Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:12

rockwitch schreef:
Ik heb gister mijn eerste stappen buiten het erf gemaakt te paard. En toen gelijk met stalgenootje afgesproken om vandaag samen te gaan rijden in het bos, dus over een uur zit ik op mijn paard en ga ik zonder dat er iemand me vast heeft het bos in. Heb wel al een beetje buikpijn.

Goh veel plezier en niet teveel denken dan wordt je buikpijn nog veel erger. Verstand op nul en lekker gaan (ook al heb ik nu makkelijk praat achter de laptop hihi) ben benieuwd hoe het ging als je weer terug bent :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:12

Oehh gaaf succes! :)) Ik wil ook weer naar buiten, maar ik durf niet want ik ben bang dat het tegen valt en hij druk is en ik weer om moet draaien. Ga volgende week denk ik een buitenritje proberen te maken. Straks gewoon lekker in de bak. :j

Emita

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:04

Rockwitch: succes! gelukkig is er nog iemand anders bij.

Ik ben net bij mijn bijrijdpaard geweest, durfde nog niet echt in gallop.. Nu vind de eigenaresse dat ik te voorzichtig ben met rijden, wat ze aan de ene kant natuurlijk wel fijn vindt voor het paard maar aan de andere kant wordt ze niet echt aan het werk gezet. Ik heb nog een proeftijd van 1 maand en ik hoop dat ik binnen een maand dan in ieder geval wel wat meer gedurft durf te rijden zeg maar.. Anders ben ik straks mijn bijrijdpaardje kwijt vanwege mijn onzekerheid/angst.. Woensdag ga ik weer, dan toch maar even een gallopje proberen..

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:42

Mijn paard is verleden week bij mijn verzorgster met een buitenrit gaan rennen. Ze reed achter, voorste paard ging rennen en niet te stoppen. Mijn paard er langs. Was wel stuurbaar, maar niet te stoppen. Op een gegeven moment in het bos kunnen sturen en stond gelijk stil. Daarvoor ook galop gedaan en dat ging prima. Leek wel een soort wedstrijdje tussen 2 dominante ruinen zoals ik het hoorde. Maar goed, heb nu wel angst als ik naar buiten ga en bij elke beweging denk ik dat hij gaat rennen en dan niet te stoppen is. Weer een deuk in het vertrouwen...

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:14

Blackbinky..... dat soort dingen is mijn grootste angst. Zo bang om de controle te verliezen. Maar we rijden nu sinds kort weer les, dus dit gaat zeker aan de orde komen.
Ik heb inmiddels 2 keer op de flexchair gezeten en kan het iedereen aanraden. Je wordt je veel bewuster van wat je met de houding doet en ik merkte ook dat ik op het paard beter begin te voelen wat hij doet. Juist doordat je je spieren meer los laat.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:30

Meisje was gelukkig zelf heel relaxt heeft heel 'cool' en nuchter gereageerd. Kon nog wel sturen dus stuurde hem netjes op het ruiterpad ipv dat hij de weg op zou rennen. Alleen de rem was zoek.
Ik heb les op een lichaamsbewuste manier. Holistisch heet dat dacht ik. Merk idd dat een paard op de kleinste teenbeweging reageert! Is echt geweldig te vervaren hoe je met minder doen vaak veel meer bereikt. Maar evengoed denk ik dat als ze in de 'op hol'fase zitten dat dat niet zoveel meer uitmaakt. Dan zijn ze al te veel met zichzelf bezig. Het was ook niet van schrik zoals ik het hoorde.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:33

Kaniche: Je moet het paard ook nog wel leren kennen natuurlijk. Zou als eigenaar liever hebben dat je rustig aan went dan dat je te hard van stapel loopt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:34

Zo vandaag dan eindelijk onze eerste bosrit gedaan, we zijn zo'n 3 kwartier weggeweest en het ging super.
Het enige wat even eng was voor Orlando was een 2span met shetten ervoor, dat rammelde allemaal natuurlijk, maar het paardje waar we mee waren bleef rustig dus Orlando deed alleen wat snuiven en opzij stappen, maar daarna gingen we alweer lekker verder. Nog een stukje gedraafd en ik heb echt volop genoten.
Hij had steeds zijn oortjes strak naar voren en vond het allemaal superinteressant.

