Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:58

Ik zit eventjes op een roze wolk <3
M'n eigen foto van Jula heeft me gemotiveerd om toch eens de dubbele longe te proberen, helaas geen fotografisch bewijs aangezien ik letterlijk m'n handen vol had met twee linten en een zweep die eigenlijk te zwaar en te lang is.
Jula moet duidelijk wennen aan het lint om haar achterste, ik heb hem over haar rug gelegd en er zaten echt goeie ontspannen stukjes bij (en okee, ook stukjes bestaand uit razendsnel draaien en proberen te zorgen dat ze niet in de linten terecht kwam :+ )
Wel ben ik zelf rechtsom echt super onhandig, kreeg mijn positie tov de pony maar niet lekker voor elkaar en had gek genoeg het 'gevoel' in mijn handen niet zo.
Kortom; zowel Jula als ik vonden het lastig maar het is zeker voor herhaling vatbaar :)

Dawson123

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:27

Fijn Klijntje dat het zo goed gaat! Zulke dingen kunnen je dan echt een opkikker geven.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:19

Wat doet ze het goed Balou, hoe oud is Chavelli nu? :) ik zou ook graag ooit een veulentje fokken in toekomst.

Goed blijven oefenen Klijntje, ik denk dat iedereen wel een 'mindere' kant heeft. Zara in ieder geval wel. Rechtsom gaat niet van een leien dakje. Gisteren voor het eerst los gestapt (zonder lijn) en we zijn bezig met het draven wat ook super gaat +:)+ ik heb eindelijk een filmpje, hoe uploaden jullie die?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:21

Wat fijn dat t zo goed gaat allemaal! :D
Hier is t momenteel nog even rustig, meneer is na de verhuizing wat afgevallen helaas, denk dat de combinatie, verhuizen/gek weer/verharen em even te veel werd en wordt nu dus lekker bijgevoerd :P
We hebben wel de 1e les sinds mn val (eind vorig jaar), in de planning vrijdag!
Mn instructrice zal er nog niet op gaan, maar wel even kijken hoe we er nu voor staan met em :)

In juni weer echt oppakken denk ik zo :j
Ondertussen heeft meneer een nieuwe hobby, (na jaren van niet echt los durven springen, is de knop ineens om!). Dus 1x per week laat k em sowieso even lekker springen door de bak *\o/*
(mn shet doet dan vrolijk mee trouwens, die is 5,5 jaar en wordt ook rustig beleerd).

Kruisje had ie nog nooit gesprongen en dit was de eerste keer dat ie op t 5e gaatje ging bij t stijltje :)
(4e gaatje stijltje draaft ie soms over :') _O- )

Afbeelding

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:57

Hoe gaat het bij jullie? :)

Zara: hee wat doe jij daar? :D
Afbeelding
En een printscreen van een filmpje:
Lekker stappen en vertrouwen in elkaar krijgen :)
Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:35

@Eight ziet er goed uit!
Hoe lang zit je er nu op inmiddels?

Hier vandaag lesje gehad, ik heb aan de hand gewerkt en mn instructrice heeft gehangen en hangend een beetje gestapt. Hij was duidelijk veel meer bewust met de ruiter bezig dan een paar maanden geleden :j
Dus ik verwacht goede stappen de komende paar maanden :D
Zelf ga k t hangen vanaf een krukje ook weer oppakken, zodat k mn angst meer kan overwinnen :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:20

Nadat mijn zusje er gisteren vanaf gekukeld was door een bokkend en steigerende haflinger vandaag onder toeziend oog van grote zus.
Al snel werd het probleem zichtbaar, Cava heeft last van haar tandjes.

Ik heb ze dus even bitloos gereden en donderdag komt de tandarts. :)

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:20

YamaSaki schreef:
@Eight ziet er goed uit!
Hoe lang zit je er nu op inmiddels?

Hier vandaag lesje gehad, ik heb aan de hand gewerkt en mn instructrice heeft gehangen en hangend een beetje gestapt. Hij was duidelijk veel meer bewust met de ruiter bezig dan een paar maanden geleden :j
Dus ik verwacht goede stappen de komende paar maanden :D
Zelf ga k t hangen vanaf een krukje ook weer oppakken, zodat k mn angst meer kan overwinnen :)

Hoe gaat het met jouw angst? Is het heel heftig of valt het mee?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:29

Fijn dat de tandarts komt Balou! Lekker dat je dan ook ff bitloos kan afwisselen :j
Met mijn angst gaat t nu redelijk, ik denk dat het echt weer naar boven komt, zodra ik weer op Naf zal stappen. Een andere pony/paard gaat nu op zich weer, hoewel ik wel nog wat terughoudender ben met rijden. Het was echt zo erg met Naf, dat ik niet naast zn rug durfde te staan :oo >;)
Inmiddels durf k weer lekker op zn rug te hangen met mn armen en mn hoofd weer lekker er tegenaan te doen. Ik ga deze maand ook weer lekker oefenen met op een krukje staan naast em, grote kans dat k dan weer even tegen een angstpunt aanloop.
Ben nog nooit bang geweest om te rijden, maar na die val toen ineens wel heel erg.
(De eerste keer op een pony zat k echt te trillen en durfde ik net aan door de bak te stappen :roll: )
Paar weken geleden op Eleane gereden, van Diertjec, die kon ik al, dus dat was fijn. Toen was t vrijwel opstappen en wegrijden *\o/*
Hoe t verder verloopt met weer op Naf gaan, geen idee, denk dat t pas echt zal zijn als ie alles kent en dan lekker ff aan de longeerlijn :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:58

Och jee, zo een angst is vreselijk!
Ik ben ook echt geen held, maar zodra ik er op zit mogen ze maf doen dan zie ik wel..
Hoe ben je zo angstig geraakt? Door de val zelf of doordat je er daarna niet direct terug op kon/wou en het zo lang geleden is dat het beladen is geworden?

Ben blij dat hij zo snel komt ja! Het is mijn 'eigen schuld' normaliter komt de tandarts elk jaar. Deze is in januari dan ook geweest voor mijn andere paard, maar Cava is er nu net een maand en ik heb er (stom genoeg) niet aan gedacht.

Gisteren was ze schijnbaar onuitstaanbaar stout en dat vond ik al erg vreemd.. Vandaag werd me dus snel duidelijk waarom, ze reageerde zeer boos op het bit en begon met steigeren etc. Even snel in haar mond gekeken en het zag er niet helemaal top uit.

Bitloos was ze weer het brave haflingertje!

Paarden doen nooit iets voor niks!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:05

Ik denk dat ik vooral zo bang ben geworden, omdat ik daarna echt niets kon.
Mn rug en ribben waren zwaar gekneusd en zelfs zitten kon niet.
Echt het feit dat ik zo gewond was zeg maar, dat heeft erin gehakt.
Een paar jaar geleden ben ik ook heel erg gevallen, maar toen "alleen" maar mn tanden eruit zeg maar, verder lichamelijk niet echt wat opgelopen. Het feit dat de kwetsbaarheid nu naar boven kwam, dat was ff heel eng. Het heeft echt lang geduurd voordat ik echt weer dingen kon en zelfs nu soms nog last van mn ribben. In t verleden heb ik echt van alles onder mn kont gehad qua paarden, juist de stuurloze/remloze gevalletjes gereden, want die kon ik wel aan en t was leuk die iets bij te leren.
Maar Naf...nee dat was ff flink vliegen helaas :\ achteraf had k er toen niet op moeten gaan, maar t is nou eenmaal gebeurd :+

Ja super dat t zo snel kan dan! En je verwacht natuurlijk als je een paard koopt, dat bv de tandarts recentelijk nog is geweest, dus niet helemaal gek dat je er niet aan dacht :)
Idd er is altijd een reden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:25

Heb je hem na je vliegles nooit meer opgepakt qua rijden? Direct er na?

