Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miereneter

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 17:46

Galeobdolon, hoop dat er iets uit het onderzoek komt, en liefst iets dat makkelijk te fixen is!

Hij ziet er zo goed uit, Captain! En die sprongen, voor hem mag daar gerust een metertje bij als ik hem zo zie gaan :D .

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:45

Lekker bezig miereneter en captain. Ik heb helaas niet de mogelijkheid tot vrij springen maar mijn staleigenaresse is fanatiek springamazone dus hoop wel met hem wat te gaan springen. En in mijn stoute dromen misschien ooit een bb parcourtje!

Sterkte ermee galeo..

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:49

We hebben voor het eerst sinds de verhuizing weer gelongeerd :D ze deed het zó fantastisch, met looplust en gehoorzaamheid. Perfect op stem commando’s, zonder verdere lichaamstaal. Een zweepje hou ik niet eens vast, alleen het uiteinde van de lijn, gezien ze ook stabiel haar ruimte op weet te zoeken.

Aan het einde nog wat balkjes neergelegd. Ik merk ook dat ze eindelijk wat plezier in het werken begint te krijgen want toen ik haar op de cirkel stuurde na de balkjes wat verlegd te hebben, had ik haar iets te kort omdat ik van het midden uitgeweken was, waardoor ze niet echt lekker er recht overheen kon. Ze had toen uit kunnen wijken naar mij toe en de balkjes kunnen ontwijken, maar ze nam meer ruimte om beter uit te komen voor de balkjes <3

Oh, en aan het eind, na uitstappen in het bos, aangekomen bij de wei dit koppie:

‘Zijn we al klaar?! Ik wilde nog een rondje!’

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:53

Heerlijk gevoel, toch Galeobdolon? Jullie zijn van heel ver gekomen, fijn dat het nu zo goed gaat.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:51

Wij hebben voor het eerst een galopje gedaan buiten, op de dijk. Die was een tijdje dicht wegens broedseizoen, dus we waren daar nog niet geweest. Nou, erg spannend allemaal, vond paard, maar het ging erg goed. Alleen klikte in het tweede galopje opeens aan een kant de teugel los (is met clips) en zat ik met één kant teugel in mijn hand. Toen bleek dat a) mijn paard voorbeeldig is voor een 5-jarige en b) dat we per ongeluk de one-rein stop al kunnen.

Ik heb nu wel teugels met een gesp aan mijn hoofdstel gehangen :Y) .

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:13

ohh oeps!! ik heb ook teugels met clips voor mijn buitenrij pony, maar bij mijn jonkie durf ik het nog niet aan haha. Gelukkig goed afgelopen :) .

Lijkt me heerlijk om te kunnen! Bij ons gaat het gelukkig ook steeds beter en er komt steeds meer ontspanning.
Binnenkort gaat een kennis met meer lef en ervaring de eerste buitenritten op Ellie doen en mij daarna begeleiden bij onze eerste stapjes op buitenrit :D !

Ik hoop dat we zo steeds verder samen kunnen groeien en we over een paar maanden samen ontspannen ritjes kunnen maken zowel in de bak als buiten zonder continue toezicht van instructie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:26

Wandelen jullie ook met jullie paard buiten? Aan de hand of fiets?
Dat heeft bij ons echt het verschil gemaakt, ik kan echt overal rijden zonder moeite. Ook overal opstappen. Gewoon omdat ik alles vanaf de grond al getraind heb.

Wij hebben zondag voor het eerst gezwommen! :D Super gaaf! Hij durfde eerst niet maar nadat ik er zelf in was geweest deed hij het toch. Echt heel trots! <3
Afbeelding
Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:53

Captain schreef:
Wandelen jullie ook met jullie paard buiten? Aan de hand of fiets?
Dat heeft bij ons echt het verschil gemaakt, ik kan echt overal rijden zonder moeite. Ook overal opstappen. Gewoon omdat ik alles vanaf de grond al getraind heb.

