Help de paarden uit Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: Help de paarden uit Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:23

mag ik misschien mijn mening geven.
ik blijf me verbazen over de reacties.

Citaat:
Ze gaan tenminste niet een verschrikkelijke winter tegemoet.

wat is een verschrikkelijke winter in jou ogen?

je mag je zeker inzetten maar menig mens hier doet net of de wereld vergaat en het de raarste zaak is dat er paarden voor de slacht gefokt worden e.d

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:25

Marigold schreef:
waarom mogen we ons niet inzetten voor deze paarden, als paardengekken

Zelfs Micky kon dat niet uitleggen op TV wat paardenziekte is Haha!

Het is er gewoon

marloezzke Dat is niet in mijn ogen maar met eigen ogen door mensen die eromheen wonen al jaren gezien
Maar nogmaals je bent off topic

wellicht kan je eerst het topic doorlezen en vervolgens de boktregels

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:53

Slachten is op zich niks verkeerds mee, maar de manier waarop (en dan bedoel ik vooral het transport) en het leven ervoor (lekker op de wei, goede verzorging), daar kan een boel mis gaan.
En nee, ik vind het geen leven voor een paard als die de hele winter op stal staat zonder enig stukje van bewegingsmogelijkheid.

Dat laatste paard dat de kant bereikte zit nog steeds in mijn gedachten.
Kan ze door 3 dagen op de dobbe bivakkeren zo achteruit zijn gegaan dat ze de overtocht niet redde?
Of was het al eerder mis en was dit de druppel?
Want er goed uitzien vond ik haar niet.

Dit houdt niet in dat er echt wel paarden liepen die er goed uitzagen, goed in het algemeen en goed onder de omstandigheden. Toch liepen er ook wat tussen die er niet zo goed uitzagen, incl meerdere kreupele paarden.

Hoe dan ook, ik vind nog steeds dat de AID de paarden in beslag had moeten nemen tot het onderzoek is afgerond.
En paarden van die man kopen ben ik geen voorstander van, dat houdt zijn handel in stand...

tuttifrutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:11

ik heb ook gemaild Ach gut
Hopelijk doen ze er iets mee.
Ik hou dit topic in de gaten, als er ook een andere actie wordt gehouden, doe ik zeker mee!!!
bijvoorbeeld als de paarden opgehaald worden, heb gelezen dat ze binnenkort met vrachtwagens naar italie gaan??
dan met z'n alleen er heen gaan ofzo...
xxxx

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:24

Weet jij wanneer ze dit gaan doen dan Tuttifrutti??
Hoe wil jij een actie opzetten zonder dat je iets weet wanneer zoiets gaat plaats vinden.
Je kon nu wel zien dat het niet werkt.
Vrijdagavond (overdag, weet het niet precies) werd dit topic geopent omdat de eigenaar de paarden er zaterdagmorgen weg wilde halen.
Je krijgt nooit genoeg animo in zo'n korte tijd.
Ben bang dat die actie van jou ook niet gaat werken.
Dan heb je nog de politie, ben bang dat die alles ook in het oog houd, stel wij gaan daar allemaal staan om te voorkomen dat die paarden geslacht worden, worden opgepakt en dan gaan die beestjes alsnog naar de slager!!
Ben bang dat een actie een zinloos iets is.
Maar als je weet wanneer er iets plaats vind dan ben ik wel van de partij om actie mee te voeren!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:43

ik blijf erbij, dat het wel mooi zou zijn als er (op een tijdstip dat er iets staat te gebeuren) mensen met spandoeken bij staan om hun (ons) ongenoegen te uiten.
dar wordt je volgens mij niet voor opgepakt toch?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:45

Ben bang dat dit wel als laster gezien word Marigold, en wanneer de politie je netjes verzoekt om weg te gaan en je blijft lekker staan, dan mag je echt wel een nachtje in de cel doorbrengen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:54

hm..
naja dan zou ik wel weg gaan als de politie het vraagt.
ik zou er ook geen lasterende dingen op zetten hoor op die doeken.
maar gewoon een sterke slogan die ons standpunt verwoord.

moon2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:00

Dit heb ik naar de PvdD gemaild:
Prima actie wat jullie willen doen voor de paarden uit Friesland.
Willen jullie echt daadkrachtig optreden dan zouden jullie kunnen overwegen om al dan niet in samenspraak met de boer een veiling te organiseren om deze paarden te redden.
Jullie zouden tevens tijdens de veiling een loterij kunnen houden waarbij de prijzen bestaan uit privélessen van bekende ruiters zoals Anky van Grunsven, Coby van Balen, Tineke Bartels, Edward Gal, Jeroen Dubbeldam, Albert Voorn, Albert Zoer, etc. Mischien dat de lokale ruitersportwinkel ook nog iets leuks heeft liggen. Met de opbrengst van de veiling stellen jullie de boer schadeloos en kunnen jullie de paarden die niemand hebben wil, plaatsen in paardenpensions voor bejaarde en zieke paarden. Zo onstaat er een win-win situatie voor mens en dier. Gezien de media aandacht voor deze dieren de afgelopen dagen zou het niet moeilijk moeten zijn om dit te organiseren en denk ik dat de boer graag wil meewerken om ook zijn bedrijf veilig te stellen.

Ik hoop dat ze er serieus naar willen kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:10

ja, zou heel mooi zijn Lachen
maar ja, de dragende merries die blijven daar denk ik voorlopig wel denk je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:13

Ik vind dat eerst gekeken moet worden of de boer strafrechtelijk aan gepakt kan worden, ben er helemaal niet blij mee als die boer marktprijzen voor zijn paarden kan krijgen hierdoor. Deze dieren gingen voor bodemprijzen naar de slacht en brengen nu ineens een stuk meer op??

Wie weet heeft hij al zat verzoeken tot verkoop van een paard gekregen.

moon2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:18

De boer krijgt natuurlijk niet meer dan de slachtprijs.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:13

russel schreef:
Ik vind dat eerst gekeken moet worden of de boer strafrechtelijk aan gepakt kan worden, ben er helemaal niet blij mee als die boer marktprijzen voor zijn paarden kan krijgen hierdoor. Deze dieren gingen voor bodemprijzen naar de slacht en brengen nu ineens een stuk meer op??

Wie weet heeft hij al zat verzoeken tot verkoop van een paard gekregen.

Helemaal mee eens. Die man fokte toch puur voor de slacht als hij ze niet kon verkopen? Alles loopt daar door elkaar, hengsten, merrie`s....volgens mij heb je inteelt tot en met. Hoe erg het ook is, ik zou er geen paard van kunnen kopen. Wel ben ik het met russel eens dat er eerst gekeken moet worden of hij strafrechtelijk aangepakt kan worden....die boer gun ik geen stuiver, die paarden gun ik wel t beste.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:08

moon2 schreef:
De boer krijgt natuurlijk niet meer dan de slachtprijs.

Waarom zou hij dan meewerken aan dergelijke acties? Hoe goed ze ook bedoelt zijn, ik denk niet dat het haalbaar is. En mocht het wel lukken, hoe gaat het dan met de volgende kudde van deze man? Die staat hetzelfde lot te wachten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:25

...en al die andere paarden in NL die gefokt worden voor de slacht.. Hij is heus niet de enige.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:33

kunnen ze die paarden niet gewoon allemaal laten castreren/sterileseren. en dan als grasmaaier gaan gebruiken. wantidd is volgens mij erg veel inteelt. dat we nog iets voor ze doen hebben ze wel verdient na die grote fouten van hem.. Ach gut

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:44

ik wil niet vervelend overkomen, mar hoe weten jullie dit allemaal? ergens anders heb ik namelijk weer vernomen dat de boer er alles aan heeft gedaan om de paarden naar een hogergelegen stuk te brengen, maar dat ze door paniek op het lagergelegen stuk aanbelandden.

ik hoor zoveel verschillende dingen door elkaar, ik vraag me af wat er nou allemaal werkelijk waar van is.

ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik ga geen conclusies trekken voordat ik gehoord heb wat er echt gebeurd is. afgaan van horen zeggen is niet voldoende.
al spreekt natuurlijk mijn paardenhart en word ik verdrietig en boos om wat er gebeurd is. maar laten we eerst eens kijken of we die boosheid op de boer mogen richten.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:20

Chrystal-gek schreef:
Dat laatste paard dat de kant bereikte zit nog steeds in mijn gedachten.
Kan ze door 3 dagen op de dobbe bivakkeren zo achteruit zijn gegaan dat ze de overtocht niet redde?
Of was het al eerder mis en was dit de druppel?
Want er goed uitzien vond ik haar niet.

Dit houdt niet in dat er echt wel paarden liepen die er goed uitzagen, goed in het algemeen en goed onder de omstandigheden. Toch liepen er ook wat tussen die er niet zo goed uitzagen, incl meerdere kreupele paarden.

Aan de andere kant waren er bijna 150 paarden wel gezond genoeg om 3 dagen in die omstandigheden te overleven, de oversteek te maken en vervolgens de dijk op te galopperen.
Paarden die er daarvoor al niet goed bijstonden, redden dat niet.
Die ene die op het eiland gestorven is en die ene die na de oversteek overleed, waren waarschijnlijk wel te zwak.
Maar als je die 2 bekijkt op een kudde van 150.

Er zullen er nu ook wel tussen lopen die het zwaar hebben gehad en die zich bezeerd hebben, maar over het algemeen vind ik de kudde een gezonde indruk maken.
Ik heb het dan wel van tv en de foto's hier, maar ik heb slechtere paarden gezien.

MiranxSuraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:47

we zijn vandaag even bij de paarden gaan kijken

Afbeelding

Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:50

Je hart breekt toch als die naar de slacht zouden moeten?

Voor zulke kan ie particulier veel meer vangen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:54

Stennisje schreef:
Je hart breekt toch als die naar de slacht zouden moeten?

Voor zulke kan ie particulier veel meer vangen.

Alsjeblieft zeg....het gerucht dat ze naar de slacht gaan is door de PvdD als verkiezingsstunt gebruikt. ZE GAAN NIET NAAR DE SLACHT!! Is vanavond op RTL nieuws en 4 In het Land geweest !!!

MiranxSuraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:59

ze zegt togh ALS ze naar de slacht zouden moeten

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:01

ghehe mooi hoor chevier:D
Maar ik plaats mijn foto's zometeen in het andere topic denk ik:D maar dan zie je ze daar wel:D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:01

Ja inderdaad, ik zei 'als' en ik denk dat voor hem geldt dat paarden die ie niet verkocht krijgt, plek moeten maken voor anderen.

Ik ga er overigens vanuit dat wanneer die boer zegt dat ie het grootste deel verkoopt, dat ook zo is.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:17