Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:59

Inderdaad Lielle, verder vind ik, om maar een zijstraat te noemen, ervaringen met bijvoorbeeld een handjevol paarden niet relevant. Verder wordt het pas interessant als mensen echt heel heel veel verschillende paarden hebben gereden en daar hun ervaringen op hebben geschoeid.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:04

Ik vind dat je gewoon zelf moet weten waarmee je rijdt. Als jouw paard fijner zonder bit loopt, waarom niet denk ik dan! Mijn paard kan ik veel beter controleren zonder bit dan met bit, want met bit is hij echt heel sterk en loopt hij dwars door het bit heen. Met bitloos doet hij dit niet, en bitloos hoef ik ook nauwelijks iets te doen...bij wijze van met losse teugels rijden werkt al bij hem.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:07

Als dat anderom dan ook gerespecteerd werd.

Mijn voorgangers geven ook duidelijk aan waarom het gepromoot ervan zo, hoe zullen we het noemen: onzinnig is. Daar ga ik verder niet meer op in als dat ik het totaal met ze eens ben.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:16

Heb zojuist ook even de laatste stukken van dit topic gelezen en ik blijf gewoon bij dat je het eigenlijk zelf zou moeten weten, ook op wedstrijden!

verder ben ik niet tegen of voor een bit/bitloos, het verschilt gewoon per paard. ik vind wel dat ruiters die hoog in de sport (springen/dressuur) vaak tegen bitloos rijden zijn. Bij mij op stal (ben sinds kort met hackamore gaan rijden) kijken ze mij dus heel raar aan dat ik zonder bit rij op een 'recreatiepaard' en niet in de Z rij met dit paard. Laatst zei één iemand zelfs dat ik het paard gewoon in zijn waarde moest laten en met bit moest gaan rijden! terwijl dit paard gewoon niet lekker loopt op een bit en wel met hackamore.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:19

Juist hoog in de springsport zie je wel eens mensen met een hackamore rijden, Rena. Dus zo anti zijn ze niet.
Ik moet wel zeggen dat ik een hackamore een soort ultimo ratio vind, de inwerking is godsgruwelijk scherp.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:21

Ja precies hoog in de sport rijden ze er wel mee(ook alleen dan MAG het), maar zo gauw je het gebruikt op een recreatiepaard kijken ze je heel raar aan...en ik heb een hackamore zonder scharen, dus zo scherp is de inwerking niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:23

als je paard door het bit heen loopt doe je iets fout en ben je met bitloos IMO enkel je eigen onkunde aan het verbergen :o Ik heb niets tegen bitloos. Helemaal niet zelfs, maar op die manier heb ik er toch mijn twijfels bij...

Vind ik niet Rena, ken veel mensen die hoog in de sport mee komen (ook internationaal) en geen van hen is tegen bitloos. :) Ben op wedstrijd nog niemand tegen gekomen die tegen bitloos rijden was eigenlijk.

Als ik iemand met een hackamore zag op een recreatie paard zou ik ook even vreemd kijken omdat het toch een scherpe inwerking heeft (normaal! ;) ) Iemand die hoog in de sport rijd komt daar niet omdat hij niet kan rijden..... Van een recreatie ruiter weet je het gewoon niet of die persoon er wel mee om zou kunnen... Zeker mensen die er zelf mee rijden en die de werking kennen zullen even op kijken, niet omdat je bitloos rijd maar omdat je met hackamore rijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:27

het raar kijken naar bitloos heb ik gelukkig niet gezien!
Op mijn vorige stal was ik de *trendzetter* ;) ik ben daar begonnen met bitloos te rijden. De andere stalgenoten wilden juist weten hoe t ging en vonden t behoorlijk interessant! Ook hebben er een aantal ff gereden op mijn paardje om te kijken hoe dat is bitloos rijden ( ik voel zelf geen verschil als met bit alleen dan de reactie van mn paard ).
Toen is er iemand gaan volgen ( ook iemand van bokt overigens ) die is ook bitloos gaan rijden. ook op dat paardje ging t prima!
Mn vriendin ( dochter van de eigenaar van die stal ) wilde t eens met haar fellpony ook gaan proberen, die moet nog beleerd worden.

Op deze stal waar ik nu sta was ik volgens mij ook de enige die bitloos rijd. Er komen daar veel mensen met trailers van buitenaf om les te volgens van mn insructrice. Als ze mij zien rijden krijg ik ook vragen naar interesse en geen afgunst.
Mijn instructrise rijd zelf gewoon met bit, maar zij gaf een andere leerlinge de tip om ook eens bitloos te proberen omdat haar paard de mond spant en erg aan knarsentanden doet ( weet niet precies allemaal ).
Zij rijd nu dus zo nu en dan met mijn oude hoofdstel.
Nee buiten bokt om heb ik er nog geen negatieve reacties op gehad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:28

Ik zal wel heel erg dom en blond zijn, maar ik volg het niet dat er mensen zouden rondlopen die afgunstig zouden zijn op iemand die bitloos rijdt, wát een geleuter....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:33

Een lesgeefster die vanwege tandenknarsen bitloos aan raad? :\
Wat dacht je van een tandarts om te zien of alles okee is in het mondje? Of misschien eens naar de ruiter kijken..... :=

Sul, nou, omdat wij zodanig slecht rijden dat we het met ijzer moeten doen. Dus we zijn jaloers op zij die overschakelen op een alternatief omdat hun paard protest gaf en ze geen andere manier vonden.... :=

Sorry, ik kon me vinden in de discussie gisteren, maar de laatste berichten stoten me tegen de borst.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-02-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:33

ik zei dat ik t allemaal niet precies wist maar dat dat wel ter sprake is geweest ;) even beter lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:34

Afgunst heeft denk ik ook weinig met het bitloos opzich te maken, maar meer met het slag mensen......

Ik rijd met mijn haflinger L2 tussen de paarden, moet je eens kijken hoe je daar soms op aan wordt gekeken door de omstanders >;) die om de losrij-ring heen staan..... als je daar aan komt rijden stoten ze elkaar al wel eens aan zo van Pfff :+
Heb er ook al vaak zat commentaar op gehad. Dat mensen langs je lopen en dan hoor je "een haflinger....*proest*"
typisch de mensen die het voor de paardensport verpesten :)
Bitloos niks mis mee hoor.. springruiters met hack heb ik ook al vaak gezien inderdaad. Heb er zelf ook weleens mee gereden op een vreemd paard, maar vond het zelf niet echt wat :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-02-09 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:36

Ik zeg ook zeker niet dat iedereen die hoog in de sport rijdt tegen bitloos is, ik werk zelf op een springstal waar ze internationaal rijden en ze zijn daar bereid om alles te proberen. Ik ben ook zeker niet tegen een bit, en ik heb nooit gezegd dat IK een RECREATIERUITER ben! ik rijd een paard voor iemand anders...geen conclusies trekken aub!

verder heeft dit paard gewoon erg last van zijn mond, en omdat het niet een van de liefste paarden is, heb ik het gewoon geprobeerd met een hack...dit werkte gewoon erg goed en ik weet hoe ik ermee om moet gaan dus dit zet ik gewoon door...hij heeft gewoon een erg nauwe mond en een bit erin drukt gewoon te veel waardoor hij dus meer gaat protesteren (lees steigeren ed) wat hij dus tot zo ver niet heeft gedaan met de hack

wat ik nou bedoelde te zeggen is dat meestal de mensen die hoog in de sport rijden, vaak de meeste oordelen hebben over bitloos rijden, maar ik zeg niet dat iedereen zo is!

andere paarden die ik rijd, rijd ik ook wel gewoon met bit, daar vind ik niks ergs aan...het is maar net wat voor paard het is...ieder paard is verschillend

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:36

Kortom: Tijd voor omgekeerde bewijslast.

Het welzijnsbelang van het paard hoort in de 21ste eeuw zwaar te wegen.

Toon maar aan dat het gebruik wat 'jij' voor ogen hebt het welzijnsbelang níet schaadt. Tenzij dit aangetoond wordt, is het verboden.

Het is ook wat betreft de motivatie van de ruiter erg eenvoudig:
- ben je een páárdrij-liefhebber, dan ben je het eens met het preferente van het welzijnsbelang van het dier bij gebruik daarvan en heb je dus geen probleem met het bovenstaande
- ben je een paardríj-liefhebber, dan weegt het welzijnsbelang van de gebruiker zwaarder en heb je wel een probleem met het bovenstaande

Is het in de 21ste eeuw ethisch aanvaardbaar dat het welzijnsbelang van een dier ondergeschikt is aan een hobbybelang?
Nee? Dan omgekeerde bewijslast! Toon maar aan dat het hobbygebruik het welzijnsbelang níet schaadt, anders mag het niet.

hc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:39

Ik denk dat het eerder met minderheidsgroepen te maken heeft... Mensen die in de minderheid zijn proberen hun eigen minderwaardigheidscomplex te verbergen, zeggen dat iemand anders je lelijk aan kijkt ómdat je een fjord, bitloos, een belg, een haflinger, een shetlander rijd is veel makkelijker dan zeggen "ik ben wel blij met mijn paard maar voel me toch niet op mijn gemak tussen al die grote KWPN'ers"

Nee, liever worden de warmbloedliefhebbers (A.K.A dressuurmiepen, dressuurprikkers gecombineerd met allerlei voorvoegsels die ik enkel gebruik als je me heel heel heeeeel boos maakt maar die kennelijk heel normaal te gebruiken zijn volgens deze groepen) afgeschilderd als ontzettend onmenselijke wezens die hun neus in de lucht steken en alleen maar resultaat bereiken omdat ze een warmbloed onder hun kont hebben.

En dan voel ik me aangesproken, want ik heb ook een warmbloed onder mijn kont, dus ik word ook zo bekeken, maar potverdikke degene die wil mag die van mij eens proberen rond te sturen in de proef! Ik zal de haf, fjord, belg, shetlander wel nemen, of die nu met of zonder bit loopt. :\ Boos kan ik hier om worden, probeer eens voor een keer blij te zijn met wat je hebt en kan ipv je eigen faalangst op iemand anders af te schuiven. Ken jezelf, dan hoef je andere niet zwart te maken.

HC ik snap met de beste wil van de wereld niet wat je wil zeggen... Kan je het voor mij een keer in jip-en-janneke-taal doen? :o (sorry, stond als laatste in de rij toen de intelligentie werd uitgedeeld.)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:42

@ pharagirlke: tegenover wie heb je het nu?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:43

Kan het even leuk blijven in het topic? :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:47

Ik heb ook warmbloeden gereden en wil nadat de 3 jarige weg is ook een KWPNner erbij :)

Feit is dat paardenmensen nogal snel op elkaar neerkijken.... een slag ervan, bedoel ik dan. En dan bedoel ik niet iedereen die een KWPNner heeft :+

Dat bedoel ik dan ook met de opmerkingen die ik nog regelmatig krijg (onbegrijpelijk want koudbloeden in de dressuursport word steeds meer een bekend beeld), het ligt niet aan het bitloos/koudbloed/ wat dan ook, het ligt er aan dat er een bepaald slag paardenmensen is die misschien wat afgunstiger zijn dan anderen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:47

Rena100 schreef:
@ pharagirlke: tegenover wie heb je het nu?

In het algemeen voor de mensen die denken dat "de grote groep" vol afgunst of net vol afgrijzen naar hen kijkt. Ik vind dat onzin, dat is simpelweg niet zo... :)
Heb het hier nu al een paar keer gelezen door het topic heen ivm bitloos ruiters die zich bekeken voelen en nu net weer :+

viva dan snap ik niet hoe je je goed kan voelen in een groep als je er zo over denkt, heb daar nl absoluut geen last van. Heb hopen problemen gehad met een paar mensen die twee jaar dat ik met Ex startte. Maar dat is IMO niet "het hele paardenvolk", dat zijn gewon een paar mensen die niets beters te doen hebben :') Uiteindelijk kregen die mensen ook nog eens ruzie onder elkaar dus toen wist ik al helemaal dat het niet aan mij of aan het paardenvolk in het algemeen lag :') Je hebt er nu eenmaal gewoon van die mensen tussen zitten, of je nu gaat wielrennen, gaat turnen of gaat paardrijden, je zal ze áltijd tegen komen...

Ik vraag me zelfs af of dit niet mee speelt in dit topic, bitloos ruiters gaan er meteen van uit dat bitgebruikers tegen en zijn en andersom, terwijl k hier onderhand al een paar bitloos ruiters heb zien zeggen dat ze zelf met bit rijden soms of er niets tegen hebben, en ook bitgebruikers horen zeggen dat ze af en toe zelf bitloos rijden! IMO zou het er al een stuk beter aan toe gaan als die discussie weg viel (of degene waarmee je discussieert voor of tegen bit is).
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-02-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:51

Nee dat vind ik ook, maar er is gewoon een slag mensen die heel oppervlakkig zijn over dit soort dingen.

Zoals ik ook al eerder hebt gezegd, vind ik niet dat iedereen zo is en vooroordelen zijn nooit goed :o

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:52

Leo schreef:
Kan het even leuk blijven in het topic? :) Bedankt!

wat is er niet leuk dan? Ik lees een goede discussie, niemand wordt persoonlijk aangevallen. Het gaat ergens over.
Kortom. Kun je dit toelichten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:53

VivaLaVida schreef:
Ik heb ook warmbloeden gereden en wil nadat de 3 jarige weg is ook een KWPNner erbij :)

Feit is dat paardenmensen nogal snel op elkaar neerkijken.... een slag ervan, bedoel ik dan. En dan bedoel ik niet iedereen die een KWPNner heeft :+

Dat bedoel ik dan ook met de opmerkingen die ik nog regelmatig krijg (onbegrijpelijk want koudbloeden in de dressuursport word steeds meer een bekend beeld), het ligt niet aan het bitloos/koudbloed/ wat dan ook, het ligt er aan dat er een bepaald slag paardenmensen is die misschien wat afgunstiger zijn dan anderen :)

Daar denk je wel anders over als je met een kwpn-er western gaat rijden :+
Ik toren boven alle quarters uit (fysiek) in de line up ;)
Dus het is maar net wat de standaard is in zekere kringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:53

Goed voelen in een groep... welke groep :?

Ik voel me geweldig op wedstrijd, omdat ik er schijt aan heb van ze er van denken :D
Ik geef daarmee dus aan, dat het niet aan het Bitloze ligt of waar dan ook aan, maar dat bepaalde mensen nou eenmaal graag commentaar leveren :)

Ik vind overigens wel dat de paardensport er een beetje om bekend staat, afgunst en jaloezie. Heel jammer, want het is maar een deel dat zich zo gedraagt...... en tja, dan die indruk uit de penny he :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:56

Anya schreef:
Daar denk je wel anders over als je met een kwpn-er western gaat rijden :+
Ik toren boven alle quarters uit (fysiek) in de line up ;)
Dus het is maar net wat de standaard is in zekere kringen.

western is trouwens zo anders!! In mijn ogen dan, en hoe ik het meemaak... Ook als je hier op western in the picture kijkt, alleen maar opbouwende kritiek en leuk commentaar...... zo ook bij de wedstrijden, als je daar iets vraagt (wat zijn ze nu aan het doen?) dan leggen ze alles uit.. bij een dressuurwedstrijd is dat vaak anders......

Of is jouw ervaring niet zo?

edit: idd phara, ik ben ook niet anti-bitloos! maar rijd zelf wel met bit :)
bepaalde bitloze hoofdstellen vind ik ronduit bagger.. en sommige bitten ook!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:00

ja en nee.
Heel of topic, maar toch even.
Ik ben western gaan rijden wegens mijn beperking (chronische Lyme). Je hebt een éénhandige teugelvoering dus ik kan van arm wisselen. En ook de rijstijl vergt minder constante lichamelijke inspanning. Later vond ik het ook een leukere rijstijl.
Wedstrijden zijn gemiddeld gezelliger, mensen helpen elkaar, lenen dingen uit, helpen met de proefjes (die je vooraf krijgt maar die niet vaststaan zoals bij dressuur).

Maar ook bij western geldt: de qpa's zijn we DE westernpaarden. Hoewel bijvoorbeeld de haffies het in sommige onderdelen heel goed doen. Ik ben één van de weinigen met grote paarden. Veel mensen vinden dat juist heel leuk. Nadeel sommige onderdelen (trail) pas je niet tussen. De balkjes liggen op ponymaat. Anderen vinden me hartstikke gek met mijn paarden. Maar dat is gelukkig de minderheid.

Op hoger niveau is de westernsport net als de dressuur haat en nijd. Maar ja das niets nieuws in de paardensport. De belangen liggen anders.