[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 10:32

Hi All en Manja, Namiro en Judith,

De voet van Erwin is meestal in de ochtend slank en niet zo paars, maar dan gaat hij toch te veel zitten of lopen en dan is het in de avond vaak paars en dik. Maar goed, het gaat telkens wat beter.

En ja Rocket is een erg leuk katje. Het is nu spannend want zo langzamerhand zal hij buiten gaan verkennen en dat vind ik het eng, want komt hij dan nog terug...

Vandaag mooi weer, ik denk dat ik weer eens ga rijden.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:11

Hi Mo,
Even een reactie op dat je het spannend vind dat Rocket meer naar buiten gaat, misschien heb je er iets aan. Wat ik deed bij onze twee jonge katjes is ze meenemen naar buiten vlak voordat ze zelf eten kregen (vaste tijd). Ze gingen dan met mij mee de paarden hooi geven en daarna wisten ze niet hoe snel ze mee terug moesten, want ze kregen eten. Toen ze daaraan gewend waren liet ik ze steeds iets eerder naar buiten, maar het feit dat ze eten kregen is heel lang de trigger geweest om in de buurt te blijven. Nog steeds zijn de momenten dat we de paarden hooi geven (4x per dag) de momenten dat onze kat zich (9 van de 10 keer) meldt bij ons. Dan vullen we z'n brokken aan als dat nodig is (z'n voerbak staat bij de hooi-opslag) en krijgt hij knuffels.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 12:34

bribro schreef:
Hi Mo,
Even een reactie op dat je het spannend vind dat Rocket meer naar buiten gaat, misschien heb je er iets aan. Wat ik deed bij onze twee jonge katjes is ze meenemen naar buiten vlak voordat ze zelf eten kregen (vaste tijd). Ze gingen dan met mij mee de paarden hooi geven en daarna wisten ze niet hoe snel ze mee terug moesten, want ze kregen eten. Toen ze daaraan gewend waren liet ik ze steeds iets eerder naar buiten, maar het feit dat ze eten kregen is heel lang de trigger geweest om in de buurt te blijven. Nog steeds zijn de momenten dat we de paarden hooi geven (4x per dag) de momenten dat onze kat zich (9 van de 10 keer) meldt bij ons. Dan vullen we z'n brokken aan als dat nodig is (z'n voerbak staat bij de hooi-opslag) en krijgt hij knuffels.

Hi Bribro, o dat is idd een supergoede tip! Zoiets gebeurt er nu al wel met hem zelfstandig de rest van het huis laten verkennen. Ik doe met voertijd de kattenklep naar de rest van het huis open, ik ben zeker een maand bezig geweest hem het openen van de klep te leren en nu kan hij het zelf. Dus hij doet de klep open en ipv dat hij gelijk naar verre oorden in het huis rent, (en dat is bij ons heel veel incl schuur, dus bijna 800m2 waar hij zich kan verstoppen) komt hij eten. Dan moet hij op de bak, en hij moet nu leren dat dat in de gang is, maar hij komt nog steeds in de keuken op de bak. En soms gaat hij op onderzoek uit, maar meestal komt hij weer terug de keuken in.
Met het tuigje op het erf oefenen gaat ook goed. Ik zal dat idd eens meteen gaan doen voor hij zijn voer krijgt. Goede tip.

Heb net gereden op Prisca. Tjee, ik weet niet eens meer wanneer het voor het laatst was. Ben zo met andere dingen bezig geweest, mijn hoofd stond er ook helemaal niet naar. Maar vandaag superzonnig, heerlijk weer, wel veel wind, dus gaan met die banaan.

En wat is het dan toch fijn een paard te hebben dat je gewoon kunt oppakken ook al heb je wekenlang niet gereden. Wat is ze braaf. Nergens voor verschoten, ondanks de stormachtige wind. Ik krijg niet de indruk dat ze het nou per se leuk vindt, maar ze doet het toch maar allemaal op haar oude dag.

