Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:33

Ben het ook met Karl66 eens.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:43

Huertecilla schreef:
Skygirl schreef:
Mensen die ik te paard tegen kom reageren vaak positief, vinden ze leuk om te zien en al helemaal als je ze ook vriendelijk groet, wat ik altijd doe.

Mijn ervaring ook. Dat je met de hoed in de hand door het hele land komt.

Ik heb als tegengewicht voor alle negativiteit driemaal een onderwerp in de trant van ´positieve buitenrij-ervaringen´ opgestart met een verzoek om niet te mauwen over van alles en nog wat.
Desondanks zijn ze alle drie in het drijfzand van toch off-topic gaande vermeend slechte ervaringen weggezakt.

Ja maar jij woont in Spanje. :D

Ik heb hier ook nog kans dat iemand een of meerdere nare ervaring(en) met een ruiter heeft gehad (afgaande op bokttopics :P ) en die daardoor wat minder positief reageert.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:23

Skygirl schreef:
Ik heb hier ook nog kans dat iemand een of meerdere nare ervaring(en) met een ruiter heeft gehad (afgaande op bokttopics :P ) en die daardoor wat minder positief reageert.

Ik weet het; mijn schoonpa komt verschillende keren per jaar hierheen en heeft dan weer een nieuw verhaal over wat hij nú weer heeft meegmaakt met een ruiter op de hei. Hij loopt daar dagelijk, weer of geen weer, dus hij heeft gehei-d raak.
Die zou gelijk júbelend opbellen als hij beleefd begroet zou worden ipv (in het gunstigste geval) genegeerd.

p.s. die man heeft zich zelfs in paardrijden verdiept omdat hij er niets van begreep van wat hij daar ziet en hier.
Exact wat zovele ruiters op Bokt vragen.
Zijn buurman is boekenverzamelaar en deze heeft voor mij een schát aan oude boeken over paardrijden opgedoken. Voor zover ik kan vinden heb ik het complete werk van Wouter Slob bijvoorbeeld. De meesten heeft schoonpa gelezen.
Hij heeft nu reden om de meesten onverantwoordelijk incompetent te vinden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:01

Angeliquee18 schreef:
Ik vind dat ze met niks rekening houden,
Met geen auto fietser of wandelaar,
En dan komen ze als een stel idioten aanfietsen in een hondenlosloobgebied
En dan nog zeuren dat die hond niet aan de kant gaat??
Hoevaak rijden ze wel niet door rood?
En dan is het nog de schuld van de auto ook als ze er onder liggen,
Nee, ik kan er niet veel goeds over zeggen,
Zullen vast en zeker ook wel goede tussen zitten,
Maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :)

Juist!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:07

Wat ik pas écht erg vind zijn van die clubjes wielrenners die als een waar peleton op de autoweg rijden, terwijl daarnaast een schitterend fietspad ongebruikt ligt te blinken in het zonlicht. Hartstikke leuk dat jullie in de waan zijn dat de Tour De France omgeleid en nog steeds gaande is, maar als ik met mijn auto over het fietspad rijd krijg ik ook van jan en alleman de wind van voren. Dussehh, wieberen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:17

Marian01 schreef:
(wat ik wel weer heel lief vond..ik kwam laatsts een scooter tegen, en die stopte..zette motor af, wachte tot ik voorbij was, ik heb haar verteld dat ze mocht starten, mijn paard er verder niet op zou reageren...maar het gebaar vond ik geweldig)

Zulke mensen kom ik ook tegen af en toe :j Tijdje geleden 2 mannen met een vuilniswagen (waar ik bewust langs ging in het kader van verkeersmak maken ;) ) die zelfs even stopten en de wagen uit zetten omdat ik er aan kwam. Heb ze uitgelegd dat ze daar aan moest wennen dus dat ze wel door mochten gaan, ze vonden dat helemaal super dus heb ook nog even goed kunnen oefenen :D
Trekker/vrachtwagenchauffeurs houden sowieso vaak erg veel rekening met je vind ik.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:23

Vandaag in de auto een enorm peleton wielrenners voorbij zien komen, allemaal netjes op het fietspad. Op 1 man na die het hele beeld dan weer moest verpesten: reed eerst maar eens even tegen de richting in van de rotonde (!) om vervolgens over de weg verder te fietsen en ervoor te zorgen dat de auto's er niet langs konden _-:( En dan verwacht je een jonge vent die stoer wil doen, maar ik gokte hem zo rond de 50 jaar oud.
Maargoed, overal zitten rotte appels tussen, bij wielrenners en ook bij ruiters (werd afgelopen weekend nog door 2 ruiters in draf gepasseerd tijdens een buitenrit :n ).

