[EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Re: [EG]Paard gevonden: Ruin, 13jr, valk, 1.66(ongeveer).

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:12

Volgens mij komt hij zoveel mogelijk buiten hoor

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:26

8nnemiek schreef:
Ik zag in de Facebook groep dat hij al een tijdje staat te pompen, en dat de prednison en ventipulmin niet aanslaan. Maar hij lijkt ook veel binnen te staan, wat ook niet helpt natuurlijk.

Ik heb dit topic altijd stil gevolgd (en ook op fb).
Maar moeten we nu echt wéér direct commentaar gaan geven terwijl je niet eens weet of het waar is wat je zegt? Kan dit topic niet even leuk blijven? TS doet zo haar best.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:31

Ik denk dat er maar weinig paardeneigenaren zijn die een paard in pension hebben staan en er 2 tot 3 keer per dag heen gaan of zorgen dat er ienand anders even naar hem kijkt. Hoeveel hij buiten staat weet ik niet maar ik denk dat er zat paarden zijn die het slechter hebben. Dat zware ademhalen baart mij ook wel zorgen. Volgens mij hoest hij al vanaf het begin. Verwaarloosde longontsteking? Niemand weet zijn verleden of hoe lang hij rond gezworven heeft maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat dit goed komt. Maar niet geschoten is altijd mis en je kan haar niet verwijten dat ze haar taak niet super serieus neemt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:03

Oh maar ik heb ook alle respect voor de verzorgster hoor! Zo te lezen doet ze zeker haar best. Ik las zelfs dat hij wordt verhuisd naar een betere stalling, top dus! Het verbaasde me meer dat zo’n stal zelfs voor een ziek paard geen weitje buiten of ander strooisel kan regelen.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:46

8nnemiek schreef:
Ik zag in de Facebook groep dat hij al een tijdje staat te pompen, en dat de prednison en ventipulmin niet aanslaan. Maar hij lijkt ook veel binnen te staan, wat ook niet helpt natuurlijk.

Hij heeft alleen antibioticakuur gehad voor een vermoedelijke longontsteking.

Hij staat amper binnen, alleen s'avonds vanaf een uur of 19:30. Dat betekend dat hij langer dan 12 uur op de wei staat.

Misschien alleen waarheden verspreiden? Thx. ;)

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:47

8nnemiek schreef:
Oh maar ik heb ook alle respect voor de verzorgster hoor! Zo te lezen doet ze zeker haar best. Ik las zelfs dat hij wordt verhuisd naar een betere stalling, top dus! Het verbaasde me meer dat zo’n stal zelfs voor een ziek paard geen weitje buiten of ander strooisel kan regelen.

Per december gaat hij op een buitenstal, klopt. Ook wordt er gezorgd dat ik vlas ter beschikking heb ipv stro.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:48

Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt wat hij precies heeft.

Heel veel sterkte!
Beterschap

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:50

Odysseus schreef:
Ik zag dat er een crowdfunding is opgezet voor medische kosten, hoe gaat het nu met hem TS?

Klopt. Met veel tegenzin, ik haat hulp vragen. Maar ik heb helaas geen duizenden euro's op de bank. :( Wil hem zo goed als en waar nodig, alles kunnen bieden qua hulp en dus ook de dierenarts.

Helaas lijkt het er op dat hij astma heeft, maar we hebben eerst een week lang antibiotica, luchtwegverwijders en slijmoplossers toegediend. Dit helpt, maar de dubbelslag (ademhaling) blijft. De piepende ademhaling is echter verdwenen.

Dit kwam omdat hij na 2 stukjes draven in de rijbak (los, om te spelen) opeens als een dronkenman liep en enorm zielig hinnikte. Hij viel bijna om en kreeg geen zuurstof meer. DA is met spoed gekomen.

We gaan komende week weer opnieuw naar de longen luisteren en alle volgende stappen ondernemen die genomen móeten worden.

Ik dank IEDEREEN voor alle tips en alle kleine beetjes helpen qua doneren. Jullie zijn top!!!!

Verder ziet hij er super goed uit, voelt zich happy en is echt een goud paard. Van binnen en van buiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:54

LadyDii schreef:
8nnemiek schreef:

Hij staat amper binnen, alleen s'avonds vanaf een uur of 19:30. Dat betekend dat hij langer dan 12 uur op de wei staat.

Bij een longontsteking heeft de patient ook koorts en dan kan stalrust juist nodig zijn en zeker niet buitenstaan in de regen of zo. Maar ik ben geen DA en daarom spreek ik alleen vanuit ervaringen.Luister altijd naar wat je DA zegt maar dat weet iedereen wel.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 17:57

anjali schreef:
LadyDii schreef:

Bij een longontsteking heeft de patient ook koorts en dan kan stalrust juist nodig zijn en zeker niet buitenstaan in de regen of zo. Maar ik ben geen DA en daarom spreek ik alleen vanuit ervaringen.Luister altijd naar wat je DA zegt maar dat weet iedereen wel.

Hij had 38.5 dus lichte verhoging en idd ik volg DA advies op!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:36

Ik vind de doneer actie dubbel. Want als er na een jar geen eigenaar komt dan wilde je hem dacht ik zelf houden? Maar dan kost hij toch ook geld ook in ziekte.... Hoe wil je dit dan bekostigen. In principe zijn de onkosten die je nu maakt dus voor je eigen paard mocht er een eigenaar melden kunnen de kosten terug gevorderd worden.

Maar ik ben dan ook tegen alle doneer acties wat betreft medische onkosten dieren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:05

StalNollie schreef:
Ik vind de doneer actie dubbel. Want als er na een jar geen eigenaar komt dan wilde je hem dacht ik zelf houden? Maar dan kost hij toch ook geld ook in ziekte.... Hoe wil je dit dan bekostigen. In principe zijn de onkosten die je nu maakt dus voor je eigen paard mocht er een eigenaar melden kunnen de kosten terug gevorderd worden.

Maar ik ben dan ook tegen alle doneer acties wat betreft medische onkosten dieren.

Helemaal met je eens. Een paard met astma,is dat niet hetzelfde als dampig. Dat is toch niet te genezen, lijkt me. Oh sorry ik ben weer negatief, tegen de regels hier.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 19:11

StalNollie schreef:

Tuurlijk, dat mag je zeker vinden. Ik zelf doe het ook niet met "alle plezier". Feit is dat ik 0,0 van hem weet en normaliter weet je toch wel íets van een paard. Hij zal nu helaas door de medische molen moeten en daar was ik niet op voorbereid, ik was überhaupt niet voorbereid om het vinden van een paard. We hadden 2 dagen ervoor een huis gekocht.... Dus het komt even allemaal gelijkertijd.

Over een jaar, als niemand zich gemeld heeft & Mister is er nog en is gezond, mag hij absoluut blijven. Maar dan ben je er ook op ingespeeld en is de medische molen voorbij althans, tot hij weer iets krijgt, maar dan ben je in ieder geval ingespeeld op het hebben van een paard en rekening houden met evt kosten. Het is niet verplicht, het is geheel vrijwillig.

Ik heb het heel lang niet willen vragen en eigenlijk nog steeds niet. Maar de DA is nu al 3x geweest op een paar weken tijd en ik ben helaas geen rijkerd.

> het is inderdaad verplicht om zorgkosten terug te betalen, maar iemand die ervoor kiest dat niet te doen kun je niet dwingen en dan wordt het een civiele zaak (kost al gauw heel veel geld). Het is allemaal zo gemakkelijk niet helaas.

Maar nogmaals ik begrijp je bevindingen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:19

StalNollie schreef:

Alhoewel ik het geweldig vind dat TS zo haar best doet voor dit paard, ben ik het wel met je eens.
Ik ben 1 van de velen die het afgelopen jaar enorm veel medische kosten heeft gehad en ik vind dat uiteraard mijn verantwoordelijkheid. Als je een paard houdt (ook in een situatie als die van TS; ze wil hem duidelijk graag houden) kun je dat alleen doen als je daar een pot'je' voor hebt.

Aan de andere kant; niemand hoeft te doneren dus als TS dit wil proberen kan ze dat doen uiteraard.
Ik vraag me wel af hoe dat moet als er meer problemen komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:21

LadyDii schreef:
Odysseus schreef:
Ik zag dat er een crowdfunding is opgezet voor medische kosten, hoe gaat het nu met hem TS?

Klopt. Met veel tegenzin, ik haat hulp vragen. Maar ik heb helaas geen duizenden euro's op de bank. :( Wil hem zo goed als en waar nodig, alles kunnen bieden qua hulp en dus ook de dierenarts.

