Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:36

shakrimh Die zwarte ziet er super relaxt uit als jullie er op zitten, maar die bruine heeft nog zo zijn bedenkingen als ik die houding zo zie }> !

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:28

Hier de paddock nog steeds bevroren met laagje sneeuw, dus maar even wat ompielen met de jonge man.

Eerste keer opzadelen en even kleine rondje door de paddock stappen voor het gevoel. Knap braaf ding <3

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:43

Knappe fjord <3

Hier vandaag voor het eerst het krukje naast paard kunnen parkeren, zonder dat hij wegloopt en dus heb ik hem los laten staan! :D En ook, terwijl hij los stond, weer semi kunnen hangen. Aka met mijn tenen nog op het krukje, en mijn bovenlichaam over het zadel. Is zo'n fijn gevoel dat dit uit vrijheid kan. Paard kan gewoon weglopen, kiest ervoor dit niet te doen omdat hij het herkent van eerdere sessies en weet dat het niet meer eng is.

In de stal uiteindelijk echt erop gehangen, eigenaar had hem toen natuurlijk wel vast. Vanaf het krukje, een voet in de beugel en zo hing ik ineens over hem heen! Leuk uitzicht wel tussen zijn oortjes :D
Was geen enkel probleem dit voor hem. <3

Mijn ouders waren nog even wezen kijken, van te voren. Die kent hij nog niet dus hij keek eerst even de kat uit de boom, beetje verlegen. Maar na een paar minuutjes wilde hij toch wel komen snuffelen of er snoepjes te halen valt!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:05

Leuk om te zien dat iedereen toch stapjes maakt ondanks het baggerweer!

Prop is zichzelf verder aan het opleiden, heeft vandaag bedacht dat dit de ideale manier is om je hooinet uit de wind te houden.
Afbeelding

Ik zit nog steeds in dubio in aanschaf van nieuwe dekens.. hij heeft nu de oude van mijn vorige paard op. Gezien hij nog flink kan groeien vind ik het ergens ook zonde om een maat kleiner te bestellen voor die laatste weken winter.. ik ben bang dat hij volgende winter er niet meer in past als ik nu voor kleiner ga..
Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:34

Dit deken zit toch prima zo?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:46

Beetje ruim maar zou ook even afwachten wat idd volgendjaar gegroeid is

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:34

Zertab schreef:
Knappe fjord <3

Hier vandaag voor het eerst het krukje naast paard kunnen parkeren, zonder dat hij wegloopt en dus heb ik hem los laten staan! :D En ook, terwijl hij los stond, weer semi kunnen hangen. Aka met mijn tenen nog op het krukje, en mijn bovenlichaam over het zadel. Is zo'n fijn gevoel dat dit uit vrijheid kan. Paard kan gewoon weglopen, kiest ervoor dit niet te doen omdat hij het herkent van eerdere sessies en weet dat het niet meer eng is.

In de stal uiteindelijk echt erop gehangen, eigenaar had hem toen natuurlijk wel vast. Vanaf het krukje, een voet in de beugel en zo hing ik ineens over hem heen! Leuk uitzicht wel tussen zijn oortjes :D
Was geen enkel probleem dit voor hem. <3

Mijn ouders waren nog even wezen kijken, van te voren. Die kent hij nog niet dus hij keek eerst even de kat uit de boom, beetje verlegen. Maar na een paar minuutjes wilde hij toch wel komen snuffelen of er snoepjes te halen valt!

Gaaf, mooie stap gemaakt dus.

Ik zal binnen kort het kruikje ook gewoon eens naast Fred zetten er vast kennis mee maken kan nooit kwaad.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:59

Zertab schreef:
Dit deken zit toch prima zo?

