[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boyca

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:03

Heel veel sterkte lieverds. Het zal een heel gemis zijn als ik dit zo lees met waar je allemaal rekening mee hield. Dat hoeft niet meer en dat geeft gemis. Met de tijd zal het wat slijten. Shadow ook a weer 3 jaar geleden, tijd gaat echt veel te hard. Nogmaals heel veel sterkte en wees lief voor jezelf, dikke knuffel voor jullie allemaal. :knuffel:

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:20

Heel veel sterkte met het verlies. En wat fijn dat jullie hem ondanks zijn gedrag, zo'n goed huis hebben kunnen geven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 11:35

Hey all, dank weer voor jullie berichtjes.

En ik heb net gedoucht. Ik denk wel een half uur. Zonder dat de TV keihard aanhoefde. Zodat Xerox het geluid van de douchedeur en water niet kon horen.
In alle consternatie had ik vanmorgen de paarden hun supplementen gegeven en vergeten ze weer uit de boxen te laten, dus ik ren door de keuken naar buiten, geen blaffende hond.
De eierwekker was altijd een blafwekker, vanmorgen ook geen boze hond tegen de eierwekker. Ook zo met de fluitketel.
Ik heb Yoda eens helemaal geknufd, wat een lief dier. Eigenlijk heeft ze nooit de aandacht gehad die ze verdient, want dat ging eigenlijk niet want dan kwam xerox ertussen.
Ik denk dat we ons nog heel veel dingen gaan realiseren die minder fijn waren met hem erbij.

We hebben er iemand bij gehad om naar het rare gedrag te kijken. Dat kon bleek toen alleen vanaf film, want zodra er visite in het huis was, had hij het te druk daarmee en vertoonde hij minder het gedrag. Die persoon was heel behulpzaam en raadde ons aan afleiding te geven en goed gedrag te belonen. Het was onbegonnen werk. Je doet dagelijks zoveel dingen waarbij hij boos werd, dat consequent daarin zijn bijna onmogelijk was. Ook gaan zulke oefeningen met zijn tweeën beter en daar was niet altijd zin en tijd voor. Dus die strategie hebben we laten varen.
Toen hebben we voor het blaffen geoefend met een handpop. Misschien herinneren jullie je dat nog wel van een filmpje. Dat heeft drie dagen of zo geholpen en toen was het weer hetzelfde en herhaling met de handpop werkte niet meer.
Ik heb bachdruppels gedaan, maar daar zagen we geen verbetering van.
We hebben een trilband (dus niet met schok, maar met vibratie en geluid) aangeschaft en dat werkte goed op het moment zelf, maar het verbeterde niet het gedrag. Hij bleef hetzelfde gedrag vertonen en dus moesten we altijd trillen. Hij blafte dan minder lang, dat dan weer wel. Maar je moet erg op je qui vive zijn om meteen fout gedrag te corrigeren. Commando NEE, niet luisteren is een pieptoon geven, niet luisteren is een trilling geven en daarna belonen. Dat heb ik een paar dagen zeer consequent gedaan, maar nee.
Ernstig jammer, want het was verder een leuk hondje. Als hij het echt naar zijn zin had, dan had hij een smile van oor tot oor. En hij was superslim. Kon goed leren met de hondenspelletjes. Snapte het meteen. Waarom hij dan niet kon begrijpen dat hij dit gedrag niet moest vertonen, snappen we niet.

Wat ik zei, wat doen wij mensen soms dieren toch aan door onze miscommunicatie met hen. Waar ging ik fout.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-10-23 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 11:54

Vaak groei je in situaties. Het wordt dan gewoon, terwijl je achteraf pas ziet hoe het zo gekomen is.
Jij hebt heel veel liefde en geduld. Daar is niks mis mee. Of het in alle situaties handig is, is de vraag. Maar we hebben allemaal wel wat en kunnen niet alles voorkomen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:33

Lieve Mo snap je verdriet heel goed,het is zo moeilijk om een dier af te geven. Je houdt immers zielsveel van ze. Heel veel sterkte!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:50

Dank voor jullie berichtjes, ja het is rot, maar ik ben ook erg opgelucht.

