Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:24

Anoukie schreef:
Dus jij ziet ook het nut in van LDR ladylay? Dat haalde ik toch echt niet uit je berichten . Zooooo anti-Anky...

enigsinds wel, okay niet het extreme opgekropte kin op de borst....
maar gewoon ldr is niks mis mee...en anti anky ? nee hoor, vind alleen dat ze erg op een voetstuk gezet word, en de negatieve dingen aan de kant geschoven word, of dat dat onmogelijk is...
en dan heb ik het niet over jullie even voor de duidelijkheid....Lachen

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:24

Deze brief staat vandaag in de Hoefslag nr. 42 als antwoord op de column van Karin Retera in de Hoefslag nr. 40. Helaas heeft de Hoefslag de bijgaande beelden niet gepubliceerd.

Troetelcultuur
Onder deze titel breekt Karin Retera in haar column Hoefslag nummer 40 een lans voor de verloedering in de dressuursport. Volgens haar is de houding waarin Power en Paint middels de bijzetteugels gedwongen wordt niet moeilijk voor een paard om aan te nemen. Op zich heeft ze daarin gelijk. Een paard kan in deze houding uitstekend hinderlijke vliegen van zijn borst verjagen. De flexibiliteit van de wervelkolom van de hals is daar o.a. ook voor bedoeld. Maar geen paard zal het in zijn hoofd halen om zich in deze houding voort te bewegen en daar heeft de natuur een speciale bedoeling mee. Middels het hoofd, de nek en de hals is het paard tijdens de beweging in staat om zijn romp aan de voorzijde op te liften. Via de afgebogen nek wordt middels de met de romp verbonden spier (branchiocephalicus) de romp aan de voorzijde tussen de schouderbladen omhoog gebracht. Deze 'oplifting' van de romp in de beweging heeft tot doel om het lichaam in evenwicht te brengen om de daaruit voortvloeiende en door de FEI voorgeschreven lichtvoetige en gebalanceerde bewegingen mogelijk te maken. Aan deze voorwaarde kan slechts optimaal worden voldaan als de nek het hoogste punt is zoals door de FEI onverkort in the Rules for Dressage Events wordt voorgeschreven.
Article 401.6. The head should remain in steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with the supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.
Mw. Retera constateert voorts dat Power en Paint een ontspannen en gelaten indruk maakt. Ontspannen paarden lopen niet met de oren naar achteren gericht en bij hen puilen de ogen niet bijkans uit hun hoofd. Dat moet mw. Reterea, die zichzelf onder de professionals schaart, toch zeker weten. Gelaten is Power en Paint inderdaad. Hij wordt immers in deze houding gedwongen en moet dit allemaal over zich heen laten komen. Bij verzet loopt hij zelfs het risico om zijn kaak te breken. De hoofd- en ooguitdrukking spreken voor de werkelijke paardenprofessionals echter boekdelen.
Te gek voor woorden zijn de argumenten die mw. Retera aandraagt om deze geforceerde en a-functionele trainingsmethode te rechtvaardigen. Volgens haar komt de pony met deze manier van bijzetten 'beter door de nek' en zal hij tijdens het rijden het desbetreffende gewricht gemakkelijker ontspannen waardoor hij voor zijn amazone smakelijker in de aanleuning zal zijn.
Alsof deze volstrekt zinloze criteria überhaupt in een dressuurproef worden verlangd. Het hoofd, de nek en de hals zijn samen de balanceerstok van het paard en als de werking van deze natuurlijke balanceerstok het paard wordt ontnomen, doet men het paard geweld aan. "Movements that are being ridden without regard for their gymnastic effects on the horse’s gaits are tricks and have no place in a systematic gymnastic training program" (Dr. Thomas Ritter).
Voorts leven we volgens mw. Retera in een maatschappij waarin het paard in een toenemende mate 'gehumaniseerd' wordt. De troetelcultuur zou hoogtij vieren. Bij het zien van deze beelden, -en niet alleen deze beelden, maar ook die van ruiters die in deze geforceerde houding hun paard menen te moeten trainen - viert echter niet de troetelcultuur, maar de dwangcultuur in de dressuursport hoogtij. De daaruit voortvloeiende spastische presentaties van de dressuuroefeningen staan haaks op hetgeen de FEI voorschrijft.
Article 401.3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him.
De storm van kritiek die ontstaan is bij het zien van deze beelden wordt niet bepaald gevoed door emoties, zoals mw. Retera ons wil doen laten geloven en waarachter zij zich tracht te verschuilen om deze a-functionele en paardonvriendelijke trainingsmethodes goed te praten. Een groeiend aantal paardenmensen gaat gelukkig steeds meer beseffen dat deze geforceerde trainingsmethodes en presentaties niet in de dressuursport thuis horen en in strijd zijn met hetgeen de FEI binnen dit kader voorschrijft.
Het publiek constateert in toenemende mate dat de dwangcultuur in de dressuursport wordt gevoed door juryleden die het met de FEI regels en het welzijn van het paard niet zo nauw nemen.
Deze regels vormen de enige en ultieme garantie voor het paard dat in en buiten de ring de natuurlijke bewegingen, het welzijn van het paard en de schoonheid van de dressuursport wordt gewaarborgd.
Mw. Retera zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat de juryleden die deze regels aan hun professioneel opgepoetste laars lappen niet in een juryhokje thuis horen.
De bijgevoegde beelden spreken mijns inziens voor zich.
Geforceerd en daaruit volgt een spastische bewegingsvorm gespeend van elke natuurlijke schoonheid en gratie.
Afbeelding