Hij is officieel zeker een maat te groot, staart flap hangt ook ergens halverwege :')

Afbeelding
Dit is wat het ongeveer zou moeten zijn. Al vind ik in veel advertentie foto’s dat veel paarden met een te grote deken op staan.

snorkel1986 schreef:
Beetje ruim maar zou ook even afwachten wat idd volgendjaar gegroeid is

Ja dat denk ik dus ook.. hij is wel ruim, maar hij lijkt er weinig last van te hebben. Zou het zonde vinden dat er straks een deken ligt waar hij al niet meer in past na 3 weken dragen ofzo…

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:05

Soms kan je via marktplaats wat moois scoren als tussenmaatje. Ze kunnen gaan trekken op de borst als ze op deze manier te groot zijn, maar als het voor een korte periode is kan je het ook gewoon even monitoren inderdaad. Verschilt ook nog hoe veel ze bewegen, hier lopen ze 24/7 buiten en heb ik dus toch maar wel nog een deken tweedehands gekocht nu ze bijna uit 175 is gegroeid maar 183 nog net te ruim valt.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:18

Dekens :’) hier hadden we op advies 195 gekocht want dat zou een beetje te groot zijn maar straks wel passen. Mijn vorige kleinere merrie (maar wel 3x zo breed) was 185 krap en Luna zou naar verwachting 10 cm groter worden dus ok.
Uiteindelijk hebben we nieuw een tweede deken gekocht in maat 175 en die zit perfect haha.
Nieuw want het zijn super fijne dekens <3
En verder krijgt ze elke dag schoppen onder haar kont zodat ze volgend jaar in de 195 past :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:29

Deze zijn maat 195, van mijn vorige 'paard', die was 156.5 cm. Ook zeker niet groot van stuk of overdreven breed. Prop is even groot, maar is heel smal op het moment. Alleen zijn bloedlijn staat aan beide kanten bekend als paarden die wat laatbloeiers zijn. Dus dikke kans dat hij dit jaar nog wel gaat groeien (hij is van zomer 2020). Tweedehands zijn de dekens niet te vinden in 185, ik wil eigenlijk wel bij de highliners blijven. Als ik zou weten dat hij volgend jaar nog een rondje in 185 moet, dan krijgt hij hem morgen nog. maar hoeveel weken zouden ze nu nog onder 200 en 300 gram staan? van de 200 gram heeft hij geen last, de 300 gram lijkt wat te trekken, maar die heeft hij zelden op. Dus voornamelijk mijn vraag, hoe hard groeit een 3 jarige qua dekenmaten in een jaar ongeveer? :=

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:32

Yeah eindelijk eens lekker weer en tijd om met Fredje aan de gang te gaan. Bodem paddock redelijk, goed genoeg om een beetje aan de longe te spelen.

Eerste keer met singeltje om aan de longe, ik geloof dat hij er niets van gemerkt heeft :D
Afbeelding

Wie hebben er vandaag nog meer kunnen genieten van het mooie weer en hun jonge paarden?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:13

Ik heb ontzettend veel extra werkzaamheden vanuit mijn werk, steeds overdag geen tijd. Gisteren was prop heel irritant, maar hij is blijkbaar aan het wisselen gegaan, mist links onder een tand, verklaard een hoop :=

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:30

Oh wat leuk al die vorderingen, wat een leuke fjord ook <3

shakrimh wat leuk dat je ook een Gladiator hebt er zijn er maar weinig de hengst is veel te vroeg overleden. We hebben elkaar ook al voorbij zien komen op facebook

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 18:59

Ik heb mijn eerste stukje gestuurd aan haar kaptoom ( er achterlopend) *\o/* en eerst wat gelongeerd en geknooit met zweep onder buik been tussen benen achter been, bil en overal waar ik kon prutsen met de zweep.. _O- ze vond het prima alleen kort onder haar staart was wel erg ver gaan vond ze := ( waar normaal je staart riem loopt zeg maar. ) verder liep ze gewoon netjes door tot even een x een vlotte pas meer niet top paardje **\O/**

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:44

JoellaLoves schreef:
nick_en_ik schreef:

@Joella, wat knap zeg! Het bruine tuig staat hem goed! Ik zag een poosje geleden cognac mentuig maat shet, vind het zo’n mooie kleur maar ik vraag me af of het wel echt mooi staat bij de zwart/grijs/witte Appaloosa toverbal die ik heb… Als iemand zo’n toverbal heeft met cognac (men)tuig, dan ben ik in ieder geval heel benieuwd naar foto’s hoe dat staat :))

Ik denk juist wel dat het mooi staat op je toverbal! Ik moet je alleen wel zeggen dat lossen tuigonderdelen heel moeilijk te vinden zijn in de kleur congac. Dus mocht je er voor gaan, wees daar op voorbereid

Ja, misschien ook wel! Cognac is inderdaad wel een van de lastigere kleurtjes om te vinden inderdaad. Misschien is een andere bruintint ook wel tof!
Ik ga sowieso marktplaats een beetje in de gaten houden voor leuk betaalbaar tweedehands mentuig om alvast te kunnen oefenen daarmee. Maar dat heeft absoluut nog geen haast.

