Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:07

Ja heerlijk die verhalen!!! Inspectie was 5 minuten maar vervolgens zat je een uur aan de koffie en de mooiste verhalen over fokkerij, topsportpaarden etc etc. Heel erg leuk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:28

Bij mijn 3 laatste is er zelfs niemand langs geweest :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:49

Alleen de huidige weet ik niet zeker, die daarvoor wel. :') De 1e paarden was het nog lastig om kliniek te vinden die mocht keuren daar in de buurt. Daarna gelukkig mensen die naar onze kliniek wilden rijden. Zelfs 1 vanuit Beuningen omgeving naar smdc :') maar goed, die reed daar zelf ook heen als er wat aan de hand was.

Ook wel eens paarden laten staan die of niet gekeurd mochten worden op kliniek van onze voorkeur (want die waren te streng oid) of die niet wilden wachten op definitieve acceptatie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:00

Getup schreef:
De meeste mensen willen juist niet de dierenarts van de verkoper...

Ik zou mijn dierenarts ook vertrouwen; die gaat echt geen verrot paard goedkeuren.

Maar ...het gebeurt wel

Ik heb wel al vaker laten keuren door de DA van de verkoper.

één keer bij een kleine fokker icm een goed bekend staande kliniek, die hebben echt geen bijzondere band waar een goed bekend staande kliniek zijn naam aan wil riskeren. Paard is al 8 jaar kerngezond.

De keer dat het echt om een professionele stal ging met vaste eigen dierenarts (die veel goedkoper was) heb ik de foto's door die DA laten nemen en gewoon door een 2e dierenarts (betaald) laten bekijken. Scheelde een hoop gedoe en toch veilig. Dit verliep uiteindelijk vlotter en goedkoper dan het beest weer naar een andere locatie verslepen. Bevindingen kwamen keurig overeen met elkaar dus peerd gekocht.

Dus met even goed nadenken, er zelf bij zijn en eventueel een extra maatregel in de vorm van een second opinion heb ik helemaal niks tegen de 'stal'dierenarts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:06

oji schreef:
Ja heerlijk die verhalen!!! Inspectie was 5 minuten maar vervolgens zat je een uur aan de koffie en de mooiste verhalen over fokkerij, topsportpaarden etc etc. Heel erg leuk.

Bij 1 van onze paarden was er een keuringsmeester die langskwam. Toen was hij nog geen 3. Vond het een leuk paard.
Was een Johnson x Ferro en er zat ergens ook nog excurs XX in de lijn. 1e vraag was: Als je die maar zadelmak krijgt :D :D Maar enfin; Ze vonden m goed. En dat leek ook zo. Mn dochter ging m zelf zadelmak maken. Haar eerste eigen zadelmak maak projectje. Maar hij was niet zo groot.
Het was zeker geen "eitje" maar het is wel gelukt :D

Afbeelding

Een gouden paard was het; een once in a lifetime paard. Hij was als een handschoen op mijn dochters' hand. Tot hij helaas (Z-klaar) kreupel werd met 8 jaar. Na lang zoeken (ze beginnen natuurlijk altijd eerst bij de benen) bleek hij een aangeboren afwijking te hebben in de schoft. En toen was het gelijk over.

Het is onvoorstelbaar hoe dat paard heeft kunnen presteren zoals hij deed. Met deze foto's.
Ik kan je filmpjes laten zien van vlak voordat ie kreupel werd; je gelooft t niet.

Afbeelding

Sinds die tijd keuren we altijd met hals en rugfoto's. Als je inmiddels zo'n band hebt met een paard is het zo verdrietig om dat zo te zien eindigen als dat niet nodig is. Mennen was zelfs geen optie meer voor dat paard. |( En hij was pas 8. We hebben hem nog een poosje op de wei gehad, maar dat ging niet met zijn Uveitis.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:51

Zo dan, die was goed kapot zeg :( Wat een goudbraaf dier dan.

