Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:17

@raineri wat een kolere bericht zeg, heel veel sterkte!

Knappe Muis!! Benieuwd ook heel naar jullie nieuwe zadel Roosa!

Mandarijn, die gaat ook al zo fijn!

Igniss, balen dat je er nu naast staat.. hopelijk knapt hij snel op!

Koekie, mijne krijgt Equifyt voer; 500gr muscle boost, 500gr green balance, 200gr pre active. Daarnaast nog 50gr pavo vital en hand penen :+
Maar, dat pony/paard ding van mij staat ondertussen wel in het “werk” of te wel dag of 4 per week doen alsof ;) en is 4 natuurlijk!

Over net doen alsof de puppy wat doet, Niko gaat zo leuk!
We “rijden” nu 10 minuutjes per keer een keer of 2/3 per week. Wat stuur oefeningen, stap en draf.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:12

Lekker bezig allemaal +:)+

@roosa dat is wel een korte rug idd. Ben bang dat ik met Stip daar ook een uitdaging mee ga krijgen :o

@koekie, Stip krijgt iets van 500gr breed en grow en 2 handen lucerne, beide van Vitalbix. Eerdaags weer eens kijken of ik het aan moet passen. Voor nu ziet hij er prima uit.

Vandaag zn nieuwe frontriem op zn hoofdstel gepast. De originele valt wat krap en deze is wat langer. En mooie steentjes :D
Hij zit gelijk een stuk netter!

Het bit vondt hij ook weer prima. Hapt m in, kauwt 2x en klaar.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 03:17

Raineri wat afschuwelijk voor jou en je paard. Heel veel sterkte gewenst. Niet voor te stellen om zo jong afscheid te moeten nemen.

Heb net pagina's bij gelezen. Fijn dat jullie zoveel vooruitgang hebben! Hier staat alles beetje stil helaas. Hij loopt dagelijks inmiddels paar uur op de weide en verder erg weinig. Ze gaan wekelijks 1x in 2 span op de redelijk rustige zondag. Ik heb corona gehad en daaruit astma en hooikoorts aanval. Inmiddels 15 a 20x inhaleren per dag plus andere medicatie en prednison. Ik wordt inmiddels weer mens maar kan vrij weinig. Bijrijdster heeft auto ongeluk gehad dus dan houdt het opeens op. Gelukkig kunnen we beiden volledig herstellen en gezien zijn leeftijd en snelheid qua leren zal hij er wel minder last van hebben dan wij dat er weinig activiteiten zijn naast de weidegang. Zal eens kijken of ik filmpje van 2 span kan uploaden.
Hier eten ze 24/7 onbeperkt hooi en daarnaast nu gras en in de winter kuil. Ze krijgen equifyt pre active ongeveer 600 gram per paard geweekt. Ook gaat er regelmatig brood in. We zijn aan het veranderen qua voeding ivm CPL maar ons CPL paard is gigantisch slechte eter dus moet met kleine stapjes. Hij vind de equifyt vies en eet liever geen hooi. Erg handig dus.

Hieronder filmpje. We nemen bewust ruimte hier omdat dit stuk voor onze puber soms boskabouters bevat. Om niet ook nog met een passerende auto te zitten had ik de bestuurder gevraagd achter ons te blijven. Deze begreep het gelukkig ook.

https://youtube.com/shorts/8NEvXNzPvb8?feature=share

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:43

@roosa, fijn dat je een zadel hebt kunnen vinden.

@koekie, mijne krijgt 300gr vitalbix active+, 80 gr oerbalans en verder nog wat kruiden en supplementen ter aanvulling. Op dagen dat ze iets doet krijgt ze 200 gr active+ extra. Toen ze 3 was kreeg ze breed and grow van vitalbix.

@dieseltje ziet er goed uit hoor. Heerlijk een beetje 'rondrijden'.

@leedebee leuke frontriem en fijn dat hij het bit prima vond

@dierenfan wat een pech zeg allemaal hopelijk gaat alles snel weer de goeie kant op. Corona is zo'n rot ziekte, ik heb ook nog regelmatig pijnaanvallen in mijn longen. Laatst met al die paasvuren was het sochtends gewoon niet te doen 8)7 .

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:10

@koekie
Muis krijgt metzaoa balancer 3x perdag een bekertje met een handje muesli ook van metazoa,soms een slobbertje van vitbix.4x perdag een plak hooi.

@dieseltje gaat al goed hoor.

@leedebee mooi frontriempje bling bling

@dierenfan ik kan je filmpje niet zien staat privé.
Beterschap ook

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:18

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:02

Super gaaf en stoer!
Heb altijd veel respect voor mensen die dat kunnen en durven +:)+

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:28

Ooww wat stoer dierenfan! Je ziet dat het ervaren dier ook echt lopen van kom maar, zo gaat het goed!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:10

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:18

Wat gaaf zeg!

Hier vanmorgen de tandarts op visite. Meteen duidelijk waar die proppen begin deze week vandaan kwamen :+
Afbeelding

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:42

Raineri, wat een ontzettende pech, heel erg veel sterkte...

Wauw dierenfan, dat ziet er echt stoer uit zeg! Gaaf!

Heel fijn Maartje, dat gebit weer op orde!

Phinne gaat echt super! Vandaag voor de tweede keer met zadel gelongeerd, deze keer heb ik de beugels er wel aan laten hangen, vond ze de eerste twee rondjes een beetje gek, maar daarna totaal niet meer.
Ben zo blij met wat ze laat zien, ze loopt al met zoveel balans, zelfs in de galop! Ik denk dat ik haar nu in totaal een keer of 8 heb gelongeerd, ze doet het alsof ze nooit anders heeft gedaan.

