Kendra schreef:Ik kom toch nog even weer terug op de column van Lockie Philips (p 40) in de post van xLoki.
Op de pagina's erna wordt ontkend dat er een 'cancelcultuur' ontstaan is rond Charlotte Dujardin.
Nou, voor mij lezen deze 44 pagina's bijna alleen als 'gecanceld'. Ze heeft afgedaan, moet levenslang geschorst, enz. Dus voor de meeste mensen hier is ze gewoon down the drain gegaan. En blijkbaar voelt dat erg goed, want het gaat maar door....
Wat Philips ook zegt, is dat íedereen wel eens een keer iets heeft gedaan waarvan hij/zij spijt kreeg en achteraf vond dat het anders had gemoeten. Dat vergoelijkt niets, is absoluut niet goed te praten, maar het brengt wel wat nuance. Ze had/heeft ook goede kanten. Laten we dat niet vergeten.
We doen allemaal wel eens iets wat niet goed is. Als je dat inziet hoop je dat andere mensen jou dat kunnen vergeven. Natuurlijk moet er 'straf' zijn. Maar daarna moet je weer verder kunnen. Als wij niet erkennen dat fouten maken menselijk is en dat we ook kunnen vergeven, hoe gaan we dan de wereld beter maken?
Klinkt ietwat zweverig misschien, maar ik schrik gewoon van het gemak waarmee hier mensen en de sport kapot worden gemaakt. Vanachter het toetsenbord, hoe makkelijk is dat. Net alsof iedereen hier het zo geweldig doet....
Het paard in kwestie is natuurlijk het slachtoffer. Dat klopt. Maar het is 2,5 of 4 jaar geleden en hoe erg ook, ik denk dat er er ergere wantoestanden denkbaar zijn dan dit. Hiermee speel je wel precies de kaart die Wensing cs proberen te spelen. Als ik zie welke namen hier opduiken denk/vrees ik dat effect van het handelen van Dujardin op het welzijn van het paard in kwestie er eigenlijk niet toe deed, maar dat er iets anders (zakelijks) onder zit wat minder mooi is dan dat men zo begaan is met het paard. Maar ik geef het toe, voorlopg zijn dat speculaties.
We gaan zien waar dit schip strandt of aanmeert. Laten we in ieder geval proberen wat met verstand en nuance het een en ander te benaderen. Anders gaan alle ruiters écht alle deuren sluiten en wordt de kloof tussen de sport en de 'activisten' nog weer groter. Polarisatie vergroot tegenstellingen en wij-zij-denken. Laten we niet in die valkuil trappen.
Precies dat. Ik denk echter dat ze gewoon terug komt. En ergens hoop ik dan dat we gewoon de diervriendelijkheid gaan zien die we willen en moeten zien.