[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:12

Zo jammer dat het nu klaar is. Heb genoten van je schrijfstijl. Petje af voor al je geduld (bijna altijd, maar ook dit is herkenbaar). Blijf dit topic in de gaten houden want ook ik ben benieuwd naar de shetjes en hoe het verder met Callas gaat.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:34

Bedankt! Er zitten veel stukjes in waar ik ook wat aan heb. Wens jullie samen nog heel veel rijplezier en ik verheug me op heg stukje over de shettys

Sunsetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:43

Ik ben een hele stille meelezer geweest, en ik wilde reageren op jou topic. Daarom zelfs geregistreerd!! :D

Je moet een boek gaan uitbrengen! Je schrijft zo leuk, je wilt blijven lezen. En ik heb veel bewondering voor jouw doorzettingsvermogen!
Je hebt veel meegemaakt en je woont super mooi.
Ik wens jou heel veel succes en geniet van jouw mormels!! ;) :o

StormMilagro

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:37

Bedankt voor je leerzame, grappige, leuk, meelevende en soms tranentrekkende manier van schrijven! Ik vond het echt erg leuk om je avonturen met Callas te volgen en ik hoop voor een mooie toekomst voor jullie! Ik kijk uit naar de volgende update!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:42

Jannepauli schreef:
Het maakt wel degelijk verschil Albertina 71, want een dominant paard is dat - kort door de bocht gezegd - van nature en overheersend t.o.v. zijn buitenwereld. En in de meeste gevallen blijft hij/zij dat dan ook en is er voor de goed bedoelende amateur geen land mee te bezeilen. Dominant gedrag daarentegen is het resultaat van onduidelijke opdrachten van de leider en dus iets wat in feite toegestaan wordt door de eigenaar/ruiter. Dat is dan ook de strekking van het stuk van Voest- dat je als mens de taal van het paard moet leren beheersen en kennen en je plaats als stevige en duidelijke leider moet innemen. Dat vindt een paard wel zo prettig, dat-ie niet voor zichzelf hoeft te denken om niet in benarde situaties terecht te komen. En aangezien het een kuddedier is, past hij/zij snel aan en voelt zich daar wel bij.

Henny W: vanaf de zijlijn wordt het maar al te vaak anders begrepen: ik heb in mijn lange paardenleven al heel veel bekende en onbekende trainers gezien en bij allemaal wordt wel 's harder opgetreden dan dat het publiek wil zien. Alle goeroes die bewonderd of verguisd worden weten: een paard heeft behoefte aan duidelijkheid, niet aan liefde of koekjes. Je moet geen koekjesautomaat worden, het fijnst voor een paard is simpelweg druk wegnemen. Dat betekent overigens niet dat iemand niet lief tegen het paard mag zijn, of godbetert, mag knuffelen of op z'n tijd een beloning mag geven. Er zijn momenten waarop dat natuurlijk wel kan. Maar niet in situaties waar er iets moet gebeuren. Mensen gooien dingen graag in de groep, onder paarden is geen discussie, je doet gewoon wat de 'baas' ( alfa-paard, leider) zegt. Klaar. En daar wordt door de volgers ook niet over gemokt.

Toch nog even hierover... ik had het niet beter kunnen opschrijven.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Aanvullend: de tijdgeest lijkt erg bepalend voor de manier waarop we met dieren omgaan. Dat zie je ook terug in het verhaal van TS. Ik heb het met veel plezier gelezen, maar af en toe ook wel gedacht, dat een aantal problemen te voorkomen waren geweest als de aanpak wat 'ouderwets gestructureerd' was geweest.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:13

Bedankt dat ik mocht meelezen! Ik hoop dat het goed blijft gaan en dat je een mooie toekomst krijgt. Hoop op mooie updates :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 01:41

Bedanlt voor je updates
Net zoals nu de rest van de periode ben ik net thuis em eerste wst ik doe voor ik ga slapen was dit topic checken voor een update
Dus mischien wst meer slaap.voortaan maar wel met een gemis.
Ik vind je echt een bikkel
Bedankt voor je verhalen

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 01:49

Bedankt voor het delen van jullie weg tot nu toe. Ik heb er elke dag even tijd voor gemaakt en het was een lichtpuntje op mijn dag om met jullie avonturen mee te mogen meeleven. Ik blijf in elk geval volgen.