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:37

ik meld me ook ..
het is al een stuk beter geworden maar sinds ik een tijd ben gestopt met paardrijden en daarna weer begon was alles opeens weer eng ? En ja ik verzon ook smoesjes en ja heel af en toe doe ik het nog steeds terwijl ik redelijk over mijn angst heen ben maar denk dat ik het eng ga vinden :+ terwijl als ik eenmaal bezig ben ik niet eens meer aan mijn angsten denk. Ik ben geen held geworden hoor, zeker niet, maar als ze nou wegspringt in het bos kan ik erom lachen. Dat heeft denk ik geholpen, de rest was nooit bang en begon te lachen waardoor ik er de lol van begon in te zien (:

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

Wat fijn Rockwitch dat het zo goed ging. :))

Ik heb ook weer heeerlijk gereden, paardje is zo braaf! :D

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:54

_Kaira_ schreef:
ik meld me ook ..
het is al een stuk beter geworden maar sinds ik een tijd ben gestopt met paardrijden en daarna weer begon was alles opeens weer eng ? En ja ik verzon ook smoesjes en ja heel af en toe doe ik het nog steeds terwijl ik redelijk over mijn angst heen ben maar denk dat ik het eng ga vinden :+ terwijl als ik eenmaal bezig ben ik niet eens meer aan mijn angsten denk. Ik ben geen held geworden hoor, zeker niet, maar als ze nou wegspringt in het bos kan ik erom lachen. Dat heeft denk ik geholpen, de rest was nooit bang en begon te lachen waardoor ik er de lol van begon in te zien (:

Nou dat wegspringen vind ik behoorlijk eng :o vind het echt stoer dat je daar zo goed mee om gaat ;)
Wegspringen/schrikken en ervandoorgaan daar zit mijn angst in als ik weer heel lang goed mijn vertrouwen terug heb en er gebeurt (weer) zoiets dan ist direct weer terug bij af helaas weet gewoon niet hoe ik daar mee om moet gaan. Ik doe dan juist het verkeerde in paniek omdat ik dan zelf ook schrik, teugels kort en voorover ipv het juiste te doen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:56

Wegsrpingen vind ik geen probleem, dat mag ook. :j Maar ervandoor geen is echt not done. :n

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:58

jveetje schreef:
Nou dat wegspringen vind ik behoorlijk eng :o vind het echt stoer dat je daar zo goed mee om gaat ;)
Wegspringen/schrikken en ervandoorgaan daar zit mijn angst in als ik weer heel lang goed mijn vertrouwen terug heb en er gebeurt (weer) zoiets dan ist direct weer terug bij af helaas weet gewoon niet hoe ik daar mee om moet gaan. Ik doe dan juist het verkeerde in paniek omdat ik dan zelf ook schrik, teugels kort en voorover ipv het juiste te doen.

Yep dat deed ik ook, en ik zit nu nog steeds eerst voorover en na een paar tellen bedenk ik me dat ik beter achterover kan zitten :+
Maar als je met een grote groep bent rennen paarden niet in 1 x zomaar weg vaak, en aan 1 teugel trekken paard staat gelijk stil. Dit is eng in het begin daarom kun je het misschien oefenen in de bak zodat je erop kan vertrouwen dat je paard ook echt stilstaat :)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:06

Ja zal het onthouden.
Eigenlijks moet je het juist vaak meemaken dan kun je beter je angst overwinnen denk ik, dan denk je oplaatst nou alweer nu kan het me niks meer schelen :P

Somebitch- als die van mij wegspringt is het best een felle reactie dan is het net of ze ervandoor wil maar dat was in de bak dus toen kon ze niet verder dus ik weet verder niet wat ze dan met buitenrit zou doen. Als ze schrikt staat ze jammer genoeg niet gewoon snel stil maar dan gaat ze echt gekke sprongen maken en wegracen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:09

Ohh ik dacht dat je opzij springen bedoelt. :) Dat vind ik niet erg. :)) Maar als ik voel dat ze in gallop al versnellen dan vind ik het al niks. En dat is zacht uitgedrukt. :o

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:14

Ja dat bedoel ik ook hoor maar dat kent zij niet haha gewoon weg/opzij springen, deed ze dat maar ipv dat gekke gedoe. Als ze schrikt is het ook erg schrikken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:15

:(:) Vervelend.

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:22

zeg dat wel maar ze is verder best goed verkeersmak en ze is ook niet gemeen of zo juist een superlief en braaf paardje maar ja elk paard schrikt wel eens. Ik moet juist mijn denken veranderen en haar vertrouwen en dat gaat al de goede kant op. Ik moet gewoon zekerder worden. Dat is behoorlijk ingedeukt na die val van de haflinger.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:22

Ik weet hoe je je voelt. :(:)

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:24

Ben je ook gevallen?(weet zo niet of ik je verhaal heb gelezen het was zoveel leesstof ben op de helft even gestopt te lezen :o )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:25

Nee, ik heb naast het paard een ongeluk mee gemaakt maar de angst uit zich enkel in het rijden.. Heel apart. :+

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:32

Ow dat is ook vreemd ja

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:54

Ik ben ook weer goed bezig geweest! Voor het eerst sinds 4 maanden gisteren weer op mijn jonkie gestapt. Ik ben samen met een vriendin naar het bos gegaan, zij op mijn oudere merrie en ik dus op mijn jonkie. Het ging echt goed, hij vond het in het begin erg spannend en was nogal druk, maar uiteindelijk ontspande hij en ging het super. En het punt waar ik me druk over maakte (het opstappen) was helemaal geen probleem, hij bleef netjes stil staan, ondanks dat hij dus overal naartoe had kunnen gaan.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:59

Nou mensen ik meld me ook eindelijk weer eens!
Het heeft even geduurd door het weer maar ik ben vorige week naar mijn paard gegaan, waar hij nu staat, en een rit gemaakt van ruim 2 uur over de hei en natuurgebied samen met iemand anders.
Het ging echt super goed!
Paard was goed controleerbaar en erg braaf en ontspannen. Heb zelf ook echt genoten!! Voel me ook erg stoer dat ik het gedaan heb. Maar het blijft door mijn hoofd spoken waarom mijn paard toen zo raar heeft gedaan.....het is ook niet niks om ervandoor te gaan en blijven bokken om je eraf te krijgen :(

Nu heeft hij daar wel meer ruimte maar ik denk zelf dat het ergens anders aan ligt....bij mij staat hij alleen en daar zou hij volgens de verkoper geen moeite mee hebben. Hij is erg op mensen gericht en kijkt niet naar andere paarden. Ik denk zelf dat juist daar het probleem zit!
Hij kan zijn ei zo niet goed kwijt en daarom heb ik besloten om een maatje voor hem te kopen! Ik ga er morgen weer heen om dat andere paardje te rijden. Als alles goed gaat dan neem ik ze volgende keer samen mee naar huis. Kunnen ze lekker samen spelen etc en dat brengt meer rust hoop ik....

Leuk trouwens om alle verhalen gelezen te hebben en Kailonne ik vind het echt goed van je dat je besloten hebt om je paardje te houden!!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:03

Ik hoop dat het je paard meer rust geeft Fenne, wel super dat je zo genoten hebt van je rit!
@Jibbel, super! Voelt dan echt als een overwinning he

Ik heb net weer een super les gereden! Het ging echt zo lekker, gewoon gereden zonder naar gevoel, gewoon echt weer lekker fanatiek paardrijden, heerlijk!