Klassiek en daaruit volgt een gebalanceerde bewegingsvorm met een natuurlijke schoonheid en gratie zoals door de FEI wordt verlangd.
Afbeelding

Karel de Lange, Steenbergen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:28

arie53 schreef:
Deze brief staat vandaag in de Hoefslag nr. 42 als antwoord op de column van Karin Retera in de Hoefslag nr. 40. Helaas heeft de Hoefslag de bijgaande beelden niet gepubliceerd.

Troetelcultuur
Onder deze titel breekt Karin Retera in haar column Hoefslag nummer 40 een lans voor de verloedering in de dressuursport. Volgens haar is de houding waarin Power en Paint middels de bijzetteugels gedwongen wordt niet moeilijk voor een paard om aan te nemen. Op zich heeft ze daarin gelijk. Een paard kan in deze houding uitstekend hinderlijke vliegen van zijn borst verjagen. De flexibiliteit van de wervelkolom van de hals is daar o.a. ook voor bedoeld. Maar geen paard zal het in zijn hoofd halen om zich in deze houding voort te bewegen en daar heeft de natuur een speciale bedoeling mee. Middels het hoofd, de nek en de hals is het paard tijdens de beweging in staat om zijn romp aan de voorzijde op te liften. Via de afgebogen nek wordt middels de met de romp verbonden spier (branchiocephalicus) de romp aan de voorzijde tussen de schouderbladen omhoog gebracht. Deze 'oplifting' van de romp in de beweging heeft tot doel om het lichaam in evenwicht te brengen om de daaruit voortvloeiende en door de FEI voorgeschreven lichtvoetige en gebalanceerde bewegingen mogelijk te maken. Aan deze voorwaarde kan slechts optimaal worden voldaan als de nek het hoogste punt is zoals door de FEI onverkort in the Rules for Dressage Events wordt voorgeschreven.
Article 401.6. The head should remain in steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with the supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.
Mw. Retera constateert voorts dat Power en Paint een ontspannen en gelaten indruk maakt. Ontspannen paarden lopen niet met de oren naar achteren gericht en bij hen puilen de ogen niet bijkans uit hun hoofd. Dat moet mw. Reterea, die zichzelf onder de professionals schaart, toch zeker weten. Gelaten is Power en Paint inderdaad. Hij wordt immers in deze houding gedwongen en moet dit allemaal over zich heen laten komen. Bij verzet loopt hij zelfs het risico om zijn kaak te breken. De hoofd- en ooguitdrukking spreken voor de werkelijke paardenprofessionals echter boekdelen.
Te gek voor woorden zijn de argumenten die mw. Retera aandraagt om deze geforceerde en a-functionele trainingsmethode te rechtvaardigen. Volgens haar komt de pony met deze manier van bijzetten 'beter door de nek' en zal hij tijdens het rijden het desbetreffende gewricht gemakkelijker ontspannen waardoor hij voor zijn amazone smakelijker in de aanleuning zal zijn.
Alsof deze volstrekt zinloze criteria überhaupt in een dressuurproef worden verlangd. Het hoofd, de nek en de hals zijn samen de balanceerstok van het paard en als de werking van deze natuurlijke balanceerstok het paard wordt ontnomen, doet men het paard geweld aan. "Movements that are being ridden without regard for their gymnastic effects on the horse’s gaits are tricks and have no place in a systematic gymnastic training program" (Dr. Thomas Ritter).
Voorts leven we volgens mw. Retera in een maatschappij waarin het paard in een toenemende mate 'gehumaniseerd' wordt. De troetelcultuur zou hoogtij vieren. Bij het zien van deze beelden, -en niet alleen deze beelden, maar ook die van ruiters die in deze geforceerde houding hun paard menen te moeten trainen - viert echter niet de troetelcultuur, maar de dwangcultuur in de dressuursport hoogtij. De daaruit voortvloeiende spastische presentaties van de dressuuroefeningen staan haaks op hetgeen de FEI voorschrijft.
Article 401.3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him.
De storm van kritiek die ontstaan is bij het zien van deze beelden wordt niet bepaald gevoed door emoties, zoals mw. Retera ons wil doen laten geloven en waarachter zij zich tracht te verschuilen om deze a-functionele en paardonvriendelijke trainingsmethodes goed te praten. Een groeiend aantal paardenmensen gaat gelukkig steeds meer beseffen dat deze geforceerde trainingsmethodes en presentaties niet in de dressuursport thuis horen en in strijd zijn met hetgeen de FEI binnen dit kader voorschrijft.
Het publiek constateert in toenemende mate dat de dwangcultuur in de dressuursport wordt gevoed door juryleden die het met de FEI regels en het welzijn van het paard niet zo nauw nemen.
Deze regels vormen de enige en ultieme garantie voor het paard dat in en buiten de ring de natuurlijke bewegingen, het welzijn van het paard en de schoonheid van de dressuursport wordt gewaarborgd.
Mw. Retera zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat de juryleden die deze regels aan hun professioneel opgepoetste laars lappen niet in een juryhokje thuis horen.
De bijgevoegde beelden spreken mijns inziens voor zich.
Geforceerd en daaruit volgt een spastische bewegingsvorm gespeend van elke natuurlijke schoonheid en gratie.
Afbeelding

