[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:11

Ik zou de veearts erbij halen. :+ Je hebt echt een heel bijzonder paard. Krijgt hij nou al hooi overdag op de paddock?

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 20:16

Denk je dat limo kans gaat krijgen het hooi te eten als die merrie hem verjaagd?
Slobber moet ik al apart op andere paddock geven want elke keer de merrie haar oren plat legt durft limo niet meer te eten.
En toch heb ik limo het liefst samen met die merrie staan.

Over weides zoeken op tweedehands bv.
De afstanden kloppen er ook niet op. Zo zou kortenaken 4km zijn terwijl dit écht verder is dan 7km. Ik krijg dus aanbiedingen die niet binnen een doenbare afstand te fietsen zijn.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:17

als je 1 paard niet van de weide kan/mag halen omdat de andere dan ontsnappen zegt dat heel veel over de weide. Mijn paard staat nu 24/7 buiten en als ik hem de wei af haal kan ik bij wijze van het hek open laten. Ze denken er echt niet over na om weg te lopen. Er is eten en gezelschap. Geen reden om weg te gaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:18

Art_Ificious schreef:
Denk je dat limo kans gaat krijgen het hooi te eten als die merrie hem verjaagd?
Slobber moet ik al apart op andere paddock geven want elke keer de merrie haar oren plat legt durft limo niet meer te eten.

De afstanden kloppen er ook niet op. Zo zou kortenaken 4km zijn terwijl dit écht verder is dan 7km. Ik krijg dus aanbiedingen die niet binnen een doenbare afstand te fietsen zijn.

Dus eigenlijk staat limo een hele dag met lege maag. Zal dan wel een maagzweer hebben ondertussen ook... kort door de bocht misschien maar dit is toch niet gezond? Je bent dan eigenlijk nog steeds geen stap vooruit. Snap je dan niet hoe veel makkelijker het wordt als je paard op de weide kan lopen?Beweging heeft hij, eten heeft hij, gezelschap heeft hij, ontspanning heeft hij, geen gejaag van andere paarden want overal staat wel een knabbel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:42

Art_Ificious schreef:

Op meerdere plekken in de paddock voeren :)*

Esther_r20 schreef:
als je 1 paard niet van de weide kan/mag halen omdat de andere dan ontsnappen zegt dat heel veel over de weide. Mijn paard staat nu 24/7 buiten en als ik hem de wei af haal kan ik bij wijze van het hek open laten. Ze denken er echt niet over na om weg te lopen. Er is eten en gezelschap. Geen reden om weg te gaan.

Precies. Bij ons komen ze de wei uit (en gaan dan via de track naar de paddock) als:
- ze dorst hebben (in de wei is expres geen water, ze moeten ervoor lopen)
- er te veel dazen in de wei zitten (dan gaan ze in de schuilstallen staan, daar is hooi)
- wij ze roepen voor hun bakje voer (en daarna kuieren ze weer terug naar de wei)
- de leider vindt dat ze ergens anders heen moeten (meestal i.v.m. een van bovenstaande redenen; of het regent hem te hard en hij wil schuilen)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:44

Vroeger was ie hengst, en in volle groei, nu ruin. Snap ook de logica niet dat ie vroeger van gras niet dik werd, en nu verwacht je dat ie dik zou worden van gras.

Dierenartse zei dat ie minder suikers moet, gn snijmaïs, en nu krijgt ie er nog omdat de voorraad niet op is? Geef dat aan de koeien, daar dient het voor.

en paarden achter prikkeldraad? Dan vind ik niet alleen de stalbaas, maar ook de pensionklanten idioot. De stal heeft een binnenbak, maar da's dan ook het enige pluspunt (voor baasje, niet voor paard). en je eigen paard niet uit de wei mogen halen ???

Hooi bijgeven op paddock moet toch lukken: staan er 3 paarden, leg dan 4 hoopjes hooi. Hier heb ik er 's winters 7 in n buitenbak, zitten 2 oudjes bij, en 2 dominante nieuwkomers, en dat lukt best.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:48

Art_Ificious schreef:
Ik hoop dat dit topic dan inactief blijft dan hoef ik geen updates meer te posten.

Ik hoop toch dat er niemand met een geweer op je hoofd staat die je verplicht updates te plaatsen....
Is een keuze hè....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 20:55

Hwn, op de weides staan géén pensionpaarden. Dus géén pensionpaarden achter prikkeldraad.
En daar kan stalbaas zelf niets aan veranderen dat de gemeente voor prikkeldraad gekozen heeft járen geleden. Zijn oorspronkelijk koeienweides.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:56

Misschien beter gewoon de mais al niet meer voeren? Volgens mijn tandarts is dat zelfs ook slecht voor de tanden. Mais gewoon niet voeren denk ik. Er is betere buikvulling die je kan geven :)!

