Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sky_As schreef:Eigenlijk is het ook heel simpel....
als je het budget voor een paard op niveau in een interessante leeftijd niet hebt (of niet aan uit wil geven, want dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik zou nooit al mijn spaargeld aan een paard uit geven), dan zijn er eigenlijk maar 2 (of 3) keuzes:
- een jonkie
- een oudje
- een ongezonde
Wat een verstandige keuze is, is heel moeilijk te zeggen als je de dochter in kwestie niet kent.
Je hebt handige ruiters, je hebt handige ruiters met veel gevoel, en je hebt goed geoefende ruiters (de ruiters die netjes hebben leren rijden door veel te lessen op een fijn paard of pony, maar die in de basis niet perse heel veel paardrij gevoel of handigheid hebben)
Als je een dier niet kan rijden tijdens het bezichtigen, heb je inderdaad altijd het risico dat de klik er niet is /komt met rijden. Aan de andere kant, tijdens het bezichtigen rijdt je ook maar 1, 2 of max. 3 keer ofzo. Kan goed zijn dat je ook dan er na 3 maanden achter komt dat de klik er net niet is.
Ik zou gewoon even kijken wat je budget is, en dan even met mensen die er verstand van hebben, kijken wat de beste investering is (en dan mensen die je dochter ook kennen). In sommige gevallen zou ik iemand een talentvol jong paard adviseren, en in andere gevallen weer juist een wat ouder leerpaard.
ikke schreef:Sky_As schreef:Eigenlijk is het ook heel simpel....
als je het budget voor een paard op niveau in een interessante leeftijd niet hebt (of niet aan uit wil geven, want dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik zou nooit al mijn spaargeld aan een paard uit geven), dan zijn er eigenlijk maar 2 (of 3) keuzes:
- een jonkie
- een oudje
- een ongezonde
Wat een verstandige keuze is, is heel moeilijk te zeggen als je de dochter in kwestie niet kent.
Je hebt handige ruiters, je hebt handige ruiters met veel gevoel, en je hebt goed geoefende ruiters (de ruiters die netjes hebben leren rijden door veel te lessen op een fijn paard of pony, maar die in de basis niet perse heel veel paardrij gevoel of handigheid hebben)
Als je een dier niet kan rijden tijdens het bezichtigen, heb je inderdaad altijd het risico dat de klik er niet is /komt met rijden. Aan de andere kant, tijdens het bezichtigen rijdt je ook maar 1, 2 of max. 3 keer ofzo. Kan goed zijn dat je ook dan er na 3 maanden achter komt dat de klik er net niet is.
Ik zou gewoon even kijken wat je budget is, en dan even met mensen die er verstand van hebben, kijken wat de beste investering is (en dan mensen die je dochter ook kennen). In sommige gevallen zou ik iemand een talentvol jong paard adviseren, en in andere gevallen weer juist een wat ouder leerpaard.
Dat is iets te simplistisch.
Er bestaat ook nog simpel-gezond. Dat zijn dan niet de paarden waarmee je je verzameling oranje strikken kunt uitbreiden maar dat zijn nog steeds wel paarden waar je met een gerust hart op kunt gaan zitten en jaren plezier van hebt.
Lelijke Appies, bijvoorbeeld
Daarnaast heeft Overzee een bovengemiddeld oog voor talent en goede connecties. Dat brengt je verder dan simpele conclusies....
overzee2 schreef:Goedemorgen,
Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.
Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.
Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.
Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Hoe staan jullie hierin? Ik ben daar benieuwd naar.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.
Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?
Of toch maar doorkijken naar een leuker wat ouder paard met minder kwaliteit.
Dilemma dilemma wat vinden jullie?
MyWishMax schreef:Ik vond de overgang van pony naar paard dan weer heel makkelijk? Misschien omdat ik naast de pony's wel vanaf mijn 12e ook paarden reed.
MyWishMax schreef:Want ik wilde idd wel voelen hoe ze waren ohz, omdat ik toch liever niet weer wilde verkopen als het toch niet klikte.