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:49

Ik vroeg me af waar jullie je zoekertje plaatsten? Alleen in dit topic of ook op andere plaatsen of als advertentie op bijvoorbeeld marktplaats?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:05

Ik heb geen zoeker geplaatst. Maar dat zou ik eerder op facebook doen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:11

Wat een verhaal Babootje! Zo sneu voor hem, en voor jullie. Zelf neem ik toch ook graag rug en hals mee in de Rx'en, heb bv ook al een paard gehad waar ik interesse in had die uiteindelijk een gebroken schoft bleek te hebben.

Dankje voor de respons Padoertje en Casarell, fijn om horen. Kan iemand me eventueel wat namen aanraden van goede DA's of een goede kliniek in die regio? (Oude Tonge).
Ik ben eigenlijk niet op zoek, maar toevallig kwam er nu wel iets op ons pad dat we binnenkort even van naderhand gaan bekijken. :D

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:09

Christel1 schreef:
Ik vroeg me af waar jullie je zoekertje plaatsten? Alleen in dit topic of ook op andere plaatsen of als advertentie op bijvoorbeeld marktplaats?

Ik heb het eerst alleen op mijn eigen Facebook gedaan. Later ook in 3 groepen maar toen kreeg ik 100 paarden in een paar uur aangeboden :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:11

Hahaha, zat er iets tussen? :D
Ik zie ook wel eens zulke reacties op zoekertjes. Totaal niet relevante suggesties, verder van wat zoeker vraagt kan je niet gaan :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:12

Ik gaf alleen aan bekende door wat ik zocht, want zoekertjes was 98 procent precies dingen die ik niet vroeg.

Ouder, jonger, veel kleiner, niet gezond, echt noem alles maar. :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:20

MyWishMax schreef:
Ik gaf alleen aan bekende door wat ik zocht, want zoekertjes was 98 procent precies dingen die ik niet vroeg.

Ouder, jonger, veel kleiner, niet gezond, echt noem alles maar. :')

Ja dit dus. Mijn zoekertje was voor paarden tot 11 jaar en er stond duidelijk dat verder opleiden geen probleem was, maar dat ik geen projectpaard zocht.

Ik kreeg de meest afwijkende dingen aangeboden. 17 jaar oud, hengsten, paarden die al 2 jaar niet gereden waren etc.. en dan was het “hij voldoet helemaal aan je eisen, maar is wel iets ouder.” Uhm nee bedankt…

Ik kreeg zelfs een bijrijdpaard aangeboden, want ze voldeed aan al mijn eisen. “Staat ze te koop?” “Nee dat niet..” “Dan voldoet ze dus niet aan al mijn eisen, sorry.” -O-

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:38

Ik heb dezelfde ervaring, onlangs een zoekertje geplaatst voor een projectpaard wat niet braaf hoeft te zijn maar in elk geval gereden, daarom wel in lage prijsklasse, 3-10 jaar... Vervolgens krijg ik paarden aangeboden van 10.000, of brave 18-jarigen of pony's

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:01

lies schreef:
Hahaha, zat er iets tussen? :D
Ik zie ook wel eens zulke reacties op zoekertjes. Totaal niet relevante suggesties, verder van wat zoeker vraagt kan je niet gaan :))

Mwah. Er zaten wel leuke tussen hoor maar veel duurder dan ik wil uitgeven (had ik niet erin staan dus eigen schuld), maar deels ook buiten de criteria die ik wel had :=

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:51

Goedemorgen,

Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.

Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.

Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.

Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Hoe staan jullie hierin? Ik ben daar benieuwd naar.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.

Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?

Of toch maar doorkijken naar een leuker wat ouder paard met minder kwaliteit.
Dilemma dilemma wat vinden jullie?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:50

overzee2 schreef:
Goedemorgen,

Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.

Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.

Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.

Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.

Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?