Wij hebben zondag voor het eerst gezwommen! :D Super gaaf! Hij durfde eerst niet maar nadat ik er zelf in was geweest deed hij het toch. Echt heel trots! <3
[ [url=m/jWGjz8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/CFegRL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeker! We hebben grondwerklessen gedaan zowel in de bak als buiten, alleen of samen met mijn andere merrie gewandeld, we hebben een paar keer geoefend om haar als handpaard mee te nemen en we zijn een keer bij een mountain trail park geweest om allerlei obstakels te oefenen. Super veelzijdig en leuk allemaal *\o/* .
Daarnaast doen we ook aan de hand mee aan Welsh shows, dus drukte en vreemd terrein is ze ook redelijk gewend zou ik zeggen :) .
Aan de hand durf ik ook echt overal met haar heen te wandelen. Heb bewust het eerste half jaar aan vertrouwen aan de hand gewerkt voordat we richting het rijden gingen denken.
Hoewel ze braaf is vindt ze bepaalde onverwachte bewegingen onder het zadel toch nog erg spannend. Daarmee bedoel ik balans verlies, gaan verzitten, belonen en plotselinge aanrakingen op haar lijf. Daar maken we nu goede stappen in, maar na twee keer vallen ben ik helaas een redelijk angstige ruiter geworden wat het proces niet makkelijker maakt -O- .
Momenteel besteden we wel het meest aandacht aan het rijden, maar zou inderdaad eigenlijk ook dingen aan de hand meer tussendoor moeten mee blijven pakken. Altijd weer een goede reminder :) .

Wat een leuke foto's Captain *\o/* . Echt zo leuk dat zwemmen met je paard <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:02

Oh dat klinkt inderdaad alsof je er super veel voor gedaan hebt en doet! +:)+ dat onder het zadel kan best een balans dingetje zijn, wordt vanzelf met de tijd beter!

Kan me goed voorstellen dat dat je wat voorzichtiger maakt inderdaad. :j
Zou het helpen als je er iemand anders op zet en dan wat schriktraining doet, in de zin van overal aanraken vanaf het zadel en dat jij haar dan vanaf de grond kan ondersteunen en laten zien dat ze niet alle minuut sterft? :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:20

Dat ziet er geniaal uit in het water, Captain! En dat hij zomaar durfde! Goed teken als ze je zo vertrouwen dat ze het voor je doen. Jaloers, ik heb geen poel of meertje of beek om te oefenen, ook niets in de buurt. Komt nog wel een keer.

Net als jij ben ik eerst veel gaan wandelen aan de hand (vanaf toen ik hem had, hij was toen 2). Onder het zadel naar buiten was daarna appeltje-eitje. Ga nog steeds aan de hand wandelen, vind ik leuk.

Josien, wat fijn dat je iemand hebt die je gaat helpen. Buitenrijden is heerlijk, maar je moet natuurlijk zelf ook op je gemak zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:32

Ja we gaan zoiets inderdaad proberen Captain, het kost wat meer tijd maar we komen er wel :) .
Het is gewoon een pittige dame die als eerste reactie vluchtgedrag heeft en dat kunnen we alleen maar verhelpen door aan het vertrouwen te werken.

Fijn dat het zo goed gaat Miereneter! En wandelen is zeker erg leuk altijd, doe het nu eigenlijk te weinig

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:14

Morgen voor het eerst een buitenrit op locatie. Met de trailer. We gaan met zijn beste paardenvriend, dus dat komt wel goed.

Hier buiten door de polder gaat meestal goed (behoudens veel wind / rare bui / eng riet / brievenbussen), maar dit is een nieuwe plek. Aan de andere kant is hij best dapper én hij heeft zijn vriend, die al 20 is en heel ervaren.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:29

Spannend, maar wel leuk!

Wij gaan volgende week ook voor het eerst op buitenrit, maar er gaat wel een ervaren ruiter op Mijn pony en ik ga op een brave fries van stal mee. Waarschijnlijk gaat ze daarna nog een keer als handpaard mee en dan een weekje vakantie.
Als ik dan terug kom gaat ze nog een keer mee naar buiten met die ervaren ruiter, maar daarna hoop ik toch zelf een rondje te kunnen *\o/* .

Ze was dit weekend aan de hand op vreemd terrein en langs de weg weer super braaf dus hopelijk gaat het goed :D .

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 14:47

Komt vast goed miereneter! :D
Vind je het niet jammer dat je er niet zelf op gaat Josien?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 16:29

Josien_ schreef:
Spannend, maar wel leuk!

Wij gaan volgende week ook voor het eerst op buitenrit, maar er gaat wel een ervaren ruiter op Mijn pony en ik ga op een brave fries van stal mee. Waarschijnlijk gaat ze daarna nog een keer als handpaard mee en dan een weekje vakantie.
Als ik dan terug kom gaat ze nog een keer mee naar buiten met die ervaren ruiter, maar daarna hoop ik toch zelf een rondje te kunnen *\o/* .

Ze was dit weekend aan de hand op vreemd terrein en langs de weg weer super braaf dus hopelijk gaat het goed :D .

Dat laatst klinkt alvast goed. Voor je het weet zit je er zelf op buiten!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:31

@Captain: van de ene kant wel als ik zie hoe braaf ze is, maar ik weet ook hoe goed het is als ze de eerste keren wat extra vertrouwen krijgen in plaats van een zenuwpees op haar rug. Ik heb al 2x een klein stapritje in het bos gemaakt terwijl iemand haar vast hield, maar los het bos in durf ik nog niet zo goed.
Ik zit echt met een dubbel gevoel, zou het graag zelf willen maar wil ook niet dat ik het met mijn spanning verpest. Als ik zie dat ze braaf is helpt dat mij weer als we het zelf gaan proberen.
Het liefst doe je natuurlijk alles zelf, maar ik weet dat ik te veel spanning heb en als ruiter niet handig genoeg ben om haar met dit soort stappen meteen goed te begeleiden. Daarom schakel ik hulp in :) .
Maar als ze zo braaf blijft dan duurt het vast niet lang meer :D !

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 06:53

Het is ook heel goed om je eigen grenzen te kennen en te respecteren. Ik heb ook bij veel dingen hulp nodig, omdat ik nog niet zo ervaren ben en als eerste paard een tweejarige kocht... dat is een stijle leercurve en ik ben iedereen die mij help, dankbaar.

Zo fijn dat ze braaf is, dan duurt het inderdaad vast niet zo lang meer!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 06:56

miereneter schreef:
Het is ook heel goed om je eigen grenzen te kennen en te respecteren. Ik heb ook bij veel dingen hulp nodig, omdat ik nog niet zo ervaren ben en als eerste paard een tweejarige kocht... dat is een stijle leercurve en ik ben iedereen die mij help, dankbaar.

Zo fijn dat ze braaf is, dan duurt het inderdaad vast niet zo lang meer!

Mee eens hoor! :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:26

Nou, de buitenrit ging helemaal goed, heb enorm genoten. We waren per ongeluk 2 uur weg wegens omgewaaide bomen en wat onbedoelde omwegen. Alleen wilde meneer niet meer op de trailer na afloop. En dan ook Echt. Niet. Uiteindelijk heb ik Paardentaxi Amsterdam gebeld, want die krijgen zowat elk paard op de trailer. Die kwamen met hun superdeluxe tweepaards met ook een uitgang voor, en toen was het in vijf minuten gefikst.

Ik ga dus nu eerst een jaar (minstens) trailerladen oefenen, want het was wel een beetje een drama. Je moet toch terug. Ik had mazzel dat de Paardentaxi meteen kon, want anders had ik er nog gestaan.

Enfin, iedereen veilig thuis, mens en paard wel een beetje moe nu :+ .

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 18:56

Wat een avontuur miereneter! Gelukkig veilig thuis. Komt vast goed met oefenen:)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:24

Jeetje wat een avontuur inderdaad! Gelukkig ging hij wel in de taxi en zijn jullie weer veilig thuis *\o/*

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:41

Nou wij hebben gisteren de eerste buitenrit gehad. Een andere ervaren ruiter op mijn jonkie en ik op een braaf paard erbij. Ging echt mega goed en ze was super braaf. Paar kleine schrikmomentjes, maar verder ook al mooi voorop gereden.
Morgen nog een keer in deze opstelling en dan waarschijnlijk zaterdag zelf op pad. Misschien er op, maar waarschijnlijk als handpony mee met mijn oudere merrie.

Ben super blij met hoe het gaat en hoop echt dat ik binnenkort mijn eigen zenuwen de baas ben en lekker zelf een ritje kan gaan maken *\o/* .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:16

Dat klinkt echt supergoed, Josien! Je eigen buitenritje zit er dus aan te komen!

Hier voor het eerst een echt uitdaging met het trailerladen. Ik mag oefenen met de trailer op het erf, als die beschikbaar is, maar het wordt een werk van lange adem. Hij wil echt niet. Nou ja, vandaag tot en met de voorvoeten op de klep, het is een beginnetje. Ik oefen door tot het lukt, want ik wil hem in noodgevallen kunnen laden om naar de kliniek te rijden. Anders zou het van mij niet eens per se hoeven.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:59

Vandaag voor het eerst op vreemd terrein gereden! Met de trailer op pad, liep er braaf op. Eenmaal vond ie het een partij spannend! Wist niet dat ie zo hard kon hinneken! Heul veel paard was het ineens. Maar super braaf! Was ook voor eerst in een binnenbak. Terug liep die ook zo de trailer op.

Nu ik nog (achteruit indraaien) leren rijden met de trailer, dat vond ik het spannends hihi

Trots op m'n pony :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:27

Haha, echt een avontuur voor jullie beiden dus, Iletam. Fijn dat hij, ondanks de spanning, zo braaf blijft. En zowaar weer de trailer oploopt. Daar heb ik mindere ervaringen mee :o.

Ooit wil ik ook mijn trailerrijbewijs. Maar nu geen trailer en geen auto die 'm kan trekken, dan heeft het niet zoveel zin.