Eerst maar weer eens de connectie tussen Nicky en mij vinden. Ik heb het idee dat het niet zo lekker loopt tussen ons -O-
Ik weet niet wat de oorzaak is, maar we hebben er allebei niet veel plezier meer in ;(
In de bak werken vind ze niks aan, totaal geen focus op mij. Wandelen kunnen we niet, want ze durft de weg niet meer op. Het erf blijft over, of in de paddock zelf. Maar zelfs op die plekken is er niet veel sprake van focus, alles lijkt langs haar heen te gaan. Ze lijkt gewoon niet meer zo goed te bereiken.
Ik herken haar gewoon eigenlijk niet meer, vroeger kon ik zo heerlijk lol-met-je-knol praktijken met der uithalen; tijdens wandelingen galopperen aan de hand bijvoorbeeld. De gekste dingen, met volledige aandacht/focus op mij.
Nu gaat alles een stuk moeilijker lijkt het wel. En tuurlijk er zijn goede momenten waarop het beter lijkt te gaan, maar de laatste tijd worden die steeds kleiner, korter en lastiger te vinden.
Ik heb al contact opgenomen met een instructrice dus die grondwerklessen komen eraan, maar dat zal ook ongeveer 1 lesje per maand zijn en verder zal ik er toch echt zelf aan moeten werken.
Ik zit wel een beetje met mijn handen in mijn haar wat ik er nu mee moet. Niksen is niks voor ons, Nicky staat altijd wel braaf/enthousiast op me te wachten bij het hek als ik eraan kom, ze wil wel dingen doen, die werklust zit er duidelijk in. Ook oortjes nieuwsgierig naar voren als ik het tuig/spullen erbij haal. Maar zodra we dus dingen gaan doen is die connectie tussen ons volledig weg, lijkt het wel.
Ook iets anders aanbieden, als hetgeen waar we mee bezig waren niet lekker liep, helpt niet heel erg.

Ik denk dat we voorlopig toch nog maar eens gaan focussen op het weer durven wandelen, wandelen haalde we wel het meeste plezier uit en misschien helpt het ons als we daar ook weer plezier in vinden.
Dus duimen dat het snel weer in een stijgende lijn gaat :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:55

Wat vervelend nick!
Misschien kun je clickertraining met haar gaan doen?

Veel combinaties heb ik daarvan zien opknappen en weer hun plezier terug zien vinden.. Even wat nieuws..

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 08:51

nick_en_ik

Kan je misschien op eigen terrein oefenen met iemand die je op een trekker of auto tegemoet rijd en steeds langs je gaat. Zodat je al weer een berg goede ervaringen hebt voor je weer de weg op gaat.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:41

nick_en_ik schreef:
Eerst maar weer eens de connectie tussen Nicky en mij vinden. Ik heb het idee dat het niet zo lekker loopt tussen ons -O-
Ik weet niet wat de oorzaak is, maar we hebben er allebei niet veel plezier meer in ;(
In de bak werken vind ze niks aan, totaal geen focus op mij. Wandelen kunnen we niet, want ze durft de weg niet meer op. Het erf blijft over, of in de paddock zelf. Maar zelfs op die plekken is er niet veel sprake van focus, alles lijkt langs haar heen te gaan. Ze lijkt gewoon niet meer zo goed te bereiken.
Ik herken haar gewoon eigenlijk niet meer, vroeger kon ik zo heerlijk lol-met-je-knol praktijken met der uithalen; tijdens wandelingen galopperen aan de hand bijvoorbeeld. De gekste dingen, met volledige aandacht/focus op mij.
Nu gaat alles een stuk moeilijker lijkt het wel. En tuurlijk er zijn goede momenten waarop het beter lijkt te gaan, maar de laatste tijd worden die steeds kleiner, korter en lastiger te vinden.
Ik heb al contact opgenomen met een instructrice dus die grondwerklessen komen eraan, maar dat zal ook ongeveer 1 lesje per maand zijn en verder zal ik er toch echt zelf aan moeten werken.
Ik zit wel een beetje met mijn handen in mijn haar wat ik er nu mee moet. Niksen is niks voor ons, Nicky staat altijd wel braaf/enthousiast op me te wachten bij het hek als ik eraan kom, ze wil wel dingen doen, die werklust zit er duidelijk in. Ook oortjes nieuwsgierig naar voren als ik het tuig/spullen erbij haal. Maar zodra we dus dingen gaan doen is die connectie tussen ons volledig weg, lijkt het wel.
Ook iets anders aanbieden, als hetgeen waar we mee bezig waren niet lekker liep, helpt niet heel erg.

