Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:53

Phonix schreef:
Ik vindt het wel interessant. Misschien een beetje harde stelling maar jullie zeggen dus eigenlijk dat als je niet zo veel geld heb of meer een amateur ben, moet je niet kieskeurig zijn en gewoon nemen wat er voor je staat?

Al staat er 10, kies gewoon wat op papier moet passen ipv zelf proberen wat bij je past?

Het kan niet zo zijn als mensen zeggen dat het hun niet aanspreekt dat ze dan als dom verklaart wordt. Ik gebruik liever geen geld, dan geld aan een beest omdat jullie hem ok vindt. De klik moet er nog zijn.

Ik verhoog inderdaad liever mijn budget dan dat ik iets koop dat niet naar mijn zin is. Al denk ik dat het wel moet lukken met het budget dat ik nu heb. Heb nu 4 paarden waar ik bij kan gaan kijken (twee al een afspraak mee) die op de video erg sympathiek zijn en volgens de tekst heel braaf. Nog maar even zien in het echt natuurlijk, maar ze zijn er dus wel binnen mijn budget.

Ik moet ook wel zeggen dat ik een fanatieke amateur ben. Heb met meerdere paarden t/m het ZZL gereden, jonge paarden competities gestart en ook wel eens twee zadelmak gemaakt van mezelf. Ik denk dat ik uiteindelijk niet gelukkig wordt van eentje die te beperkt is in het bewegen (en het paard ook niet). Hoeft echt geen paard met GP capaciteiten te zijn overigens, maar het moet ook niet ophouden bij het Z2. Vandaar dat als ik er eentje koop er ook gerust een schoonheidsfoutje aan mag zitten, omdat dit nu eenmaal de prijs drukt.

Zoek je een gezond paard om fijn basis dressuur en buiten mee te rijden dan is het zeker een geschikt paard.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:54

Ik heb hem uit interesse ook even opgezocht en voor de prijst die op Sporthorses staat denk ik dat je er best een heel leuke aan kan hebben gewoon braaf gereden maar wel stabiel in de aanleuning. Denk dat je daar met training echt wel ver mee kan komen.

Als ik nu met zo'n budget op zoek zou zijn naar deze maat zou ik ook zeker gaan kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:07

pol013 schreef:
@phonix: Als dat een vraag is nav mijn reactie?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat er voordelen zijn aan simpele brave beestjes. En dat simpele brave beestjes je mogelijk verder in de sport brengen dan 'betere' paarden.
En met meer plezier.

Maar goed, ik rij meer voor allround plezier dan voor 1e plaatsen in de dressuurring. Dat scheelt allicht ook. Want 1e ben ik met mijn simpele nooit geworden in de dressuur. En dat lag zeker aan mij destijds maar zeker ook aan het simpel zijn omdat er ook niks compenseerde. Maar verder ben ik er verder, veel verder mee gekomen dan velen om mij heen.

Ik word met mijn simpele dus wel 1e. Met nog betere punten als Met vorige die echt veel beter was. Maar de simpele heeft andere sterke punten (waaronder aanleuning en halsstrekken) en niet iederen simpele heeft dat ook weer. En het blijft alsnog wel wat je er zelf uithaalt, ik haalde wel 20 tot 30 punten meer als degene die ook op deze startte.

Maar voor ons was het wel een bewuste stap terug na de betere paarden. Vooral vanwege veranderde doelen, maar ook prijs. Geen zin om weer een groot bedrag neer te leggen. En toen hebben we inderdaad gekozen voor de simpelere die wel gezond was en makkelijk te rijden ipv de beter bewegende die bemerking had en wat minder fijn gereden. Bij beide hadden we moeten werken aan de rijbaarheid enzovoorts en was beide wel gelukt, maar ik ben heel blij met de simpele. Was helemaal niet de bedoeling te gaan starten, maar elk niveau 70 procent gehaald en gemiddeld boven de 65 procent en heel veel 1e prijzen ook op grotere wedstrijden. Alleen kampioenschappen niet, maar daar lopen toch de echt stuk betere en is dus logisch. Zelfs met beter bewegende moet je daar gewoon flink voor knokken

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:13

Soms kun je echt beter een simpelere hebben die een heel stabiel beeld geeft en dan alle oefeningen en figuren strak in de afwerking hebben dan de betere beweger die veel kleine storingen in de aanleuning laat zien en een veel minder stabiel beeld laat zien. Vanuit het stabiele beeld kun je dan weer verder gaan puzzelen in je trainingen.