Gelukkig ga ik morgen weer naar de d.a. waarom niet, want nu zien we ineens het knipvlies van Yoda's ogen veel meer dan anders. Mogelijk is dat al een paar dagen zo, want we zijn erg met Xerox natuurlijk bezig geweest. Maar goed, dat zal vast niets ernstigs zijn, zal met oogdruppels of zo wel te behappen zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:14

Sterkte met het verlies van Xerox Mo Y;(

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:49

Hè, wat een verdrietige update, net na de gedenkdag van het overlijden van Shadow ook nog... veel sterkte, en hij heeft een goud leven bij jullie gehad.
Beterschap voor Erwin, en hopelijk valt het mee met de ogen van Yoda!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:52

Ach lieve Mo, wat een hoop verdriet toch weer.. -O-

Xerox heeft de allerbeste baasjes gehad die hij zich kon wensen. Hou je vast aan die mooie jaren die jullie hem nog hebben gegeven.. en heb vrede met de beslissing die je voor hem hebt kunnen nemen. Rust voor jullie allemaal.. want ook voor hem zal dit megavermoeiend zijn geweest. De hele dag alert zijn..

Heel veel sterkte! Want ondanks dat je weet dat het beter is, zal het gemis er zeker zijn.

Hopelijk valt het met Yoda allemaal mee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:25

Goed om te horen dat je ondanks het verdriet toch ook opgelucht bent dat het voor Xeros over is. Jij hebt niets verkeerd gedaan, dat is voor jouw tijd gebeurd en sommige dieren kunnen dat niet scheiden en blijven in het negatieve hangen. Lou had dat bijvoorbeeld als paard dat ook. Negatieve dingen bleven haar hele leven hangen en staken heel vaak ineens weer de kop op en voor haar overschaduwden die vaak de positieve dingen. Rijden in een bak waren voor haar erg stressvol, buitenrijden kende ze nog niet voor mij, dat ging veel beter. Met slecht weer ging ik nooit meer in de bak rijden, maar een rondje om kon na een aantal jaren prima. Een aantal keren een slechte ervaring met de hoefsmid zorgde ervoor dat ze later iedere 8 weken sufgespoten moest worden voordat ze bekapt en beslagen kon worden, tot het eind van haar leven. Een slechte ervaring met tractors in het begin van het buitenrijden bleef ze tot het eind bij zich houden, maar als je in een inhammetje van een halve meter breed kon staan ging het prima... Jarenlang geen last met motoren, totdat ze van eentje van achter schrok, ze vloog weg, motor bleef schuin achter haar rijden in haar tempo... Ik kon een bollenland indraaien, de motor kon passeren. Vanaf die tijd waren motoren van achter doodeng voor haar. Als ik stopte en haar omdraaide konden ze er zo langs. Ze is met een andere ruiter een keer tegen een ander paard opgebotst in galop, ze gingen allebei op een grote volte naar elkaar toe en letten allebei alleen op hun eigen paard... Vanaf die tijd heel lang een probleem gehad met paarden die op haar afkwamen in de bak, ook wel buiten in het bos. Een paard dat op het stuk grond waar we bij de rijvereniging lesten 30 meter verderop aangallopeerde, Lou was niet meer te rijden en moest stilstaan en afwachten of ze niet aangereden werd. Toch was ze echt mij soulmate geworden, ondanks haar problemen. Ik vermoed dat zoiets ook bij Xeros aan de hand was. Blijven hangen in de negatieve ervaringen die hij had, die uiteindelijk door zijn dementie nog versterkt werden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 09:47

Dank jullie allemaal weer voor het meeleven.

Ik denk dat ik idd op mijn tenen heb gelopen om het hem hier naar de zin te maken. En het is nu twee dagen en het huishouden lijkt hier een ander huis te worden. Stofzuigen, heb ik zomaar ineens gedaan. Anders was het altijd een heel gedoe. Stofzuiger pakken werd hij al boos. Dan kon ik niet gaan zuigen, want hij viel de stogzuiger aan. Dus dan deed ik hem op de gang, maar dat was link, want hij wilde niet naar de gang en dus moest ik hem of aanlijnen of bij zijn hesje pakken en dat gaf heel veel grauwen en de laatste keer dan dus bij Erwin een hap. Natuurlijk heb ik het ook wel gedaan met iets lekkers geven op de gang, maar ik wilde ook wel gewoon eens dat hij luisterde. En dat gebeurde gewoon niet. En dus stelde ik vaak dingen als dat uit.

Nu hebben we allebei gedoucht zonder dat we de tv keihard moesten aanzetten zodat hij het niet hoorde, we kunnen vanuit de slaapkamer gewoon naar de keuken lopen zonder dat er een grommende hond ligt, ik kan stofzuigen, ik kan de fluitketel opzetten zonder gedoe, de eierwekker ging vandaag af zonder dat er een blafsalvo van een minuut kwam.