Omdat het zo lang geleden was, had ik bedacht dat ik eerst op het rijveld ging rijden. Maar toen ik opgestapt was, vond ik het veel leuker alle 'weggetjes' rond het erf te rijden. En veel in de zon laten grazen en ik maar genieten van die mooie besneeuwde Pyreneeën. Echt héél erg vervelend.

Nog wat minidrafjes gedaan, maar dat klotste kennelijk in haar maag want daarvan ging ze weer blazen en flemen.

Maar het is gewoon fijn om op een paard te zitten. Samen bezig te zijn. Samen dingen doen. En ik vind het wel een mooi evenwicht. Ik vraag dingen van haar en zij mag als beloning her en der grazen. Dagen als dit mogen er heel veel meer zijn!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:22

Fijn dat de tip helpend is :)

En wat heerlijk dat je weer gereden hebt, genietend van het uitzicht! Het is je heel erg gegund!

Ja fijn hè, als je een paard weken kunt laten staan en dan toch zo weer op kunt stappen. Dat is met die van mij gelukkig ook zo. Ze kan enorm stressen maar het is gelukkig niet gerelateerd aan hoe vaak ze wordt gereden.

Wel balen dat bij Prisca het blazen en flemen meteen begint zodra je een minidrafje doet. Gelukkig kun je in stap ook genieten van het rijden en het uitzicht.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 13:36

Ik heb weer genoten van het filmpje.
Fijn dat er goede vooruitgang zit in de enkel van Erwin. Lijkt mij voor hem ook wel fijn dat hij weer wat kan doen. Ook voor jou trouwens, kom je weer aan wat leuke dingen toe zoals rijden op Prisca.
Leuk om te zien dat Callas jou zo volgt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 13:45

bribro schreef:
Fijn dat de tip helpend is :)

En wat heerlijk dat je weer gereden hebt, genietend van het uitzicht! Het is je heel erg gegund!

Ja fijn hè, als je een paard weken kunt laten staan en dan toch zo weer op kunt stappen. Dat is met die van mij gelukkig ook zo. Ze kan enorm stressen maar het is gelukkig niet gerelateerd aan hoe vaak ze wordt gereden.

Wel balen dat bij Prisca het blazen en flemen meteen begint zodra je een minidrafje doet. Gelukkig kun je in stap ook genieten van het rijden en het uitzicht.

Wat lief dat je het mij gunt, Bribro. Dank je. Het blijft voor mij bijzonder na een verschieterig paard als Callas, dat het ook anders kan.

Qua maag van Prisca denk ik dat ik de dosis van Laarakker wat opvoer. Er is eigenlijk alleen maar stekelig gras, lijkt me niet fijn voor je maag. Ik kreeg vandaag ook nog een tip op rode iep en ik heb nog de bestelling van aloe vera uitstaan. Misschien toch maar eerder al eens wat anders proberen.

Fleuribelle schreef:
Ik heb weer genoten van het filmpje.
Fijn dat er goede vooruitgang zit in de enkel van Erwin. Lijkt mij voor hem ook wel fijn dat hij weer wat kan doen. Ook voor jou trouwens, kom je weer aan wat leuke dingen toe zoals rijden op Prisca.
Leuk om te zien dat Callas jou zo volgt.

Fijn dat je heb genoten van het filmpje Fleuribelle. Inderdaad nu Erwin weer meer kan, kan ik ook weer meer. Dat geeft een stuk rust. En ja, Callas die volgt, net als Ginger de kat, mij overal als ze in de buurt van de stallen is. Als ik dit in het land doe en er is lekker gras, dan denk ik niet dat ze mij zo volgt, maar meestal is ze 's morgens nog bij de stallen en als ik dan mijn rondje doe, is dit het resultaat. Erg gezellig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 18:38

Voor degene die het 'jouw paard in een film'-topic niet volgen, hier nog wat creaties over hoe Callas over regen denkt (deze plaatjes maak ik dus zelf in bing/image/create:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 11:54

Even zomaar een updateje. Het is hier wisselvallig weer. Dan weer wel regen, dan weer niet. Bij meer dan een dag regen, gaan ze onder de droogdeken en dan erna een regendek op. (Ik bedoel er zijn er toch 3 meer dan 20 jaar oud.) De laatste keer regendek hadden we 3 dagen onafgebroken regen en na drie dagen waren ze allemaal nog helemaal droog! Echt geweldig, ben ik heel blij mee. En het zijn verschillende merken regendekens. Maar het werkt kennelijk.

Een poosje geleden hadden we het over regen eraf wissen en de ondervacht die nat wordt etc. Dat deed mij realiseren dat de butox bijv die ik op hen giet, geen enkele invloed heeft, als ik de ruggengraat niet door en door van te voor al nat maak. Kan verklaren waarom er nog steeds regelmatig gejukt wordt.

Verder zou er deze maand dan de levering van die 'ruif' moeten plaatsvinden. Maar ja, een paar jaar geleden was dit de maand dat er verkeerde keukens of helemaal niet geleverd werden en kapotte kachels en kachels zonder ruiten aankwamen. Niet meteen de gunstigste maand voor leveringen. |o

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:16

Ik verdun de butox altijd en dan met een spuit tussen de manen en staart, op de huid. En de rest met een spons.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 12:19

Tinka schreef:
Ik verdun de butox altijd en dan met een spuit tussen de manen en staart, op de huid. En de rest met een spons.

O dat is ook een idee ja, dank je Tinka. Ik maakte in de zomer de ruggengraat altijd nat met een spons en dan erop gieten en verplicht paar uur ophokken tot het ingetrokken was. Maar nu met een wintervacht is dat niet vanzelfsprekend meer.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:26

Ik heb het idee dat als je alleen de ruggengraat doet dat het dan niet goed werkt. Ik doe ook de benen, het hoofd, de buik en dan nog wat op de rest van het lichaam. Zal thuis nog even voor je kijken hoeveel het verdund moet worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 12:33

Tinka schreef:
Ik heb het idee dat als je alleen de ruggengraat doet dat het dan niet goed werkt. Ik doe ook de benen, het hoofd, de buik en dan nog wat op de rest van het lichaam. Zal thuis nog even voor je kijken hoeveel het verdund moet worden.

Welke butox gebruik je dan? ik heb de poor-on versie. Je hebt er ook eentje die je moet verdunnen en gebruiken om te wassen. butox-50 dacht ik. Die had ik ook, maar het wassen of helemaal insponsen vind ik niet fijn.

Ik betwijfel überhaupt of wat voor middel dan ook helemaal werkt, maar goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:51

Ik zit nu al een eeuwigheid bij de huisarts en gaat nog wel even duren ook. Zal straks kijken. Kreeg het van de dierenarts met het advies te verdunnen met een bepaalde hoeveelheid water. Dat advies kreeg ik trouwens ook van MSD zelf, de fabrikant van butox.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:07

Afbeelding

Ik doe meestal 50 ml verdunnen met 150 ml, 1 op 3 verdunnen dus. Het mag niet puur.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 15:21

Tinka schreef:
[ [url=m/qDAkYx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik doe meestal 50 ml verdunnen met 150 ml, 1 op 3 verdunnen dus. Het mag niet puur.

Dank voor je foto. Dat heb ik ook ja en dat gebruik ik al zolang ik in fr woon onverdund. Op de verpakking van je foto staat niet dat het verdund móét. Het staat gewoon dat je het er op moet gieten. Ook de fles die ik nu recent heb, zeg 6 wkn geleden heeft de d.a. niet gezegd dat het verdund moet.
Maar goed, ik vind het onverdund al niet 100% werken, ik denk dat ik het verdund helemaal niet zo vinden werken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:25

Raar, want mijn Dierenarts gaf er speciaal ern brief bij met dat je het moest verdunnen. En ik had dus nog informatie gevraagd bij MSD, die gaven ook aan dat je het bij paarden moest verdunnen.
Uiteraard staat dat niet op de verpakking, het is namelijk niet bedoeld voor paarden, maar voor koeien, schapen en varkens.
Als je het verdund geeft, geef je uiteindelijk wel dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Het komt op meer plekken, als je het alleen op de bovenkant giet, komt het niet op de benen en hoofd, ik dacht dat ze daar ook jeuk hadden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 15:31