[***] voor het eerst met bijzetje. Gaat super! <3
Ik ga weer onder mijn steen. Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:38

@Bobje, nee, ik was zelf echt een paar maanden compleet uit de running en t compleet uit handen geven ging daar helaas ook niet. Inmiddels van stal verhuisd, waar hij ook een heel stuk rustiger is in zn hoofd dan voorheen :) (Hij gaat nu echt bewust met de ruiter om, voorheen nog niet). Nu hier t weer lekker oppakken. Dus deze pauze is wel even goed geweest. We hebben nu een klein stapje terug gedaan, door eerst t hangen weer mee te nemen ipv meteen er weer op, maar dat halen we zo meteen dubbel in als we gaan doorpakken :j
Een passend zadel had ik toch ook niet, dus dat was sowieso niet ideaal. (zadel dat k toen kon gebruiken was eigenlijk net te lang voor hem, en alleen bbp daar vloog ik dus af :') ).

Aahw wat doet Jaja t goed! Vanwaar de bijzet eigenlijk? :)

*Nog even ter toevoeging met extra reden waarom t niet meteen is doorgepakt na mijn val. Na mijn val was Nayif ook helemaal van slag. Hij reageerde in de paddock ook extreem gevoelig op elke beweging en dat werd pas weer minder toen ik zelf weer naar stal kon komen. Hij had door dit voorval even een flinke terugslag in t zelfvertrouwen wat hij had opgebouwd. Ik heb hem dus uiteraard de tijd gegeven om dit weer terug te vinden en inmiddels is hij stoerder dan ooit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:09

Ah, duidelijk! Iedereen doet dat soort dingen weer anders, leuk om te lezen hoe iedereen het oplost. :)

Bijzetje is standaard, leren ze met druk omgaan aan de voorkant en tzt mooi zakken over de rug, ipv zakken met weg gedrukte rug :).
Straks met rijden wel fijn als ze iets in haar mond kent qua druk!

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:45

Ja idd ieder zo zn manier :)
Als we t toen door hadden gepakt, had ie zeker geëxplodeerd, en tja...liever niet :P
En kheb zelf ook totaal geen haast met rijden, dus t was ook niet dat t toen perse moest.
Heb er nu weer de volste vertrouwen in, en vind t eigenlijk wel fijn dat ik de begeleiding vanaf de grond doe nu en mn instructrice erop :j

Ah vandaar de bijzet! K gebruik geen bijzet dus k vroeg t me af :)
Loopt ze zonder bijzet niet lekker over de rug, of is t echt zodra de druk komt, dat ze dan dr rug wegdrukt? Kan me zo voorstellen dat t idd anders is met een bit in :j

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:33

Hier bitloos, dus sowieso al anders dan de meesten hier denk ik :)
Maar snap t idee inderdaad.
Hahaha wat een aanstellertje idd :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:43

Hier zowel met als zonder but. 1x longeerhulp gebruij, maar ze liep er niet fijn mee en presteerde t zelfs erop te gaan staan...
Gebruik voor het leren van teugelhulpen gewoon dubbele lijnen vanaf de grond. Vind ik fijner dan een vaste bijzet.
Ga er van de week weer x op, na mijn val. Ze staat nu ook lekker 24/7 op het land. Uitgebreidere update in volgtopic ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:46

Dubbele lijnen wil ik inderdaad ook gaan doen :)
Lijkt me wel een handige manier, zodra ik er handig in ben dan hahaha
Ben je zenuwachtig om er weer op te gaan of valt dat mee Darkadia?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:11

YamaSaki schreef:
Dubbele lijnen wil ik inderdaad ook gaan doen :)
Lijkt me wel een handige manier, zodra ik er handig in ben dan hahaha
Ben je zenuwachtig om er weer op te gaan of valt dat mee Darkadia?

Nee helemaal niet eigenlijk. Ben er direct na de val ook op geweest, en kon zo weer met los teugeltje opstappen, alleen met stappen had ze wat spanning. Maar de val was volledig m'n eigen schuld door een te grote correctie waardoor ze in paniek raakte. Alleen dag na de val bleek ik toch wat schade te hebben...

Beginnen wel weer even in kleinere ruimte ivm veiligheid en dat ik het alleen doe, maar verwacht geen problemen eigenlijk.

Dubbele lijnen vergt idd wel wat eigen handigheid :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:30

Beter dat je er meteen weer op kon! :D
Een kleinere ruimte is dan idd wel even een idee, maar moet goed komen zo te horen!
Ja die handigheid moet ik nog krijgen, maar mn shet is een goede om die dingen mee te testen, dus k heb een proefkonijn :')

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:47

Goh wat een verhaal YamaSaki :oo Ik kan begrijpen dat dat impact heeft gehad!
Bobje wat een knappe knollie heb je toch en kijk die buikspier 8-)

Ik zou vanmorgen eigenlijk schriktraining doen met een vriendin, maar een collega van me stond in haar eentje ingepland waar we eigenlijk 3 of 4 medewerkers nodig hebben. Dus ben haar gaan ondersteunen. Vanmiddag daarom m'n spekbuikies beiden even aan het werk gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Okee die foto's slaan natuurlijk nergens op want een foto maken met twee linten vast en tegelijkertijd je pony goed aan het lopen houden valt niet mee :+ Maar goed we hebben beeldmateriaal :D Ze deden het weer netjes, ik had met momenten een fijn gevoel in mijn handen en deze keer kon ik ze zowel links- als rechtsom mooi voorwaarts houden.
Met Jula (het vosje) zowaar een keer van hand kunnen veranderen, wel sta ik dan meteen te klooien met de lengte van beide linten, omdat het buitenste lint natuurlijk langer moet zijn dan het binnenste.
Misschien toch eens leidsels aanschaffen O:)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:52

Ja was idd ff heftig Klijntje ^^"
Maar heb weer goede moed en hoop dus waaruit werken we weer door! :D
Op mn eigen tempo en dan zie k wel hoe lang t allemaal duurt, of hoe snel t gaat.

Haha ik zie t al voor me, zo een foto proberen te maken en dan pony nog vooruit laten gaan ook, doe k je niet ff na := (k vind t al lastig te filmen en meneer vrij te laten springen _O- ).
Leidsels klinkt als een idee!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:08

Ik kom hier ook binnenvallen.. :D

Onze tinker (Sneakers van de Gorterstraat) is nu vier jaar en we hebben hem afgelopen weekend weggebracht naar Celtic dream stables van Mascha van Vliet.. Zij zal onze tinker inrijden tot ongeveer B niveau en daarna kunnen we zelf met hem verder.. Ik heb zelf helaas de tijd niet om me zelf in het hele inrijdproces te gooien.. Heb nog vier paarden en een fulltimebaan, dus vandaar dat vriendlief en ik de keuze gemaakt hebben om dit uit te besteden..

Dit is onze Sneakers
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:31

YamaSaki schreef:
Ah vandaar de bijzet! K gebruik geen bijzet dus k vroeg t me af :)
Loopt ze zonder bijzet niet lekker over de rug, of is t echt zodra de druk komt, dat ze dan dr rug wegdrukt? Kan me zo voorstellen dat t idd anders is met een bit in :j

Ja ze zakt heel goed van zich zelf, maar voor het trainen van de juiste spieren heb ik graag een slofje erom en zo leren ze ook al druk op de mond kennen. :)

Je welshjes zien er wel goed uit zeg! Echt super lief. <3

Mooie tinker! Hoe groot is ze? Toont machtig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:57

Het is een hij.. :p
Sneakers meet nu (onofficieel) 1.60.. Hij is doodbraaf, je kunt er ook gewoon op gaan zitten.. Hij vindt alles gezellig.. :')

Maar ik heb geen tijd om er echt dagelijks wat mee te doen.. Dus lekker inrijden, de zomer wat oppakken en de winter weer wegzetten.. :)