rocymax schreef:Heerlijk worstenbrood!!
Toch fijn dat jullie er even uit waren. Ik moet altijd zo lachen als je de verhalen verteld wat allemaal mis gaat, je lijkt mij wel
Hier is het het hele jaar ontzettend droog. Onze grootste kostenpost aan de paarden is het hooi, dat is schrikbarend duur geworden, we besteden wel tussen de 3 en 400 euro aan hooi per maand.
We wachten al een hele tijd op regen, dat zou voor de natuur super zijn.
Lastig voor Erwin he, dat been. Ik zou alleen aanraden niet meer het been op het dashbord te doen want als je dan een flinke aanrijding hebt (niet te hopen natuurlijk) dan ligt hij helemaal in puin. Ik zat voorheen ook altijd zo, maar sinds ik dat gehoord heb, durf ik dat ook niet meer. Oh , ik lees net dat Jet het zelfde al zegt

Ja, er gaat best veel mis inderdaad Rocymax, maar goed, er gaat ook veel goed zullen we maar zeggen, er gaat meer goed dan fout gelukkig hahaha.
Sjemig meid 300 euro hooi per maand! Man ik zou failliet gaan. Hoeveel kilo heb je daarvoor en voor hoeveel paarden? En in Spanje is het natuurlijk nog erger de droogte. Dat lijkt me redelijk dramatisch voor je.
Jet schreef:O ja, je worstenbrood! Ik had al gedacht dat het vegaworstjes zouden zijn, fijn dat het goed smaakte!
En ja, met een auto zonder achterbank wordt het lastig om je been omhoog te houden. Op het dashboard schijnt erg gevaarlijk te zijn als je een noodstop zou moeten maken, dus dat lijkt me ook niet aan te raden. Dan kan je eventueel nog wat meer pauzes inlassen waarbij jullie picknicken bij zo'n tuintafel. Kussen mee voor onder zijn been en dan kan het been rusten.
Goed dat je het zegt, Jet, op het dashboard gaan we dus niet meer het been te ruste leggen. Hij vond het al niet fijn, dus toch maar niet. We hadden wel idd al meerdere pauzes ingelast, maar het was te lang. Vanmorgen had hij heel erg steken, dat hebben we lang niet gehad, dus toch maar weer rustiger aandoen.
balance schreef:Sterkte, sommige dagen zou je gewoon even weg willen knippen.
Lastig zo, als autorijden een hele opgave is. Ik heb helaas geen oplossing voor jullie.
Het worstenbrood ziet er puik uit hoor, gelukkig was dat even een opkikker

Gelukkig vind ik autorijden erg leuk, Balance, dus het is voor mij geen straf om te moeten rijden. Maar het kan dus niet zo lang. Dus kortere uitstapjes dan maar want van de hele dag op bed wordt hij ook niet blij. Gelukkig is het weer prachtig weer en hebben we vandaag weer fysio, dus weer even eruit. Gelijk even troostvoer halen 
Tinka schreef:Hier ook meer onkruid dan gras en hoog gras wat net hooi is door de droogte. Er komen wat mini grassprietjes op, die eten ze ook. Hooi krijgen ze nog niet nu.
Dat is lastig auto zonder achterbank, ik heb ook zo'n kangoo gehad, maar ze zijn er toch ook in personen auto model? Die hebben onze buren. Dan maar kleine tripjes maken en zoveel mogelijk been omhoog uit de auto.
Hi Tinka, ja Kangoos zijn er ook in personen-modellen geloof ik, maar die hebben wij helaas niet. Dus idd kleine stukjes.
Mijn paarden kunnen het hele jaar bij hooi als ze willen. We hebben nu besloten om overdags de toegang tot het hooi af te gaan zetten, zodat ze gedwongen worden eten te gaan zoeken. Dat is natuurlijker hapje stapje.
