Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:06

@ Debbie Oh gelukkig dat dat goed ging :oo

@retjet gaaf zeg, ziet er mega ontspannen uit op de plaatjes!

Ja ze heeft echt een heel lief koppie. Vind het alleen jammer van de mensenogen. Maar das het risico met appies natuurlijk

Phuddle

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:31

Ik heb nog niet alles terug gelezen, maar heb even de energie niet. Maylinn staat sinds 2 weken weer terug thuis.
De wagen op was een dingetje eenmaal erop was ze gelukkig super braaf!
Ze doet het goed van de week mag ze de weide weer op.
Ze is nog wat stijf maar hopelijk betert dit weer als ze steaks lekker de hele dag buiten kan zijn.
Verder hebben we besloten haar in juni naar een trainer te doen. Dus daar hebben we met de trainster in mei nog even contact over.
Dan kan ze igg zadelmak gemaakt worden op een manier die me aanstaat en dan kijken we vanuit daar weer verder.
Of ze voor mij een leuk paard is om te rijden of dat ze toch teveel blijkt te zijn en we andere keuzes moeten gaan maken.
Dochterlief word de 25ste 1 jaar alweer en dat kunnen we denk ik niet vieren maar ach er zijn ergere dingen denk ik.
Verder is het druk op mijn werk, dus ja savonds gewoon de puf niet om na stal ook heel bokt nog bij te houden sorry!!
Echt geen desinteresse van deze kant.
Vanaf nu ga ik weer een beetje proberen bij te blijven.

Liefs Phuddle

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:46

@Phuddle, ik heb even gemist wat er aan de hand is, maar fijn dat je de situatie zo hebt en uitgestippeld hebt hoe verder :)

@Retjet, Wat gaaf! Speciaal gevoel he? Zo er voor de eerste keer op!

@Qimm, goed bezig zo te zien! en idd moeilijk om vast te leggen als je alleen bezig bent met ze. Heb ik nou ook altijd.

Wij gaan ook lekker, maar wel rustig aan natuurlijk. Gisteren hebben we lekker gespeeld en heeft meneer voor het eerst kennis gemaakt met het blok. Wat zal ik zeggen... kijk zelf maar :')

Afbeelding

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:01

Haha stichlover wat geniaal! Jaaa moooi, ja ik zie het hoor heel mooi :))

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:06

Liiesjjj schreef:
Haha stichlover wat geniaal! Jaaa moooi, ja ik zie het hoor heel mooi :))

*hoopt dat de rest van de wereld ook zo tegen zijn beesten praat*
Haha, hij was zo trots *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:09

Hahaha heerlijk toch

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:23

Qimm: Ja, ik voelde wel dat ze wat onzeker was, maar ze was helemaal niet angstig. :D Er is al een heleboel voorbereidend werk aan vooraf gegaan, maar ik ben blij als het voor de paarden zo rustig kan verlopen. :j
Ik vind mensenogen juist gaaf. :))

Phuddle: Fijn dat ze weer thuis is!

stitchlover: Ik vind het echt een geweldig gevoel om als eerste op de rug van je paard te gaan zitten. <3
Geweldig dat zelfvoldane hoofd op die foto. :D
En ik praat ook zo tegen mijn paarden... :o

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:54

Hii allemaal,

Wat gaat het toch leuk he dat beleren, iedereen op z'n eigen manier, zo leuk om te zien!
Zijn er nog anderen die meedoen aan een Ibop? Ik heb mijn merrie opgegeven voor 9 april.
Hieronder een filmpje van de eerste keer draven onder de man, dit was vorige week :)

https://youtu.be/cX2ooZ234lo

Groetjesssss

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:04

vraagje: hoe hebben jullie je paard leren longeren? MAx wordt in mei 3 en vind eigenlijk nog best jong. Maar ik merk dat hij toch graag wat meer wilt doen. Ik vind het lastig om niet te snel te gaan.

Maar wat is snel als hij het zelf aangeeft. Aan de ene kant is hij echt nog een puppy met kleuter gedrag. Aan andere kant denk ik miss als hij al wat meer mag doen dat hij wat rustiger wordt. Ik kan mijn longeerbak wel afzetten maar is geen ronde kraal.

Vooral dat van mij afsturen lijkt me wat lastig, wil hem ook niet te veel met de zweep drijven maar puur op energie enz.

En te vaak longeren is ook niet goed al die voltes. Dus even zoekend.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:33

Tiamo, niet er voorover vanaf kukelen hé ;) ziet er netjes uit! Ibop wordt m hier sowieso niet,ze zijn 4 en 5 jaar. De fokker hecht ook geen waarde aan het predikaat.

Pluto lover, dat is iets wat je alleen zelf kan besluiten voor je paard. Maar een of twee keer per week kort longeren zie ik geen problemen in. Ikzelf vind de zweep wel een fijn hulpmiddel. Niet om het paard mee te slaan, maar puur als verlenging van m'n arm.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 12:40

Hier een ruin, dus geen Ibop, het draven onder de man ziet er goed uit. Wat moeten ze kunnen voor een Ibopd eigenlijk?