Klassiek en daaruit volgt een gebalanceerde bewegingsvorm met een natuurlijke schoonheid en gratie zoals door de FEI wordt verlangd.
Afbeelding

Karel de Lange, Steenbergen

Geweldig! Misschien is dit een eye-opener voor een hoop bokkers en hogere pieven in de paardenwereld!!!
OK dan!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:46

zeker duidelijk stuk Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:47

Een eye-opener? Zijn er nog mensen dan die geen weet hebben van deze discussie. Vind dit trouwens niet in dit topic thuishoren, er is toch een P&P topic hierover. Ik zie geen overeenkomst tussen een vastgebonden pony en Nelson.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:50

hier gaat het ook niet specifiek over nelson...maar de dresuur algemeen, moderne methodes e.d.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:50

anneve schreef:
Nelson is het goedkoopste paard wat Anky ooit gehad heeft. Ze heeft hem in Erp uit de wei geplukt waar hij al een jaar stond. Dus het is geen duur paard en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden (hij bokt nl. en is al relatief oud)
(1 pagina terug)

Dat ik het had over dure paarden.. dat klopt wel in het algemeen, dat Nelson wel/niet duur was heb ik het ook niet over. Het gaat mij meer over het algemeen.

anneve schreef:
Een eye-opener? Zijn er nog mensen dan die geen weet hebben van deze discussie. Vind dit trouwens niet in dit topic thuishoren, er is toch een P&P topic hierover. Ik zie geen overeenkomst tussen een vastgebonden pony en Nelson.

Nou ik wel hoor... vergelijk de foto's maar van beide paarden. De houding waarin ze lopen zijn bijna hetzelfde, het verschil is alleen dat Nelson nog eens (naast deze houding) ook nog iemand op zijn rug heeft zitten

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:01

Nee, het verschil is dat een foto een momentopname is en Anky laat direct los (was te zien als je erbij was, kom nou eens kijken naar zo'n clinic!!!!) en dat kan met een vastgebonden pony niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:07

Ik heb haar al vaak genoeg zien rijden, en dan ook niet alleen bij een clinic... Met losrijden enzo is het echt niet even een momentopnamen...
En dan laat ze ook echt niet direct los

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:10

als er zoveel foto's opduiken, en filmpjes, en in eigen ogen zien.....
ze hoort sowieso niet te rijden....het is zonde dat ze zo danig moet rijden..
en betreft p&p, ik dacht dat een paard nagevelijk moet lopen op de benen en de zit...... Clown

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:11

Cardy: Ze laat wel los, maar het paard kan dan nog wel even achter de loodlijn blijven natuurlijk. Net als jouw pony zie ik. Totdat ze het dier vraagt in een andere houding te lopen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:12

anneve schreef:

Het gaat zowel over PP als de dressuur, wat er gebeurt met een paard wat fysiek onderdrukt wordt en hoe het eigenlijk zou moeten.

Lijkt me zeer topicgericht in dit geval! Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:15

anneve schreef:
Cardy: Ze laat wel los, maar het paard kan dan nog wel even achter de loodlijn blijven natuurlijk. Net als jouw pony zie ik. Totdat ze het dier vraagt in een andere houding te lopen.

