voor haar neus?

Ik ben even een paar dagen niet op bokt, we hebben besloten er maar eens even uit te gaan en nu écht vakantie te gaan houden. We zijn tenslotte met pensioen, ik over een week officieel (Franse pensioenleeftijd dan hè, het is al erg genoeg hahaha). De vakantie naar de UK was buitengewoon stressvol. De week erachter aan in NL zo mogelijk nog meer. Toen dachten we met Erwins verjaardag, gaan we ff lekker een paar dagen weg nu echt vakantie houden, eind dag 1 ... de voet. Toen het inslapen van Xerox. Meestal gaan we dan weg om het te laten bezinken dat ging nu niet zo met die voet. Nu is de voet dusdanig beter dat we met samen om en om rijden een heel eind moeten zouden kunnen komen. Spanje is het idee, ik wil graag de kustweg van de Costa Brava rijden. Als we dat niet halen, ook niet erg, maar ik heb oppas voor 5 dagen, dus nu gaan we echt vakantie houden. Echt...
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 19-11-23 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:27

Groot gelijk. Veel plezier!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:21

Heerlijk, Spanje! Heel veel plezier.
Wij vertrekken 14 december voor 4 weken naar Spanje.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 13:23

lukka63 schreef:
Heerlijk, Spanje! Heel veel plezier.
Wij vertrekken 14 december voor 4 weken naar Spanje.

Ow dat klinkt helemaal heerlijk! Ga je met een camper? Als je een tussenstop zoekt, weet je mijn pb te vinden.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:28

Ja met camper en onze 3 honden.
Als je tips hebt heel graag.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:30

Wat een rotzooi hebben jullie in de loop d’r jaren opgeruimd. Super om te zien. Het lijkt dat de paarden inmiddels een fijn stabiele kudde hebben gevormd. Fijn dat jullie weer wat klusjes kunnen oppakken.
Geniet lekker van de vakantie. Hebben jullie echt verdiend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 14:05

lukka63 schreef:
Ja met camper en onze 3 honden.
Als je tips hebt heel graag.

Wat leuk met de honden. Heb je ze voor de tijgermug laten enten? En qua tussenstop bedoelde ik dat je hier kunt staan met je camper voor een tussenstop. Wij hebben de app park4night voor andere tussenstoppen.

Fleuribelle schreef:
Wat een rotzooi hebben jullie in de loop d’r jaren opgeruimd. Super om te zien. Het lijkt dat de paarden inmiddels een fijn stabiele kudde hebben gevormd. Fijn dat jullie weer wat klusjes kunnen oppakken.
Geniet lekker van de vakantie. Hebben jullie echt verdiend.

En er staan nog minstens 3 van zulke krotten die nog weg moeten, maar die zijn een stuk kleiner.

De 'kudde' gaat best goed. Ik vind het vooral erg leuk dat ze zo omhoog komen denderen dagelijks als ik ze roep. En dat is een steile helling en een takke-eind, maar ze komen toch gelukkig. Ik heb het in de zomer wel dat ze niet willen omdat ze dan het nut er niet van inzien en dan moet ik ze gaan halen, nou, dan heb je je fitness wel weer gedaan per dag. Maar ik wil ze in de nacht bij het huis hebben, dus ik laat ze nooit daar voor de nacht.

Over klusjes oppakken, na de vakantie is het dan ongeveer tijd voor het gesprek met de chirurg die dan moet bepalen of een operatie wel of niet nodig is. Erwin wil alleen graag horen of het écht goed is, want hij heeft nog steeds vaak beperkende pijn en midden in zijn voet een rare pijn. Ik zou wel graag een röntgen daarvoor willen, want stel nu dat ze een gebroken botje over het hoofd hebben gezien en hij daar al die tijd zo'n pijn van heeft en dat dus al die tijd al belast waardoor het niet kan genezen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:23

Fijne vakantie voor jullie allebei.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:26

Hi Monique

Wie weet komen we wel langs,heel leuk om jullie eens te ontmoeten.
2 van de 3 honden zijn al bejaard daar vond ik de cocktail en rabies al spannend genoeg voor.
Wel hebben ze vlak voor vertrek een seresto band om.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 15:36

lukka63 schreef:
Hi Monique

Wie weet komen we wel langs,heel leuk om jullie eens te ontmoeten.
2 van de 3 honden zijn al bejaard daar vond ik de cocktail en rabies al spannend genoeg voor.
Wel hebben ze vlak voor vertrek een seresto band om.

Gezellig, je pb't maar van tevoren. En het zal ook wel meevallen met de tijgermug hoop ik nu dit seizoen, ik ga ook naar spanje en heb ook niet per se daarvoor laten enten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:16

Wat wordt er dan volgens jou overgebracht door de tijgermug Mo?
Leishmania wordt overgebracht door de zandvlieg. Dat komt trouwens ook voor in Frankrijk, zeker ook waar jullie zitten en bij ons ook. Een seresto band werkt daar goed voor hoor, wel strak genoeg doen, zodat ie goed contact maakt met de huid.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 16:19

Hartwormen dacht ik.

Ik zoek het ff op.

Dit vond ik o.a. dirofilariose, maladie appelée également « ver du cœur »

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:40

Hartworm wordt overgebracht door muggen, maar niet speciaal tijgermuggen. Het komt al voor onder Parijs. Daarvoor moet je ontwormen 3 weken na aankomst in het buitenland, met bv milbemax.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 16:41

Tinka schreef:
Hartworm wordt overgebracht door muggen, maar niet speciaal tijgermuggen. Het komt al voor onder Parijs. Daarvoor moet je ontwormen 3 weken na aankomst in het buitenland, met bv milbemax.

ok interessante info tnx

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:44

Tinka schreef:

Na aankomst Spanje of als we weer terug zijn in Nederland?
Tnx voor de info Odette!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:48

lukka63 schreef:
Tinka schreef:

Na aankomst Spanje of als we weer terug zijn in Nederland?
Tnx voor de info Odette!

Na aankomst in Spanje, dus als je langer dan 3 weken in Spanje bent dan moet je daar al ontwormen en dan elke 3 weken tot je weer terug bent, in Nederland dan ook nog. Je kan het gewoon online bestellen, milbemax, milpro, etc, heel veel verschillende merken.