De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:55

Als je je daar prettig bij voelt moet je dan gewoon doen joh. Het kan in ieder geval nooit kwaad. Ik vind het alleen niet zo nodig allemaal en ja dat durf ik gewoon op bokt te zeggen :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:06

Eerlijk gezegd dacht ik net van jou dat jij juist wel een tandarts ofzo zou laten komen.

Nou dan zal ik eerlijk zeggen wat mijn ervaring is met het behandelen van tanden....
de merrie van mijn kennissen was erg nerveus, vooral als ik haar wou rijden. Ik zag aan haar snijtanden al dat er dringend een arts bij moest komen. En ik kreeg gelijk ook.
Het paard is een stuk kalmer nu haar tanden bijgewerkt zijn, ze ontspant sneller en gaat sneller nagevelijk lopen.

Een fjord is wel anders is mijn ondervinding. De fjord van mijn kennissen laat ook niet duidelijk merken dat hij pijn heeft.
Maar dus als jouw paard haken heeft die in de wang prikken (tot bloedens toe of abcessen) laat jij er niet naar kijken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:10

Nou het gaat echt niet bloeden hoor, voor die tijd is er al lang iemand bij geweest. Als je gewoon goed je paarden in de gaten houdt weet je echt wel wanneer iets nodig is en wanneer niet. Als ik eens iemand laat komen krijg ik altijd te horen dat het wel mee valt. Bij de zadelmaker, de tandarts, de dierenarts etc. Bij twijfel bel ik ze op, maar gewoon zomaar voor controles niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:14

ooh ok ik snap het ;)
Bij harley heb ik die toen ook laten komen omdat hij proppen maakte en slijmde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 20:14

Ik ken er 2 die vanwege geen check ups tumoren hebben gekregen wegens ontstoken kiezen die niet opgemerkt zijn.

Dat ben ik liever voor :o

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:50

Hopen dat we nu geen haat krijgen, maar bij ons is de tandarts nog maar een 2 keer geweest.. (in 4 jaar) Eigenaar "vind het niet nodig" ja I know, maar dierenarts kijkt wel altijd en als het dus nodig is laten we tandarts komen, verder nooit problemen gehad

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:52

Finley is in aug nagekeken had toen niks en nu laat ik binnekort ook weer even een tandarts komen voor de check up. Zeker omdat Fin toen al mini haakjes hadden waar ze niks aan deden.

Finley geniet van zijn vakantie momenteel mest is al een stuk beter door het hooi maar nog niet standaard zoals het hoort.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:59

Degene die ze de entingen geeft is ook tandarts, dus die kijkt dan ook wel even in de mond, maar er wordt ook echt niet elk jaar wat gedaan hoor. Bij Impala vond ze het ook niet nodig de laatste keer, heeft nog wel even verteld waar ik op moet letten, maar dat was ook geen nieuws. :+

Maar nu ben ik wel benieuwd hoe jullie dan over de osteo/fysio en weet ik wat nog meer denken? Ik ken ook wel mensen die ze elk jaar laten komen, maar ik heb ze nog nooit bij mijn paarden gehad. Daarentegen weet ik wel wat paarden staan die wel een aantal behandelingen kunnen gebruiken en als je sommige ziet rijden kan ik me voorstellen dat die jaarlijkse behandeling nodig is. :D

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:01

Mijn vorige paard had een aantal behandelingen nodig per jaar die zette zich vast door zijn hanen tred en alles kosten hem aardig veel moeite in de dressuur.
Bij Finley heb ik hem gehad voor we gingen beleren ivm met een ongeluk in de trailer wilde ik zeker weten dat er niks vast zat. Verder zal Fin 1x per jaar nagekeken worden gewoon voor de zekerheid.

Ik laat dan een osteopaat komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:05

Bij mij komt ook jaarlijks de osteo maar dat heeft ook een duidelijke oorzaak...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:21

Osteopaat of Fysio heb ik zelf nog nooit gezien gehad. Tot vorige week. Op stal is een nieuw paard maar met een karperrug en die krijgt behandelingen van een Osteopaat voor haar bekken die ze verkeerd houd door de karperrug.

