Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Getup schreef:De meeste mensen willen juist niet de dierenarts van de verkoper...
Ik zou mijn dierenarts ook vertrouwen; die gaat echt geen verrot paard goedkeuren.
Maar ...het gebeurt wel
oji schreef:Ja heerlijk die verhalen!!! Inspectie was 5 minuten maar vervolgens zat je een uur aan de koffie en de mooiste verhalen over fokkerij, topsportpaarden etc etc. Heel erg leuk.
MyWishMax schreef:Ik gaf alleen aan bekende door wat ik zocht, want zoekertjes was 98 procent precies dingen die ik niet vroeg.
Ouder, jonger, veel kleiner, niet gezond, echt noem alles maar.
lies schreef:Hahaha, zat er iets tussen?
Ik zie ook wel eens zulke reacties op zoekertjes. Totaal niet relevante suggesties, verder van wat zoeker vraagt kan je niet gaan
overzee2 schreef:Goedemorgen,
Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.
Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.
Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.
Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Hoe staan jullie hierin? Ik ben daar benieuwd naar.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.
Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?
Of toch maar doorkijken naar een leuker wat ouder paard met minder kwaliteit.
Dilemma dilemma wat vinden jullie?
Diortje_vds schreef:Wat een verhaal Babootje! Zo sneu voor hem, en voor jullie. Zelf neem ik toch ook graag rug en hals mee in de Rx'en, heb bv ook al een paard gehad waar ik interesse in had die uiteindelijk een gebroken schoft bleek te hebben.
overzee2 schreef:Goedemorgen,
Hopelijk mag ik mij na heel wat jaren hier weer melden. Heb het bij vorige zoektochten toch fijn gevonden dat ik hier af en toe mocht spuien en ook wat feedback kreeg.
Na een geweldig aantal jaren met de leukste pony van Nederland is de pony van mijn dochter namelijk verkocht en zijn we langzaam op zoek naar een paard voor haar.
Ze wil de sport weer in, met de pony veel kampioenschappen gereden (en gewonnen) en Hippiades dus ze is verwend.
We schrikken van de prijzen (logisch maar wel heel duur) voor goed bewegende diertjes met een fijn karakter. We zijn bij een paar wezen kijken, ook de duurdere en ik vind er veel tussenzitten die snel klaar zijn gemaakt.
Mede daarom gaan we kijken zondag bij net zadelmak en nog onbeleerd. We hebben wel kennis in huis en genoeg hulp en begeleiding om dit goed te realiseren. Het punt van mijn dochter is wel dat ze een paard dan niet heeft kunnen uitproberen. Ze is bang dat het paard tegenvalt in rijdbaarheid of de zogenaamde klik.
Hoe staan jullie hierin? Ik ben daar benieuwd naar.
Mijn mening is dat we voor een betaalbaar bedrag bij een betrouwbare fokker nog een paard kunnen kopen die aan haar champagnesmaak tegemoetkomt.
De rest is voor een groot deel ook je eigen rijkunst en opvoeding. En dat we het in eigen tempo kunnen doen. Er is nog niets gedaan maar ook niets verkeerd gedaan. Soms beter dan paarden op een stal die met snelheid zijn klaargestoomd. En deze fokkers ken ik genoeg om te weten dat ze braaf in de hand zijn en geen spoken verkopen die geen mens hebben gezien.
Daarnaast nog een vraag; we gaan we kijken bij een merrie en een hengst. Hoe is jullie ervaring met het kopen van een hengst? Ik wil hem namelijk wel laten castreren maar dat is ook een risico. Neem je daarvoor een verzekering en wat zijn de plus en minnen?
Want als je een hengst koopt, castreert en dat gaat mis ben je helemaal in de aap gelogeerd. Natuurlijk via de lies bij de kliniek maar wat zijn de prijzen en jullie ervaringen ermee?
Of toch maar doorkijken naar een leuker wat ouder paard met minder kwaliteit.
Dilemma dilemma wat vinden jullie?
Padoertje schreef:Mijn ervaring is dat het toch echt een wereld van verschil is om leuk mee te komen in de sport met een pony of met een paard. Ondanks dat mijn dochter (inmiddels bijna 22 en samen met haar vriend een eigen stal) leuk mee kwam met de pony's, had ik achteraf liever een leerpaard voor haar gekocht dan de destijds 8 jarige met achteraf een flinke gebruiksaanwijzing. Neemt niet weg dat ze er heel veel van heeft geleerd en nu overal mee weg komt, maar ik had haar meer successen gegund toen ze met 14 jaar de overstap naar de paarden maakte. Neemt niet weg dat er genoeg fijne dieren zijn waarmee het super leuk is om op alle niveaus samen te groeien en uiteindelijk de subtop in te gaan. Dat ligt geheel aan jullie wensen natuurlijk. Maar een paard opleiden voor de eerste keer, ondanks veel ervaring kan toch nog echt tegenvallen, zeker als ze graag wedstrijden rijdt en misschien sneller wil gaan dan dat een paard klaar is.