Ik merk hoe we op onze tenen hebben gelopen om om Xerox heen te werken en dat is nu weg. Ik ben dus ook heel erg opgelucht voor onszelf.

En tuurlijk mis ik hem. Ik noem Yoda van alles behalve Yoda, zit met allerlei dieren namen in de knoop, noem vooral Rocket telkens Xerox, sta met twee gevulde voerbakken in mijn hand, ben hem kwijt als ik Yoda uitlaat en moet dan weer huilen. Maar goed, toch heel opgelucht.

En ja voor Xerox zal het stress zijn geweest, maar ik denk dat hij vond dat hij het goed regelde hier allemaal 8)7

Het probleem waar ik bij in mijn kop altijd weer blijf zitten, is mijn persoonlijke dilemma. Hoe je het ook wendt of keert, of het nu bij zijn vorige baas zo is gegaan als ik denk, of dat het bij ons is ontwikkeld, wij mensen zijn de fout. Uiteraard ligt een groot stuk bij het dier zelf, het aangeboren gefokte karakter, maar toch, ook dat doen wij mensen. Wij fokken dieren met een bepaald karakter. Xerox was een halve border en toen we hem vonden was dat prima omdat hij altijd buiten met de paarden kon zijn. Toen er geen ex-baas kwam, hielden we hem daarom. Maar al snel bleek dat hij helemaal niet buiten wilde zijn. Alleen als ik buiten was, wilde hij buiten zijn. Voor de rest wilde hij alleen maar zijn waar ik was. Dáár hadden we er al hulp bij moeten halen, maar ja, dat heb ik toen niet onderkend.

Dus ja ik ben erg blij dat we weer kunnen gaan leven, maar ik zal altijd dat gevoel houden van had ik niet beter dit of dat. En daarvoor neem ik toch de schuld op mij.

Jet, wat een verhaal over jouw Lou. Ik herken veel dingen van bij Callas. Petje af voor hoe je hebt doorgezet!

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:26

Jeetje Mo, jullie krijgen het wel voor je kiezen de laatste tijd zeg. Dubbel hè, dat je hem aan de ene kant zo mist en dat het aan de andere kant ook een opluchting is. En de schuld op je nemen, dat moet je niet doen hoor, al snap ik dat jij het zo voelt. Maar jeetje echt, als ik zie wat jullie allemaal voor hem gedaan en gelaten hebben, petje af! En ja, als je de perfecte mens was geweest, had je zijn probleem misschien op kunnen lossen, maar dat ben je niet en dat is ok hè.

Ik heb daar ook zo mee geworsteld toen het met mijn paard niet ging. Ik wilde het zo graag voor haar oplossen, maar ik kon het niet. En ik weet niet of iemand anders het wel kan. Mijn dochter kan met haar dealen, doet geweldige dingen met haar, maar kiest er op bepaalde momenten ook voor om niet op te stappen of om alsnog af te stappen als het niet veilig voelt. Dus we dealen ermee en ik gun haar een leven bij ons, ook al kunnen we niet met haar doen wat we eigenlijk zouden willen. Daar heb ik vrede mee gekregen, ik geniet van haar als ze hier in de wei aan het struinen is, als ze achter me aan hobbelt voor een knuffel als ik aan het uitmesten ben etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:19

Je schuldig voelen over het opgelucht zijn dat zoveel dingen nu makkelijker gaan is een heel normaal onderdeel van het rouwproces. Evenals nu wel de energie en overzicht te hebben om een hele serie aan had ik maar scenario's te bedenken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 13:02

Hi Bribro, ja inderdaad ik herken je verhaal en weet ook idd dat jullie het zo hebben opgelost. Dat vind ik ook complimentwaardig. Veel mensen hadden dat paard gewoon weggedaan.

Ik heb voor Xerox regelmatig als hier mensen kwamen, en die hem dan leuk vonden omdat hij zo ontzettend goed luisterde, (een bordercollie waardig maar alleen als er visite was), gevraagd of zij hem wilden hebben. Het had zomaar gekund dat met een andere baas, een alleenstaande baas misschien, hij een heel andere hond had geworden. We hebben ook overwogen, regelmatig zelfs, om hem naar het asiel te brengen. Maar dat stond me zo tegen, want hij haatte het om opgesloten te zitten in ruimte waar geen mensen zijn, dat was echt een no go. En ook toen al was hij op leeftijd en wie neemt nou zo'n oude hond nog? Ik had ook eerlijk moeten zijn over zijn karakter en ik vermoed dat hij dan geen baas meer gevonden zou hebben. Ik denk dat dit idd de beste oplossing was, hoe rot ook.

