Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:38

Lokii schreef:
mce schreef:
Loki, lees de column en dan heeft een goed lezer in beeld waar we in deze maatschappij voor staan

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!

Die laatste zin neem ik aan? De rest is gewoon psychologie, is weinig aan eens te zijn.

Inga heeft echter nog geen stap vooruit genoemd in haar column, wat ik heel goed begrijp, is ook belachelijk ingewikkeld... Maar die moet er wel spoedig komen...

Dus ik ben wel benieuwd, wat zie jij als een stap vooruit?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:39

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:41

Vanuit eigen ervaring kan ik vertellen dat door mensen te kort (en het bijbehorende verloop) ook een behoorlijk probleem is, maar dat hangt met A en B samen

Mwah, ze hadden natuurlijk met heel even de directeur die uit de auto-branche kwam mooi iemand van buiten die paardenwereld maar of hij of het KNHS is gillend gek geworden..
Eigenlijk apart dat zo'n programma er ook nog niet is, maar ja.

@Ayasha dat elkaar helpen of vragen als je idd ziet dat een paard ergens niet langs wil van 'he zal ik er even naast lopen"

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:47

Janine1990 schreef:
Die laatste zin neem ik aan? De rest is gewoon psychologie, is weinig aan eens te zijn.

Inga heeft echter nog geen stap vooruit genoemd in haar column, wat ik heel goed begrijp, is ook belachelijk ingewikkeld... Maar die moet er wel spoedig komen...

Ik zie een stap vooruit als de manier van jureren veranderd. Dat je extra punten krijgt als je paard soepel is in het lijf bijvoorbeeld bij een piaffe. Maar ik zie vaak dat het extreme juist betere punten krijgt. Extreme piaffe en passages die eigenlijk bijna onnatuurlijk zijn. Ik denk dat dit een grote stap vooruit zou zijn. Want dan zal het dwingen tot ook afnemen. Waarom nog dwingen en forceren als je meer punten krijgt voor de ontspanning en het lichaamsgebruik?

mika11

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:51

Als het jureren moet veranderen, moet de fokkerij van dressuurpaarden mee veranderen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:52

Zij omschrijft -imo- mooi de wereld waarin we staan, welke stap voorwaarts zie ik..............op dit moment nog geen want zoals je al schrijft het is belachelijk ingewikkeld

al vaker genoemd: het paard is verworden tot een financieel zeer lucratief ding, de marketing van sponsoren heeft dat ook ontdekt, dan zal er voorlopig weinig verandering te verwachten zijn.

lees de column en dan heeft een goed lezer in beeld waar we in deze maatschappij voor staan en niet alleen in de paardensport. en die verander je niet zomaar

Citius, Altius, Fortius – Communiter
In 2021 is het Olympische motto uitgebreid naar “Citius, Altius, Fortius – Communiter” (Sneller, Hoger, Sterker – Samen). Het herinnert ons eraan dat topprestaties en vooruitgang samen moeten gaan met collectieve verantwoordelijkheid en samenwerking.

Samen kunnen we ervoor zorgen dat de normen in de paardensport blijven voldoen aan de hoogste ethische en welzijnsstandaarden.

Dan rijst de vraag: welke ethische en welzijnsstandaarden
Laatst bijgewerkt door mce op 25-07-24 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:54

Nouja de OS kampioen van 4 jaar geleden blinkt niet uit in extreme bewegingen bij de dressuur.

Ben het er wel mee eens dat de circusdressuur, de voorbeenzwaaiers zoals dat ooit een hype was gauw mag verdwijnen. Maar gelukkig worden die internationaal al steeds minder gewaardeerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 15:58

Lokii schreef:
Janine1990 schreef:

Ik zie een stap vooruit als de manier van jureren veranderd. Dat je extra punten krijgt als je paard soepel is in het lijf bijvoorbeeld bij een piaffe. Maar ik zie vaak dat het extreme juist betere punten krijgt. Extreme piaffe en passages die eigenlijk bijna onnatuurlijk zijn. Ik denk dat dit een grote stap vooruit zou zijn. Want dan zal het dwingen tot ook afnemen. Waarom nog dwingen en forceren als je meer punten krijgt voor de ontspanning en het lichaamsgebruik?

Wat moet er precies gebeuren aan het jureren?

Want niet elk paard is even flexibel of oog even soepel. Dan kan er nog maar één type paard meedoen.
En wat is een extreme piaffe? Wat is onnatuurlijk? Wie bepaalt dat?

En nog meer extra punten? Dan krijg je toch juist nog meer het shifting baseline syndroom? Een nieuwe normaal waar volgens men paarden gaat opleiden. En wat als een paard niet soepel genoeg is volgens de jurereingr? Wat voor noodgrepen gaat deze dan uithalen? Wat gebeurt er dan thuis en achter gesloten deuren?

Het leek mij dat de afgelopen jaren wel duidelijk is geworden dat meer punten niet automatisch betekent dat het ook beter en diervriendelijker is. Waarom zou dat volgens jou nu ineens wel zo zijn?

Phonix

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:03

Maar wat voelen jullie dan bij eventers, die de paarden knette hardt mept om over de hindernis te komen. Dat gebeurt ook letterlijk bij sommige door het hele parcour.

Ik heb vrij vaak dat ik eventing events niet kan kijken door dat.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:30

Ik kom toch nog even weer terug op de column van Lockie Philips (p 40) in de post van xLoki.

Op de pagina's erna wordt ontkend dat er een 'cancelcultuur' ontstaan is rond Charlotte Dujardin.
Nou, voor mij lezen deze 44 pagina's bijna alleen als 'gecanceld'. Ze heeft afgedaan, moet levenslang geschorst, enz. Dus voor de meeste mensen hier is ze gewoon down the drain gegaan. En blijkbaar voelt dat erg goed, want het gaat maar door....

Wat Philips ook zegt, is dat íedereen wel eens een keer iets heeft gedaan waarvan hij/zij spijt kreeg en achteraf vond dat het anders had gemoeten. Dat vergoelijkt niets, is absoluut niet goed te praten, maar het brengt wel wat nuance. Ze had/heeft ook goede kanten. Laten we dat niet vergeten.

We doen allemaal wel eens iets wat niet goed is. Als je dat inziet hoop je dat andere mensen jou dat kunnen vergeven. Natuurlijk moet er 'straf' zijn. Maar daarna moet je weer verder kunnen. Als wij niet erkennen dat fouten maken menselijk is en dat we ook kunnen vergeven, hoe gaan we dan de wereld beter maken?

Klinkt ietwat zweverig misschien, maar ik schrik gewoon van het gemak waarmee hier mensen en de sport kapot worden gemaakt. Vanachter het toetsenbord, hoe makkelijk is dat. Net alsof iedereen hier het zo geweldig doet....

Het paard in kwestie is natuurlijk het slachtoffer. Dat klopt. Maar het is 2,5 of 4 jaar geleden en hoe erg ook, ik denk dat er er ergere wantoestanden denkbaar zijn dan dit. Hiermee speel je wel precies de kaart die Wensing cs proberen te spelen. Als ik zie welke namen hier opduiken denk/vrees ik dat effect van het handelen van Dujardin op het welzijn van het paard in kwestie er eigenlijk niet toe deed, maar dat er iets anders (zakelijks) onder zit wat minder mooi is dan dat men zo begaan is met het paard. Maar ik geef het toe, voorlopg zijn dat speculaties.

We gaan zien waar dit schip strandt of aanmeert. Laten we in ieder geval proberen wat met verstand en nuance het een en ander te benaderen. Anders gaan alle ruiters écht alle deuren sluiten en wordt de kloof tussen de sport en de 'activisten' nog weer groter. Polarisatie vergroot tegenstellingen en wij-zij-denken. Laten we niet in die valkuil trappen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:33

Over dat fokken , jaren gereden werd er al geklaagd dat sommigen alleen fokken voor de “ hogere “ sport. Lange voorbenen, rillerig tot en met , bloederige dieren , niet geschikt voor de gewone wedstrijd ruiter.
Iedereen wilde de volgende Totilas fokken en rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:36

Kendra schreef:
Ik kom toch nog even weer terug op de column van Lockie Philips (p 40) in de post van xLoki.

Op de pagina's erna wordt ontkend dat er een 'cancelcultuur' ontstaan is rond Charlotte Dujardin.
Nou, voor mij lezen deze 44 pagina's bijna alleen als 'gecanceld'. Ze heeft afgedaan, moet levenslang geschorst, enz. Dus voor de meeste mensen hier is ze gewoon down the drain gegaan. En blijkbaar voelt dat erg goed, want het gaat maar door....

Wat Philips ook zegt, is dat íedereen wel eens een keer iets heeft gedaan waarvan hij/zij spijt kreeg en achteraf vond dat het anders had gemoeten. Dat vergoelijkt niets, is absoluut niet goed te praten, maar het brengt wel wat nuance. Ze had/heeft ook goede kanten. Laten we dat niet vergeten.

We doen allemaal wel eens iets wat niet goed is. Als je dat inziet hoop je dat andere mensen jou dat kunnen vergeven. Natuurlijk moet er 'straf' zijn. Maar daarna moet je weer verder kunnen. Als wij niet erkennen dat fouten maken menselijk is en dat we ook kunnen vergeven, hoe gaan we dan de wereld beter maken?

Klinkt ietwat zweverig misschien, maar ik schrik gewoon van het gemak waarmee hier mensen en de sport kapot worden gemaakt. Vanachter het toetsenbord, hoe makkelijk is dat. Net alsof iedereen hier het zo geweldig doet....

Het paard in kwestie is natuurlijk het slachtoffer. Dat klopt. Maar het is 2,5 of 4 jaar geleden en hoe erg ook, ik denk dat er er ergere wantoestanden denkbaar zijn dan dit. Hiermee speel je wel precies de kaart die Wensing cs proberen te spelen. Als ik zie welke namen hier opduiken denk/vrees ik dat effect van het handelen van Dujardin op het welzijn van het paard in kwestie er eigenlijk niet toe deed, maar dat er iets anders (zakelijks) onder zit wat minder mooi is dan dat men zo begaan is met het paard. Maar ik geef het toe, voorlopg zijn dat speculaties.

We gaan zien waar dit schip strandt of aanmeert. Laten we in ieder geval proberen wat met verstand en nuance het een en ander te benaderen. Anders gaan alle ruiters écht alle deuren sluiten en wordt de kloof tussen de sport en de 'activisten' nog weer groter. Polarisatie vergroot tegenstellingen en wij-zij-denken. Laten we niet in die valkuil trappen.

Precies dat. Ik denk echter dat ze gewoon terug komt. En ergens hoop ik dan dat we gewoon de diervriendelijkheid gaan zien die we willen en moeten zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:38

Ayasha schreef:
Ontiegelijk lang verhaal

Ayasha, je bent wel erg overtuigd van jezelf en ik vrees dat we daar weinig meer aan kunnen doen. Maar wat jij noemt is voor mij volkomen normaal, net als even een proefje voorlezen voor iemand die je niet kent, beschermers afdoen omdat iemand alleen is, handje bij het laden, even voorop over het terrein lopen, even een paard vasthouden, noem het alleemaal maar op. Voor mij is dit allemaal heel normaal en in mijn regio wordt dit ook niet als enorm bijzonder gezien. Als het dat voor jou wel is, dan zit je wel in een heel armlastige regio voor wat betreft sociaal gedrag naar mens en dier op wedstrijd.

Voor de mensen die het niet weten, er is al lang en breed een klokkenluidersregeling ingesteld bij de KNHS. Zowel voor controle op bestuurders, er is een klachtenregeling over officials en er is ook een mogelijkheid om meldingen te doen van wangedrag. Zoals al eerder aangegeven: vroeger stond dat in de PaardenSport.

Kendra

Tango1979

Maar maken "wij"/de aangeefster de sport kapot Kendra? Of doet CD dat met hoe zij het paard behandeld?

Ik rij heel graag paard. Ik rij ook heel graag wedstrijden. Maar ik kan die beelden niet verdedigen.

Moeten wij/moet ik daar dan maar mijn mond over houden, uit angst dat ik straks niet meer mijn hobby uit kan oefenen?

En ik ben niet naïef: als dit bij CB gebeurd, hoeveel andere ruiters zitten dan met samengekomen billen in het Olympisch dorp?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:40

BigOne schreef:
Over dat fokken , jaren gereden werd er al geklaagd dat sommigen alleen fokken voor de “ hogere “ sport. Lange voorbenen, rillerig tot en met , bloederige dieren , niet geschikt voor de gewone wedstrijd ruiter.
Iedereen wilde de volgende Totilas fokken en rijden.

Nog steeds, maar er is wel iets meer benul gekomen dat de breedste markt bij de doodgewone ruiter is die ongeveer in het Z rondrijdt voor het grootste deel van zijn leven.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:41

de vraag die ik pagina's geleden al stelde;

Wat kan CD (na de tijdelijke schorsing) dan doen om, aan iedereen die nu zo boos is, te laten zien dat zij haar leven gebetert heeft en dat topsport op dit niveau wel degelijk diervriendelijk kan?

kunnen we het daar misschien eens over hebben?

wat zijn nu eigenlijk passende sancties voor dit soort dingen, waarmee we dus niet onze sport gelijk op slot zetten?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:43

Tango1979 schreef:
Maar maken "wij"/de aangeefster de sport kapot Kendra? Of doet CD dat met hoe zij het paard behandeld?

Ik rij heel graag paard. Ik rij ook heel graag wedstrijden. Maar ik kan die beelden niet verdedigen.

Moeten wij/moet ik daar dan maar mijn mond over houden, uit angst dat ik straks niet meer mijn hobby uit kan oefenen?

En ik ben niet naïef: als dit bij CB gebeurd, hoeveel andere ruiters zitten dan met samengekomen billen in het Olympisch dorp?

Waarom zou je Dujardin kapot willen maken?
Het klopt niet wat ze doet, maar is dit echt erg genoeg om iemand zo (en het liefst levenslang) uit te sluiten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:45

Eerlijk gezegd vind ik van wel. De koelbloedigheid waarmee ze 24 x slaat in 1 minuut zonder reactie neigt imo naar sadisme.
En daarvoor had het paard ook al klappen gehad want er werd pas later gefilmd.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 25-07-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:47

Kendra schreef:
Tango1979 schreef:

Het klopt niet wat ze doet, maar is dit echt erg genoeg om iemand zo (en het liefst levenslang) uit te sluiten?

Ik wil CD niet kapot zien. Ik vind bij mishandeling een schorsing van minstens een jaar wel gepast. Langer zou ik trouwens ook geen probleem mee hebben.

Daarna mag ze wat mij betreft gewoon starten. Tenzij er herhaling plaatsvind.

Waar ik alleen een probleem mee heb, is dat ik bij sommige opmerkingen het gevoel krijg dat er gezegd wordt: jongens maak er nu niet zo'n kabaal om. Want als je dat doet verpest het onze sport/mogen we straks niet meer rijden etc etc

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 16:51

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:52

Kendra schreef:
Tango1979 schreef:

Voor veel mensen is ook hun beleving van hoe ze bij Dujardin op stal met paarden omgaan verstoord door dit filmpje en doordat ze op het EK gediskwalificeerd werd. Het is nog even wennen dat de realiteit niet zo bijzonder is als men had gedacht na alle publiciteit rondom welzijn op de stal daar.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:55

_San87_ schreef:
Kendra schreef:
Gelukkig komt er heel voorzichtig wat meer nuancering:
https://www.facebook.com/absolutequestr ... jyDQgZPvFl

Ik vind het vooral veel whataboutism.

ik scande het stuk, toen ik zag staan "was what Charlotte did right? Probably not" heb ik 'm weggeklikt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 16:58

Enzo_Ollie schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het vooral veel whataboutism.

ik scande het stuk, toen ik zag staan "was what Charlotte did right? Probably not" heb ik 'm weggeklikt..

Met een aantal dingen ben ik het wel eens. Ze hoeft echt niet levenslang te boeten, imo kan ze na een straf prima weer lekker gaan paardrijden. Mits dit gewoon niet weer gebeurt.

Dat hele cancellen heb ik ook niks mee. Zit je straf uit, leer van je fouten en ga door.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:00

Fitzroy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik van wel. De koelbloedigheid waarmee ze 24 x slaat in 1 minuut zonder reactie neigt imo naar sadisme.
En daarvoor had het paard ook al klappen gehad want er werd pas later gefilmd.

En ook niet dat dit een eenmalig ding was wat kwam vanuit een frustratie.
Nee uithalen met 2 handen aan de zweep in volkomen koelte.

Geen goed woord voor over