Maar goed dat is mijn ervaring zowel in het juryhok als zelf in de ring.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:22

MyWishMax schreef:
pol013 schreef:
@phonix: Als dat een vraag is nav mijn reactie?
Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat er voordelen zijn aan simpele brave beestjes. En dat simpele brave beestjes je mogelijk verder in de sport brengen dan 'betere' paarden.
En met meer plezier.

Maar goed, ik rij meer voor allround plezier dan voor 1e plaatsen in de dressuurring. Dat scheelt allicht ook. Want 1e ben ik met mijn simpele nooit geworden in de dressuur. En dat lag zeker aan mij destijds maar zeker ook aan het simpel zijn omdat er ook niks compenseerde. Maar verder ben ik er verder, veel verder mee gekomen dan velen om mij heen.

Ik word met mijn simpele dus wel 1e. Met nog betere punten als Met vorige die echt veel beter was. Maar de simpele heeft andere sterke punten (waaronder aanleuning en halsstrekken) en niet iederen simpele heeft dat ook weer. En het blijft alsnog wel wat je er zelf uithaalt, ik haalde wel 20 tot 30 punten meer als degene die ook op deze startte.

Maar voor ons was het wel een bewuste stap terug na de betere paarden. Vooral vanwege veranderde doelen, maar ook prijs. Geen zin om weer een groot bedrag neer te leggen. En toen hebben we inderdaad gekozen voor de simpelere die wel gezond was en makkelijk te rijden ipv de beter bewegende die bemerking had en wat minder fijn gereden. Bij beide hadden we moeten werken aan de rijbaarheid enzovoorts en was beide wel gelukt, maar ik ben heel blij met de simpele. Was helemaal niet de bedoeling te gaan starten, maar elk niveau 70 procent gehaald en gemiddeld boven de 65 procent en heel veel 1e prijzen ook op grotere wedstrijden. Alleen kampioenschappen niet, maar daar lopen toch de echt stuk betere en is dus logisch. Zelfs met beter bewegende moet je daar gewoon flink voor knokken

Nou ja, in die tijd startte ik dan ook mijn eerste Z wedstrijd en stonden er vrachtwagens van Bartels en van Baalen op de parkeerplaats. Ook als die dan stalruiters en jonge paarden bij hadden waren wij gewoon geen match voor dat soort ruiters en paarden. Maar daar is ook geen schande aan.
Daar stond dan wel tegenover dat ik gewoon over de weg naar de wedstrijd kon rijden omdat die van mij zo poepbraaf was en andere bange paarden naar de ring kon loodsen.
Of op donderdag Z kunnen starten en op zondag een L cross rijden.

(en ja, sindsdien ben ik wel weer een beetje beter gaan sturen, dat zal vast een boel geholpen hebben)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:31

Ik werd tm het M ook nog eerste met mijn hele simpele en wat strakke.
Maar vanaf het Z hielden de prijzen toch echt op, vanaf het Z2 werd het eerder punten sprokkelen.
In het ZZZ nog wel punten kunnen halen, maar kreeg wel te horen dat als ik lichte Tour ging starten dat ik dan door de kwaliteit van de galop geen voldoendes meer zou halen voor die onderdelen.
Gelukkig wel met het compliment dat hij keurig afgericht was en dat het toch wel heel knap was dat ik er een leuke uitgestrekte de draf opgeknutseld had gekregen.