Om het weer eens paardgerelateerd te houden, eens een updateje over hoe het nu eigenlijk met Qurabonne gaat.

Hij is nu een jaar en vier maanden hier en sinds een paar weken valt het op dat iedereen maar wat doet qua bij elkaar zijn. Zo heb ik alle combi's regelmatig aangetroffen de laatste tijd. Hij heeft de bezitterigheid over Prisca wat los gelaten en ik zie hem vaak met Poupette alleen, maar ook soms zomaar met Callas alleen. Van de week stond hij met Callas en Poupette en ging hij rennen naar Prisca, maar kwam hij zonder Prisca weer terugrennen naar deze twee meisjes.
Wat hij nog steeds wel doet, is klooien zodra er een nieuw land weer opengaat waar ze lang niet zijn geweest. Soms lijkt het gewoon gezellige gekkigheid, soms lijkt het ook nog drijven, maar als ik dan zijn naam boos roep, is het over.

Laatst dachten de paarden dat ik hen via een hoek uit het land zou halen, maar daar is geen opening en men stond daar veel te dicht op elkaar. Daar kan Prisca niet tegen, dus die begon te meppen naar Quarbonne die het dichtst bij haar stond en niet weg kon. Ik schreeuwen en toen was het klaar, en wat toen niet gebeurde, wat ik wel verwacht had, was dat hij het niet afreageerde op de andere twee. Dat was eerder wel zo een duidelijke pikorde. Hij reageerde af op Callas die dan met de oren laag Poupette weer verjoeg. Dat was nu niet zo. Dus ik denk dat het gewoon erg lang geduurd heeft eer hij zijn draai had gevonden en de kudde zich gevormd heeft.

@Tamary ik zie je reactie net terwijl ik dit zit te tikken. Ja, een rouwproces is het zeker.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:08

Klinkt positief met Q. Het is een heel proces geweest blijkbaar voor hem.
Erg fijn om te lezen. Gedrag is context gebonden dus dat hij bij elke verandering van weiland even klooien is dan begrijpelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 21:16

Erwin kon vandaag zijn schoen weer aan, yay, weer een stap verder.

Met Yoda naar de nwe d.a. geweest, ze heeft iets in haar oog (gehad). Dus goed dat ik gegaan ben. Het oog is nog rood en het knipvlies te ver, maar het is al aan het genezen. Ik heb idd oogdruppels meegekregen. Als het over 4 dagen nog niet over is, dan moeten we met een roesje beter in haar oog gaan kijken, maar ze liet dat nu niet toe. Het is in feite een niet-gedomesticeerde hond die nu pas aan het leren is. Dus meewerken bij de d.a. ging niet zo makkelijk. Wel vond ik het heel fijn gaan. De assistente stond met een grote zak brokjes te voeren, ik hield Yoda vast en de d.a. deed haar best. Ze heeft ook nog haar duimpjes geknipt, dat lukt me echt niet. En ze heeft haar bulten op haar rug gevoeld dat zijn onschuldige vetbulten. Ze heeft haar tietjes nog bevoeld op kankerbulten, maar alles is verder goed. Oren waren mooi, tanden ook. Blij mee. Andere nagels zijn nog steeds wat lang, maar wandelen wil ze niet echt. Zeker nu het regent, zegt de d.a. dan doe je haar toch een jas aan. Dude!

balance schreef:
Klinkt positief met Q. Het is een heel proces geweest blijkbaar voor hem.
Erg fijn om te lezen. Gedrag is context gebonden dus dat hij bij elke verandering van weiland even klooien is dan begrijpelijk.

Klopt helemaal Balance. En wat ik ook fijn vind, is dat hij luistert als ik roep dat het niet meer mag. Dus het gaat fijn met hem.
Poupette blijft nog wel jeuken, maar het is een stuk minder.
De grote meiden zijn steeds vaker zij aan zij, dat vind ik wel heel leuk.
Callas heeft met haar been, goede en betere dagen. Echt slechte dagen zie ik niet meer. Ook dat is fijn.
Prisca heeft qua blazen en flemen ook goede en slechte dagen. Ik heb al een tijd niet meer gereden, mijn kop stond er niet echt naar. En ik vind het dan ook niet eerlijk om te gaan rijden als ik een pesthumeur heb, dat moet ze ook voelen.