Ik zou toch eens inderdaad rondkijken naar iets anders. Je gaat inderdaad uit je comfortzone moeten komen, maar dat is het toch meer dan waard als je kijkt naar je paard nee? Hij gaat er alleen maar blij van worden als hij een goeie wei gaat hebben :)!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:02

Net zei je toch wel dat je staleigenaar die weide huurt..? Dus wat nu er staan geen pensioenpaarden op?

Dat je geen 'juiste' aanbiedingen krijgt wilt toch niet zeggen dat je gewoon moet stoppen met zoeken? En je kan toch ook gewoon met de bus gaan als het te ver is om te fietsen.
Verder kan je ook via Facebook zoeken, genoeg groepen voor weide en stalling.
(En nu moet ik zeggen dat ik vroeger ook ergens stond waar de paarden misschien in een kudde van 60 buitenkwamen en 's avonds rond een uur of 5-6 terug binnengehaald werden, op een wei waar praktisch géén gras stond... Maar geen enkel paard dat mager was hoor... Ondanks dat het natuurlijk niet ongelooflijk gezond was.)
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 07-05-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:04

Nogmaals
Ik verhuis niet. Dat krijgen jullie me niet meer aangepraat.
Ik voel me goed, limo heeft lang genoeg moeten wennen aan de nieuwe omgeving, wil hem dat niet wéér aandoen.
Wil niet bekend staan als "stalhopper" want met harley indertijd werd ik zo genoemd hier op bokt. Toen kreeg ik kritiek omdat ik op een jaar 3x veranderd was (van kennis naar rillaar en naar huidige stal)
Nee doe ik niet.

Lees even mijn berichten over die weide terug en welke paarden erop staan. Ik ga het niet meer herhalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:07

Zó erg mager is hij echter toch niet?
Mag uiteraard een beetje vet op als reserves. Maar dat zal wel komen met het extra voer.

Het hooi lijkt nu wel in de smaak te vallen.
Heeft zijn stro nog niet bekeken.
Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:08

Wat maakt het uit om bekend te staan als stalhopper als je het doet in belang van je paard? Het lijk me gewoon dat Limo zoveel beter zou kunnen zijn met een leuke grasweide. Kan hij knabbelen de hele dag :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:08

Wat maakt het uit wat anonieme plaatjes op Bokt vinden, als het beter is voor je paard? :)

Joh ik heb mijn paard 2,5 jaar en ben onlangs naar mijn 4e stal verhuisd :+ allemaal door omstandigheden maar iedere verhuizing brengt weer nieuwe kansen en mogelijkheden. Paard is er ook alleen maar sterker van geworden. :)
Het hoeft echt niet negatief uit te pakken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:10

Ik ben sinds oktober 3 keer verhuist, 4e keer komt in juni. Eerst tijdelijk in Friesland omdat ik daar nog woonde. toen naar huis voor de winter. Nu op een stalling en ze gaan in juni naar een weide. Ze worden er niet minder van en mijn 3jarige is ook een gevoelige pony. Ze leert er juist van

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:11

Het gaat er toch uiteindelijk om dat je een stal zoekt die bij Limo past?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:13

Kijk he, ik ben van job veranderd zodat ik vaker naar limo kan gaan én thuis nog het huishouden kan doen.
Als ik nu moet verhuizen naar een betere stal dan had veranderen van job óók geen zin want dan kan ik alsnog het huishouden niet doen als de reistijd veel langer is naar de zogenaamde betere stal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:13

Hij is niet mager, maar met mais en urenlang zonder voer zou ik echt bang zijn voor maagzweren die op hun beurt weer problemen met rijden kunnen geven. Ideaal is het niet.
Maar als zelfs 2-3 hopen/ netten hooi op de paddock niet kunnen is het een beetje hopeloos imo -O-

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:15

Het welzijn van je paard is toch belangrijker dan stofzuigen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:16

Nou dan wil ik niet weten hoe jouw huis erbij ligt. Als je huishouden ook niet belangrijk vind.

Ik woon graag net en proper.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 21:25

Ik laat het hierbij.
Verder discussiëren of reageren heeft geen zin. Ik ga op inactief. Bokt was de laatste weken toch zo interessant niet meer.