Maar je kunt nog zo netjes rijden, op een gegeven moment loopt je gewoon tegen beperkingen aan. Dus ik snap dat mensen deze laten staan en verder kijken, hoe fijn en braaf hij ook te rijden zal zijn.
Je hebt ook fijne brave paarden die net een klein beetje meer swung hebben, zonder dat het meteen bewegingtoppers zijn.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:37

Jullie hebben het nu al over z+ en subtop. Meeste mensen die op zoek zijn kunnen nog geen B proef rijden. Willen braaf, bomproof, zonder bemerkingen, gezond en dat voor een 5k. Dat is wat ik in de praktijk heel veel tegen kom. Zoeken vervolgens een paard met voldoende beweging en zz potentie etc terwijl ze dat helemaal niet af kunnen. Zz is voor de gemiddelde amateur gewoon helemaal niet haalbaar of dat nu met een simpele of hele goede is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:38

Uni van mij kon prima draven (zat alleen voor geen meter) vlak galopperen en niet stappen (zuiver lateraal :') )
Ben er ook tot eind basissport mee gekomen, wellicht nog verder als hij niet overleden was.
Zijn karakter was top op wedstrijdenz bomproof wel wat lui.
Maar altijd prima kunnen meekomen. Met de vorige eigenaar zelfs op het NK gereden als jong paard.

Daarna zocht ik wel een die goed kom stappen en meer go. Dat was Jam ook en Cor ook. Alleen heeft Cor wellicht soms iets te veel een eigen mening in zijn "go" :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:41

pol013 schreef:
Nou ja, in die tijd startte ik dan ook mijn eerste Z wedstrijd en stonden er vrachtwagens van Bartels en van Baalen op de parkeerplaats. Ook als die dan stalruiters en jonge paarden bij hadden waren wij gewoon geen match voor dat soort ruiters en paarden. Maar daar is ook geen schande aan.
Daar stond dan wel tegenover dat ik gewoon over de weg naar de wedstrijd kon rijden omdat die van mij zo poepbraaf was en andere bange paarden naar de ring kon loodsen.
Of op donderdag Z kunnen starten en op zondag een L cross rijden.

(en ja, sindsdien ben ik wel weer een beetje beter gaan sturen, dat zal vast een boel geholpen hebben)

Indertijd op de manege was er op 1e dinsdagavond van de maand altijd parcoursspringen. Dan stond de wagen van Emile Hendrix ook bijna standaard op de parkeerplaats.
Hij kwam dan met z'n jonge grut meters maken "kunnen mensen nog eens zeggen dat ze van Emile Hendrix gewonnen hebben" :D
Ik heb er weleens bij gestaan dat ie 10+ weigeringen had met een jong ding dat voor het eerst in een vreemde bak was. Je mocht dan altijd je ronde uit springen; uitbellen werd niet gedaan, juist om mensen de kans te geven jong en/of onervaren spul rond te sturen.

Ik herken ook wat je zegt over simpele paarden en comfort.
Het meest spectaculaire aan Tante Taart zijn d'r lichtbruine ogen en waarschijnlijk is ze incognito-bont. Voor de rest is het een simpel, meestal lief, comfortabel en pretentieloos paard.
Stippeltje heeft alleen maar Stippels, is betrouwbaar en intussen 20. Wil ook niemand meer wat mee dus die mag gewoon mee het bos in en dat vindt ze leuk.
Laatst bijgewerkt door ikke op 27-06-24 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:42

kyrkelover schreef:
Jullie hebben het nu al over z+ en subtop. Meeste mensen die op zoek zijn kunnen nog geen B proef rijden. Willen braaf, bomproof, zonder bemerkingen, gezond en dat voor een 5k. Dat is wat ik in de praktijk heel veel tegen kom. Zoeken vervolgens een paard met voldoende beweging en zz potentie etc terwijl ze dat helemaal niet af kunnen. Zz is voor de gemiddelde amateur gewoon helemaal niet haalbaar of dat nu met een simpele of hele goede is.

