de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:03

Alizee herstel valt heel goed mee, kan hem iets over de 90° buigen, maar mag drie maand niet op een paard komen (dus normaal gezien terug februari en dat is best lang…). Doelde eerder dat de jonge nu nog twee weken gaat doorgereden worden en dan stil komt te staan tot ik er terug op mag (en het ook helemaal terug aankan)..

Idd merriebrok is handig voor wat schralere paarden, slobber durf ik daarvoor ook geven

Iorrr

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:22

Ik zou ook merriebrok geven of maïsmeel bij gewone brok. Dat zet ook lekker aan :)

Hier vanochtend lekker gereden met Grande. Wat een fantastisch braaf en werkwillig paard is het toch! Hij had nog nooit een balk gezien, maar liep er eigenlijk zo over! Ook al 3 achtereen gedaan. Lekker ongecompliceerd dier!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:20

Mais producten moet je alleen wel mee opletten, want met grotere hoeveelheden krijgt je paard moeite met de vertering. Zou dan misschien eerder voor een bietenpulp gaan of een vetrijk voer. Geeft (fijnere) energie en het zet aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:33

Wat een gaaf paard Alizee.

Guus is zadelmak. Hij heeft zich netjes overgegeven aan het onder het zadel zijn. Hij vond het in het begin spannend maar Gisteren is hij al buiten gereden.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:36

JudArthos: als ze naar binnen vallen, stuur ik ze juist een volte in en geef extra gas met binnenbeen, ik vraag dan ook meer binnen stelling en blijf dan op de volte tot ze in de buiging lekker loslaat in haar lijf en daarna weer rechtuit. Alleen lukt dit niet als je graag wilt dat hij met zijn koppie vrolijk in de lucht blijft lopen....

Batlow: ik zou ook merriebrok bijvoeren, daar komen ze vaak wel van aan, heerlijk hoor dat je een plek hebt gevonden dat hij gewoon op de wei kan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:23

Ziet er goed uit Alizeetje! Ik ben jaloers op je mooie stille aanleuning.

@Batlow: ik ga mee met de rest: merriebrok :-).

Leuk, Natasja! heb je er zelf ook al op gezeten?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:26

Dank je wel iedereen :)

Mijne vandaag even laten vrijspringen. Enthousiast maar niet echt een talent :p gelukkig geeft dat helemaal niet ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:26

Nee nog niet. Ik heb hem ergens naar toe gebracht om beleerd te worden.
Ik ga dinsdag eerst kijken en de keer daarop er zelf op denk ik.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 22:11

Ik heb vandaag m'n 2e wedstrijd gereden. Het losrijden ging echt heel fijn. Ze was super relaxed (was de 1e keer dat ze in een vreemde manege was!) en daardoor had ik zelf ook een keer geen zenuwen. Alleen in de proef kakte ze helemaal in, de benzine leek op |( .

Echt balen want wat liep ze lekker van te voren. Ik had 176 punten, helemaal terecht. Jammer, maar ik zag weer zoveel verbetering met de 1e wedstrijd (ondanks dat m'n punten lager waren).

Wat een fijn beest. Kijkt nergens naar en super braaf met opzadelen en op de trailer ;) .

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:15

Wat fijn Lizzy! Welke proef ree je? Jammer van de benzine die op was... komt volgende keer wel goed. Fijn dat ze zo braaf is op verplaatsing. De mijne is bij het zadelen en uitladen vrij zenuwachtig maar tijdens het rijden niet echt.
hoop misschien eind deze maand eens mee te doen aan een oefenwedstrijdje. We zien wel.

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:12

Spannend hoor NatasjavE en echt super gaaf om er binnenkort zelf op te kunnen stappen!!

Ziet er goed uit Alizee!

Lizzy1: heel bekend probleem dat ze van spanning wat achter het been kunnen komen op wedstrijd, maar wel jammer, volgende keer beter! Gelukkig gedroeg ze zich verder super goed!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:22

Nou, nadat ik naar Laarakker ben geweest heb ik wel goed zitten nadenken. Toen ik daar was, heb ik alles aangenomen maar ben naderhand wel aan het denken geslagen. Het was meer zweverig dan ik dacht..... Advies gevraagd aan een kennis... Zij heeft veel ervaringen, heeft een project lopen met chinezen met Tim Lips en zijn vader. Haar paarden thuis zien er ook super uit, daar zorg ik soms voor. Wat zij mij vertelde, is dat ze er een ruiter op zou laten rijden, kort achter elkaar een paar keer. Er is helemaal niks 'bewezen' alleen 'gemeten'. Nu heb ik een goede ruiter die veel zadelmak doet maken. Ik heb hem gevraagd en vertelt over de gang van zaken momenteel. Hij gaat dus kort achter elkaar mijn baby berijden. Zo kan hij merken of mijn paard zich normaal gedraagt of juist zich anders gedraagt, dus wat bevestigt wat laarakker heeft gezegd. Dit is voor mij nu een second opinion. Ik wil me niet aan de 'diagnose' van Laarakker vastpinnen, maar wat verder kijken. Hopen da het goed uitpakt!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:27

Ik meld me ook even :) heb sinds een maand een 3-jarige merrie (Apache x Jazz).

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:53

Succes Batlow!

Hey Nathalie :D Alles goed met Guapa?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:46

Ik ben benieuwd Batlow! Hou ons op de hoogte :-). Heb nog wel een vraagje als dat mag: waarom geen second opion bij een reguliere arts / kliniek?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:58

Welkom Nathiie.
Is jouw 3 jarige al zadelmak?

Goed dat je verder kijkt Batlow.
Soms zou je wel eens willen dat ze konden praten.

Ik rijd op het moment even niet.
Ze reageert erg heftig op het zadel en dat zit me niet lekker.
De zadelmaker komt zo snel mogelijk.
Met opzadelen gaat ze heen en weer lopen, met haar hoofd slaan en de oren plat in de nek.
Ook erg gevoelig op haar ribben.
Vooral links.
Op de longeersingel reageert ze bijna niet.
Ben nu dan ook veel bezig met longeerwerk aan de dubbele longe. Kunnen we ook rechtuit.
Ze is zo nuchter dat we ook van hand kunnen veranderen.
Ze vind de lijnen over haar billen geen probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:01

Ik vind het wel een goed idee dat Batlow een ervaren ruiter even laat voelen. Een paard dat net ingereden is kan een tijdje echt wel wat minder in z'n vel zitten. Je gaat iets meer van hem vragen en dat levert soms wat spierpijn op. Het dier groeit in die periode echt nog best wat en dat kan ook pijntjes opleveren.

Het kan echter ook dat door het inrijden een ander onderliggend probleem naar boven komt.
En als deze ruiter inderdaad zegt: het voelt niet helemaal pluis.. Dan zou ik inderdaad een reguliere paarden dierenarts laten kijken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:18

Zoals natasja zegt. Ik ga juist niet eerst naar reguliere dierenarts omdat ik met een ruiter echt het eventuele probleem kan boven halen en 'zichtbaar ' maken. (als deze er is..) bokken hoort bij een jong paard dus we gaan kijken hoe hij het oppakt als hij kort achter elkaar gaat rijden. Op die manier kan je ook zien of het gedrag minder wordt of juist aanhoudt.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 10:01

Alizeetje schreef:
Wat fijn Lizzy! Welke proef ree je? Jammer van de benzine die op was... komt volgende keer wel goed. Fijn dat ze zo braaf is op verplaatsing. De mijne is bij het zadelen en uitladen vrij zenuwachtig maar tijdens het rijden niet echt.
hoop misschien eind deze maand eens mee te doen aan een oefenwedstrijdje. We zien wel.

Ik heb in de B klasse meegereden. Hoger mag ze zowiezo nog niet vanwege haar leeftijd.

Ik heb jouw topic net gezien. Ziet er goed uit zeg!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:20

@Natasja & Batlow: snap hem :j

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:30

Juist ja. Wij hebben 2 soorten proeven zeg maar. Lrv met proeven zoals Nederland en dan VLP met E, A,... proeven.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:26

Goed plan dat je eerst even naar het zadel kijkt, ALs je toevallig een bare backpad in de buurt hebt kun je kijken hoe ze daar op reageren. Is van zachter materiaal en buigzamer. Ook een check up van een fysio of een sportmasseur zou goed zijn mocht het zadel wel goed liggen

pepelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:38

Super Batlow: dat je het nu zo aan gaat pakken! Succes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:04

Super Barlow, goed plan.

heb zaterdag mijn bijna 3 jarige opgehaald, hij is blij met zijn ponyruin vriend, vond snachts binnen slapen een beetje vreemd, maar gaat nu al mooi mee in het regime.

wel fijn, zo komt hij dagelijks in de hand.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:06

Mijn jonkie is al zadelmak. Ze doet het goed onder het zadel. Ik rij haar 2-3 keer per week.

Het laden op de vrachtwagen gaat wel niet meer zo vlot als in het begin... Iemand tips met laden?