Tinka schreef:
Raar, want mijn Dierenarts gaf er speciaal ern brief bij met dat je het moest verdunnen. En ik had dus nog informatie gevraagd bij MSD, die gaven ook aan dat je het bij paarden moest verdunnen.
Uiteraard staat dat niet op de verpakking, het is namelijk niet bedoeld voor paarden, maar voor koeien, schapen en varkens.
Als je het verdund geeft, geef je uiteindelijk wel dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Het komt op meer plekken, als je het alleen op de bovenkant giet, komt het niet op de benen en hoofd, ik dacht dat ze daar ook jeuk hadden.

Daar kan je goed gelijk in hebben. Wat raar dat niemand mij dat ooit heeft verteld van al die d.a. En ik gebruik het al ontzettend lang. In diverse afmetingen flacons. En dat over 3 huizen in fr en al 4 dierenartsen. Niemand! Had een hoop geld gescheeld, hahhaa. Maar ja, ik vind het nu al niet 100% werken, dus verdund al helemaal niet. Er is ook nog nooit een van mijn dieren geweest en dat zijn er dan 7, die bijwerkingen of zo heeft gehad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 15:34

Butox vroeger wel gebruikt, maar lees de doseringen goed. Ik gebruikte voor beestjes iets van 10ml / 4 weken 's avonds met weersverwachting 24 uur droog onder de manen smeren tegen teken en huidparasieten. Want waarschuwingen over niet in de felle zon. Verder uitgaande van koeiendosis was die 10ml/100kg met een max. van 30?ml voor 6-8 weken tegen vliegen, etc.

Bijsluiter google levert deze doseringsinstructies op :
Citaat:
8.DOSERING VOOR ELKE DOELDIERSOORT, WIJZE VAN GEBRUIK EN TOEDIENINGSWEG Voor pour-on toediening. Goed schudden voor gebruik. Giet het product gelijkmatig uit over de ruglijn van de dieren vanaf de basis van het hoofd tot de staart. Vliegen:
Runderen Tot 100 kg lichaamsgewicht: 10 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on
100 tot 300 kg lichaamsgewicht: 20 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on
Meer dan 300 kg lichaamsgewicht: 30 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on

Zuigende en bijtende luizen en schapenluisvliegen
Runderen, schapen 10 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on per dier

De volgende punten dienen in acht genomen te worden bij de behandeling van schapen:
- behandel de dieren kort na het scheren (dieren met korte wol);
- houd de geschoren groep weg van niet-geschoren dieren;
- scheer en behandel ooien 4-6 weken voor het werpen.

Het diergeneesmiddel wordt toegediend als één enkele behandeling.
Behandeling tegen vliegen kan echter iedere 6-10 weken herhaald worden, afhankelijk van demate van infestatie. De duur van de bestrijding tegen Muscaspp. kan variëren.De invloed van het weer op de efficaciteitsduur werd niet onderzocht.
https://www.zivi.be/nl/bijsluiters/buto ... -7-5-mg-ml

Met 10ml per dier en met die doseringen nooit problemen gezien en aangezien het over bijtende beestjes als teken en knutten ging was dat genoeg. Geen verdunningen of geheel insmeren gebruikt, spul hoort opgenomen te worden door de huid zodat de bloedzuigende insecten dood gaan bij het bijten van een behandeld dier. De hoeveelheden die ik hier voorbij zie komen zijn veel hoger dan ik gebruikte.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:05

Ik doe meestal 50 ml, want voor teken is de dosering 75 ml. Voor Rory dan 30 ml. Maar dus wel altijd verdund, want dat moet voor paarden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:11

Hierbij de mail van MSD. Ik gebruikte dus geen 70 ml, maar dat stond in de brief van de dierenarts. Ik gebruik voor teken 50 ml, en voor vliegen 40 ml, voor een paard van ongeveer 500 kg. En die verdunning reken ik dan om.
Ik denk dat het verdund even goed werkt, of misschien wel beter, omdat je het veel beter kan verdelen. Ik zou dat zeker een keer proberen Mo.