Ik vraag beleefd...
Laat dit topic naar de vergetelheid dalen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:26

Ik ook. Mijn huishouden is prima in orde. Én mijn paard staat op een fijne stalling. Kan de hele dag door zijn benen strekken, de hele dag door eten en ravotten met vriendjes. Het kan ook én én maar als ik zou moeten kiezen dan gaat het welzijn van mijn paard voorop.

Ik durf er heel veel geld op te zetten dat Limo vreselijk kan opknappen van een andere stal. Waar hij buiten staat MET RUWVOER en een vriendje waar hij wat aan heeft. Niet eentje die hem wegjaagt om het eten voor zichzelf te houden. Volgens mij is het een lieve, jonge ruin lekker met zijn snuit in het gras hoort.

Er zijn wat veranderingen gemaakt, dat is heel goed. Hij staat lekker buiten. Maar ik hoop dat jij ook kan begrijpen dat het nog niet voldoende is. Een paard wat lekker lang buiten staat is top, zonder ruwvoer is dit waardeloos. Wanneer paarden uren achter elkaar zonder hooi staan krijgen ze vlug maagzweren. Dit kan leiden tot moeilijk op gewicht komen.

Ik gun jou ook plezier met je paard...maar wanneer Limo goed in zijn vel gaat zitten fleur jij daar ongetwijfeld ook van op. En er zijn echt laagdrempelige stallen te vinden waar je rustig je gang kan gaan.

Edit: als ik dichterbij had gewoond dan had ik jou graag oprecht geholpen. Voor jou én Limo. Om jullie verder te helpen. Om jou wat meer uit je schulpje te krijgen. En dan niet met het idee om het naderhand in je gezicht te duwen van “kijk eens dat we allemaal gelijk hadden”. Gewoon oprecht. Helaas woon je veel te ver voor mij.
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 07-05-18 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:28

Art_Ificious schreef:

Als er genoeg ruwvoer verstrekt wordt dan kan limo gewoon eten. Maar dat is net het punt. Als mijn paarden op rantsoen gevoerd worden dan is het ok vechten over een luk hooi. Dus gewoon genoeg voeren.
Maar hij krijgt dus nog steeds niks???? Staat de hele dag zand te happen? Gek joh, dat ie zo schraal blijft!

Nog iets anders: heeft degene die jou komt helpen een verzekering? Doet ze dit beroepsmatig? Of gewoon zomaar voor erbij?
Wat ga je doen als ze eraf valt en arbeidsongeschikt raakt?

Theoretisch kan het zo zijn dat de verzekering gaat zeggen: ruiter wist vantevoren (dit topic) dat het risico hoger ligt dan bij een groen jong dier zonder vervelende ervaring.

Heb je deze persoon alles verteld, weet diegene waar ze aan begint? Ik hoop dat je je daar toch wel enigszins verantwoordelijk over voelt. Want ik heb het gevoel dat dit geen prof is die jouw paard komt beleren.

Hou je er rekening mee dat hoe hoger het risico wordt ( paar keer met succes van de ruiter ontdaan en als belang rust aan de kop) hoe duurder het beleren uit gaat vallen omdat de risico’s die iemand moet nemen steeds hoger worden?

Ik wilde het je even meegeven, denk niet dat je daar over nagedacht hebt namelijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:28

Ik denk TS, en dit is het grofste dat ik ooit ga zeggen, maar dat met jouw instelling een paard niet bij je past. Een paard kost nou eenmaal: tijd, geld, geduld. Onbreekt het aan 1 van de drie, tja dan past een cavia misschien beter bij je.

Vaak al verwezen naar Joy, maar een video zegt soms meer dan 1000 woorden.

Helaas is er op deze stal geen uitrijmogelijkheid. Maar he, als ik bovenstaand filmpje zie kan dat me gestolen worden. En hier staan ze zeker tot de herfst. En ja, de kudde is nieuw bij elkaar gezet en ik hoop dat ze van Joy haar manen blijven... ;)

Long story short. Het kán anders TS, maar wíl jij dat wel?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:30

Art_Ificious schreef:
Hwn, op de weides staan géén pensionpaarden. Dus géén pensionpaarden achter prikkeldraad.
En daar kan stalbaas zelf niets aan veranderen dat de gemeente voor prikkeldraad gekozen heeft járen geleden. Zijn oorspronkelijk koeienweides.

Normaal gesproken doen paardenhouders een extra omheining van prikpaaltjes en schrikdraad voor die van prikkeldraad. Een prikkeldraadwond is nagenoeg een doodvonnis.
In mijn ogen is je stalhouder een onverantwoordelijk, of nalatig, type.