Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:28

Citaat:
Er worden NU zelfs nog mensen aangehouden die met een kar en een blotevoetenpaard rijden op de weg met deze onzin...

ja ik dus een hoefsmid heeft zelfs met de dierenbescherming gereigd omdat ik een dierenbeul ben die d'r paard met pijn laat lopen, ik loop zelf toch ook niet op blote voeten????

Ik heb overigens wel een klein probleempje: wat te doen als de hoeven harder (en erg scheef) afslijten dan dat ze groeien???

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:33

NickAltena"]
Nou ben ik niet zo heel erg thuis in de wedstrijd sport maar wil nu eigenlijk wel weten waar die letters sgw voor staan.
[/quote]

SamenGestelde Wedstrijden. En dan denk ik dat Lielle met name doelt op de het 'cross'-deel van die wedstrijden - vaste hindernissen in het terrein.

[quote="NickAltena schreef:
Bedenk daarbij hoe lang en vaak HC gaat rijden en vooral ook...bedenk daarbij dat zijn paarden blootvoets lopen....zonder problemen.
HC zal hier wel kunnen vertellen hoeveel en hoevaak er daar een onderuit gaat of niet?
Een beter bewijs om te laten zien dat een paard alles blootvoets kan, kan ik je niet geven....

Ik vind een buitenrit over stenige paden, hoe leuk ook, nog geen bewijs dat het ook kan voor sportende dravers of sgw-ruiters.
De eisen die dat aan de hoeven (en aan de rest van paard en ruiter) stelt zijn gewoon anders.

Daarbij geef je zelf aan dat je dit goed moet voorbereiden en onderhouden, door op harde bodem te lopen (oa). Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:03

schaapjuh schreef:
Ken je de Engelse Grand Prix Dressuurruiter Lucinda McAlpine?
Zij omschrijft het op blote voeten zetten van haar paard als de beste stap die ze ooit heeft genomen. http://www.brackenhill.com/

Mijn hoefsmid noemt haar vaak als voorbeeld - en zegt vervolgens dat een dressuur-gp ruiter beter op blote voeten kan lopen dan een B- of L-paard: buiten altijd op gras, vaak de slechtste ringen, paarden zijn achter nog minder sterk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:17

shadow heeft volledig gelijk. SGW is samengestelde wedstrijdsport, een lichte vorm van wat vroeger military genoemd werd en tegenwoordig eventing. Op mijn avatar zie je een training, dubbel steil/oxer van massieve boomstammen, hoogte en breedte een dikke meter.

en mijn vraag ligt idd bij het zwaardere (spring)werk dan een heftige buitenrit, die ervaring heb ik ook ruimschoots (aantal jaar gereden in Afrika), ook met blootvoetse paarden en dat ging prima.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:11

Lielle schreef:
shadow heeft volledig gelijk. SGW is samengestelde wedstrijdsport, een lichte vorm van wat vroeger military genoemd werd en tegenwoordig eventing. Op mijn avatar zie je een training, dubbel steil/oxer van massieve boomstammen, hoogte en breedte een dikke meter.

en mijn vraag ligt idd bij het zwaardere (spring)werk dan een heftige buitenrit, die ervaring heb ik ook ruimschoots (aantal jaar gereden in Afrika), ook met blootvoetse paarden en dat ging prima.

Tja...wat moet ik zeggen...
Ik wilde eigenlijk wel wat zeggen maar dat kan ik beter niet doen.

Vertel mij eens waarom jij denkt dat je nu met dat SGW niet op bloten voeten zou kunnen rijden?

Ikzelf , heb het al vaker geschreven, heb 140/160 gesprongen in de natte wei...ook barage en geen problemen gehad.
Daarnaast kom ik ook nog wel eens vreemde objecten (platliggende bomen enzo) tegen in het bos als ik, nou ja mijn paardje eigenlijk, daar aan het crossen ben....misschien een beetje vergelijkbaar?
Dan heb ik het dus ook niet over netjes op de ruiterpaden blijven he...

Jouw tak van sport heeft dan misschien een iets andere opbouw van de hindernissen maar het gras blijft gras...ik weet natuurlijk niet of je mijn springwerk heftig genoeg vind...vond zelf van wel..zeker zonder zadel..

Bedenk eens het volgende:
Als een paard niet op blote voeten op elke ondergrond uit de weg kan komen voor een roofdier dan was i A: of uitgestorven ? of B had i vroeger van moedertje natuur al antislipzooltjes gekregen?

Het is een zaak van doen, vertrouwen hebben in je paard, maar hoofdzakelijk ook geduld als het paard al lange tijd op ijzers staat...eigenlijk net alsdat je zelf na jarenlang op schoenen te hebben gelopen die dingen in de prullebak gooit...dan moeten je voeten ook wennen toch?
Maar dat ze het kunnen...daar ben ik zeker van.

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:17

smurf"]
ja ik dus een hoefsmid heeft zelfs met de dierenbescherming gereigd omdat ik een dierenbeul ben die d'r paard met pijn laat lopen, ik loop zelf toch ook niet op blote voeten????
[/quote]

Die zag vast zijn boterham verdwijnen...

[quote="smurf schreef:
Ik heb overigens wel een klein probleempje: wat te doen als de hoeven harder (en erg scheef) afslijten dan dat ze groeien???

Haha! Haha! Haha! Haha! , die vraag mag je nou op Pn stellen...daarvoor is die site Tong uitsteken
Kan je meteen kijken hoe i in mekaar zit, zo moeilijk is het echt niet hoor.
Wil anders wel via PB uitleg geven als je er echt niet uitkomt Clown

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 01:53

shadow0 schreef:
Ik vind een buitenrit over stenige paden, hoe leuk ook, nog geen bewijs dat het ook kan voor sportende dravers of sgw-ruiters.
De eisen die dat aan de hoeven (en aan de rest van paard en ruiter) stelt zijn gewoon anders.

Bewijs, bewijs...altijd weer die vraag naar bewijs...dubbelblinde onderzoeken, zegt dat je wat?
Die zijn er zat gedaan om de gevolgen van bekapping zoals aanbevolen op de site te bekijken...daar worden geen onzin verhalen verteld, tis allemaal aangetoond...maar dan moet je wel even lezen...vaak in het engels maar bij ons gewoon in het nederlands..

Ik wordt er een beetje moe en ook een beetje boos van...
Ik rij potverdikkie al dik 30 jaar ijzerloos op alle soorten bodems op alle soorten paarden is dat dan niks?
Net als al die andere mensen die dit al jaren doen?
Lees de ervaringen van deze mensen ook eens....

Ik zit hier toch geen onzin uit te kramen om JOUW paard in de vernieling te helpen.
Van alle mensen hier ben ik waarschijnlijk het makkelijkst te achterhalen waar ik zit en dus erg makkelijk op te sporen als ik dit zou doen of niet?
Ik heb niks te verbergen en mijn naam is echt hoor, er zit er maar een in Giethoorn met deze naam dus erg simpel..
Waarom is het toch zo moeilijk om eens iets aan te nemen wat niet standaard is?
Waarbij dat IETS dan nog onderzocht is ook....door vele...

Als dit nou werkelijk allemaal bullshit was wat ik vertel dan had een site als pn toch helemaal geen bestaansrecht meer?
Dan stak die man daar zijn naam en geld toch niet in?Ik mijn tijd overigens ook niet?
Ook zijn adres is overigens makkelijk te achterhalen hoor!

Net zoals hier mensen zijn die boos worden op ons omdat ze denken dat we iets opdringen ben ik nou ook eens boos...sorry...

Ik ga speciaal door deze stelling van jou de rollen omdraaien...

Wanneer je mij bewijs kan aanleveren waarin door dubbelblind onderzochte testen staat dat ijzers geen nadelige gevolgen heeft voor mijn paard d´r hoeven en benen gooi ik ze er onder...okee?
Geld niet alleen voor jou hoor...geld voor een ieder die dit kan !

ZO das nogal wat he, voor een paardnatuurlijke freek als waar ik al jaren voor uitgemaakt wordt, maar ik durf dit te zeggen hoor en ik ben een man van woord! ik doe geen loze beloftes of uitspraken !

Ik heb hier overigens al eens eerder om gevraagd...deze bewijzen, tot op heden nog niks gezien hier, behalve kommetaar van dit kan niet ...misschien omdat er niks tegenover stond...
Ik zou zeggen...kom maar op dan...ik zal er foto´s van maken als ik die ijzers onder laat slaan !!

[/quote]
Daarbij geef je zelf aan dat je dit goed moet voorbereiden en onderhouden, door op harde bodem te lopen (oa). Maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor.
[/quote]

Tja, kweet niet waar jij woont maar uhhhh, heb hier meer moeite om een zandpad te vinden dan harde ondergrond. Mijn huisje staat te koop....

Gr. Nick die weer in de leesmodus gaat....dit kost me te veel tijd zo en teveel uhhh....grijze haren...

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:01

Mijn paard heeft echte super hoeven, en staat de hele winter zonder ijzers, waarbij hij ook nog elke dag in de stapmolen komt, gaat allemaal prima.
Maar.... hij is vreselijk onzeker op gras!
Dit is dus de reden dat ik hem zomers op ijzers zet, zodat ik er stiften in kan draaien! En dan moet ik er ook nog flinke indraaien, want anders is het net of ik op Bambi zit. Haha!

Daarnaast rij ik nog 2 jachtpaarden, en die rij en spring ik in de training dus net zo makkelijk met ijzers en zonder stiften op het gras, terwijl dat moeilijker moet zijn dan op blote voeten!

Denk dat het vooral heel erg aan de paarden zelf ligt en wat voor balans ze van nature hebben.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:07

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 02:11

Ook dat natuurlijk!
Maar ik rij op 2 verschillende types:
2 Ierse Hunters en een volbloed, en merk daar duidelijk verschil in.
Maar ze zullen ongetwijfeld ook wel wat op mij aan te merken hebben!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:19

NickAltena schreef:
Als een paard niet op blote voeten op elke ondergrond uit de weg kan komen voor een roofdier dan was i A: of uitgestorven ? of B had i vroeger van moedertje natuur al antislipzooltjes gekregen?

Mee eens, maar als we alle paarden die men de afgelopen jaren gefokt heeft, los zouden laten, zou het grootste gedeelte het niet overleven.

Zoals ik al eerder zei, hebben die van mij erg ongelijke (doorgefokte) hoeven. Die zouden het dus in de natuur niet redden. Er zijn dus "watjes" gefokt en dan zul je daar als mens maatregelen voor moeten nemen. (bv dekens, ijzers, toevoegingen aan voer, ik noem maar wat)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:23

dat kon nog wel eens meevallen Jorie, Morrie heeft ontzettend scheve hoeven, is toontredend en strijkt als een gek achter en toch heeft hij 3 zomers op de alm overleefd.

Ze worden gewoon in een groep bovenop een berg gezet en ze zoeken het maar uit. De zwakken overleven het niet, breken iets of vallen in een ravijn, zo krijg je een soort natuurlijke selectie bij de Norikers.
Morrie heeft het overleefd en kan dus blijkbaar aardig uit de voeten met zijn kromme en scheve hoeven

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:30

Nick, het is heel belangrijk dat jij zulke ervaringen hebt. Maar juist om niet dezelfde fouten te maken als men vroeger maakte, moet je niet alleen op de ervaringen van anderen afgaan. Tegenover jouw ervaringen staan heel veel positieve ervaringen met ijzers. En daarvan denk ik ook dat ze andermans paard niet expres in de vernieling willen helpen. Maar dat ze zelf geloven dat ijzers gewoon beter zijn.

En je kunt nu wel boos richting mij worden, van mij bewijs eisen, is prima. Maar ik beweer niks. Ik ben helemaal niet principieel voor ijzers. Ik heb ook niet de intentie om iemand te beinvloeden in de keuze voor of tegen ijzers.

Mijn mening is vooral neutraal: niet voor niet tegen. Of beter, soms voor, soms tegen. Maar ik geloof beweringen die gaan over 'alle paarden in alle omstandigheden' niet snel. Er is nogal wat verschil tussen paarden onderling, tussen het werk wat ze doen, tussen de omstandigheden waarin ze gehouden worden. Dan moet je voorzichtig zijn met het algemeniseren van je ervaringen. En dat bedoelde ik te zeggen. Gaat niet over voor of tegen ijzers.

(Naast voor en tegen kun je namelijk ook 'onbeslist' zijn)

En over de verharde wegen, die zijn er uiteraard genoeg. Je krijgt er alleen altijd auto's bij, meestal met snelheid van 80km/u.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:34

smurf schreef:
dat kon nog wel eens meevallen Jorie, Morrie heeft ontzettend scheve hoeven, is toontredend en strijkt als een gek achter en toch heeft hij 3 zomers op de alm overleefd.

Da's mooi, dan heeft ie weer andere hele goeie dingen die zijn slechte hoeven compenseren zeg maar. Hij is misschien erg slim en inventief of zo.
Maar ik bedoel alleen dat het dus ook anders had kunnen aflopen.......(gelukkig niet voor jou..)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 11:35

shadow0 schreef:
Mijn mening is vooral neutraal: niet voor niet tegen. Of beter, soms voor, soms tegen. Maar ik geloof beweringen die gaan over 'alle paarden in alle omstandigheden' niet snel. Er is nogal wat verschil tussen paarden onderling, tussen het werk wat ze doen, tussen de omstandigheden waarin ze gehouden worden. Dan moet je voorzichtig zijn met het algemeniseren van je ervaringen. En dat bedoelde ik te zeggen. Gaat niet over voor of tegen ijzers.

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!!!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:00

NickAltena schreef:
Citaat:

Grote verschil blijft natuurlijk dat er dan niemand op zit........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:11

Jorie"]
[quote="shadow0 schreef:

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!!!!!
[/quote]

en ik dus ook. Mijn ervaringen in het verleden met springen zonder ijzers zijn bepaald niet goed te noemen, ik heb geen slechte ervaringen met paarden op ijzers (incl Trammelant die nu 27 is en tot 2 jaar geleden op ijzers heeft gelopen) en daar vertrouw ik voorlopig op. Dat neemt niet weg dat ik zeker geïnteresseerd ben in andere ervaringen.

Nick, spring je nog steeds? Als je ooit in de buurt bent, laat ff weten dan kom ik zeker kijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 17:25

NickAltena schreef:
Vertel mij eens waarom jij denkt dat je nu met dat SGW niet op bloten voeten zou kunnen rijden?

omdat ik dus zelf de ervaring heb dat dat niet goed ging. Paard werd er onzeker van (en die had tot op dat moment nooit ijzers gehad).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 23:59

Tsja, om terug te gaan naar wat de site PaardNatuurlijk betreft..
Ik ben er "lid" van in een zin dat ik er vroeger wel mijn vragen gepost heb enzo, maar na een tijdje werd het te onoverzichtelijk, maar ik heb er zelf wel redelijk veel aan gehad, haalde eraf wat ik dacht dat voor mij van toepassing was, en wat ik voor mijn verzorgpony kon realiseren. De rest heb ik langs me heen laten gaan. Bloos
Ik ga me geen zorgen maken over dat zij vinden dat mijn verzorgpony niet natuurlijk genoeg leeft, daar heb ik de gemakken van. En ik geloof niet dat ze er gelijk dood aan gaat. En ik geloof ook niet dat ze in haar stalletje nu dood ongelukkig is. Zal wel wat meevallen denk ik zo.. Ze zal nu wel op stal moeten staan, anders heeft ze in de zomer geen gras om op te lopen, want dat zou dan helemaal stuk getrapt zijn, zou ook wat jammer wezen, wel in de winter op de wei, maar dan in de zomer op stal??? Maar goed.. het is ook niet mijn keus geweest om haar op stal te zetten. (verder fietsen voor mij, dus liever niet, haha)
Ik ben er (op het forum gedeelte dan) al een tijdje niet meer geweest, omdat er nogal veel wrijving ed was. Kijk af en toe nog wel eens op de site of er nog iets nieuws bij staat.
Tegen de tijd dat ik een eigen paard ga kopen wordt deze zeker natuurlijk bekapt en het liefst zonder deken op de wei, maar als dat financieel of om een andere reden niet mogelijk is, dan gaat dat gewoon niet door. Zo makkelijk is dat. En bitloos rijden.. tsja, dat ga ik dan wel bekijken. Daar ga ik me nu nog niet druk over maken.. Knipoog

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 00:01

WAUW!!! 44 pagina's - we kunnen er een apart forum van maken zo langzamerhand.......

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 02:22

Mwah...weer een beetje afgekoeld.

Voor alle twijfelaars of je paard nou wel of niet zonder ijzers kan heb ik hieronder een link geplaatst.
Let wel...deze site is van een....hoefsmid....een man dus die zijn boterham verdient met het onderzetten van ijzers!
Voor sommige van ons een welbekende?

Diegene die niet het bekende paardenblad BIT hebben kunnen daar een stuk lezen wat al in dec. 2001 in dit blad heeft gestaan.
Het enige waar ik het niet mee eens ben in dit stuk is het verhaal over voeding en het gewicht van de ruiter??? dit heeft in mijn ogen totaal niks met de hoeven te maken , wij zijn voor het paard niet meer dan een rugzakje voor een mens. Gemiddeld 20 % ofwel 1/5 deel van je lichaams gewicht is nou niet echt veel toch? Ik denk dat het met zwaardere ruitertjes meer op spierkracht aan komt!
Veel leesplezier..

http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/

Owjaa...voor ik het vergeet....dit is nou weer een van die mensen die ment met paarden zonder ijzers?
Dat zijn nou niet de mensen die even in de berm kunnen duiken met kar en al dus het grootste gedeelte zal over verharde weg gaan.
Kijk maar bij zijn eigen paarden stukje...

Nick Altena

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:55

Kendra"]
[quote="NickAltena schreef:

Grote verschil blijft natuurlijk dat er dan niemand op zit........
[/quote]
En dat de paarden van tegenwoordig anders bewegen dan vroeger...
Laten we eerlijk wezen, wilde paarden zijn over het algemeen lelijke geiten. Qua exterieur maar ook wat lopen betreft gaat die geit-vergelijking aardig op.
Er wordt tegenwoordig niet op survival skills geselecteerd zoals in de natuur gebeurt, maar op aanleg voor diverse sportrichtingen.

Overigens heb ik mijn vos in het begin nog een paar keer gestart met alleen voorijzers, dat trok hij dus niet terwijl dat toch een paard is met veel balans en een sterk achterbeen.
Hij slipte met zijn achterbenen en zette zijn hele lendenpartij hierdoor vast.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:23

NickAltena schreef:
Citaat:
Voor alle twijfelaars of je paard nou wel of niet zonder ijzers kan heb ik hieronder een link geplaatst.
Let wel...deze site is van een....hoefsmid....een man dus die zijn boterham verdient met het onderzetten van ijzers!
Voor sommige van ons een welbekende? http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/
ik heb de discussie niet gevolgd, maar even voor de duidelijkheid. Deze hoefsmid slaat geen ijzers meer onder. Ik heb hem zelf jaren gehad maar ik ben nu weer terug bij mijn oude smid omdat hij niet meer beslaat. Hij wil alleen nog maar natuurlijk bekappen en ik was nog niet overtuigd.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:29

onze smid heeft geen enkel probleem met alleen bekappen
Toen ik Pieke een jaar van de ijzers af heb gehad stond hij daar helemaal achter om dat te proberen. Hij is voor de hoeven van mijn paard, niet alleen voor ijzers.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:33

Citaat:

En hoe vaak denk je dat dat mis ging? Dat een paard met een gebroken been achter bleef?