Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:18

Hmm dat verder opgeleid hoeft dan ook weer niet.
Overzee: jouw dichter wil gewoon leuk meedoen op kampioenschappen toch? Mag dat ook gewoon in de B zijn?

Voor mij is de regel nu dat ik wil dat een paard zadelmak is zodat ik kan testen hoe we klikken op de grond + hoe we klikken in het zadel + hoe we op elkaar reageren onder maffe omstandigheden.
De rest prutsen we vanuit die basis wel goed aan elkaar. Dus alles vanaf 3 komt in aanmerking.

Kanttekening daarbij is dat ik er eventing mee wil rijden. Dat vergt wel iets meer van je samenwerking dan onder iets meer te controleren omstandigheden een dressuurproef te rijden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:34

Ik denk dat je er ook meer plezier aan kunt hebben als je een leermeester koopt. Ik heb daar zelf altijd wel spijt van gehad. Ik kocht ook jonkies en dacht dat ik ze wel kon opleiden, maar dat liep toch niet altijd goed. Nu had ik ook niet de goede begeleiding en was ik stronteigenwijs en dacht ik dat ik het zelf wel kon, maar toch :')

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:51

Ik denk ook datje met een iets meer ervaren paard met iets minder talent je dochter iets makkelijker kan wennen aan het rijden tussen de paarden, en dan eventueel als volgende paard een jonger dier om zelf op te leiden. Je komt voor minder verassingen te staan.

Een onbeleerd of net zadelmak dier is echt een gok of ze zo braaf en fijn te rijden zijn voor een jonge amazone. Sterker nog, de meest talentvolle dressuurpaarden juist niet omdat die vaak gruwelijk sensibel zijn (nee niet altijd zo, maar vaak toch wel met onze moderne fokkerij :) ). Een paard kan braaf thuis rondlopen, maar rondrijden in een ring op vreemd terrein is vaak al hele andere koffie. Veel makkelijker als een paard dat al eens gezien heeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:58

Mijn trainer zegt altijd dat je sommige paarden niet eens moet willen voor hun 7e jaar. Zeker de sensibele, kijkerige of gewoon echt bloederig gefokte dieren met iets teveel go dan goed zou zijn. Die eerste jaren opleiden kost nu eenmaal bloed, zweet en tranen. Daarna heb je er vaak super dieren aan en schiet je de klasses vanaf het Z zo door naar het Inter. Maar alles ervoor is met sommige dieren echt niet zo leuk nee. Dat zijn dan ook net de paarden die voor veel geld worden verkocht omdat ze echt overstijgen in kwaliteit.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:06

Eigenlijk is het ook heel simpel....
als je het budget voor een paard op niveau in een interessante leeftijd niet hebt (of niet aan uit wil geven, want dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik zou nooit al mijn spaargeld aan een paard uit geven), dan zijn er eigenlijk maar 2 (of 3) keuzes:

- een jonkie
- een oudje
- een ongezonde

Wat een verstandige keuze is, is heel moeilijk te zeggen als je de dochter in kwestie niet kent.
Je hebt handige ruiters, je hebt handige ruiters met veel gevoel, en je hebt goed geoefende ruiters (de ruiters die netjes hebben leren rijden door veel te lessen op een fijn paard of pony, maar die in de basis niet perse heel veel paardrij gevoel of handigheid hebben)

Als je een dier niet kan rijden tijdens het bezichtigen, heb je inderdaad altijd het risico dat de klik er niet is /komt met rijden. Aan de andere kant, tijdens het bezichtigen rijdt je ook maar 1, 2 of max. 3 keer ofzo. Kan goed zijn dat je ook dan er na 3 maanden achter komt dat de klik er net niet is.

Ik zou gewoon even kijken wat je budget is, en dan even met mensen die er verstand van hebben, kijken wat de beste investering is (en dan mensen die je dochter ook kennen). In sommige gevallen zou ik iemand een talentvol jong paard adviseren, en in andere gevallen weer juist een wat ouder leerpaard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:13

Sky_As schreef:
als je het budget voor een paard op niveau in een interessante leeftijd niet hebt (of niet aan uit wil geven, want dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik zou nooit al mijn spaargeld aan een paard uit geven), dan zijn er eigenlijk maar 2 (of 3) keuzes:

- een jonkie
- een oudje
- een ongezonde

Wat een verstandige keuze is, is heel moeilijk te zeggen als je de dochter in kwestie niet kent.
Je hebt handige ruiters, je hebt handige ruiters met veel gevoel, en je hebt goed geoefende ruiters (de ruiters die netjes hebben leren rijden door veel te lessen op een fijn paard of pony, maar die in de basis niet perse heel veel paardrij gevoel of handigheid hebben)

Als je een dier niet kan rijden tijdens het bezichtigen, heb je inderdaad altijd het risico dat de klik er niet is /komt met rijden. Aan de andere kant, tijdens het bezichtigen rijdt je ook maar 1, 2 of max. 3 keer ofzo. Kan goed zijn dat je ook dan er na 3 maanden achter komt dat de klik er net niet is.

Ik zou gewoon even kijken wat je budget is, en dan even met mensen die er verstand van hebben, kijken wat de beste investering is (en dan mensen die je dochter ook kennen). In sommige gevallen zou ik iemand een talentvol jong paard adviseren, en in andere gevallen weer juist een wat ouder leerpaard.

Dat is iets te simplistisch.

Er bestaat ook nog simpel-gezond. Dat zijn dan niet de paarden waarmee je je verzameling oranje strikken kunt uitbreiden maar dat zijn nog steeds wel paarden waar je met een gerust hart op kunt gaan zitten en jaren plezier van hebt.
Lelijke Appies, bijvoorbeeld }>

Daarnaast heeft Overzee een bovengemiddeld oog voor talent en goede connecties. Dat brengt je verder dan simpele conclusies....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:21

Ik denk niet dat overzee blij wordt van lelijke appies, in de dressuurwereld Wil het oog ook wat :+

Wel lastig natuurlijk dat je op een eiland zit, wordt een bezichtiging toch haast een mini vakantie naar de wal of het vaste land of hoe jullie dat noemen :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:25

ikke schreef:
Sky_As schreef:

- een jonkie
- een oudje
- een ongezonde

Dat is iets te simplistisch.

Er bestaat ook nog simpel-gezond. Dat zijn dan niet de paarden waarmee je je verzameling oranje strikken kunt uitbreiden maar dat zijn nog steeds wel paarden waar je met een gerust hart op kunt gaan zitten en jaren plezier van hebt.
Lelijke Appies, bijvoorbeeld }>

Daarnaast heeft Overzee een bovengemiddeld oog voor talent en goede connecties. Dat brengt je verder dan simpele conclusies....

Komt ikke weer aan :D

Dochter heeft wedstrijdambities en wil wel graag kampioenschappen enzo rijden, en zo te horen ook wat hogerop komen. Dat gaat een verrektes lastig verhaal worden met een krabbelende appaloossa die niet echt al te ooglijk beweegt of eruit ziet.....
Onmogelijk? Misschien niet, maar de kans dat het een teleurstelling wordt als je graag binnen kortere tijd hogerop wil komen, is vrij groot.

Dat is net zoiets als iemand die graag z wil springen een fries of tinker aanpraten.
Dus ja, het is wel vrij simplistisch. Nog een keuze: een leasepaard zoeken of een eigenaar om voor te rijden. (ook daar zitten heel veel haken en ogen aan, maar kan wel een optie zijn om een beter paard in de sport uit te brengen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:43

overzee2 schreef:
Goedemorgen,

Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.

Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.

Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.

Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Hoe staan jullie hierin? Ik ben daar benieuwd naar.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.

Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?

Of toch maar doorkijken naar een leuker wat ouder paard met minder kwaliteit.
Dilemma dilemma wat vinden jullie?

Ik zou zo'n paard gerust durven kopen en weer verkopen als er uiteindelijk toch geen klik is, er is dan als je het goed doet zelfs nog wel winst op te maken. Maar..dan moet je wel echt goed een jong paard op kunnen leiden en daar vergissen mensen zich nog weleens in.

Een hengst kun je gelijk laten castreren als je die koopt, of in overleg met de verkoper eerst castreren en daar laten herstellen. In de kliniek kun je volgens mij wel een verzekering afsluiten mocht het mis gaan bij de operatie. Als de hengst gewoon twee ingedaalde ballen heeft dan zit het risico voornamelijk in het opstaan na de narcose. Kosten zullen varieren per kliniek en hoeveel dagen hij daar blijft staan. Gewoon even bellen voor prijsopgave.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:17

Ik vond de overgang van pony naar paard dan weer heel makkelijk? Misschien omdat ik naast de pony's wel vanaf mijn 12e ook paarden reed. Dus nooit echt alleen ponytijd heb gehad, wel qua wedstrijden. Op 16e startte ik ook paarden, maar vond ik niet echt anders.
Maar ik wilde echt geen verder opgeleid paard, die hebben we getest maar voor het budget was het her gewoon niet. Ik ben enorm blij geweest met mijn 3,5 jarige die wel ohz was. Gewoon stuur, gas en rem en beetje doorgereden. Maar grootste gedeelte zelf moeten doen, was juist heel leuk. Ook na het hoger rijden met pony's.

Groen en groen vind ik niks,nee. Maar dochter is niet groen meer. Ik ben begonnen met leermeester pony, daarna 1 die wel iets gedaan had maar groot gedeelte zelf moeten aanleren en daarna groene paarden die wel zadelmak waren maar verder doorgereden moesten worden.
Want ik wilde idd wel voelen hoe ze waren ohz, omdat ik toch liever niet weer wilde verkopen als het toch niet klikte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 17:48

MyWishMax schreef:
Ik vond de overgang van pony naar paard dan weer heel makkelijk? Misschien omdat ik naast de pony's wel vanaf mijn 12e ook paarden reed.

Ja dat is dan niet helemaal meer vergelijkbaar. Mijn dochter heeft verzorgponies gehad waar ze mee mocht rijden. Soms echte stoute. En zij reed mee op mijn paard toen dat enigszins kon. Dus die heeft de overstap ook geleidelijk gemaakt. Is ook niet alleen dressuur gaan doen maar ook gaan springen. Dat kan ik ook altijd aanbevelen. Ook al kies je daarna voor dressuur, daar ga je ook echt makkelijk van leren rijden.
Daarom zou het goed zijn als de dochter van Overzee de kans zou krijgen om eerst meer paardenervaring op te doen. Veel te rijden. Veel verschillende. paarden, daar leer je ook van wat je zelf wel of niet zou willen qua type paard. Ik ken de dochter van Overzee natuurlijk niet. En misschien kan ze het met heel goede begeleiding ook best aan. Maar de kans dat het misgaat en een tranendal wordt is er ook.

MyWishMax schreef:
Want ik wilde idd wel voelen hoe ze waren ohz, omdat ik toch liever niet weer wilde verkopen als het toch niet klikte.

Wij hebben de laatste jaren geen paarden meer gekocht die onder het zadel waren. Als we paarden gaan kijken kunnen we vaak wel zien of het paard ons aanstaat of niet. We hebben nog niet gehad dat we een paard niet zadelmak konden krijgen, maar in realiteit zijn die er natuurlijk wel. En dan kan het best zijn dat je het paard professioneel zadelmak moet laten maken. Maar ook daar is ook best een mouw aan te passen.
Wat vooral niet moet met zadelmak maken en inrijden is bang zijn en controle willen hebben. Een jong paard moet op eigen benen en altijd naar voren kunnen. En jij lift de eerste tijd gewoon mee en gebruikt vooral je stem. Dus lijm aan je kont en in balans kunnen zitten is ook echt wel een voorwaarde.
Sta je op een manege en moet je rijden in een drukke bak? Dan moet je er gewoon echt niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-01-24 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:01

Sky_As schreef:

Dochter heeft wedstrijdambities en wil wel graag kampioenschappen enzo rijden, en zo te horen ook wat hogerop komen. Dat gaat een verrektes lastig verhaal worden met een krabbelende appaloossa die niet echt al te ooglijk beweegt of eruit ziet.....
Onmogelijk? Misschien niet, maar de kans dat het een teleurstelling wordt als je graag binnen kortere tijd hogerop wil komen, is vrij groot.

Dat is net zoiets als iemand die graag z wil springen een fries of tinker aanpraten.
Dus ja, het is wel vrij simplistisch. Nog een keuze: een leasepaard zoeken of een eigenaar om voor te rijden. (ook daar zitten heel veel haken en ogen aan, maar kan wel een optie zijn om een beter paard in de sport uit te brengen).

Het zal niet de eerste keer zijn dat Overzee ergens een pareltje opvist wat de rest van alwetend Bokt al 20 keer afgeschreven heeft.

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:09

Wow wat een reacties.

Ik ga ze allemaal vanavond even goed lezen, ben nog op mijn werk nu.

Mijn dochter rijdt nu ook al paarden voor anderen hoor. Alleen wil ze geen Fries maar een warmbloed voor zichzelf. Ze heeft vanaf haar 6e een eigen pony gehad maar reed minimaal 4x per week ook op paarden. Eerst bij de plaatselijke paardenverhuur die ritten doet door bos, duin en over strand. Later reed ze ook paarden bij van Friese fokkers. We wonen naast een groot natuurgebied dus ze heeft vanaf jongs af aan buiten gereden, gesprongen en is menigkeer als kind over verboden paadjes gegaan op de vlucht voor de SBB handhaver hahahaha.
Ze had tot twee weken terug een e pony waarmee ze Z2 reed. Dat was echt een schat, een halve volbloed waarmee ze Fries kampioen is geworden in de M2 en Z1en 8e op de Hippiade. Maar ook met deze reed ze buiten door bos, duin en over het strand.
De overstap naar paarden is gewoon best een grote en zoals al gezegd is het veel lastiger. Daarom vroeg ik hier advies en wauw wat helpen jullie me hiermee fijn.

Mijn dochter vindt een jonkie best heel leuk. Gewoon weer overnieuw beginnen, net als met de pony. Maar net zadelmakke zijn, logisch stuk duurder dan een niet zadelmakke en dan denk ik heel pragmatisch:” Dat kunnen we onder begeleiding wel zelf”. Dan kun je voor hetzelfde geld net meer kwaliteit kopen. Ik heb dat ook vaker gedaan maar mijn dochter niet dus die kan het niet overzien. Vandaar mijn vragen.

Nogmaals echt fijn dat jullie zo reageren. Dank daarvoor!
Laatst bijgewerkt door overzee2 op 26-01-24 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:30

ikke schreef:
Sky_As schreef:

Het zal niet de eerste keer zijn dat Overzee ergens een pareltje opvist wat de rest van alwetend Bokt al 20 keer afgeschreven heeft.

Ikke, Overzee vraagt advies aan Bokkers die ervaring hebben met overstap van pony naar paard en dressuurambities. Volgens mij beide niet jouw expertise...maar je voelt je wel weer genoodzaakt om diegene die hier wel ervaring mee hebben en netjes antwoord geven op de vraag van Overzee, deze bokkers af te zeiken....Heel erg onaardig!

Overzee vraagt niet hoe zij zo goedkoop mogelijk kan komen aan een onooglijke bok die misschien best nog 20 jaar recreatief mee gaat. Zij vraagt iets anders en heeft een ander doel. Waarom probeer jij altijd jouw favo type low budget paard aan iedereen zo verschrikkelijk op te dringen? Ik krijg altijd de indruk dat jij enorm neerkijkt op alle bokkers die ambities hebben in de sport en daarvoor een sportpaard zoeken ipv een schillenhit. Accepteer eens dat er mensen zijn met andere wensen en die dus iets heel anders zoeken. Dat daar dus mensen op reageren die iets heel anders adviseren als dat jij zou doen, omdat zij antwoord geven op de vraag van de bokker en jij alleen maar weer jouw eigen mening aan iedereen wilt opdringen. Een mening die 9 van de 10 keer totaal niet relevant is voor de gestelde vraag.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:32

Wij willen (misschien) een tweede paard kopen, maar ik zie nu al op tegen de zoektocht. Ligt het aan mij of worden er echt steeds meer paarden als 'allround' aangeboden die nog niet eens zadelmak of lekker doorgereden zijn? Allround in wát, vraag ik me dan af ...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:37

Overzee: misschien eens bij Mister A vragen ? Die fokt kwalitatief goede paarden met fijne karakters. Daar zou ik zo een jonkie durven kopen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:39

Een onbeleerde kan wel in de categorie allround vallen als de afstamming hier een indicatie voor is. Dus zit er springbloed in met goede bewegingen, van hengsten die zowel in de spring als dressuur als eventingsport nakomelingen hebben lopen, dan kan deze onbeleerde in potentie allround zijn. Zo heb ik de mijne ook uitgezocht.

Alles wat je onbeleerd koopt, is in potentie geschikt voor een doel, geldt ook voor een onbeleerde die voor dressuur of springen wordt aangeboden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:41

Getup schreef:
Overzee: misschien eens bij Mister A vragen ? Die fokt kwalitatief goede paarden met fijne karakters. Daar zou ik zo een jonkie durven kopen.

Houdt die ze aan tot 3?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:35

Uh dat weet ik niet.

Maar vooral bij fokkers die hun merries kennen en al wat generaties hebben gefokt, zou ik t makkelijker aandurven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:49

oji schreef:
Een onbeleerde kan wel in de categorie allround vallen als de afstamming hier een indicatie voor is. Dus zit er springbloed in met goede bewegingen, van hengsten die zowel in de spring als dressuur als eventingsport nakomelingen hebben lopen, dan kan deze onbeleerde in potentie allround zijn. Zo heb ik de mijne ook uitgezocht.

Alles wat je onbeleerd koopt, is in potentie geschikt voor een doel, geldt ook voor een onbeleerde die voor dressuur of springen wordt aangeboden.

Maar dat is niet wat allround betekent. Je kunt als verkoper natuurlijk elk predikaat op je paard plakken. Maar allround betekent 'in alle opzichten bedreven'. Niet 'ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:08

oji schreef:
Getup schreef:

Houdt die ze aan tot 3?

Soms wel, maar hier hangt wel terecht een prijskaartje aan.

Voor mij is allround een functioneel lichaam hebben met goede beweging en een goede kop. Kan een leuke sprong maken en goed genoeg lopen. Eventueel ook geschikt voor aangespannen werk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:35

Overzee, dan zou ik zeker mij niet druk maken over of ze met een onbeleerd paard op weg kan. Overstap pony-paard is vooral moeilijk als je niet gewoon bent om een paard te rijden, maar zo te horen zal dat haar prima afgaan. Alleszins succes met de zoektocht!

Edit: ieder fatsoenlijk paard kan over balkjes en mee op buitenrit, dus daar zou ik niet over wakker liggen ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:30

Dat is iets meer informatie Overzee. Ik denk als ze een Fries gewend is dat het gevoel van een paard dan niet te moeilijk is. Wel lees ik naast de ambities ook veel buitenrijden terug en een dochter die niet bang is. Als ze dat veilig wil doen met een jonkie, is het wel fijn als er brave ervaren paarden zijn die haar en haar paard op sleeptouw kunnen nemen buiten. Een sensibel dressuurpaard kan ook prima buitenrijden, maar heeft in het begin vaak wel veel steun nodig. Hebben jullie dat op stal?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:40

Ja je kan met ieder paard op buitenrit, maar met de een is dat een stuk leuker/ ontspannender dan met de ander. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 00:58

ikke schreef:

oji schreef:
Ikke, Overzee vraagt advies aan Bokkers die ervaring hebben met overstap van pony naar paard en dressuurambities. Volgens mij beide niet jouw expertise...maar je voelt je wel weer genoodzaakt om diegene die hier wel ervaring mee hebben en netjes antwoord geven op de vraag van Overzee, deze bokkers af te zeiken....Heel erg onaardig!

Overzee vraagt niet hoe zij zo goedkoop mogelijk kan komen aan een onooglijke bok die misschien best nog 20 jaar recreatief mee gaat. Zij vraagt iets anders en heeft een ander doel. Waarom probeer jij altijd jouw favo type low budget paard aan iedereen zo verschrikkelijk op te dringen? Ik krijg altijd de indruk dat jij enorm neerkijkt op alle bokkers die ambities hebben in de sport en daarvoor een sportpaard zoeken ipv een schillenhit. Accepteer eens dat er mensen zijn met andere wensen en die dus iets heel anders zoeken. Dat daar dus mensen op reageren die iets heel anders adviseren als dat jij zou doen, omdat zij antwoord geven op de vraag van de bokker en jij alleen maar weer jouw eigen mening aan iedereen wilt opdringen. Een mening die 9 van de 10 keer totaal niet relevant is voor de gestelde vraag.

Ik ben het ook niet altijd eens met Ikke. Maar de termen ' krabbelende appaloosa en schillenhit' gebruiken vind ik persoonlijk meer iemand afzeiken of op iemand neerkijken dan dat ikke doet... :+

Iedereen hier heeft zijn stokpaardjes. Over het onderwerp keuren, over wat voor type paarden wel of niet fijn zijn. Ik weet ook al per onderwerp wat de vaste posters hier zullen adviseren...Boeiend, laat iedereen lekker meepraten en laat het los als je het er niet mee eens bent. Juist al die verschillende inzichten maakt dit nou een boeiend topic i.m.o. :o