Helaas lijkt het er op dat hij astma heeft, maar we hebben eerst een week lang antibiotica, luchtwegverwijders en slijmoplossers toegediend. Dit helpt, maar de dubbelslag (ademhaling) blijft. De piepende ademhaling is echter verdwenen.

Dit kwam omdat hij na 2 stukjes draven in de rijbak (los, om te spelen) opeens als een dronkenman liep en enorm zielig hinnikte. Hij viel bijna om en kreeg geen zuurstof meer. DA is met spoed gekomen.

We gaan komende week weer opnieuw naar de longen luisteren en alle volgende stappen ondernemen die genomen móeten worden.

Ik dank IEDEREEN voor alle tips en alle kleine beetjes helpen qua doneren. Jullie zijn top!!!!

Verder ziet hij er super goed uit, voelt zich happy en is echt een goud paard. Van binnen en van buiten.

Huh, eerst schrijf je dat hij enkel antibiotica heeft gehad een post later is er toch meer aan de hand en heb je het al over duizenden euro's want crowdfunding is nodig. Ik volg het niet helemaal meer, maar heb het idee dat je de info hier beperkt wil houden en dat is natuurlijk je goed recht.

Beterschap voor het paard.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:25

pillow schreef:
Helemaal met je eens. Een paard met astma,is dat niet hetzelfde als dampig. Dat is toch niet te genezen, lijkt me. Oh sorry ik ben weer negatief, tegen de regels hier.

Mijn tinker met astma is er inderdaad niet meer bovenop gekomen en kon ook niet meer bereden worden. We hadden eigen land + stallen waardoor er geen pensionkosten waren, daardoor heeft ze nog jaren als 'grasmaaier' rond kunnen scharrelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:28

Cynisch van mij, maar misschien is dit de reden dat de eigenaar zich niet meer melt.

Sterkte TS. Niet fijn!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:29

Daar dacht ik ook aan, Pien.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:35

Dat dacht ik ook.
Ik vind het nogal wat dat hij bijna omvalt. Is dat normaal bij astma?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:38

pien_2010 schreef:
Cynisch van mij, maar misschien is dit de reden dat de eigenaar zich niet meer melt.

Sterkte TS. Niet fijn!

Nu je het zegt......
Hij was toch ook eens afgekeurd voor het rijden? Misschien door dit?
En omvallen..jeetje das niet niets...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:48

LadyDii schreef:
8nnemiek schreef:

Welke onwaarheden? Prednison = antibiotica en Ventipulmin = luchtwegverwijder/slijmoplosser. En een hele nacht op stal kun je niet ‘amper binnen staan’ noemen.
Dampig is min of meer de paarden-term voor astma inderdaad.
Ik ben ook bang dat Pien gelijk heeft. Dat hij gedumpt is vanwege dampigheid, en die tijd buiten hem goed heeft gedaan, maar het nu weer terug komt.
Ik hoop dat de nieuwe stal hem goed doet!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 30-10-22 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:48

Wat ik me dan afvraag. Stel het wordt nooit meer beter, paard wordt afgekeurd en is eigenlijk te slecht voor een paardwaardig bestaan. Mag jij dan wel de beslissing nemen hem te laten hemelen zolang het jouw paard nog niet is?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:53

Zo'n beslissing zal in overleg gaan met een inspecteur van de dierenbescherming (of een andere, bevoegde instantie) denk ik? Maar hopelijk komt dit niet aan de orde en knapt het dier weer op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:55

Valt in categorie lastig, zware koliek, gebroken been andersinds blessure die lopen/opstaan onmogelijk maakt is duidelijk dat daar bij geen contact kunnen krijgen eigenaar een beslissing genomen moet worden door bv pensionhouder of bij ongeluk politie, maar dit valt meer in grijs gebied zolang het onduidelijk is hoe ernstig de aandoening al is. En dan zit je vast aan of dikke kliniek rekening (niet mijn keuze en zeker niet met onzeker tot geen kans op terug krijgen) of standaard medicijnen opstarten en afwachten.

LadyDii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 19:55

Dreamboy schreef:
Wat ik me dan afvraag. Stel het wordt nooit meer beter, paard wordt afgekeurd en is eigenlijk te slecht voor een paardwaardig bestaan. Mag jij dan wel de beslissing nemen hem te laten hemelen zolang het jouw paard nog niet is?

In overleg met DA mag dat, ja. Hopelijk hoef ik die keuze echter niet te maken.