Ik heb haar trouwens opgegeven voor de oefenavond vrijspringen van het KWPN hier uit de regio. Het is ook gelijk een adviesavond. Als ze het nou goed doet overweeg ik haar toch naar de keuring te laten gaan. Ik wilde haar eerst in training zetten voor de keuring, maar dat vind ik toch wel heel heftig. Dus mochten ze op die avond zeggen dat het een goed idee is, dan ga ik het gewoon zelf doen. Als ze zeggen dat het nog te vroeg is dan kan het volgend jaar altijd nog!

Lekker ding is het <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:22

Prachtig inderdaad hoe Phinne loopt. Nu ben ik een leek maar zie ze inderdaad heel mooi op zichzelf in keurige lijn lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:48

@Martine, ik zou voor de keuring nog een jaartje wachten. Hoewel ze goed heeft ingehaald heeft ze denk ik best wat achterstand opgelopen in het verleden.
Maar superfijn dat ze zo goed gaat!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:59

Ja dat nemen we zeker mee Babootje, dat is een heel goed punt! Ik vind het sowieso leuk om haar mee te nemen naar die oefenavond, ze kunnen maar beter wat zien af en toe, en zo'n trailerritje is dan ook weer mooi meegenomen. Ze zeiden van de regio dat de kans ook best groot is dat de keuring al vol zit voor de oefenavond is geweest, maar ik ga haar daarvoor ook zeker nog niet opgeven. Ik kijk wel wat ze er daar van zeggen, en anders volgend jaar, dat is ook helemaal prima.
Eind april gaat mijn dressuurmerrie met sportpredikaat hier thuis op voor de thuiskeuring, wellicht dat ik ze dan ook even kan vragen om wat advies over Phinne, maar heb geen idee of ze daar tijd voor hebben natuurlijk.

Dank dierenfan, ben er ook heel tevreden over!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:26

@dierenfan wat doet hij dat knap zeg!

@maartje mooie opbrengst. Heb je al een tandendoosje? :D

@Martinev ze loopt netjes haar eigen rondje +:)+
Domme vraag misschien, maar houdt ze haar hoofd wat hoog? :o

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 08:37

@ Leedebee toevallig op dit stukje film, over het algemeen loopt ze de helft van de tijd te stofzuigeren!

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 10:29

Oh ok, ja het zijn ook momentopnames. Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb :o

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:35

Leedebee schreef:
@maartje mooie opbrengst. Heb je al een tandendoosje? :D

Geen doosje maar wel al een aardige verzameling :))

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:20

Ziet er goed uit Martinev! Phinne is knap!
Niko doet het ook topbraaf! Pakken jullie de galop helemaal nog niet mee?

Met Owen was de afgelopen weken weinig gedaan vanwege de gebitsproblemen waardoor hij in verzet ging zodra je een contactteugel opnam. We moesten dus wachten op tandarts 2 die vorige week vrijdag is geweest en sinds woensdag wordt ie weer opgepakt, echt maar 5-10 minuten per keer. Gaat veel beter, zoekt de hand nu beter op en komt niet meer in verzet op contact. Er zit weer een rem op :D
Donderdag had ie ook voor het eerst een lekker schuimmondje/slagroomtoetje.

Gisteren heeft ie voor het eerst wat kleine sprongetjes onder het zadel gemaakt. Wat doet ie dat ook super en braaf <3 <3 <3

Galopje over een balkje

Sprongetje vanuit draf

Sprongetje vanuit galop

Hij is ook best wel wat gegroeid en begint echt body te krijgen... Mamma is trots op haar baby :j
Nu weer een paar dagen vrij om hier over na te denken. Toen ik hem vanmiddag uit de paddock haalde even met hem aan de hand door wat plassen in de buitenbak gestapt...kan ie mooi vast wennen aan natte voeten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:35

Ziet er voor mij heel netjes en beheerst uit van Owen!

Hier de hele middag uitgetrokken voor de paarden. Eerst vanmorgen vroeg de weide op gedaan en vanmiddag de 4de keer 2 span gedaan. Nu samen met mijn man (hij ment) en we hebben zeker 10 kilometer gehad. Uiteraard eerst polder maar daarna door industrie terrein en over de doorgaande (80 km weg) over gestoken naar een andere polder om op de terugweg nog 3 straten dorp mee te pakken. Onze helden deden het weer fantastisch! Ze draven 300x liever dan stappen en dus dit keer erg geoefend op stappen. Daarna hun lekker rollen op de weide (geen gelukkiger paard dan een vies paard toch hahaha) en wij allerlei klusjes opgeknapt. Ze staan er weer spic en span bij.

Nu eens stap filmpje. Onbekend terrein voor Gibbs en dus onbekende paarden passeren en scooter. Niets vond hij gek. We merken wel dat bij echt vreemde dingen (ze waren schapen en lammetjes aan het ontwormen en opladen) we het beste in rustige stap kunnen gaan zodat hij rustig kan kijken. Zo onwijs blij met en trots op ons duo
https://youtube.com/shorts/xr__GkCuZ4s?feature=share

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:01

Netjes oji!

Dierenfan, je publiceren staat weer op morgen denk ik :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:09

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:12

Haha

Wat braaf! Fijn dat het volwassen paard ook nergens van onder de indruk is. Dat is zoveel waard!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:21

Wat braaf oji! En dierenfan ook al zo braaf!

Wij hebben morgen les, even met juf overleggen of ik er op zal gaan. Want een beetje hulp is wel handig := anders lessen we aan de hand

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:25

Wow wat braaf ook dierenfan! Vraagje, ik weet niets van mennen, maar met beleren voor de kar begin je dan met 2-span en daarna enkelspan of andersom? Wat is moeilijker voor een paard?