Ja ik rijd ook wel achter de loodlijn.. Maar niet diep en rond... Oftewel haar niveau van achter de loodlijn rijden is heel anders dan hoe ik rijd...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:17

Ja, dat klopt, dat geldt ook voor haar niveau van rijden trouwens.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:18

Ja dat klopt ook, dus kan je mij niet met haar vergelijken (wat je overigens wel deed)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:20

Nee.. Er zijn waarschijnlijk meer overeenkomsten met Anky dan je denkt, hoor Cardy! Iedereen schijnt dat wel te hebben qua rijden! Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:32

Citaat:
Geweldig! Misschien is dit een eye-opener voor een hoop bokkers en hogere pieven in de paardenwereld!!!

Laat je mening dan horen. Alleen onder publieke druk zullen de officials en juryleden bereid zijn om volgens de FEI regels te jureren en de ingeslopen modegrillen een halt toe te roepen. De officials en juryleden moeten zich er van bewust worden dat wat in de ring gepresenteerd wordt een weerspiegeling is van hetgeen buiten de ring wordt getraind en afwijkt van wat de FEI op dit terrein bindend voorschrijft.

Mailadres redactie Hoefslag:

hoefslag@bcm.nl

Citaat:
Zijn er nog mensen dan die geen weet hebben van deze discussie. Vind dit trouwens niet in dit topic thuishoren..

Dit topic gaat juist over wat de KNHS aan deze geforceerde trainingsmethodes gaat doen. De ingezonden brief geeft een antwoord op deze vraag n.l. het naleven van de regels. Du moment dat de juryleden zich in de ring weer laten leiden door de regels en niet door de ingeslopen modegrillen, is het gedaan met de geforceerde trainingspraktijken. Omdat de uitvoering afwijkt van wat de FEI in de ring verlangt.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 19-10-07 16:48, in het totaal 3 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:36

MW Retera had het toch voornamelijk over Power. Daar is ook een topic over. Misschien kun je daar posten Arie
Mag je ook reageren naar de hoefslag als je niet tegen bent?

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:43

KNHS onderzoekt... awel mij prima want ik denk niet dat dit een normale manier van bijzetten mag zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat de KNHS dat op een eerlijke manier doet (of ben ik nu naief). en niemand ontziet omdat ze toevallig die of die zijn.
Ik hoop alleen dat de Dierenbescherming (welke blijkbaar ook gaat onderzoeken) wel alles in de juiste proporties blijft zien. Zij melden naar aanleiding van de foto's van P&P een onderzoek te gaan doen naar het laag, rond en diep. Ik hoop dat ze snappen dat P&P niet LRD stond maar opgetrokken. Tong uitsteken
Ik hoop dat er steeds meer mensen zijn die door hebben dat het ook in deze volgorde gaat, eerst laag, dan rond en dan pas diep. Als dat goed gedaan wordt (vanuit ontspannen volgen van de hand en met mate)is er geen probleem. Zelfs mijn friesje lukt dat

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:45

Arie, ik stuur ze gerust een mail maar ik vraag me af of ik mijn mening dermate goed weet te funderen dat het daadwerkelijk binnen komt, zeg maar. Zo'n stuk als dat je hier geplaatst hebt, vind ik gewoon erg sterk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:46

Citaat:
MW Retera had het toch voornamelijk over Power. Daar is ook een topic over. Misschien kun je daar posten Arie
Mag je ook reageren naar de hoefslag als je niet tegen bent?

Mijn post staat precies in het juiste topic en de TS zal er vast geen probleem mee hebben. Natuurlijk mag jij reageren naar de Hoefslag en zeggen dat je het niet belangrijk vindt dat de regels worden nageleefd. Het is alleen jammer dat de paarden niet kunnen lezen. Ze zullen je het vast niet in dank afnemen.
De "Happy Athlete" met de mond maar niet in de praktijk beleiden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:47

detour schreef:
Arie, ik stuur ze gerust een mail maar ik vraag me af of ik mijn mening dermate goed weet te funderen dat het daadwerkelijk binnen komt, zeg maar. Zo'n stuk als dat je hier geplaatst hebt, vind ik gewoon erg sterk.

Zeggen dat je de inhoud onderstreept, doet al heel veel.

LieftMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:48

Inderdaad zo ga ik mijn paardje ook is doen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:50

arie53 schreef:
detour schreef:

Zeggen dat je de inhoud onderstreept, doet al heel veel.

Dat is geen probleem, ik ga sowieso mee met je verhaal, en hoe meer mensen hun mening geven, hoe beter; we kunnenin ieder geval laten merken of we het er mee eens zijn of neit en waarom.
Dat moeten ze dan maar snappen, het gaat tenminste om het welzijn van het paard!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:54

ik snap 't niet, weeral wordt er bewezen dat de topruiters zo hoog komen door hun paard 'verkeert' te rijden.
Waar gaat 't heen met de paardensport, waar gaat het heen?