Mijn ervaring is dat het toch echt een wereld van verschil is om leuk mee te komen in de sport met een pony of met een paard. Ondanks dat mijn dochter (inmiddels bijna 22 en samen met haar vriend een eigen stal) leuk mee kwam met de pony's, had ik achteraf liever een leerpaard voor haar gekocht dan de destijds 8 jarige met achteraf een flinke gebruiksaanwijzing :'). Neemt niet weg dat ze er heel veel van heeft geleerd en nu overal mee weg komt, maar ik had haar meer successen gegund toen ze met 14 jaar de overstap naar de paarden maakte. Neemt niet weg dat er genoeg fijne dieren zijn waarmee het super leuk is om op alle niveaus samen te groeien en uiteindelijk de subtop in te gaan. Dat ligt geheel aan jullie wensen natuurlijk. Maar een paard opleiden voor de eerste keer, ondanks veel ervaring kan toch nog echt tegenvallen, zeker als ze graag wedstrijden rijdt en misschien sneller wil gaan dan dat een paard klaar is.

Met hengsten nooit problemen gehad, maar als ze niet dekken dan lekker laten ruinen. Voor hunzelf ook veel fijner als ze met maatjes om zich heen op de paddock of het land kunnen. Hierover kun je afspraken maken met de verkopende partij; ruinen en daarna ophalen zodat het risico bij de verkoper ligt. Zeker met hogere prijsklasse. Mocht je dit niet kunnen onderhandelen dan kun je een aantal verzekeringen bellen en vragen naar de voorwaarden rondom castratie als je een paard bij hun wilt verzekeren.

Wat betreft onbeleerd; voordeel is dat je alles zelf kunt doen met goede begeleiding of uit handen kunt geven bij iemand die je vertrouwt. Maar ook hier is het soms toch nog afwachten of de klik er onder het zadel is. Wij hebben onze 4 jarige (sinds 6 mnd oud in bezit) afgelopen december verkocht omdat mijn dochter onder het zadel wat miste en ze blijkbaar een grotere voorkeur voor sensibele merries heeft ontwikkeld dan dat ze met deze ruin had. Dus het blijft soms echt een gok en een gevoelskwestie.
Aan meer kwaliteit hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje, zeker als ze ook nog eens helemaal gaaf zijn op de foto's. En het is persoonlijk wat een ieder dat waard vindt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:02

@overzee: Ik heb dat echt onderschat de vorige keer toen ik een jonkie kocht. Dat zadelmak maken hoeft het probleem niet te zijn. Dat was in mijn geval zelfs poepsimpel. Maar of je er een echte klik mee hebt en ook daadwerkelijk leuk mee kunt wat je er mee wil is me gruwelijk tegengevallen met de 2,5 jarige die ik kocht.
Nu ik daarna een 6 jarige kocht waar ik wél echt een match ben weet ik pas 'wat ik mezelf aangedaan heb'. En dan heb ik het niet over problemen maar gewoon 'net niet goed genoeg matchen in het zadel' vs .
Geen man over boord natuurlijk als je weer kunt verkopen of er gewoon nog één bij kunt kopen. Maar heeft mij wel anders doen kijken naar het kopen van een jonkie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:06

Hoe oud is je dochter en welke maat word de pony? Als er zo af en toe een volwassene op kan om 'm even te vertellen hoe het moet scheelt dat natuurlijk al heel veel. Dan kun je soms beter een groene hebben dan een die je recht moet breien :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:08

T wordt n paard :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:32

Jezus, ik moet echt meer slaap :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:39

ruitje schreef:
Jezus, ik moet echt meer slaap :')

:=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:39

Diortje_vds schreef:
Wat een verhaal Babootje! Zo sneu voor hem, en voor jullie. Zelf neem ik toch ook graag rug en hals mee in de Rx'en, heb bv ook al een paard gehad waar ik interesse in had die uiteindelijk een gebroken schoft bleek te hebben.