Klopt. En mijn punt is dus ook dat veel mensen (waaronder ik zelf toen) waarschijnlijk verder komen met een simpele brave dan met eentje met meer potentie.
Zowel in klassering als in niveau.

Ik was toen met een beter paard waarschijnlijk juist helemaal niet tot het Z2 gekomen. Laat staan dat ik zo'n onbezorgde tijd gehad.

@ikke: ja in het springen ja. In de eventing komt dat ook nog voor. Ik rij iedere wedstrijd zo ongeveer tussen de olympische kandidaten. Maar die (springruiters) nemen ook gerust beestjes mee die ze net 2 dagen hebben of half zadelmak zijn. Daar zijn de meeste dresuurruiters wel anders in.
En ook springruiters doen dat niet meer in het M of Z.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 27-06-24 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:44

Wij gaan ook vanuit dat het beest gezond is omdat het er bij staat.

Ik heb net weer geleerd met het ontvangen van een keurings rapport dat wat ik gezond vindt, kan iets heel anders zijn voor iemand anders.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:21

Mijn allereerste rijinstructrice reed al haar paarden naar het Z, maar dat waren vaak goedkope paarden met dito gangen en soms een heel apart karakter. Die had die paarden zo puntgaaf afgericht dat zij nergens in de proef fouten maakten, dus die kon de matige gangen op die manier compenseren. Zij is voor mij wat dat betreft nog steeds wel een voorbeeld.

Ik heb weleens een blik geworpen op sh toen de hengstenselecties in volle gang waren, dan kan je dus ook gewoon niet vergelijken. Ik denk dat dat misschien ook wel een "fout" is die sommigen maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:29

Je kunt een matige beweger hebben die verder heel functioneel in elkaar zit zodat je er simpel Z mee kunt rijden.

Het gaat om functioneel en niet om spectaculair. En deze merrie vind ik verre van functioneel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:50

Ik zou dit dier ook eerder kopen als ik wat spring ambities zou hebben dan als dressuurpaard, basis dressuur kan ieder paard maar deze heeft het niet helemaal mee voor het hogere niveau denk ik. Maar goed, kan het alsnog een leuk paard zijn..het ligt gewoon aan het doel en de wensen van degene die zo'n dier koopt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:18

Daarvoor zou ik toch echt eerst willen zien hoe dat paard springt voor ik de stempel springpaard erop zou zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:21

Uiteraard, maar gezien de vader afstamt van Concorde en Clinton zou je daar toch wel wat aanleg voor mogen verwachten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:25

Uiteraard kun je het verwachten, maar ik heb een Voltaire gehad wiens volle zus en broer WK lanaken sprongen en de mijne kon nog niet over een balk heen. Wel topfijn dressuurpaard.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:48

Wat vinden jullie van chipjes? Vinden jullie dat het de prijs mag drukken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:50

Phonix schreef:

Ligt er aan wat voor... waar het zit, hoe het zit of ingekapseld is, wat voor pezen er in de buurt lopen, wat het paard gelopen heeft, operabel of niet.
Het zal altijd wel iets de prijs drukken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:04

Phonix schreef:

Als ze eruit moeten en het is daadwerkelijk operabel, dan zeker wel. :j Aan zowel operatie als herstel zitten risico’s en kosten.

Een mooi ingekapselde chip is misschien wel weer een ander verhaal míts het geen (verhoogd) risico geeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:36

Phonix schreef:
Ik vindt het wel interessant. Misschien een beetje harde stelling maar jullie zeggen dus eigenlijk dat als je niet zo veel geld heb of meer een amateur ben, moet je niet kieskeurig zijn en gewoon nemen wat er voor je staat?

Al staat er 10, kies gewoon wat op papier moet passen ipv zelf proberen wat bij je past?

Het kan niet zo zijn als mensen zeggen dat het hun niet aanspreekt dat ze dan als dom verklaart wordt. Ik gebruik liever geen geld, dan geld aan een beest omdat jullie hem ok vindt. De klik moet er nog zijn.

Hoho, nergens wordt gezegd dat je een paard moet kopen als het dier je niet aanspreekt of dat mensen dom zijn. Smaken verschillen gelukkig en daardoor is er voor iedereen wel wat te vinden. Mij zul je bijvoorbeeld nooit op een koudbloed, tinker, draver etc zien zitten. Niet omdat ik ze niet mooi vind, maar omdat het gewoonweg niet mijn smaak is en ze niet geschikt zijn voor het doel dat ik heb. Ik kan er oprecht van genieten als ik zie dat een ander veel plezier heeft van zijn paard, maar dat wil niet zeggen dat ik zo´n dier dan ook maar zou moeten kopen. Beetje kort door de bocht gezegd..

In dit geval wordt er een leuk dier gepresenteerd waar menig ruiter blij van kan worden. En met een beschrijving waar hier dagelijks naar gevraagd wordt. Want het dier vinkt volgens mij alle hokjes af. Dat de een zegt dat het dier souplesse mist, niet functioneel is etc. dat is allemaal prima. Dat is dus het gevalletje smaak. Zo vindt de één een bruine te simpel en een ander een schimmel helemaal fantastisch.

Ik vind het persoonlijk een knap dier en aansprekend op stand. Niet voor het doel subtop, maar als ik lekker wil genieten van een paard, relaxte bosritjes en leuk mee kan komen in de basissport, dan zeker wel. Zo´n dier zou ik persoonlijk heel graag willen hebben als ik wat ouder zou zijn en onbezorgd wil genieten ipv op een stresskip te zitten, die voor ieder vallend blaadje opzij springt :') En ik heb niet naar papier gekeken, maar misschien ook nog wel interessant om er een veulentje uit te fokken. Dus we hebben het hier niet over geld, maar over smaak. En ook niet over amateur of niet, want volgens mij zijn we allemaal amateur hier. Of er moet ineens een Bokker zijn hand opsteken die binnenkort in Parijs een rondje mag rijden :o

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:43

ynskek schreef:
Soms kun je echt beter een simpelere hebben die een heel stabiel beeld geeft en dan alle oefeningen en figuren strak in de afwerking hebben dan de betere beweger die veel kleine storingen in de aanleuning laat zien en een veel minder stabiel beeld laat zien. Vanuit het stabiele beeld kun je dan weer verder gaan puzzelen in je trainingen.

Maar goed dat is mijn ervaring zowel in het juryhok als zelf in de ring.

Dat dus. En als je een beetje een handige ruiter bent, dan kun je echt nog wel wat verbeteren aan een paard. Ik ken erg genoeg die je niet Z waardig zou vinden als je ze ziet met losrijden. Pak je ze op, dan worden ze ineens heet, gaan ze swingen en zitten achter waardoor er aan de voorkant ineens een heel ander voorbeen uit komt. Je hoort dan ook weleens mensen op wedstrijd van ´Joh, is dat die en die? Daar ben ik ook nog gaan kijken. Had ik geweten dat dit erin zat, dan had ik hem ook gekocht'. :+
Wil natuurlijk niet zeggen dat die ruiter dit eruit had kunnen krijgen, maar onderschat de potentie niet ondanks dat een paard minder natuurlijke aanleg heeft. Een goede ruiter kan een paard zoveel verbeteren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:50

Gaat het over die Elton? Een vriendin stuurde em door maar heb nog geen filmpje gezien.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:05

Zonnetje81 schreef:
Gaat het over die Elton? Een vriendin stuurde em door maar heb nog geen filmpje gezien.

Die 9 jarige merrie? Die is springgefokt/ Concorde.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:24

Zonnetje81 schreef:

Da's een gelderse, 2e bezichtiging gelopen