Algato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 01:58

Wat jammer dat we nu in het heden zijn aangekomen. Ga je updates echt missen en ik hoop dat je verder blijft schrijven over Callas en ook gewoon gaat beginnen met schrijven over de shetjes. Ik vind je tassen trouwens prachtig ook, daar kom ik nog een keer bij je op terug.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:09

Wat heb je het allemaal prachtig beschreven. En wat mooi om deze uitkomst aan het einde te lezen. Echt respect voor wat je allemaal bereikt hebt dankzij je doorzettingsvermogen! :D Ik herkende een hoop dingen die je beschreef in m'n eigen jonge merrie, die is ook vrij 'bangig', maar blijft wel altijd eerlijk en is niet zo dominant als Callas. Ik heb haar net een maandje korter dan jij Callas hebt en zie dezelfde verandering, al ging dat bij ons wel wat sneller.

Echt heel knap gedaan! Chapeau :)
Ik blijf het leuk vind om jullie te volgen, dus zal de updates in de gaten houden.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:14

Dank je wel Monique voor het delen van je ervaringen en het lachen!
Ik heb de petitie getekend en gedoneerd. Wist niet dat (ook) dit dierenleed bestond... :-(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 08:40

Monique, dank voor het delen van je belevenissen, gedachtes en emoties!

Ik blijf je volgen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 09:23

NienkjeH, Dais welkom in Callas' haar leven en een speciaal welkom aan Sunsetgirl die speciaal lid geworden is van bokt om even gedag te zeggen.

Wat lief al jullie berichtjes. Dank. Hahaha, voel me bijna schuldig dat ik niet meer iedere dag iets zal plaatsen. Maar er is in het heden gewoon niet iedere dag iets te vertellen. Zoals vandaag het hoost hier, dus zal ik niet rijden en bizar genoeg lopen er allemaal jagers te schieten in het bos, wat op vrijdag overigens helemaal niet mag, maar ja, wat kan je er tegen doen, dus vandaag ga ik hoogstwaarschijnlijk niets of niet veel met haar doen en dan valt er ook niets te vertellen. Dus sorry! Tot weer gauw dan in ieder geval!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:10

Allereerst een groot Dankjewel! voor het (h)eerlijke schrijven over jouw ervaringen met Callas.
Ik wil nog even reageren op het zingen wel of niet doen.
Bruno heeft je denk ik goed geholpen met een heleboel dingen, maar met zijn denken over het zingen, slaat hij de plank naar mijn idee een beetje mis. Een paard weet heel goed dat wij mens zijn en geen paard. Als je zingt om rustiger te worden (je zult het natuurlijk horen in je stem), dan gaat het toch echt wel werken: je wordt rustiger omdat je anders gaat ademhalen, namelijk door je buik i.p.v. hoog door je middenrif. Het gevolg daarvan is dat je je psoas ontspant en daarmee je hele zijn ontspant. Dat is nou precies wat het paard van je nodig heeft om zelf weer te kunnen ontspannen. En denkt Bruno nou echt dat je een paard kunt foppen als je onrustig bent (en niet zingt omdat je dan in je stem zou kunnen verklappen dat je angstig bent), dat een paard dan niet allang gevoeld heeft dat je angstig bent. Het gevoel van een paard is zo sterk en direct/instant, dat hoeft niet eerst vertaald en gecheckt te worden bij het ratio zoals wij mensen dat wel doen. Het is een paard zijn natuur/instinct (en ik denk dat alle dieren dat hebben) om onze energieveld/emotie/gevoel waar te nemen en dat niet lichamelijk met 6 zintuigen, maar juist met instinct zeg maar buikgevoel.
En nog even aanhakend op eventueel een eigen dagboek bijhouden: misschien is het een idee om te checken bij jezelf hoe hoog of laag in energie je zelf bent. Hoog in vrolijke energie is prima te hanteren voor een paard, hoog in angstige energie is een stuk lastiger. En dan de vraag van wie is de energie, van het paard of van de mens. Een paard kan ons net zo makkelijk aansteken als omgekeerd wij het paard. En dan belangrijk hoe kom je dan zelf weer af van die hoge energie (wie er gestart is paard of mens, is dan eigenlijk niet belangrijk). Leren om door je buik adem te halen kan dan zeer waardevol zijn (met of zonder zingen ;-) ).
Ik heb eens ergens gelezen dat je niet het paard krijgt wat je zoek, maar het paard krijgt wat je nodig hebt.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:16

Met heel veel plezier meegelezen monique.
Gr mmajar

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:31

Ik ben blij dat jij ons hebt laten meegenieten van de avonturen die jij samen met Callas hebt beleefd. Het zal wel wennen zijn om niet meer bijna dagelijks berichten te lezen hoe het jullie vergaan is. Ik heb respect op de manier waarop jij hebt doorgezet. Ik hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten en dat wij af en toe op bokt de berichten nog tegen gaan komen. Bedankt voor je mooie verhaal.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:32

Dag Monique,
ik wil ook nog graag een slotwoordje aan je mooie topic toevoegen.
Voor veel mensen zal het lezen van de weg die je tot nu toe hebt afgelegd, een eye-opener en een voorbeeldoefening in geduld geweest zijn. En het is boeiend te lezen hoe jij én Callas zich ontwikkelen.
Henny W schreef iets waar ik op aanhaak: het rijden met een losse teugel. Dat is ook de kern van mijn conclusie: die losse teugel staat in mijn ogen voor vertrouwen in elkaar. Dat is, in mijn ogen, waar het om gaat.. heb vertrouwen in jezelf én het paard. Laat los.
Een klein voorbeeldje vind ik in je filmpje van het staan op een blok: Het eerste wat we me opviel daar was dat je Callas kort onder de mond vasthoudt bij de teugel. Mijn oude leermeesters leerden mij: los die teugel, geen dwang. Geef het paard ruimte. Als jij erop kan vertrouwen dat het goed komt, dat je paard je niet willens en wetens in de problemen zal brengen, dat je niet iedere zucht of schrik zult moeten controleren.. dan gaat alles beter.
Dus op het vervolg van je weg wens ik je toe: vertrouwen en loslaten !
Nou als dat geen levensles is..! :)

idion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:36

Hier ook een stille meelezer. Heb bewondering voor je gehad.
Ik blijf je ook volgen omdat je het ook mooi kan beschrijven wat je meemaakt.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:03

Ik blijf ook volgen, niet alleen omdat je zo leuk schrijft en zoveel bijzondere avonturen beleeft :+ , maar ook omdat ik zoveel herkenbaars zie. Mijn tinkerkruising is in doen en laten 100% Tinker, heb ik pas een jaar, spiegelt enorm, heeft de neiging dominant te doen en is bovendien enorm slim.
Er zijn momenten geweest dat we hem niet meer konden rijden. Dit is opgelost met hulp van onze klassieke instructrice, die ook onze paardentolk is en het gedrag van paard steeds weer weet te koppelen aan doen en laten van de ruiter. En als wij als ruiter ons aanpassen (ontspannen, ontspannen, ontspannen en heel stil zitten), dan volgt paardlief direct en is dan op twee pinkjes te rijden. Die spiegel hè :o :D

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:54

Bedankt voor alle verhalen en belevenissen die je zo eerlijk opschreef. Het heeft je vast veel tijd gekost, en mij veel uren leesplezier gegeven. Volgens mij heeft Callas dikke mazzel met een baasje die zoveel tijd steekt in het begrijpen van haar paard _/-\o_