Ireen_ schreef:
Trekker/vrachtwagenchauffeurs houden sowieso vaak erg veel rekening met je vind ik.

Waar mijn eerste bijrijdpard een tijd stond waren de boeren met trekkers ook erg sociaal +:)+ Ik dacht dat het normaal was, tot het paard verhuisde naar een andere stal, waar ik nog heb gezien hoe de eigenaresse achterna werd gezeten door een trekker. Paard in paniek er vooruit en die trekker maar hard door rijden :( Alle trekkerrijders in die omgeving rijden zo... Is maar net waar je komt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:29

HolyPope schreef:
Angeliquee18 schreef:
Ik vind dat ze met niks rekening houden,
Met geen auto fietser of wandelaar,
En dan komen ze als een stel idioten aanfietsen in een hondenlosloobgebied
En dan nog zeuren dat die hond niet aan de kant gaat??
Hoevaak rijden ze wel niet door rood?
En dan is het nog de schuld van de auto ook als ze er onder liggen,
Nee, ik kan er niet veel goeds over zeggen,
Zullen vast en zeker ook wel goede tussen zitten,
Maar ik ben ze nog niet tegen gekomen :)

Juist!

HolyPope schreef:
Ben het ook met Karl66 eens.

:?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:34

Denk dat de reactie 'juist' sarcastisch was hc

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:54

lili266 schreef:
Wat ik pas écht erg vind zijn van die clubjes wielrenners die als een waar peleton op de autoweg rijden, terwijl daarnaast een schitterend fietspad ongebruikt ligt te blinken in het zonlicht. Hartstikke leuk dat jullie in de waan zijn dat de Tour De France omgeleid en nog steeds gaande is, maar als ik met mijn auto over het fietspad rijd krijg ik ook van jan en alleman de wind van voren. Dussehh, wieberen!

Waar jij het over hebt zijn allemaal wannebees.

WielrennerX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:04

lili266 schreef:

Vanuit de auto kun je niet zien of het fietspad veilig is voor een groep wielrenners. Soms is het echt veel veiliger om de autoweg te pakken. Als het fietspad niet verplicht is, dan is dit 100% legaal. Als je geen wielrenner bent kun je hier lastig over oordelen, dus waarom zou je die wielrenners niet gewoon het voordeel van de twijfel gunnen? Als je op de autoweg een tractor, paard & wagen of ander langzaam voertuig tegen komt zul je ook geduld moeten hebben, dus wellicht kun je dat geduld ook opbrengen voor die wielrenners.

Het leven is zoveel prettiger als niet uitgaat van het slechtste in de mens, maar anderen het licht in de ogen gunt. Uiteindelijk komen we in het leven allemaal zelf ook de situatie dat andere mensen zich aan ons ergeren (terecht of niet), waarbij we graag hebben dat andere mensen respect hebben voor ons. Jij kunt daaraan je bijdrage leveren door zelf het goede voorbeeld te geven.

PS. Ik vind het wel ernstig dat je het 'écht erg' vindt om iets vertraagd te worden in het verkeer.
Laatst bijgewerkt door WielrennerX op 07-08-12 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:05

lili266 schreef:

Je wilt niet weten hoeveel oudere wielrenners nog denken dat ze enorm snel zijn en alle jonge gasten er effe uit kunnen rijden :Y) .

Ik ben het er mee eens dat als je mensen netjes groet je meer kans hebt op sociale medeweggebruikers :) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:31

WielrennerX schreef:
PS. Ik vind het wel ernstig dat je het 'écht erg' vindt om iets vertraagd te worden in het verkeer.

Tja. De meeste weggebruikers realiseren zich ook niet dat de max. snelheid niet verplicht is; je mag gerust langzamer. Dat is héél wat langzamer voordat er van artikel 5. sprake is.
De ergernis die dan ontstaat is illustratief voor een algemene verkeersmentaliteit. Of dat nu te paard of in de auto is.
Wat Zennen en beleeft de hoed in de hand nemen zou wonderen doen.
Het rijdt heerlijk ontspannen, je krijgt +:)+ en je bent overal vrijwel net zo snel maar VEEL fitter.

Het is gewoon een kwestie van er ZELF mee beginnen. ipv het vingerwijzend gemauw.
Dus ruiters, meer wederzijds respect? Begin daar dan gewoon zelf mee. Wie goed doet, die goed ontmoet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:05

Toen er toevallig bij ons oude huis een agent stond ben ik op hem afgestapt. Ik heb hem gevraagd of er niet wat aan zo'n peleton gedaan kan worden, aangezien het een gemengd voetgangers- en fietspad betreft waar veel met kinderen en honden wordt gewandeld, terwijl er parallel aan dit toch wel erg smalle pad een ruime gelegenheid loopt voor de wielrenners om veilig snel te rijden.
De agent vertelde me dat het voor de wet gewone fietsers zijn, en dat het dus alleen opgelost kon worden door er een voetpad van te maken, ten koste van de normale fietsers.
Ik vroeg of het dan strafbaar was wanneer een wielrenner (of welke fietser dan ook) met dusdanige snelheid dicht langs een klein kind rijdt dat tijdig remmen niet mogelijk zou zijn wanneer het kind een stap in de verkeerde richting zou zetten. Hij zei dat dat idd onder artikel 5 valt, en dat ze daar een boete voor geven.

Dit pad ligt vlak achter de achtertuinen, er loopt een paadje van elke achtertuin naar het fiets/voetpad. Mijn buurmeisje zat op een loopautootje aan het eind van zo'n pad. En ZOEF uit het niets een wielrenner die er zo dicht langsreed, dat mijn buurmeisje maar 1 zetje met haar voetjes had moeten geven om onder zijn wielen te komen. Dat vind ik echt belachelijk.

HC, je hebt het de hele tijd over zelf respect tonen. Ik heb hun gedrag heel lang gedoogd, maar gingen ze normaal doen? Nee hoor, het werd steeds erger. Wanneer er fietsers komen, haal ik altijd mijn kinderen aan de kant, maar aangezien het ook een voetpad is heeft geen enkele fietser het recht om ons zowat voor onze sokken te rijden en te schreeuwen dat iedereen aan de kant moet.
Zeker gezien bovengenoemde aanwezige wielren-gelegenheid!

Wij hebben daar simpelweg te maken gehad met een zeer asociale groep wielrenners, ik denk dat ik daar wel met een vinger naar mag wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:23

Bo_Cassey schreef:
Toen er toevallig bij ons oude huis een agent stond ben ik op hem afgestapt. Ik heb hem gevraagd of er niet wat aan zo'n peleton gedaan kan worden, aangezien het een gemengd voetgangers- en fietspad betreft waar veel met kinderen en honden wordt gewandeld, terwijl er parallel aan dit toch wel erg smalle pad een ruime gelegenheid loopt voor de wielrenners om veilig snel te rijden.
De agent vertelde me dat het voor de wet gewone fietsers zijn, en dat het dus alleen opgelost kon worden door er een voetpad van te maken, ten koste van de normale fietsers.
Ik vroeg of het dan strafbaar was wanneer een wielrenner (of welke fietser dan ook) met dusdanige snelheid dicht langs een klein kind rijdt dat tijdig remmen niet mogelijk zou zijn wanneer het kind een stap in de verkeerde richting zou zetten. Hij zei dat dat idd onder artikel 5 valt, en dat ze daar een boete voor geven.

Dit pad ligt vlak achter de achtertuinen, er loopt een paadje van elke achtertuin naar het fiets/voetpad. Mijn buurmeisje zat op een loopautootje aan het eind van zo'n pad. En ZOEF uit het niets een wielrenner die er zo dicht langsreed, dat mijn buurmeisje maar 1 zetje met haar voetjes had moeten geven om onder zijn wielen te komen. Dat vind ik echt belachelijk.

HC, je hebt het de hele tijd over zelf respect tonen. Ik heb hun gedrag heel lang gedoogd, maar gingen ze normaal doen? Nee hoor, het werd steeds erger. Wanneer er fietsers komen, haal ik altijd mijn kinderen aan de kant, maar aangezien het ook een voetpad is heeft geen enkele fietser het recht om ons zowat voor onze sokken te rijden en te schreeuwen dat iedereen aan de kant moet.
Zeker gezien bovengenoemde aanwezige wielren-gelegenheid!

Wij hebben daar simpelweg te maken gehad met een zeer asociale groep wielrenners, ik denk dat ik daar wel met een vinger naar mag wijzen.

Me too. Ze hebben het zelf een beetje verknald, en weer zeg ik erbij dat er ook goeien tussen zitten, maar hier denkt gewoon meer dan de helft dat ze alle rechten hebben en iedereen maar moet wijken voor hun.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:14

Sterkte Karl.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:08

@ Amykimmie: onze verhalen verschillen natuurlijk nog wel een beetje. Jij was op het fietspad (in jouw specifieke voorbeeld) waar je niet mag. Ik was met mijn kids op een wandelpad waarnaast genoeg wielergelegenheid was.

Dat is toch wel een verschil, al ben ik nog steeds van mening dat het schelden niet had gehoeven.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:09

Na het hele topic gelezen te hebben wil ik hier toch even reageren met mij eigen ervaringen...
- Nog geen maand geleden had ik bijna een heel peloton onder de auto, omdat ze zonder te kijken ineens overstaken... gelukkig stond ik nog net op tijd stil en kreeg ik een scheldkannonade over me heen. Terwijl ik niet degene was die plotseling overstak....
- Vanmiddag loop ik met de honden door het bos, een stukje over het fietspad om bij het volgende pad te komen, ik zag een aantal fietsers aankomen. Dus ik ga aan de kant en roep de honden bij me. Wat ik echter niet gezien had was de wielrenster achter me. Deze remde netjes af en slingerde tussen de honden door. Uiteraard heb ik haar netjes bedankt voor het afremmen.
- Er zijn dus niet alleen negatieve ervaringen.....

- Het filmpje op blz 42 van dit topic.... vond ik wel humor van het paard. Ik zie geen fouten bij de wielrenners in dit geval. De begeleidende motoren reden dichter op het paard en leken het zelfs een beetje op te jagen... gelukkig is er niets gebeurt. Maar ik vond het wel grappig dat er een "wedstrijdje" werd aangegaan dioor het paard met de wielrenners :P. Wat me nog meer opviel, was de ruimte die het paard kreeg van de wielrenners...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:17

tja, daar rijden ze niet tegenaan.... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:26

Bo_Cassey schreef:
@ Amykimmie: onze verhalen verschillen natuurlijk nog wel een beetje. Jij was op het fietspad (in jouw specifieke voorbeeld) waar je niet mag. Ik was met mijn kids op een wandelpad waarnaast genoeg wielergelegenheid was.

Dat is toch wel een verschil, al ben ik nog steeds van mening dat het schelden niet had gehoeven.

Niet alleen als ik een halve minuut met mn paard op het fietspad sta.
Of ik er nou wandel, fiets of weet ik wat, afsnijden, uitschelden, berm in duwen doen ze gewoon.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:01

Soms kom je zomaar ergens een mooi stukje tegen:

Citaat:
Hij zag er een beetje uit als Bernard Hinault.
Zijn fiets, de kleuren van zijn shirt, zijn voorkomen.
Ik kwam van rechts op een doorgaand stuk en hij vond het nodig om mij de weg af te snijden. ongelukje dacht ik, kan gebeuren. ik was opweg naar een verkeerslicht, dus wellicht was de situatie wat onduidelijk.
Terwijl ik dat denk zie ik deze fietser dezelfde kant opfietsen als waar ik ook heen ga, alleen.... aan de verkeerde kant van de weg. Zonder om te kijken smijt hij zijn fiets naar rechts. Het is jammer dat hij niet even keek, want ik zat alweer vlak achter hem. een paar centimeter verder en hij had me zo de weg af gereden.

Ik zie het volgende verkeerslicht op rood springen, de zichzelfbenoemde topfietser voor me ziet het ook, maar voor professionals zoals hij gelden verkeerslichten natuurlijk niet. Vol door rood fietst hij verder. Terwijl ik stop zie ik hoe een van rechts komende en optrekkende auto nog net op tijd vol in de remmen kan. En gelukkig voor die auto zit er niets achter hem, want dat was onherroepelijk een kop-staart botsing geworden.

Ik krijg groen en zet even flink aan om deze fietser in te kunnen halen. Dat is me al twee keer bijna gelukt, dus ik ga mijn best er eens voor doen. Wederom zie ik het weer net goed gaan, maar nu met een tegenliggende en duidelijk seniore fietser. Ik krijg haast de neiging om sorry te gaan roepen tegen iedereen die deze wannabe tegenkomt. Als iemand zich afvraagt waarom wielrenners een slechte naam hebben. Deze flapdrol is er voor verantwoordelijk. bijna bij hem gaat hij een vluchtheuvel aan de verkeerde kant voorbij, schiet hij weer door rood en daarbij kan het hem niets schelen dat er een moeder met een haar dochtertje op haar eigen fietsje aan komt fietsen. Wat zal ik doen, vraag ik me af. ook door rood zodat ik 'm in kan halen en vragen wij hij in vredesnaam mee bezig is? Maar de singel die nu komt zit vol met uitritten. Hij zal zich daar niets van aantrekken en dus besluit ik om gewoon te wachten voor rood en vervolgens veilig maar wel met een gangetje van 35 naar huis te fietsen. Dat kan best, als je maar een beetje anticipeert op het andere verkeer. Ik ga er vanuit dat het begrip dan gewoon wederzijds zal zijn.

En tegen iedereen die dit stukje leest zeg ik Sorry, Sorry, sorry. Sorry als u deze wielrenner bent tegengekomen. Helaas bestaan dit soort figuren. Maar ze zijn in de minderheid. en hoewel ze er uitzien als een wielrenner, omdat ze op een racefiets zitten en zich verkleden als wielrenner. Bedenkt u dan alstublieft dat deze niet echt zijn. En accepteer alstublieft mijn plaatsvervangende excuses.

http://www.bloggers.nl/fietsen/657236/E ... fiets.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:31

Toch veranderd mijn mening niet. Overal zitten rotte appels tussen, maar dan zijn er hier in de buurt toch wel veel 'rotte' wielrenners.
Helaas word ik gewoon nog steeds uitgescholden, aan de kant gedrukt of afgesneden door 4 op de 5 wielrenners.

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:38

Er zullen vast nog "normale" wielrenners tussen zitten, maar ik heb slechte ervaringen met de wielrenners hier in de buurt, weet nog wel een paar jaar geleden toen wij ons toenmalig paard aan het beleren waren, gingen wij ook dus een stukje naar buiten.. wij staken net van de stalling naar de weg, maar wij zagen de wielrenners niet aankomen, nou die reden nog net niet het paard zijn kont ervanaf, ze trok heel haar billen naar binnen, maar voor de zelfde geld trapt ze naar achter van schrik, en dan zijn wij de schuldige....
Nope ook ik ben nog geen "normale" wielrenner tegengekomen....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:42

Inderdaad. Laten we nu eens wat voorbeelden van ruiters gaan schrijven! ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:58

amykimmie schreef:
Toch veranderd mijn mening niet. Overal zitten rotte appels tussen, maar dan zijn er hier in de buurt toch wel veel 'rotte' wielrenners.
Helaas word ik gewoon nog steeds uitgescholden, aan de kant gedrukt of afgesneden door 4 op de 5 wielrenners.

Tja, als je met de instelling naar buiten gaat dat je je hoe dan ook zal ergeren, dan lukt het je ook vast wel om je te ergeren. En als dat niet het geval is, dan zou je jezelf toch eens ernstig af moeten vragen waarom jij in 4 van de 5 gevallen in een situatie terecht komt, waar je je ergert. Want als jij degene bent die altijd in zulke situaties terecht komt, dan ben je zelf hoogst waarschijnlijk de veroorzaker in de plaats van dat het altijd aan de tegenpartij ligt...