Jet schreef:Met dat wat stuggere gras denk ik dat jullie Raaigras bedoelen. In Nederland wordt veel Engels raaigras (
https://nl.wikipedia.org/wiki/Engels_raaigras ) in weilanden gebruikt, maar het is vanwege het hoge eiwitgehalte beter voor koeien dan voor paarden voor zover ik weet.
Bij Mo zal het dan Italiaans raaigras zijn denk ik:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Italiaans_raaigras .
Hi Jet, ik heb geen idee wat voor soort gras het is. Het is wel van 1 weiland allemaal dit hooi, dus ik zou eens aan de buurman kunnen vragen wat dat voor gras is volgens hem. Volgend jaar gaat de oogst van het land van de noordhelling komen, dat lijkt zachter gras. En dat blijft ook langer zachter.
Malbec schreef:Hi Mo,
Ontzettend lang uit het topic geweest! Ik ga àlles weer een keer bij lezen maar nu de laatste berichten gevolgd.
Hoe gaat het met de enkel? Hier een (gelukkig “maar”) gescheurde enkelband!
Hoe gaat het ondertussen met jou?
Hi Malbec, welkom terug! Tjeetje, wat pijnlijk dat jij ook een gescheurde enkelband hebt. Daar ben je al gauw 8 weken mee zoet. Hoe heb je dat gedaan? Sterkte ermee.
Dank je, met mij gaat het wel oké. Er gebeuren eventjes de laatste weken wat minder leuke dingen achter elkaar, waardoor het allemaal wat sombertjes is, maar dat gaat wel weer voorbij.
senna21 schreef:Dat is wel een domper op een lekker dagje weg. Tip voor Erwin: blijf koelen!
Van die dingen Senna. Koelen wil hij niet meer, want ook dat doet zeer. Alleen rusten met het been omhoog en masseren met die etherische oliën helpt. Hij doet nog wel zijn oefeningen.
bribro schreef:Meer onkruid dan gras hebben wij ook, in ieder geval op 2 van de 3 weides. We denken dat het door de enorm droge periodes komt, dat zou wel kloppen met dat het bij jullie ook zo is. Hebben daarom ook nog opnieuw doorgezaaid na de tweede snee en we hopen met maaien tussendoor dat het onkruid het gras niet overwoekerd. Afwachten of het gaat werken. Hebben nog wel serieus overwogen om voor het doorzaaien eerst gif te spuiten, maar ja dat willen we tocht echt liever niet. Dus we hopen dat het goed gaat komen op deze manier.
Wij hebben uit 1 weiland meer hardstengelig hooi. Volgens onze loonwerker is dat een ander soort gras (italiaans). Dat weiland ziet er ook heel anders uit, het gras groeit er meer in plukken/pollen en tussen de pollen in meer kale plekken. En het gras groeit harder, wordt langer. We hebben daar altijd meer dan het dubbele aan hooiopbrengst dan in de andere 2 weilanden (zelfde oppervlakte).
Wel makkelijk van ze dat ze liever het hooi eten dan op zoek naar gras. Hier is het andersom denk ik. Dat gras vinden ze veel lekkerder en er staat veel dus als ze de keuze krijgen wordt het gras. Maar bij mij staan ze of in de wei of in de paddock (met hooi). Als ik ze langer dan een paar uur per dag in de wei zet eten ze zich helemaal klem. Dat wordt straks wel beter, als we minder gras hebben. Dus dan mogen ze steeds langer op de wei. En ja, zo blijf je dus altijd bezig. Herkenbaar....
Hi Bribro, ja dat beschrijf je goed, van die pollen met hardere stengels. Bij ons groeit het in het ene land ook harder dan in het andere. We hebben een noordhelling die is eigenlijk het beste. We hebben 1 hectare dat is duidelijk altijd gras geweest en die is nu weer groen. Dan hebben we een top van een heuvel met 3 hectare, maar dat is volkomen opgedroogd. Dan hebben we nog een zuidhelling die kouder is door de wind die daar altijd waait en dat is ook best nog heel goed. Heel apart hoe het op zulke kleine afstanden zo verschillend kan zijn qua verbranden van het gras.
En ja zo blijf je bezig...