RE: Butox pour on bij paarden.
Bedrijfseigendom-Proprietary

Geachte collega, beste Odette,

Dank voor het toesturen van je vraag. Ik hoor dat je een parasieten-uitdaging hebt in Frankrijk.

Zoals je zelf al aangeeft is het gebruik van Butox bij het paard niet geregisteerd. Het gaat hier dus om off-label gebruik.

Ik heb in onze archieven nagezocht, maar heb geen informatie gevonden over gebruik bij drachtige paarden of jonge veulens. Hetzelfde geldt voor de werkingsduur tegen teken (de werkingsduur is waarschijnlijk per parasiet/insect verschillend). Daar kan ik je dus helaas niets over zeggen. In een klein onderzoekje met 42 paarden (waarbij ook de controle groep is inbegrepen) werd verdunde butox op paarden aangebracht met een spons (60 ml (jij schreef 70 ml !) butox verdund in 180 ml water.. totaal volume dus 240 ml). Hoewel tijdens dit onderzoek geen overgevoeligheidsreacties werden waargenomen, zijn er ook aanwijzingen dat behandelde paarden niet in direct zonlicht moeten staan. Als je Butox op een paard gaat toepassen, doe dat dan tegen zonsondergang. Bescherm jezelf ook goed bij het aanbrengen van de Butox.

Houd er ook rekening mee dat de werkzame stof zich via het vetlaagje van de vacht/huid verspreidt over de rest van het paard. Alles wat dit vetlaagje beïnvloedt, zal de mogelijke werkzaamheid ook beïnvloeden (zoals wassen, wassen met ‘shampoo’, zweten, etc.). De werkzame stof kan ook oraal worden opgenomen, bijvoorbeeld bij likken aan de huid. Daarmee bedoel ik niet dat je Butox oraal moet toedienen… ik bedoel te zeggen dat een deel van de werkzame stof mogelijk ook in het dier terecht komt als je het op het dier toepast

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 17:50

Hi Tamary en Odette, dank voor het delen van jullie toffe informatie! Het helpt allemaal om te begrijpen hoe de dingen werken. Super!

Wat is het eigenlijk stom dat er niet speciaal voor paarden een butox is. Misschien wel een gat in de markt voor ze.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 19:16

Waarschijnlijk is de paardengroep ten opzichte van de koeien- en schapengroep in het totaal te klein om er gedegen onderzoek naar te doen of het werkzaam is en of er schadelijke bijeffecten zijn. Dat is met heel veel off-label middelen bij de paarden. En ook bijvoorbeeld de reden dat er geen nieuwe ontwormmiddelen worden gemaakt.
Hier is wel een klein onderzoek waarin het gebruikt is bij een klein aantal paarden, wel interessant: Het werkt heel goed en ook best lang zonder bijwerkingen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5477243/ .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 21:10

Jet schreef:
Waarschijnlijk is de paardengroep ten opzichte van de koeien- en schapengroep in het totaal te klein om er gedegen onderzoek naar te doen of het werkzaam is en of er schadelijke bijeffecten zijn. Dat is met heel veel off-label middelen bij de paarden. En ook bijvoorbeeld de reden dat er geen nieuwe ontwormmiddelen worden gemaakt.
Hier is wel een klein onderzoek waarin het gebruikt is bij een klein aantal paarden, wel interessant: Het werkt heel goed en ook best lang zonder bijwerkingen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5477243/ .

hé, ook fijne info Jet. Ik denk wel dat er in de paardensport veel meer motivatie en geld zit om zulk soort middelen te gebruiken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 21:26

Dan is het ws toch de bijtende paarden luis bij Poupette omdat ze vooral last had op haar hoofd, toch?
Ik ben even kwijt of je ook de druppels voor honden had geprobeerd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-23 21:29

balance schreef:
Dan is het ws toch de bijtende paarden luis bij Poupette omdat ze vooral last had op haar hoofd, toch?
Ik ben even kwijt of je ook de druppels voor honden had geprobeerd.

Hoofd was heel erg idd Balance is nu beter. Ze jeukt nu nog haar staart en zijkanten en af en toe een voet.