Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lOvepaardenn

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:11

ik praat wel als ze een beetje onrustig is, of als ze het goed doet.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 20:01

ik praat wel tegen mijn paard hoor :D

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:20

uhu erg veel

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:29

ja, best wel veel
als hij het goed heeft gedaan dan zeg ik het hem en beloon ik hem ook.
maar ook als hij niet luistert dan geef ik wel een strenge toon aan en dan weet hij het ook donders goed wie de baas is.

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:03

Ik denk dat het niet alleen om geluid gaat maar om intonatie. ik zie duidelijk verschil aan mijn pony als ik tegen haar praat op een rustige of op een strenge manier. bovendien kan ik ook stemhulpen geven en dat koppelt ze ook niet aan "gevaar".

Bovendien hinniken paarden niet alleen bij gevaar, namelijk als de biks kar aan gereden komt maken ze ook geluid! en dat betekend voor hen alleen maar goeds ;)(dit is natuurlijk herkenning) maar ik denk niet dat herkenning meteen voor onrust zorg.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:14

als ik alleen rij ga ik ook wel is hele levensverhalen aan me pony vertellen wel grappig hoe mensen dan kijken :+
maar verder idd hulpen en gerustellen

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:25

Ik praat ook veel met mijn paard.
Van braaf, sukkel als hij lief of vervelend is, tot links en rechts :+ , let op of doorrrr !

b.v. Als we in volle galop door het bos crossen ziet hij soms iets aan voor eng, als ik dat voel roep ik een keer doorrr en dan weet hij dat er niets aan de hand is.

Vaak hoef ik ook niet te praten, als ik een mooi pad zie en denk oeh dat is een mooi crospad, dan galloppeerd hij al aan.
Soms heb ik echt het gevoel dat hij gedachte kan lezen ofzo, dat we elkaar goed aanvoelen.

Ik vind dat je juist wel met je paard moet praten, maar ja ieder zijn ding.
Ik en mijn paard voelen zich er prettig bij dus ik blijf lekker kletsen ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:44

Eigenlijk het zelfde als hier boven :)

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:50

Ik praat altijd tegen dieren, paarden zijn daar geen uitzondering op. Ik denk dat ze aan je stem heel veel kunnen horen. In mijn ervaring, kan je een paard dat ergens wat banging voor is, vaak met je stem overtuigen dat het wel meevalt :)

Verhalen vertellen, nee, dat doorgaans niet.

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:48

Ik praat best wel vaak tegen hem, en dat lijkt hij leuk te vinden. :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:52

Paard is mijn praatpaal :+ :D.

sombrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:00

ik praat heel veel tegen mijn paard, het is maar goed dat ze niet letterlijk verstaan wat wij zeggen, want dan zou mijn paard knettergek van mij worden :+

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:37

Ja, ook onder het rijden.

Geen hele verhalen maar wel braaf, goedzo, nee etc om hem met m,n stem te begeleiden :)
In de omgang overigens ook

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:55

ik praat ook veel tegen mijn paard. nou is het vaak niet bewust, maar als ik dan chagerijnig bent dan loop ik wat te mopperen terwijl ik bijv aan het poetsen ben en dan merk ik dat ie erg lief word; zo van baas ik merk dat je je dag niet hebt dus ik zal je even een steuntje in je rug geven. waarschijnlijk doet ie het niet bewust maar ik wordt er altijd weer vrolijker van :P

en als ik aan het buitenrijden ben in het duin in me eentje dan ben ik vaak liedjes aan het zingen en merk dan altijd dat mijn paard er erg ontspannen van wordt en als meer gaat sjokken. als ik niks zeg of doe dan loopt ze als een speer door het duin heen.
als ik op stal met een vriendin aan het kletsen bent komt ze er ook altijd even bij staan, als een oud wijf, alsof ze op de hoogte moet blijven van alle roddels :P

dus kan me nou niet echt voorstellen dat het slecht is voor mijn paard. maar hangt misschien ook af van de toon waarop er gepraat word.

sombrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:59

ik kan mij ook niet voorstellen dat het slecht is voor het paard

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:29

Ik praat wel, zowel in de omgang als tijdens het rijden, maar ik hang geen hele verhalen op. Buiten roepen en begroeten om, is het bij mij eigenlijk meestal een reactie op gedrag van het paard.
Als ze braaf is krijgt ze dat natuurlijk uitgebreid te horen, als ze vervelend is krijgt ze verbaal een standje en vaak praat ik ook een beetje motiverend tegen haar zoals een "Hup", "Kom op" of "Let op!". In de omgang slinger ik nog wel eens een "Muts!" of "Tut!" naar haar hoofd als ze een beetje lomp doet. :o
Verder zeg ik af en toe wat ik van plan ben, zoals bijvoorbeeld "Kom, dan gaan we lekker rollen" (als ze na het werk even mag rollen in de paddock).

sombrero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:32

hahahaha ik ken het mairead, als mijn knul lomp aan het doen is krijgt hij heel vaak het woord knuppel of sukkel naar zijn hoofd geslingerd

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:22

als een paard weigert ergens langs te lopen en ik zeg rustig wat lijkt het juist altijd te helpen, door ze bemoedigend toe te spreken ofzo? hele zwamverhalen hoeft dan ook weer niet, maar af en toe een praatje kan toch geen kwaad lijkt me..paard briesen naar elkaar, wat moeten wij dan, terug briesen?:D

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:24

Ja, ik praat ook tegen mijn paard. Geloof niet dat het echt kwaad kan. Max is sowieso geen lastig paard en ik kan altijd een fijn praatje met hem maken. Vind dat leuk dat hij dan zijn oortjes draait als we aan het rijden zijn, dan merk ik dat hij echt op let.

s_masha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:06

Ja, ik praat geregeld tegen mijn rijpony.
Daar wordt ze rustig van. :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:46

Ik praat ook altijd, meestal als ik aan het poetsen ben ofzo hihi :P

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:47

Zeker weten praat ik met m'n pony. :j

Als hij iets goed doet prijs ik hem met m'n stem, maar ook als hij zich aanstelt en 'enge' dingen gaat zien mopper ik met hem dat hij zich niet aan moet stellen of als hij iets echt spannend vind praat ik sussend met hem.

Ik zie er niets slechts in om zo met je pony te communiceren. Hij is rond mensen opgegroeid en weet dus al van veulen af aan dat wij mensen erg verbaal zijn ingesteld. ;)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:18

Hele verhalen eigenlijk.

Merk ook dat bange paarden er wat rustiger van worden vaak. En belonen met stem is erg belangrijk vind ik!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 05:21

Tuurlijk praat ik tegen mijn paarden, altijd hele verhalen hoor..
Meestal verwoord ik wat ik hen zie doen..`oh heb je jeuk`, ´lekker he effe plassen´, of ik zing als ik zelf een stress situatie tegenkom onder het zadel. Doordat ik zing blijf ik rustig ademhalen en kom minder gestresst voor paard over.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:21

ukoldaatje schreef:
Tuurlijk praat ik tegen mijn paarden, altijd hele verhalen hoor..
Meestal verwoord ik wat ik hen zie doen..`oh heb je jeuk`, ´lekker he effe plassen´, of ik zing als ik zelf een stress situatie tegenkom onder het zadel. Doordat ik zing blijf ik rustig ademhalen en kom minder gestresst voor paard over.

:j :j Ja dat werkt echt, toen ik het voor het eerst hoorde dacht ik dat het een geintje was.
Maar als je zingt of neuriet dan ben je zelf meer ontspannen en dat heeft een positieve uitwerking op je paard!