Ik denk dat we voorlopig toch nog maar eens gaan focussen op het weer durven wandelen, wandelen haalde we wel het meeste plezier uit en misschien helpt het ons als we daar ook weer plezier in vinden.
Dus duimen dat het snel weer in een stijgende lijn gaat :)

Leg je misschien teveel druk op jezelf ('ik moet lol hebben. ik moet iets leuks doen')? Misschien gewoon zonder verwachtingen naar je paardje gaan, even op het terrein op zoek naar grasjes zodat jullie weer wat tijd samen kunnen spenderen en iets doen wat zij leuk zeker weten leuk vindt? Of gewoon even poetsen en aaien en dan weer terugzetten? Rondje over het terrein lopen oefenen met halt houden, achteruit en dan weer terugzetten.
Of inderdaad clickertraining? Bijv. een voorwerp (deksel/bal/pilon) in de bak leggen en alles gaan clickeren en belonen wat ze ermee doet. Geeft een paard weer zelfvertrouwen.

Ik wil binnenkort een keer gaan oefenen met fietsen en wandelen. Dat lijkt mij erg leuk. Eerst natuurlijk op het terrein :D
Afgelopen week weer geoefend met dekje en singel wandelen buiten. Dat was geen probleem. Ook de bekapper was weer langs geweest om mijn werk te checken en dat zag er gelukkig goed uit *\o/*

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:08

Fred vandaag wat grondwerk/ balkjes gedaan. Doet alles heel braaf, die achterbenen los verplaatsen is nog wel erg lastig. Recht achteruit gaat al heel netjes, nu begonnen met achteruit bochtje om. Lastig vind Fred :j Als ik links van hem loop snapt hij alles al redelijk goed, maar zodra ik rechts ga lopen, pfff vrouwtje nu snap ik er echt helemaal niets meer van :o Dus die kant doen we de makkelijkere dingen eerst maar voordat ik meer ga vragen.

Morgen ga ik (hopelijk) een ander zadel ophalen voor mijn haflinger Mellow en dan gaat mijn huidige zadel door naar fjordje Fred. Op een paar stijgbeugels na heb ik de set voor hem dan ook compleet *\o/*

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:27

Nadiine__x schreef:
Wat vervelend nick!
Misschien kun je clickertraining met haar gaan doen?

Veel combinaties heb ik daarvan zien opknappen en weer hun plezier terug zien vinden.. Even wat nieuws..

Clickertraining heb ik in het verleden wel gedaan met Nicky, met name vanwege de opleiding (Dierentrainer) die ik heb gedaan. Van allerlei dieren getraind met de clicker. Prima methode, niks mis mee in principe.
Ik heb alleen gemerkt dat al die tools en hulpmiddelen gewoon niet voor ons werkt, zeker op dit moment niet. Gisteren heb ik dan ook toen het tijdens het trainen niet lekker liep, m’n zweep en voerbeloningen weggelegd. Even helemaal niks. Gewoon Nicky aan een halstertje en touw, verder helemaal niks. Ik merkte echt direct verandering al, ze was duidelijk zichtbaar opgelucht als het ware en ik daardoor ook. Nicky communiceerde op dat moment glashelder wat ze wou, heel mooi om te zien!
Wij beide hebben even geen behoefte aan allerlei extra prikkels, hetzij een zweep, voerbeloningen of een clicker. Simpelweg meer op gevoel te werk gaan heeft nu duidelijk beter nut.

DDDara schreef:
nick_en_ik

Kan je misschien op eigen terrein oefenen met iemand die je op een trekker of auto tegemoet rijd en steeds langs je gaat. Zodat je al weer een berg goede ervaringen hebt voor je weer de weg op gaat.

Toevallig laatst met oefenen op het erf was de staleigenaar bezig met een trekker. Ook staat er een oude vrachtwagen ergens op het erf, dus daar langslopen en het geluid van de trekker een stukje verderop was al genoeg. Vanaf een afstandje naar de trekker kijken en naar het harde geluid luisteren had ze heel netjes gedaan, en liep ook al netjes langs de stilstaande vrachtwagen! Goede tip om te vragen of we daar vaker, iets meer doelgericht mee kunnen oefenen, dankjewel :j

Bretsa schreef:
Leg je misschien teveel druk op jezelf ('ik moet lol hebben. ik moet iets leuks doen')? Misschien gewoon zonder verwachtingen naar je paardje gaan, even op het terrein op zoek naar grasjes zodat jullie weer wat tijd samen kunnen spenderen en iets doen wat zij leuk zeker weten leuk vindt? Of gewoon even poetsen en aaien en dan weer terugzetten? Rondje over het terrein lopen oefenen met halt houden, achteruit en dan weer terugzetten.
Of inderdaad clickertraining? Bijv. een voorwerp (deksel/bal/pilon) in de bak leggen en alles gaan clickeren en belonen wat ze ermee doet. Geeft een paard weer zelfvertrouwen.

Ja, misschien leg ik er inderdaad een beetje te veel druk op. Maar volledig zonder verwachtingen naar stal gaan werkt soms ook juist averechts omdat ik dan een beetje doelloos op het moment zelf verzin wat we kunnen gaan doen en daar gaat ‘t ‘m dan juist fout. Dan krijg ik weer bepaalde verwachtingen bij de ideeën die ik verzin en loopt het weer helemaal in de soep :+
Ik ga dus wel het liefst enigszins met een plan naar stal, dat brengt een stukje structuur en duidelijkheid die we allebei nodig hebben, en daar zit dan ook wel een beetje verwachting in, maar die kan ik natuurlijk wel vooraf bijstellen met het juiste plan :)*
Vandaag bijvoorbeeld naar stal gegaan met een plan om een uitgebreide poetsbeurt te geven, met de verwachting dat Nicky dat wel kan waarderen.
Dit ging gelukkig goed en we genoten er beide van *\o/*
Ze had zich vandaag ook lekker vies gemaakt voor de poetsbeurt :))

Afbeelding

En na de poetsbeurt zag ze er weer stralend uit <3

Afbeelding

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:39

Ik had vandaag een zadel gehaald voor Replay, ga hem morgen even in het daglicht goed bekijken, maar ik was toch te nieuwsgierig, dus ik heb hem er gewoon op gelegd.

In de wei, hij stond gewoon los en hij vindt het totaal normaal dat ik een zadel op zijn rug leg haha. Hij wil alleen graag erin bijten, dat is natuurlijk niet de bedoeling

Afbeelding

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:22

Vandaag is Amalia voor de 2de keer aan de longe geweest. Ze deed het super braaf ook al een trensje ingedaan, ook geen probleem. Volgende week komt mijn instructeur weer dan gaat er al een singeltje op.
Nu hopen dat het weer goed genoeg blijft zodat de longeerbak goed blijft! Rustig aan met haar aan het werk 1 x per week ze vind het echt leuk.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 12:39

Vandaag weer kans om Fred op de trailer te zetten en even naar een plek met een echt longeercirkel met goede bodem te gaan. Laden heen en terug ging best vlot, heel tevreden over :j Met longeersingeltje gelongeerd en voor het eerst alle gangen gedaan. In stap/ draf nog wat extra overgangen geoefend ging allemaal best heel netjes, Fred had er zin in en wilde in galop zijn beentjes wel even strekken *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 16:15

Ik vind Replay zo knap! Goeie niet wazige foto’s zijn welkom :D

Dat fjordje is te leuk <3

Ik heb vanochtend Luna gelongeerd. Die heeft door omstandigheden een paar dagen niets gedaan behalve uitwaaien op de paddock. Daar vindt ze niet zo veel aan overigens :+
Dus lange longeerlijn eraan en in de buitenbak gespeeld. Daar kwamen een paar bokken uit :+
En plat door de bak heen in galop. Daarna nog wat gebogen en was ze weer klaar haha. Vooraf en achteraf legt ze dan haar hoofd op mijn schouder om te kroelen. Heerlijk paard.
Benen afspuiten ging ook zonder stress gelukkig.

Afbeelding