Sky_As schreef:Komt ikke weer aan![]()
Dochter heeft wedstrijdambities en wil wel graag kampioenschappen enzo rijden, en zo te horen ook wat hogerop komen. Dat gaat een verrektes lastig verhaal worden met een krabbelende appaloossa die niet echt al te ooglijk beweegt of eruit ziet.....
Onmogelijk? Misschien niet, maar de kans dat het een teleurstelling wordt als je graag binnen kortere tijd hogerop wil komen, is vrij groot.
Dat is net zoiets als iemand die graag z wil springen een fries of tinker aanpraten.
Dus ja, het is wel vrij simplistisch. Nog een keuze: een leasepaard zoeken of een eigenaar om voor te rijden. (ook daar zitten heel veel haken en ogen aan, maar kan wel een optie zijn om een beter paard in de sport uit te brengen).
ikke schreef:Sky_As schreef:Komt ikke weer aan![]()
Dochter heeft wedstrijdambities en wil wel graag kampioenschappen enzo rijden, en zo te horen ook wat hogerop komen. Dat gaat een verrektes lastig verhaal worden met een krabbelende appaloossa die niet echt al te ooglijk beweegt of eruit ziet.....
Onmogelijk? Misschien niet, maar de kans dat het een teleurstelling wordt als je graag binnen kortere tijd hogerop wil komen, is vrij groot.
Dat is net zoiets als iemand die graag z wil springen een fries of tinker aanpraten.
Dus ja, het is wel vrij simplistisch. Nog een keuze: een leasepaard zoeken of een eigenaar om voor te rijden. (ook daar zitten heel veel haken en ogen aan, maar kan wel een optie zijn om een beter paard in de sport uit te brengen).
Het zal niet de eerste keer zijn dat Overzee ergens een pareltje opvist wat de rest van alwetend Bokt al 20 keer afgeschreven heeft.
oji schreef:Een onbeleerde kan wel in de categorie allround vallen als de afstamming hier een indicatie voor is. Dus zit er springbloed in met goede bewegingen, van hengsten die zowel in de spring als dressuur als eventingsport nakomelingen hebben lopen, dan kan deze onbeleerde in potentie allround zijn. Zo heb ik de mijne ook uitgezocht.
Alles wat je onbeleerd koopt, is in potentie geschikt voor een doel, geldt ook voor een onbeleerde die voor dressuur of springen wordt aangeboden.
oji schreef:Getup schreef:Overzee: misschien eens bij Mister A vragen ? Die fokt kwalitatief goede paarden met fijne karakters. Daar zou ik zo een jonkie durven kopen.
Houdt die ze aan tot 3?
ikke schreef:Het zal niet de eerste keer zijn dat Overzee ergens een pareltje opvist wat de rest van alwetend Bokt al 20 keer afgeschreven heeft.
oji schreef:Ikke, Overzee vraagt advies aan Bokkers die ervaring hebben met overstap van pony naar paard en dressuurambities. Volgens mij beide niet jouw expertise...maar je voelt je wel weer genoodzaakt om diegene die hier wel ervaring mee hebben en netjes antwoord geven op de vraag van Overzee, deze bokkers af te zeiken....Heel erg onaardig!
Overzee vraagt niet hoe zij zo goedkoop mogelijk kan komen aan een onooglijke bok die misschien best nog 20 jaar recreatief mee gaat. Zij vraagt iets anders en heeft een ander doel. Waarom probeer jij altijd jouw favo type low budget paard aan iedereen zo verschrikkelijk op te dringen? Ik krijg altijd de indruk dat jij enorm neerkijkt op alle bokkers die ambities hebben in de sport en daarvoor een sportpaard zoeken ipv een schillenhit. Accepteer eens dat er mensen zijn met andere wensen en die dus iets heel anders zoeken. Dat daar dus mensen op reageren die iets heel anders adviseren als dat jij zou doen, omdat zij antwoord geven op de vraag van de bokker en jij alleen maar weer jouw eigen mening aan iedereen wilt opdringen. Een mening die 9 van de 10 keer totaal niet relevant is voor de gestelde vraag.