Maar als ik merk dat Harley moeilijk wordt onder het rijden over een jaar, dan zou ik wel een osteo ernaar laten kijken. Tevens lijkt me wel dat sommige paarden het meer nodig zullen hebben door de maner van rijden bij sommige ruiters (in een gedwongen houding trekken, valse knik in de nek, etc).
Zelf ben ik recreatieruiter en mag Harley binnenkort ohz vooral lang en laag rijden. Het nagefelijke komt dan vanzelf wel, eerst op eigen benen leren lopen ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:28

Ik heb zowel de osteo als de tandarts erbij gehad voordat ik op Kim stapte en zal dat bij Diva zeker ook doen. Een paard in de wei kan ook flink vast gaan zitten en ik wil daar eerst naar gekeken hebben voor ik mijn gewicht erbij gooi.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:01

Jullie gaan veel te snel voor mij ;) ik heb een wintec isabelle werth voor 400 euro overgekocht van iemand. Heb er een iets bredere boom in gestoken en het zadeltje heeft intussen al een paar keer opgelegen. Sowieso als ik er ooit opstap komt er eerst een zadelmaker/passer langs. Dit is eerder voor eens op te leggen enzo. Deze week ook voor 2e keer singeltje vast gedaan (allemaal zonder halster, het maakt Ivy echt niet uit wat ik erop gooi, ze heeft ooit ook wel eens geholpen met zakken eten uit de auto te halen haha) boomloos zadel is denk ik echt niks voor mij, ik denk dat ik er totaal niet stevig in zit, en met een brok spier van 1m75 denk ik wel dat ik iets met kniewrongen en diepe zit nodig zal hebben.

Mijn dierenarts heeft altijd een vijl bij en vijlt 1x per jaar de tanden bij. Bij Ivy is het nog nooit nodig geweest. Hoe kan je trouwens je paard zo leren zijn hoofd stil te houden om tanden te bekijken? Ik kan echt alles met Ivy maar dat vind ze toch niet leuk. Zoals die foto van Harley :p zo flink zijn lipjes naar boven ;)

Osteo zal misschien ooit in de toekomst voor Ivy komen. Enkel als mijn instructrice (die ze ook zal inrijden en die ook dierenartse is) zegt dat het nodig is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:19

haha heb ook moeite moeten doen bij Harley hoor. Hij heeft dat nu ook niet graag dat ik zijn mond bekijk.
EN een kodak op mijn gsm die op geluid reageert is handig :P moet je maar even een "ja" ofzo roepen en de foto wordt gemaakt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:46

Ik ben zelf sporttherapeut voor zowel ruiters als paarden. Dus veel kan en doe ik zelf als ik vermoed dat ze vast zitten. Ook een beoordeling van het zadel kan ik zelf, voor aanpassen of bij twijfel heb ik wel de zadelmaker.

In mijn werk moet ik zeggen dat de groep waar het meest vast zit de recreatiepaarden zijn. De sportpaarden worden over het algemeen wat meer gevolgd, er is meer les en de paarden worden bewuster gereden. De meeste recreatie paarden mogen zelf bepalen hoe ze lopen. Juist hierdoor krijg je vaak scheve compensatie van het ruitergewicht, aangezien ieder paard (en iedere ruiter) van nature scheef is.

Let wel, ik zeg niet dat ieder sportpaard er beter voor staat dan ieder recreatiepaard. Er zijn ook recreatieruiters die bewust rijden en lessen en er zijn ook sportruiters die maar wat aanklungelen en hun paard meer in de weg zitten dan beter maken.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:53

Bij Whinny is vorig jaar ook tandarts geweest, miste een voortand door een klap van merrie (bij de fokker). In mei wordt ze 3, dan laat ik de TD weer komen, daarvoor doe ik er geen bit in.

Voor het wennen aan het zadel gebruik ik straks mijn wintec veelzijdigheid met medium boom, als we echt gaan hangen en zitten laat ik inderdaad een zadelmaker komen, wellicht dat mijn huidige dressuur zadel (Stubben) aangepast kan worden, anders opzoek naar een nieuwe... maar dat doe ik pas als ze ook echt ingereden gaat worden.

Fysio kwam voor mijn vorige paard 2x per jaar, maar dat was ook een hark, en ik wilde perse M1 dressuur worden. Whinny wordt ook eerst behandeld voordat ze ingereden wordt.

Art_Ificious: zulke foto's kan ik denk ik ook niet maken :P

Chrlooott: ideaal zo'n instructrice!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:02

WenK schreef:
Ik ben zelf sporttherapeut voor zowel ruiters als paarden. Dus veel kan en doe ik zelf als ik vermoed dat ze vast zitten. Ook een beoordeling van het zadel kan ik zelf, voor aanpassen of bij twijfel heb ik wel de zadelmaker.

In mijn werk moet ik zeggen dat de groep waar het meest vast zit de recreatiepaarden zijn. De sportpaarden worden over het algemeen wat meer gevolgd, er is meer les en de paarden worden bewuster gereden. De meeste recreatie paarden mogen zelf bepalen hoe ze lopen. Juist hierdoor krijg je vaak scheve compensatie van het ruitergewicht, aangezien ieder paard (en iedere ruiter) van nature scheef is.

Let wel, ik zeg niet dat ieder sportpaard er beter voor staat dan ieder recreatiepaard. Er zijn ook recreatieruiters die bewust rijden en lessen en er zijn ook sportruiters die maar wat aanklungelen en hun paard meer in de weg zitten dan beter maken.

Dat zou eigenlijk ook zo moeten zijn natuurlijk. Als het goed is ben je continu bezig met rechter, losser en sterker maken.

Ik heb nog een zadel liggen voor Impala, nu nog hopen dat het passend te maken is :')

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:08

Dat klopt hoor Nies. Helaas is de realiteit nog wel eens anders. Wat ik dan weer wel heel mooi vind is dat je ruiters vaak wel kunt laten zien en voelen wat het met hun paard doet. Door ze daarbij op de juiste manier voor te lichten zie je vaak verandering plaatsvinden. Immers, niemand rijdt zijn paard bewust verkeerd/kapot. Zoals ik vaak zeg; met de beste intenties worden soms de grootste fouten gemaakt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:55

Ik weet intussen wel wat Harley zijn slechte kant is... Met de klok mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:04

En wat denken jullie?
De singel is wel wat te groot voorlopig en het dekje komt ook erg lang.
Harley zal nog zo'n 5cm groeien misschien iets meer maar moet ook nog spieren krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:07

Art_Ificious schreef:
En wat denken jullie?
De singel is wel wat te groot voorlopig en het dekje komt ook erg lang.
Harley zal nog zo'n 5cm groeien misschien iets meer maar moet ook nog spieren krijgen.

[ [url=m/KTB8HB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PsoV8a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Singelplek zit wat ver naar achteren, zou ook zeker een ander dekje regelen want dit lijkt me bijzonder oncomfortabel voor Harley :o
Maar het zadel ligt er niet slecht op, kijk wel uit dat je niet te ver naar achteren komt te zitten op het zadel uiteindelijk want ookal kan een boomloos zadel ver naar achteren komen zonder problemen als dat er voor zorgt dat jij ver naar achteren zit is het wel een probleem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:17

Ik heb het idee dat het zadel juist goed ligt :D

Hier komt de tandarts ieder haar op stal. Voor shym zal het bij mij dan de eerste keer worden wat mij enorm spannend lijkt :oo ik krijg mijn hand al niet eens bij zijn mond zonder dat ik er iets lekkers in heb :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:32

Thnx azmay voor het meekijken. Dan ruil ik dit dekje voor het dekje wat ik momenteel onder de ghost gebruik bij mijn kennissen. Die is niet zo lang onder de zweetbladen.

Singel mag idd meer naar voren, maar is te groot (55cm) ook dus schuift naar achter nu.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:41

Zadel lijkt inderdaad gewoon netjes te liggen, vooral als er een ander dekje onder ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:45

Dan wordt het dit dekje wat je hier een beetje kan zien
Afbeelding

Of het dekje van Ghost, die is sowieso korter en gebruik ik niet onder mijn Ghost zadel.

Ben vandaag gaan wandelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding