Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:13

Ik lees al lang mee, maar wil nu toch iets kwijt over dat mensen maar hun verantwoordelijkheid moeten nemen en wolfproof moeten maken.

Jaren geleden deed ik al een aanvraag voor een bezoek van een deskundige ivm wolfproof omheining. Toen kwam ik niet in aanmerking omdat de wolf nog niet dicht genoeg was. Sinds vorig jaar is er een wolf niet zo ver van hier. Een vrouwtje dat schapen en vee gerust lijkt te laten. Maar ongetwijfeld zal ze andere wolven aantrekken.

Hierop zijn ze dan toch komen kijken. Conclusie?
Mijn weiland en stallen zijn niet wolfproof te maken met subsidies. De huidige omheining kunnen ze niet op verder. Daarvoor zou alle bestaande omheining afgebroken moeten worden. En om dat dan weer op te bouwen wordt wederom niet gesubsidieerd. Ik weet de details niet meer, maar iets met maar x % van de omheining die gesubsidieerd wordt. En dat ze niet van 0 een nieuwe omheining subsidiëren. Er moet dus al wat staan.
Er is dan gekeken naar slechts een deel wolfproof maken, maar ook dit was niet mogelijk met wat er reeds aanwezig was. De man wilde wel meedenken, maar het kwam er eigenlijk op neer dat mijn locatie zich er niet toe verleent om een wolfproof omheining neer te zetten.

Kleine sidenote: dit terrein is niet van mezelf en er hangt zowiezo een dreiging dat het hier ooit allemaal afgebroken gaat worden om een autostrade door te trekken. Daar ga je geen lening voor afsluiten.

Dit is in België trouwens.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:16

Hebben ze ook al bedacht hoe ze die zenders aan de wolven gaan bevestigen? Gewoon even een halsband omdoen? Ik heb volgens mij wel gezien dat die verdovings pijltjes uit een speciale buks komen en niet alleen met een blaaspijp. Dus dat verdoven zal toch wel moeten kunnen zou je denken.

Ik heb in dit of het vorige een foto gezien van een stevige afrastering. Dat zag er stevig uit. Of het aan die Bij12 voldoet?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:26

Je kunt wel gas blijven geven Wintu omdat de situatie en hetgeen er gezegd word je niet past, maar je moet me geen woorden in de mond leggen of een bepaald beeld wil schetsen waarin ik jou slachtoffer.

Eerder zei ik namelijk dat driekwart van de omheiningen niet is aangepast en dieren dus nog achter dezelfde omheining staan als 10 jaar geleden. Dat kan iedereen zien die een rondje maakt door NL. Daarnaast weet ik niet of jij je omheining al hebt aangepast, of dat jou omheining wellicht al zo is ingericht dat het wolven kan weren. Als je je aangesproken voelt, dan kan ik daar niets aan doen. Want het enige wat ik zeg is dat we onze dieren zo goed mogelijk moeten beschermen. En ze dus niet achter een banketstaaf draadje laten staan. Wat ik zie heeft dus niets te maken met de regeltjes van Bij12. Jammer dat je dat insinueert.

Daarbij zeg ik dat iedereen met een gezond verstand kan zien dat dit gedrag van de wolven niet wenselijk is. Het staat notabene is een mooi document van onze zelfbenoemde en zogenaamde wolvendeskundigen. En nogmaals ik zei “je gaat mij niet vertellen dat wolvendeskundige dit gedrag wenselijk vinden”. Niet dat deskundige zeggen dat het de verkeerde kant opgaat.

Een vergunning voor afschot komt pas als alle stappen zijn doorlopen om het ongewenste gedrag van de wolf te doorbreken.
Zoals we nu zien is die vergunning er dus niet zomaar en gaat daar een lange tijd overheen. Ik vind dat je daar niet op moet wachten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:48

josien_m_ schreef:
Lanoca schreef:
Die Duitse wolven deskundige is de enige die tot dusver verstandig overkomt, al die Nederlandse zogenaamde deskundigen komen op mij over alsof dit gedrag veroorloofd is. Deze hebben dus of zaagsel of poffertjes tussen de oren.

De Duitste deskundige zegt iets wat past bij onze eigen waarneming en visie. Die anderen hebben geen zaagsel maar maken andere afwegingen door een andere prioritering.

Die duitsers hebben net even wat langer met de wolf te schaften.
Wellicht de deskundigen hier over een tijdje ook wel anders praten.

__Suzanne__

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:53

Ik vind het een dilemma, die wolfvertragende omheiningen. Als de wolf er toch in komt, kunnen de paarden nergens heen. Of toch er doorheen, wel eens gezien hoe een paard er uit ziet die door 7 draden ijzerdraad is gegaan :z

In de nacht op stal, ja, maar is dat echt wolfproof? En overdag dan?

Ik vind het moelijk en weet niet goed waar ik hoed aan doe

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:56

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:58

Dat was mijn dilemma ook, Suzanna.
Wat dat betreft blij dat we inmiddels paardloos zijn.
Of bij hittegolf, paarden overdag op stal en ‘s nachts buiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:05

__Suzanne__ schreef:

Aanvallen overdag zijn (nog) zeldzaam en afhankelijk van je stallen (binnen of buitenstal) zijn er diverse maatregelen te nemen.
Voor een buitenstal kun je denken aan een metalen tralieraam op de onderdeur. Helaas geen koppies meer over de deuren dan, maar ze staan wel veilig. Zelf heb ik puppypanelen op de onderdeuren gemaakt.
Afbeelding
Voor een binnenstal kun je traliedeuren als toegangsdeur gebruiken, als deze goed aansluiten op de sponning komt er ook geen wolf door.
https://vdo-paardenstallen.nl/wp-conten ... lies_1.jpg

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:31

Jessix schreef:
@Wintu, begrijp ik het dus goed dat het aan de Bij12 norm moet voldoen?

Ik wil doen wat mogelijk is. De subsidie zou fijn zijn. Dat ik wanneer mijn pony’s en paarden sneuvelen door de wolf niets vind ik niet zo belangrijk. Hoe mensen over mij denken ook niet.

Ik verwoord me misschien niet goed.
Mijn bedoeling is te zeggen hoeveel mensen onterecht worden aangekeken omdat ze niets hebben gedaan, terwijl ze misschien juist wel veel hebben gedaan, enkel niet volgens de eisen van Bij12. Dus hoe eerlijk is objectief is die lijst.

Mij persoonlijk maakt het geen bal uit wat men van me vind.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:43

Kaja schreef:
Je kunt wel gas blijven geven Wintu omdat de situatie en hetgeen er gezegd word je niet past, maar je moet me geen woorden in de mond leggen of een bepaald beeld wil schetsen waarin ik jou slachtoffer.

Ik geef helemaal geen gas en welke woorden leg ik je in de mond precies? Ik een slachtoffer, nou dan ken je me niet hoor, in die hoek ga ik niet zo snel zitten.

Citaat:
Eerder zei ik namelijk dat driekwart van de omheiningen niet is aangepast en dieren dus nog achter dezelfde omheining staan als 10 jaar geleden. Dat kan iedereen zien die een rondje maakt door NL. Daarnaast weet ik niet of jij je omheining al hebt aangepast, of dat jou omheining wellicht al zo is ingericht dat het wolven kan weren. Als je je aangesproken voelt, dan kan ik daar niets aan doen. Want het enige wat ik zeg is dat we onze dieren zo goed mogelijk moeten beschermen. En ze dus niet achter een banketstaaf draadje laten staan. Wat ik zie heeft dus niets te maken met de regeltjes van Bij12. Jammer dat je dat insinueert.

Waar heb je die cijfers vandaan dan, dat drie kwart niet is aangepast?
Mijn situatie noemde ik enkel als voorbeeld waarom er soms omheiningen staan die niet zijn aangepast, het is makkelijk een vinger wijzen, maar misschien moet men zich ook eens in een reden verdiepen waarom sommige dierhouders misschien niet hebben aangepast. Bij12 noemt iets alleen wolfwerend als het volgens hun regels gaat, dat is de maatstaf. Het is of aangepast zoals bij12 of je hebt niets gedaan voor de oog der wet. Zo zwart wit is het momenteel en dat is niet helemaal fair. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Citaat:
Daarbij zeg ik dat iedereen met een gezond verstand kan zien dat dit gedrag van de wolven niet wenselijk is. Het staat notabene is een mooi document van onze zelfbenoemde en zogenaamde wolvendeskundigen. En nogmaals ik zei “je gaat mij niet vertellen dat wolvendeskundige dit gedrag wenselijk vinden”. Niet dat deskundige zeggen dat het de verkeerde kant opgaat.

Ik kan helemaal niets breien van dit stukje. Als ik het begrijp zeg je dat de wolvendeskundige gewoon door zijn tanden staat te liegen, als je dat bedoeld, ben ik het met je eens.

Citaat:
Een vergunning voor afschot komt pas als alle stappen zijn doorlopen om het ongewenste gedrag van de wolf te doorbreken.
Zoals we nu zien is die vergunning er dus niet zomaar en gaat daar een lange tijd overheen. Ik vind dat je daar niet op moet wachten.

Het is inmiddels al een stap verder dan vee en daar kan je geen hek om zetten. Verder sta je soms met je handen gebonden en dan kan je wel zeggen "je moet er niet op wachten", maar soms gaat dat nou eenmaal niet anders

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:43

DubbelFun schreef:
__Suzanne__ schreef:

Aanvallen overdag zijn (nog) zeldzaam en afhankelijk van je stallen (binnen of buitenstal) zijn er diverse maatregelen te nemen.
Voor een buitenstal kun je denken aan een metalen tralieraam op de onderdeur. Helaas geen koppies meer over de deuren dan, maar ze staan wel veilig. Zelf heb ik puppypanelen op de onderdeuren gemaakt.
[ [url=m/l2hvo2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor een binnenstal kun je traliedeuren als toegangsdeur gebruiken, als deze goed aansluiten op de sponning komt er ook geen wolf door.

Maar dan nog ? Hoeveel paniek geeft het als er een wolf voor de tralies staat? Daardoor alleen kunnen ze al verongelukken.

Ik hoop op een snel inzicht dat we ons mogen verweren tegen de wolf en definitief. Niet hier en daar. Het is in nederland gewoon weg te vol en druk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:00

Wintu schreef:
Jessix schreef:
@Wintu, begrijp ik het dus goed dat het aan de Bij12 norm moet voldoen?

Ik wil doen wat mogelijk is. De subsidie zou fijn zijn. Dat ik wanneer mijn pony’s en paarden sneuvelen door de wolf niets vind ik niet zo belangrijk. Hoe mensen over mij denken ook niet.

Ik verwoord me misschien niet goed.
Mijn bedoeling is te zeggen hoeveel mensen onterecht worden aangekeken omdat ze niets hebben gedaan, terwijl ze misschien juist wel veel hebben gedaan, enkel niet volgens de eisen van Bij12. Dus hoe eerlijk is objectief is die lijst.

Mij persoonlijk maakt het geen bal uit wat men van me vind.

Zo vatte ik jouw post ook op hoor. :) Ook ik bedoel dat ik het voor mezelf niet zo spannend vind wat Bij12 gaat zeggen over mijn omheining en alle andere mensen die er zo nodig een mening over moeten hebben wanneer je dieren het slachtoffer zijn geworden. Dat is echt het minste van mijn zorgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:03

@anca: Ik denk dat mijn paarden gewoon achterin hun stal gaan staan als er ineens een wolf voor de deur zou staan. Veel meer kunnen ze niet uitrichten daar.
Je hebt wel kans dat ze daarna minder snel de stal uit willen komen naar de paddock.

En hoe wil je je bij huis verweren als dat al zou mogen?? Je kunt moeilijk elke nacht met een geladen geweer bij de stal gaan liggen ??

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:15

Zichtmelding en poging op aanval stier Elspeet
Citaat:
Elspeet Gelderland
07-08-2024

Vannacht voor een huis aan de Heetkamp in Elspeet. Daarna heeft hij geprobeerd een stier te vangen. Dat is gelukkig mislukt.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/ziZ49E ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:16

Zichtmelding Beekbergen gisteravond
Citaat:
Beekbergen Gelderland
06-08-2024
21.45 uur

Mogelijk een wolf gezien in Beekbergen thv de kuiltjesweg.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Schermprint filmpje
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/4AuNRqCbn6HohPjZ/?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:17

Je voelt je simpelweg gewoon aangesproken Wintu. En dat is aan jou. Niet aan mij. Ik zeg alleen dat driekwart van de omheiningen nog net zo staan als 10 jaar geleden. Wellicht kun je Bij12 buiten beschouwing laten in deze, want ik praat over mijn eigen ervaringen. Nergens haal ik Bij12 erbij. Ook dat is aan jou.
Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om dat te zien. Dat zeg ik en niemand anders. Natuurlijk heb ik niet alle omheiningen gezien, maar het gros van wat ik zie door het hele land is niet op orde. Te laag. Niet aangepast. Niet verhoogd. Dat vind ik triest om te zien. Daar hamer ik op. En of je nu geld hebt of niet, je kunt altijd wel iets doen. En ook daar heeft Bij12 niets mee te maken. Dat zeg ik.

En natuurlijk staan de wolvenervaringsdeskundigen door hun tanden te liegen. Iedereen met gezond verstand, die zich ook maar enigszins verdiept in deze kwestie weet dat dit niet normaal gedrag is. Maar ze staan er allemaal met een dubbele agenda. En zij hebben meer macht dan wij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:17

Rtv Utrecht is nu live.. Maar je tenen gaan krom staan

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:19

Nou Kaja, als er hekwerk wordt aangepast, volgens de richtlijnen, dan komt het helaas nog vaak voor dat er toch weer een aanval plaatsvindt. Tot droevenis en frustratie van de eigenaar van de dieren.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:21

DubbelFun schreef:
__Suzanne__ schreef:

[ [url=m/l2hvo2.jpg]Afbeelding[/url] ]
hier (vlak bij het afgesloten stuk in Den Treek) worden de wolven bijna dagelijks overdag gespot. Nu in de zomer gaat bij donker binnen en buiten doen nog wel, in de winter is dat met een baan ondoenlijk. Nog los van hoe bizar veel uren ze binnen moeten staan dan

‘Gelukkig’ zitten de wolven dichter bij mijn huis dan bij mijn paarden, maar ook dat is een klein stukje voor een roedel.
Laatst bijgewerkt door __Suzanne__ op 07-08-24 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:22

Onrustig landschap vee omgeving Oude Willem Dr
Citaat:
Zijn er afgelopen nacht aanvallen van de wolf geweest bij de zwarte koeien/stieren bij de Tilgrup. De koeien/stieren maakten een hels kabaal.

Iemand wat gezien of gehoord?
Nacht van 6 op 7 augustus 2024

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon. U helpt hier dierenhouders enorm mee.

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/pu5FZfV6tLXff7Fq/?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:31

DuoPenotti schreef:

Ja idd, ik heb hem alweer uitgezet. Wat een gezever. Maar goed, had je het anders verwacht dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:36

__Suzanne__ schreef:
Nu in de zomer gaat bij donker binnen en buiten doen nog wel, in de winter is dat met een baan ondoenlijk. Nog los van hoe bizar veel uren ze binnen moeten staan dan..
Dat is ook mijn grootste probleem, maar het alternatief lijkt me nog vele malen erger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:37

vilheide schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja idd, ik heb hem alweer uitgezet. Wat een gezever. Maar goed, had je het anders verwacht dan?

Grote aanfluiting van leugenveld die zijn leugens weer op mag dissen. Wat slecht

En de belangrijkste vragen in de Q&a vooraf zijn vakkundig genegeerd

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:44

DubbelFun schreef:
__Suzanne__ schreef:
Nu in de zomer gaat bij donker binnen en buiten doen nog wel, in de winter is dat met een baan ondoenlijk. Nog los van hoe bizar veel uren ze binnen moeten staan dan..
Dat is ook mijn grootste probleem, maar het alternatief lijkt me nog vele malen erger.

Op de korte termijn, ja. Eens. Op de langere termijn ook slecht voor hun gezondheid

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:58