Dus zo ongeveer.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:46

Fijn dat het met Q nu zo gaat. Ze zeggen altijd dat een paard een jaar nodig heeft na een verhuizing. Dat merk je niet direct aan allemaal, maar zo te lezen uit jouw verhaal had Q die tijd echt nodig.

Hopelijk komt er komende tijd weer wat meer ruimte in je hoofd. Zodat je weer kunt gaan rijden of in ieder geval van de kudde kunt genieten, in plaats van alleen maar zorgen.

En wat zal Erwin blij zijn dat hij z'n schoen weer aan kon. Het klinkt zo simpel, maar wat wat scheelt dat een stuk in je mobiliteit en je zelfredzaamheid. En dat gaat ook voor jou weer schelen :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 12:09

bribro schreef:
Fijn dat het met Q nu zo gaat. Ze zeggen altijd dat een paard een jaar nodig heeft na een verhuizing. Dat merk je niet direct aan allemaal, maar zo te lezen uit jouw verhaal had Q die tijd echt nodig.

Hopelijk komt er komende tijd weer wat meer ruimte in je hoofd. Zodat je weer kunt gaan rijden of in ieder geval van de kudde kunt genieten, in plaats van alleen maar zorgen.

En wat zal Erwin blij zijn dat hij z'n schoen weer aan kon. Het klinkt zo simpel, maar wat wat scheelt dat een stuk in je mobiliteit en je zelfredzaamheid. En dat gaat ook voor jou weer schelen :)

Op dit moment is het best lastig tussen Rocket en Yoda. Xerox is nu weg en Rocket deed altijd (schijn)aanvallen op Xerox behaarde staart en dan stoeiden ze samen. Wel heel erg ruw en Rocket had ook bultjes van het bijten door Xerox, maar ze waren wel aan elkaar gewaagd verder. Dat is er nu niet meer en Rocket wil nu met de staart van Yoda spelen, maar die heeft geen haar en dus voelt ze die nageltjes en tandjes heel erg en dat doet pijn, dus gromt ze, wat Rocket niet respecteert. Daar moeten ze dus samen een weg in zien te vinden. Maar ik moet Yoda wel beschermen tegen te veel aanvallen.

Dank je, Bribo, ja Erwin heeft het zelfs al weer over klussen. Mwah. Ik denk dat hij te snel te veel wil, maar hij vindt van niet. Snap ik ook wel natuurlijk.

Ik doe het nog even rustigjes aan en als alles een beetje bedaard is, dan ga ik wel weer eens rijden. Misschien dat ik eerst weer eens ga wandelen met ze.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 14:02

Herkenbaar wat je zegt over Erwin, die van mij zou precies zo reageren.

Irritant dat de dynamiek tussen Rocket en Yoda nu weer je aandacht vraagt. Arme Yoda. Het zal uiteindelijk wel goed komen maar zulke dingen kunnen je flink bezig houden. Moet hier ook altijd de dynamiek tussen kat en jongste hond een beetje in de gaten houden. Met de oudste hond ging het heel makkelijk, maar de jongste hond is een beetje een boefje. Kat is slim genoeg (tot nu toe) om het onderspit niet de delven, maar hou toch liever een oogje in het zeil.

En ja, lekker wandelen met de knollies kan ook fijn zijn om je hoofd leeg te maken. Of een poetsbeurt. Of gewoon een tijdje in de buurt van je kudde gaan zitten en ze om je heen ervaren. Als mijn hoofd vol zit is dat soms zo rustgevend om te doen. Ik denk er lang niet altijd aan, juist als ik te druk ben niet, maar als ik er wel aan denk doet me dat ook echt goed.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:18

Eens met bribro, even in het land gaan zitten is echt hemels. Geen betere therapie dan dat. Zeker als ze even komen kijken wat je aan het doen bent. En dan naast je gaan liggen, als kers op de taart.

Fijn dat Erwin beter gaat, dat Q beter gaat, en ook Callas met haar been.
Met Yoda en Rocket komt het vast goed, maar ik kan me voorstellen dat het nu met alle andere dingen wel even lastig is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-23 15:21

bribro schreef:
Herkenbaar wat je zegt over Erwin, die van mij zou precies zo reageren.

Irritant dat de dynamiek tussen Rocket en Yoda nu weer je aandacht vraagt. Arme Yoda. Het zal uiteindelijk wel goed komen maar zulke dingen kunnen je flink bezig houden. Moet hier ook altijd de dynamiek tussen kat en jongste hond een beetje in de gaten houden. Met de oudste hond ging het heel makkelijk, maar de jongste hond is een beetje een boefje. Kat is slim genoeg (tot nu toe) om het onderspit niet de delven, maar hou toch liever een oogje in het zeil.

En ja, lekker wandelen met de knollies kan ook fijn zijn om je hoofd leeg te maken. Of een poetsbeurt. Of gewoon een tijdje in de buurt van je kudde gaan zitten en ze om je heen ervaren. Als mijn hoofd vol zit is dat soms zo rustgevend om te doen. Ik denk er lang niet altijd aan, juist als ik te druk ben niet, maar als ik er wel aan denk doet me dat ook echt goed.

JudithO schreef:
Eens met bribro, even in het land gaan zitten is echt hemels. Geen betere therapie dan dat. Zeker als ze even komen kijken wat je aan het doen bent. En dan naast je gaan liggen, als kers op de taart.

Fijn dat Erwin beter gaat, dat Q beter gaat, en ook Callas met haar been.
Met Yoda en Rocket komt het vast goed, maar ik kan me voorstellen dat het nu met alle andere dingen wel even lastig is.

Dank dames,

Ik denk dat Erwin tegen mij zou zeggen, de pot verwijt de ketel... Hahaha, ik ben zelf ook zo. Ga veel te lang door en moet dan de volgende dag weer boeten. Had lang geleden al voorgenomen naar mijn eigen lijf te luisteren, maar dan ben ik toch weer Oost-Indisch doof ;-)

Het is bij Rocket dat hij aan het puberen is. Hij mag ook steeds verder. Hij mag nu bijna dagelijks in de gang spelen en dat is een heel avontuur. Zo breid ik zijn ruimte telkens uit. Ik heb nu een tuigje en dan gaan we 'wandelen'. Mag die naam niet hebben, maar we verkennen een paar keer per dag een paar meter voortuin meer. Hij vindt het tuigje nog niet zo fijn, gaat vaak liggen, maar toch telkens een stapje verder.
Maar dan komt het. Als we dan weer binnen zijn, krijgen we een miauwconcert want het was wel erg leuk dat uitstapje en dat smaakte naar meer. Als we dan niet gaan, gaat hij racen in huis en alles wat hij dan tegenkomt daar klimt hij in, benen, een hond etc. Dus ik moet een beetje opletten dat hij Yoda niet grijpt, maar ik denk dat ze er zelf wel uit gaan komen. Hij is ook er nieuwsgierig buiten naar Ginger maar die blijft blazen naar hem. Ik hoop dat het ooit beter wordt.

De paarden tuttel ik een beetje mee, sta dagelijks iedereen te ontdoen van klittenballen, schep keutels waar ze gestaan hebben en geef ze hun supplementen en regel dat ze in de goede weilanden lopen, het is nu weer weekend met kans op jagers, (die zijn er gelukkig niet, maar je weet maar nooit) dus dan wil ik ze niet ver weg hebben.

Ik verstop me voornamelijk in mijn bouwpakketten, veel concentratie bij nodig, is handig om te vergeten...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:31

Ja, die jagers. De eerste weekenden hield ik mijn hart vast met de pony's, maar het gaat goed en de buurman heeft ze toevallig laatst nog op hun sodemieter gegeven dat ze weer zijn pad naar de vernieling hebben geholpen. Dus ze kijken hier nu een beetje extra uit, dat helpt.

Die bouwpakketten lijken me inderdaad ideaal om je in te verliezen. Muziekje erbij, heerlijk!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:53

Ik doe elke dag wordl in de New York Times en woordl.nl. Ik vraag me af of het ook in het Frans bestaat, zal vast wel. Ook afleiding ;).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:47

Balance, leuk! Ik doe sinds een tijdje raad het woord bij nu.nl, komt op hetzelfde neer, 5 letters, 1 x per dag een nieuw woord.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:18

Ga ik ook eens naar kijken Jet. Ik ga eens bij de spelletjes hier op bokt kijken of er meer mensen meespelen. Kijken wie het snelste is.
Denk ook verder niet dat TS hier op deze afdwaling zit te wachten :')