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 14:40

Heel erg bedankt voor je verhalen en avonturen met Callas.Zodanig geschrevend dat ik echt helemaal in verhaal zat en niet meer bereikbaar voor het thuisfront hihi.
Ik heb genoten en kijk uit naar je updates

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:05

Ook van mij: bedankt!
Een heel leerzaam verhaal, open en eerlijk geschreven, vriendelijke antwoorden op reacties, oog voor je lezers, boeiend tot het punt van slaaptekort. (en, heel plezierig, in normaal en foutloos Nederlands )
Jammer dat het boek nu uit is! En fijn dat je ons op de hoogte houdt.
Edit: ps. de petitie heb ik getekend. Bah!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:44

Eindelijk weer bijgelezen :)
Wat hebben jullie een flinke vooruitgang gemaakt zo samen!
Eerlijk.. Nee je hebt geen raar onhandelbaar paard en ja ik zie jullie echt nog wel samen groeien :j
De dingen die je als laatste hebt beschreven zijn imo de dingen die iedereen mee maakt met zijn paard, de een wat meer dan de ander.
Ze lijkt me nu een pittige koppige stronteigenwijze dame met een klein hartje :D
Wel heb je een vraag/opmerking van mij nog gemist en merk ik dat ik het nog steeds terug zie en lees. Ik denk dat je misschien nog iets te graag en te veel en te snel wilt. Waarom kies je ervoor om sochtends iets met haar te doen en smiddags weer iets anders ? En dan bedoel ik qua werken. Aan je schrijven merk je dat ze ontzettend veel nadenkt en meedenkt. Zeker voor een jong paard kan dat erg veel zijn om op te slaan. Het rijden op de dag na haar flinke koliekaanval zou ook zeker niet mijn keuze zijn geweest, dr lijf en ook dr koppie heeft t er goed mee te verduren gehad.
Probeer echt qua tempo terug te gaan zou mijn tip zijn :) Je wilt zo ontzettend graag op een bepaald punt zijn maar dat komt er misschien juist sneller door het langzamer te doen.

Iig bedankt voor dit topic tot zo ver want ik hoop nog eea van jullie voorbij te gaan zien komen hoor :j

Sowieso foto's van dr 3 musketiers zijn altijd leuk :))

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:24

Diepe buiging van mijn kant, ik sluit me aan bij de anderen en ik blijf je zeker volgen +:)+ _/-\o_

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:15

Monique bedankt voor je fijne openhartige topic :j

Heb af en toe met mijn tenen krom gelezen, dacht echt: wtf deed ze en zag ze dat niet aankomen. Maar uiteindelijk pakt iedereen dingen weleens verkeerd aan en gaat niet alles soepel, alleen niet iedereen schrijft dat op Bokt ;)
Misschien dat je juist door dit topic beseft welke weg jullie samen hebben afgelegd.
Volgens mijn gaan jij en Callas nog veel fijne dingen samen doen inmiddels zijn jullie best een goed team! Ik zal het topic blijven volgen.

Jannepauli schreef:
Henny W schreef iets waar ik op aanhaak: het rijden met een losse teugel. Dat is ook de kern van mijn conclusie: die losse teugel staat in mijn ogen voor vertrouwen in elkaar. Dat is, in mijn ogen, waar het om gaat.. heb vertrouwen in jezelf én het paard. Laat los.
Een klein voorbeeldje vind ik in je filmpje van het staan op een blok: Het eerste wat we me opviel daar was dat je Callas kort onder de mond vasthoudt bij de teugel. Mijn oude leermeesters leerden mij: los die teugel, geen dwang. Geef het paard ruimte. Als jij erop kan vertrouwen dat het goed komt, dat je paard je niet willens en wetens in de problemen zal brengen, dat je niet iedere zucht of schrik zult moeten controleren.. dan gaat alles beter.

Grappig was mij ook opgevallen, ik denk omdat ik zelf zo totaal niet ben. Ik heb meestal lange touwen, losse teugels en binnen de marge veel vrijheid voor het paard.
Mijn motto, vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen.