Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bribro schreef:Hi Mo,
Even een reactie op dat je het spannend vind dat Rocket meer naar buiten gaat, misschien heb je er iets aan. Wat ik deed bij onze twee jonge katjes is ze meenemen naar buiten vlak voordat ze zelf eten kregen (vaste tijd). Ze gingen dan met mij mee de paarden hooi geven en daarna wisten ze niet hoe snel ze mee terug moesten, want ze kregen eten. Toen ze daaraan gewend waren liet ik ze steeds iets eerder naar buiten, maar het feit dat ze eten kregen is heel lang de trigger geweest om in de buurt te blijven. Nog steeds zijn de momenten dat we de paarden hooi geven (4x per dag) de momenten dat onze kat zich (9 van de 10 keer) meldt bij ons. Dan vullen we z'n brokken aan als dat nodig is (z'n voerbak staat bij de hooi-opslag) en krijgt hij knuffels.
bribro schreef:Fijn dat de tip helpend is![]()
En wat heerlijk dat je weer gereden hebt, genietend van het uitzicht! Het is je heel erg gegund!
Ja fijn hè, als je een paard weken kunt laten staan en dan toch zo weer op kunt stappen. Dat is met die van mij gelukkig ook zo. Ze kan enorm stressen maar het is gelukkig niet gerelateerd aan hoe vaak ze wordt gereden.
Wel balen dat bij Prisca het blazen en flemen meteen begint zodra je een minidrafje doet. Gelukkig kun je in stap ook genieten van het rijden en het uitzicht.
Fleuribelle schreef:Ik heb weer genoten van het filmpje.
Fijn dat er goede vooruitgang zit in de enkel van Erwin. Lijkt mij voor hem ook wel fijn dat hij weer wat kan doen. Ook voor jou trouwens, kom je weer aan wat leuke dingen toe zoals rijden op Prisca.
Leuk om te zien dat Callas jou zo volgt.
Tinka schreef:Ik verdun de butox altijd en dan met een spuit tussen de manen en staart, op de huid. En de rest met een spons.
Tinka schreef:Ik heb het idee dat als je alleen de ruggengraat doet dat het dan niet goed werkt. Ik doe ook de benen, het hoofd, de buik en dan nog wat op de rest van het lichaam. Zal thuis nog even voor je kijken hoeveel het verdund moet worden.
Tinka schreef:[ [url=m/qDAkYx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik doe meestal 50 ml verdunnen met 150 ml, 1 op 3 verdunnen dus. Het mag niet puur.
Tinka schreef:Raar, want mijn Dierenarts gaf er speciaal ern brief bij met dat je het moest verdunnen. En ik had dus nog informatie gevraagd bij MSD, die gaven ook aan dat je het bij paarden moest verdunnen.
Uiteraard staat dat niet op de verpakking, het is namelijk niet bedoeld voor paarden, maar voor koeien, schapen en varkens.
Als je het verdund geeft, geef je uiteindelijk wel dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Het komt op meer plekken, als je het alleen op de bovenkant giet, komt het niet op de benen en hoofd, ik dacht dat ze daar ook jeuk hadden.
https://www.zivi.be/nl/bijsluiters/buto ... -7-5-mg-mlCitaat:8.DOSERING VOOR ELKE DOELDIERSOORT, WIJZE VAN GEBRUIK EN TOEDIENINGSWEG Voor pour-on toediening. Goed schudden voor gebruik. Giet het product gelijkmatig uit over de ruglijn van de dieren vanaf de basis van het hoofd tot de staart. Vliegen:
Runderen Tot 100 kg lichaamsgewicht: 10 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on
100 tot 300 kg lichaamsgewicht: 20 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on
Meer dan 300 kg lichaamsgewicht: 30 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on
Zuigende en bijtende luizen en schapenluisvliegen
Runderen, schapen 10 ml Butox Protect 7,5 mg/ml pour-on per dier
De volgende punten dienen in acht genomen te worden bij de behandeling van schapen:
- behandel de dieren kort na het scheren (dieren met korte wol);
- houd de geschoren groep weg van niet-geschoren dieren;
- scheer en behandel ooien 4-6 weken voor het werpen.
Het diergeneesmiddel wordt toegediend als één enkele behandeling.
Behandeling tegen vliegen kan echter iedere 6-10 weken herhaald worden, afhankelijk van demate van infestatie. De duur van de bestrijding tegen Muscaspp. kan variëren.De invloed van het weer op de efficaciteitsduur werd niet onderzocht.
Jet schreef:Waarschijnlijk is de paardengroep ten opzichte van de koeien- en schapengroep in het totaal te klein om er gedegen onderzoek naar te doen of het werkzaam is en of er schadelijke bijeffecten zijn. Dat is met heel veel off-label middelen bij de paarden. En ook bijvoorbeeld de reden dat er geen nieuwe ontwormmiddelen worden gemaakt.
Hier is wel een klein onderzoek waarin het gebruikt is bij een klein aantal paarden, wel interessant: Het werkt heel goed en ook best lang zonder bijwerkingen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5477243/ .