Longeren heb ik echt met behulp van de zweep gedaan. Nooit om mee te slaan maar, inderdaad, als verlengstuk van mezelf om te kunnen sturen en begrenzen.
Mijn jonkie kan ik zowel in een open bak als een longeerkraal longeren. Om te beginnen zou ik een kraal pakken (of maken in de pak) zodat het paard het principe volte op eigen benen gaat begrijpen. Wegsturen van jou door schuin achter hem de drijvende positie aan te nemen en bij goede reactie te belonen op stem.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:33

plutolover schreef:
vraagje: hoe hebben jullie je paard leren longeren? MAx wordt in mei 3 en vind eigenlijk nog best jong. Maar ik merk dat hij toch graag wat meer wilt doen. Ik vind het lastig om niet te snel te gaan.

Maar wat is snel als hij het zelf aangeeft. Aan de ene kant is hij echt nog een puppy met kleuter gedrag. Aan andere kant denk ik miss als hij al wat meer mag doen dat hij wat rustiger wordt. Ik kan mijn longeerbak wel afzetten maar is geen ronde kraal.

Vooral dat van mij afsturen lijkt me wat lastig, wil hem ook niet te veel met de zweep drijven maar puur op energie enz.

Ik maak gewoon langzamerhand de lijn steeds langer en ga steeds meer richting longeerpositie staan. Zeg ik nu, alsof het vanzelf gaat := dat moet ik nog zien, de mijne is nu 2,5 en ik vind hem qua gedrag echt nog te kleuterig. Ik begin bij minimaal 3 (eind juni), maar ik wacht langer als ik hem er nog niet aan toe vind. 2x per week 10 min om op te bouwen is wel te doen denk ik fysiek, het is meer een mentaal dingetje.

Ik wil gaan proberen om het te doen zonder zweep. Weet nog nier of het gaat lukken. Ik heb niks tegen longeerzwepen hoor, maar hoewel ik sterke bovenarmen heb heb ik hele slanke handen en polsen, en zelfs die moderne carbonzwepen zijn voor mij gewoon te zwaar...

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:39

Met longeren ben ik begonnen met een leadrope en stick. Abby vond het spannend om 'ver' van mr af te gaan. Met de stick kan ik aansturen. Ben eerst rondjes naast haar gaan lopen en steeds een beetje verder van haar af, begrenzen met de stick zodat ze niet dichterbij kan komen.
Dit bouw ik zo dan steeds een beetje uit.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:46

Ik meld mij ook :D

Eind december de zoektocht gestart naar een gereden frieze hengst en ik kwam thuis met een 2.5 jarige hengst haha
Odin is 1.65 en momenteel hard aan het groeien. Wordt eind mei 3 jaar oud. We gaan zien hoe hij zich komende half jaar ontwikkeld. Mocht hij er dit jaar nog niet zo voor staan dan schuiven we het door naar volgend jaar.

Afbeelding
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:01

plutolover schreef:

Wat ik gister gedaan heb is met de top van de logeerzweep in/tegen de schouder drukken tot ze opzij stapte (weg van de druk en dus weg van mij) en dan los laten. Dat spelletje had ze na 4x al door en bij de ander kant al na 2x. Dan laten stappen (bij geen reactie op stem, longeerzweep achter tegen de bil duwen tot ze naar voren stapte) en dan weer met de zweep naar de schouder wijzen (of even duwen) als ze van voor weer naar binnen stapte. Ik heb het niet qua tijd bijgehouden, maar in denk dat dit alles max 20 minuten heeft geduurd en ze heeft linksom en rechtsom net iets meer dan 1 rondje netjes om mij heen gelopen. Toen was het braaf en klaar. Ik denk dat ze wel 50x gehoord heeft dat ze het slimste meisje ooit was :')

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:09

ik moet het gewoon gaan proberen. Gisteren wel deze super gafe foto gemaakt. Met mijn oudere haflinger/

Met aandraven werdt hij wel beetje vervelend naar mijn oudere haf toe.. Die werdt half het hek door hem in geduwd.. Omdat Stanley zo lief met mij rekening hield en gewoon eigenlijk door bleef lopen. Arme stanley met zo puber naast hem.

Afbeelding

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:49

Wat een knappe paarden zeg, longeren is inderdaad oefenen in een kleinere ruimte en vanuit daar kijken of je kunt vergroten.
Tenminste zo heb ik het gedaan.

Wat een knappe haffies, hoe ben je met het mee naast een ander paard begonnen? Ben je niet bang dat hij schrikt enn ertussenuit klapt?

Verder nog een mooie vos op het blok! Gaaf zeg! Ik houd heel erg van dat spelenderwijs leren!

May is vandaag het gras weer opgegaan! Heerlijk je koppie leeg grazen. Zo fijn dat ze igg weer lekker naar buiten kan en mag Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:17

Ti_amo fijn dier hoor, maar ben je niet bang dat je bij een bokje er voorover afknalt? ik bedoel zo bijgezet kan dat hoofd maar 1 kant op en dat is tussen de voorbenen en hoppaaaaa. Ze doet het wel echt heel erg braaf en lijkt ook helemaal niet ril of poging tot bokken :D kan fijn lopen.

Stitchlover: wat leuk dat hij er helemaal zelf op gaat staan :D hihi en meteen ook heel wijs kijken van: Goe he baasje? :D

Plutolover: wat leuk zeg zo naast je haf. Wij leren ze wel allemaal naast de fiets te lopen :D het is jammer dat de merrie waar we mee rijden (nu drachtig) een regelrecht kreng is dus daar durf ik geen jonkie naast te laten lopen. :=

Phuddle: fijn lekker op de wei <3

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:21

Zo jongens wat gaan jullie allemaal snel en veel. Kan het niet bijhouden.

Een paar goeie berichten en mensen die stappen maken. Zomaar los er op zonder zadel, wat een vertrouwen. Paardje later aan de longe zag er ook goed uit. Maar inderdaad, 1 stop en je kukelt er vooraf af. Is dat echt om te ontlasten?

Ook een paar pech paarden. Blind en niet goed op de benen. Sterkte allebei. Zo zie je maar weer een paard heeft zomaar wat.

De vraag over een longeerkraal? Ik heb de bak afgezet tot 20x20. Eerste 10x of zo de hoeken daarnaast ook nog afgezet omdat hij makkelijk draaide. Dat is mu niet meer nodig.
Gewoon 20x20 is prima. Soms doe ik het ook in 20x40 (en dan paarden daarachter). Maar hij trekt dan wel wat naar de paarden of hij leunt op de kant (ga ik ff uitzoeken). Als ik m dan bij me wil houden en dus de longe even aantrekken staat hij gelijk naar binnen. Niet handig.

Vandaag 2e keer met bijzet. Vorige keer vond hij het erg lastig. En wilde niet lopen etc. Dat ging vansaag alweer stukken beter. Al is hij nog wel echt zoekende.

https://www.facebook.com/watch/?v=1291541201225402 (hoe krijg ik dit als video er in?)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:43

Mer1980 schreef:
Ti_amo fijn dier hoor, maar ben je niet bang dat je bij een bokje er voorover afknalt? ik bedoel zo bijgezet kan dat hoofd maar 1 kant op en dat is tussen de voorbenen en hoppaaaaa. Ze doet het wel echt heel erg braaf en lijkt ook helemaal niet ril of poging tot bokken :D kan fijn lopen.

Ik merk dat als zij haar hoofd mooi laag heeft ze minder spanning heeft dan dat ze haar hoofdhouding zelf kan bepalen, we proberen haar hiermee ook mooi over de rug te laten bewegen.

Risico op een bok is er altijd hahaha, gelukkig niet gebeurd.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:44

stitchlover schreef:
Hier een ruin, dus geen Ibop, het draven onder de man ziet er goed uit. Wat moeten ze kunnen voor een Ibopd eigenlijk?

Bij de Ibop willen ze een korte voorstelling zien te vergelijken met een B proefje.
Daarna nog even heen en weer stappen en draven aan de hand voor evt. opname in het stambboek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:19

Longeren bij M met lichaamstaal gedaan, dus los in een afgezet stuk van de bak (14x14 geloof ik) en van me af gestuurd met lichaamstaal en een leadrope.
Dat heb ik één keer onder begeleiding gedaan, omdat hij steigerde en om wou draaien aan de longe.
Hij was op de verkoopstal al een paar keer gelongeerd in longeercirkel, dat is natuurlijk erg makkelijk.
Nu luistert hij al erg goed naar de stemhulpen. Alleen met halthouden draait hij steeds naar binnen. Dat hoop ik er straks met dubbele longe uit te krijgen maar dat heb ik al even niet meer gedaan.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:47

Leren longeren heb ik eigenlijk bizar weinig aan gedaan :P bij de aankoopkeuring als jaarling voor de grap aan de lijn gegooid om z'n gangen te zien gewoon in de grote rijbak en dat deed die allemaal meteen. Mega mazzel haha.

Hier heel erg aan het werk met ontspannen lopen. Hij is bang om moe te worden dus dat gaat echt super snel vooruit haha.

Suuuuuuuper trots op m'n ventje.
Wel even baal momentje dankzij rhino. Ik wilde vanaf aankomende week lekker met hem naar verschillende locaties gaan om te oefenen en nu zit alles op slot :( inclusief onze eigen stal. Dan maar zorgen dattie extra relaxed word in de tussentijd.
En een Kentucky fried pony foto :P

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:00

Ziet er fijn uit kimvicious

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:11

Jullie gaan te snel met reageren haha.

Mace gaat goed, nu twee keer gereden in de buitenbak. Ze draaft eindelijk wat meer door, ondertussen pakken we rechte lijnen, van hand veranderen, en met wat extra beenwerk een volte (wilt ze nog wel eens uitbreken). Helemaal blij dus.

@Kimvicious hoe plaats je zo'n filmpje van instagram? Dan kan ik ook een keer wat beeldmateriaal met jullie delen.

Laatst door een stalgenoot wat foto's gemaakt:

Mace (4 jarige haflinger merrie)
Afbeelding

Wolf (3 jarige haflinger hengst)

Afbeelding

Afbeelding