Het is alweer jaren geleden.
Bij de RX keuring kwam een botcyste in het kroonbeen naar voren. Hier goed over doorgepraat met de keurende DA over de risico's en besloten hem toch te kopen. Hij was nog maar net halstermak, maar op het moment dat mn dochter bij in de stal stond, was de klik er.
Hij had nog een kogelchip. Deze hebben we eruit laten halen. De prijs, die al niet hoog was, omdat hij ook nog eens klein was (stokmaat 155 met 2,5) was ook nog eens aardig gezakt naar 1500. Aan de botcyste is hij nooit kreupel geworden.
Klinisch was hij helemaal goed. Nooit kunnen vermoeden en ook de eerste jaren met rijden niet dat dit aan de hand kon zijn. Toen hij op Z-niveau kwam en de schoft zich dus meer gaat opdrukken kwam dit naar boven.
Maar gezien de prijs en de goede klinische keuring de rug niet RX meegenomen. Hadden we dat maar wel gedaan dan hadden we ons dat verdriet kunnen besparen, nog los van wat je allemaal in zo'n paardje investeert.
De les die ik eruit heb getrokken is, dat alles op de foto gaat ook al is de prijs er niet naar.
Daarom zet ik die ervaring hier ook maar even.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 14:53

overzee2 schreef:
Goedemorgen,

Padoertje schreef:
Mijn ervaring is dat het toch echt een wereld van verschil is om leuk mee te komen in de sport met een pony of met een paard. Ondanks dat mijn dochter (inmiddels bijna 22 en samen met haar vriend een eigen stal) leuk mee kwam met de pony's, had ik achteraf liever een leerpaard voor haar gekocht dan de destijds 8 jarige met achteraf een flinke gebruiksaanwijzing :'). Neemt niet weg dat ze er heel veel van heeft geleerd en nu overal mee weg komt, maar ik had haar meer successen gegund toen ze met 14 jaar de overstap naar de paarden maakte. Neemt niet weg dat er genoeg fijne dieren zijn waarmee het super leuk is om op alle niveaus samen te groeien en uiteindelijk de subtop in te gaan. Dat ligt geheel aan jullie wensen natuurlijk. Maar een paard opleiden voor de eerste keer, ondanks veel ervaring kan toch nog echt tegenvallen, zeker als ze graag wedstrijden rijdt en misschien sneller wil gaan dan dat een paard klaar is.

Hier zelfde ervaring. Daarbij komt dat de overstap van pony naar paard nog best groot is. Ik heb meer meiden zien afbreken die op hoger niveau met hun pony's reden en dachten even makkelijk op een paard over te stappen. En dan heb ik het nog niet eens over beleren van een paard dat de kwaliteit voor meer dan Z heeft.
Verder is de weg naar het Z en verder sub(top) lang. Onderweg kan er vanalles gebeuren.
Inderdaad zijn paarden van bv 7 die Z+ lopen heel duur. Maar veel risico's zijn er dan al uit. Paard heeft bewezen dat ie dat niveau aan kan en gezond is gebleven.Het is een investering van jaren. En ja, dat kost een flinke duit.
Ik weet de leeftijd van je dochter even niet Overzee, maar is er geen mogelijkheid dat ze een poosje gaat werken/meedraaien op een handelsstal van sportpaarden en daar nog wat meer handigheid krijgt in het omgang met en mogelijk ook rijden / helpen met zadelmak maken van sportpaarden. Zo kan ze zien wat daar allemaal bij komt kijken en wellicht komt ze zo een paard tegen wat aanspreekt en wat ze zou kunnen handelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:14

Het is denk ik ook maar net wat je zoekt of gewend bent. Ik ben altijd groene paarden gewend geweest en zou ook nooit een paard kopen wat al meer kan. Daar vind ik het opleiden te leuk voor. Daarbij vind ik persoonlijk de klik op de grond/gedrag van het paard ernaast veel belangrijker dan klik onder het zadel. Onder het zadel pas ik me wel aan, daar leer ik ook van, maar op de grond moeten ze wel een karakter hebben dat me aanstaat (bijv. mijn zus kan prima uit de voeten met het slome en lompe van haar paard, ik absoluut niet :+ ).

Maar ik ga wel mee dat de overstap pony-paard, voor zo goed als iedereen die ik ken, enorm tegenviel. Als ik zo je verhaal lees, zou ik kiezen voor een paard wat al het een en ander gezien heeft en waar je dochter mee in het Z kan komen. Ik denk dat ze daar voor nu het beste mee weg zou rijden.

*kruipt terug onder de meeleessteen*