Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 09:14

Kaja schreef:
Nee, eerlijk gezegd denk ik dat niets meer veranderd.
Ze zijn deze weg ingeslagen en je hoort of ziet niemand van het kabinet die er toe doet.
Ik heb al eerder gezegd, Nederland staat voor grote problemen. Groter dan de wolf.
Onze natuur stond er al niet zo goed voor en na Covid is deze er niet beter op geworden.
We denderen ook al jaren af op een afglijdend natuurherstel en om de natuur haar weg weer te laten vinden is onder andere de wolf ingezet. Als wij burgers denken dit tij te keren, dan hebben we het mis.
Nogmaals je hoort of ziet niemand. Ja zelfbenoemde en zogenaamde experts en zelfs zij mogen hun eigen bevindingen verkondigen en hun waarheid bijstellen. Dat is namelijk onderdeel van deze hele show.

Feit blijft dat er teveel boeren zijn, met vee en gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Feit blijft dat er teveel stikstof word geproduceerd.
Feit blijft dat we binnen de EU afspraken en targets hebben.
Feit blijft dat natuurherstel hoog op de agenda staat, maar ook noodzakelijk is.
Feit blijft dat de natuur het taai heeft en wij deze met z’n allen verstoren.

Dus of het nu in je straatje past of niet, de wolf blijft.
Je moet je dieren, hobbymatig of bedrijfsmatig, zo goed als je kunt beschermen.
Dat geeft geen garantie, maar hedendaags staat zeker nog driekwart van alle dieren nog achter dezelfde omheining als 10 jaar geleden. En dat is de verantwoording van de eigenaar.

Ik wil hier toch een nuance in aanbrengen. Het is niet wolfwerend volgens Bij12.
Wij gaan op eigen houtje verbeteringen aanbrengen aan onze omheining en dan zal het niet vallen onder de regels van Bij12 en als er bij ons een aanval komt, dan staan wij ook als 'dierenmishandelaars ' te boek en dan wil ik ook niet weten wat we op ons bord krijgen.

Waarom dan niet volgens de regels van Bij12? Die adviseert een compleet nieuw raster en dan ook nog dubbel, dat kunnen we zonder subsidie gewoon niet betalen. Ten tweede moeten we aan de buitenkant met zwaar stroom werken, wat niet kan als het trottoir op 10 cm van je raster ligt en veel wordt gebruikt door kinderen oa. We komen dus niet eens in aanmerking, puur door de locatie.
Dus er is geen onwil, alleen niet kunnen door locatie en financien. En wij zijn de enigen niet, genoeg mensen die op eigen manier iets doen, bramen hebben aangeplant, omheining hebben verhoogd, maar niet volgens de regels van Bij12, omdat het paasei veel geld kost en sommige mensen dat niet hebben, soms door locatie en soms door het niet verkrijgen van een subsidie.

Jessix

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 10:31

Ik zit ook echt met mijn handen in het haar over de omheining. Helemaal niets doen voelt niet goed maar ik het zo’n hekel aan die stroomdraden voor de rest van mijn dieren plus het wild wat in mijn bos loopt. De katten (en de hond)lopen daar ook en ik ben bang dat ze van eigen terrein afgaan als ze bang worden van de omheiningen. Of dat ze zo’n klap krijgen dat ze er in blijven.

Maar goed, nog even en er lopen hier 7 monsters rond.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:19

pillow schreef:
SusanH schreef:
Kaja de ondernemers op de Heuvelrug beginnen ook te klagen en willen compensatie. Als er dat soort geluiden uit de samenleving gaan komen denk ik dat er echt wel eerder actie ondernomen gaat worden. Als toeristen weg blijven loopt de regio veel inkomsten mis.

Dat is vorig jaar in Westerveld ook al aan de orde geweest. De hele gemeente heeft enorm veel toerisme en is hier economisch afhankelijk van. Denk je dat er iets veranderd is?

Nee, want de gebieden buiten de randstad zijn immers niet interessant :n
Ik denk maarzo dat er wel wat zou gebeuren als het om Amsterdam zou gaan bijvoorbeeld. Maar dat duurt nog wel even voordat de wolven daar in de stad lopen :')

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:29

Het dilemma over wat te doen en op welke wijze, is niet makkelijk en kan zorgen voor (enorm veel) stress.
Gelukkig blijven er mensen als bij Stichting Annemiek zich inzetten om misstanden aan het licht te brengen. Maar dan nog blijft het belangrijk om je dieren zo goed mogelijk te beschermen. Er is geen andere uitweg meer. Er zijn teveel voorvallen geweest en je wordt gewoon aan de kant gezet, terwijl de escalatieladder toch echt wel een punt bereikt heeft waarbij ingrijpen noodzakelijk is.
Iedereen ziet dat dit gedrag van een wolf niet wenselijk en buiten proportioneel is, maar het wordt afgedaan met de boodschap territorium aanduiden of pups verdedigen.

Uiteindelijk, over vele tientallen jaren blijven alleen zij over die er genoeg geld voor hebben. Maar geldt dat niet voor alles?!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:46

Kaja schreef:
Het dilemma over wat te doen en op welke wijze, is niet makkelijk en kan zorgen voor (enorm veel) stress.
Gelukkig blijven er mensen als bij Stichting Annemiek zich inzetten om misstanden aan het licht te brengen. Maar dan nog blijft het belangrijk om je dieren zo goed mogelijk te beschermen. Er is geen andere uitweg meer. Er zijn teveel voorvallen geweest en je wordt gewoon aan de kant gezet, terwijl de escalatieladder toch echt wel een punt bereikt heeft waarbij ingrijpen noodzakelijk is.
Iedereen ziet dat dit gedrag van een wolf niet wenselijk en buiten proportioneel is, maar het wordt afgedaan met de boodschap territorium aanduiden of pups verdedigen.

Uiteindelijk, over vele tientallen jaren blijven alleen zij over die er genoeg geld voor hebben. Maar geldt dat niet voor alles?!

Maar wat is da zo goed mogelijk Kaja volgens jou? Enkel een raster dat goedgekeurd is door Bij12? En wat als dat niet een mogelijkheid is wat dan.

Hoe kom je er bij dat iedereen ziet dat het gedrag van wolf niet wenselijk is of buitenproportioneel? Er wordt geen zak aan gedaan, dus ik denk dat je daar ongelijk hebt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:12

Ik denk dat je die vragen niet aan mij moet stellen Wintu. Ik kan niet in jou portemonnee kijken, noch de mogelijkheden van jouw erf mbt omheiningen met jou bespreken. Zoals al eerder gezegd, tracht je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolven. Garantie is er niet, die is nergens ter wereld gegarandeerd. Zelfs Bokito wist ooit eens te ontsnappen.

Je gaat mij niet vertellen dat zelfs wolvendeskundigen dit gedrag wenselijk vinden. We aanschouwen allemaal met lede ogen dat dit de verkeerde kant opgaat. Maar daarmee is het eigenlijke probleem niet opgelost, de wolf is namelijk niet uitgenodigd om dood en verderf te zaaien. Het is een groter geheel, zoals ik al eerder zei.

We weten ook allemaal dat er geen vergunning voor afschot komt, als we niet het stappenplan van de EU gevolgd hebben. En dat begint met omheiningen.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:17

Die Duitse wolven deskundige is de enige die tot dusver verstandig overkomt, al die Nederlandse zogenaamde deskundigen komen op mij over alsof dit gedrag veroorloofd is. Deze hebben dus of zaagsel of poffertjes tussen de oren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:19

Of Bij12 mijn vorm van afrastering goed vindt, interesseert mij niet zo. Ik heb veel bomen en struiken om de traks, dat houd ik zo. De bramen mogen inderdaad hun gang gaan. Daarnaast heb ik gaas, niet altijd heel hoog en stroomdraden daarboven. Aan de "open" kant heb ik windbreekgaas zodat ze in het donker in ieder geval niet zien wat er achter is. En zo'n apparaatje wat lichtflitsen en hoge tonen uitzendt wanneer er binnen dat bereik iets beweegt. De schaapjes gaan in de nacht in een soort kennel met ook weer windbreekgaas er omheen. De pony's in de paddock en niet op de track in de nacht. Ook die is afgeschermd en heeft stroomdraden aan de buitenkant. Dat alles heeft niet heel veel gekost, maar zal bij nameten ook niet voldoen. Toch is dit op het moment, wanneer ik ook de begroeiing wil behouden, het hoogst haalbare. Ik blijf denken dat erg weinig zicht op dieren ook zal bijdragen aan hun veiligheid. Ik vind 6 draden met vrij zicht eigenlijk veel gevaarlijker.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:22

Lanoca schreef:
Die Duitse wolven deskundige is de enige die tot dusver verstandig overkomt, al die Nederlandse zogenaamde deskundigen komen op mij over alsof dit gedrag veroorloofd is. Deze hebben dus of zaagsel of poffertjes tussen de oren.

De Duitste deskundige zegt iets wat past bij onze eigen waarneming en visie. Die anderen hebben geen zaagsel maar maken andere afwegingen door een andere prioritering.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:27

Ik denk dat ze een hele gevaarlijke situatie maken, en dat uiteindelijk veel meer wolven het onderspit zullen delven. Een roofdier zo tussen de mensen aanmoedigen om steeds verder te gaan, dat gaat op een gegeven moment echt flink mis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 12:31

josien_m_ schreef:
Of Bij12 mijn vorm van afrastering goed vindt, interesseert mij niet zo. Ik heb veel bomen en struiken om de traks, dat houd ik zo. De bramen mogen inderdaad hun gang gaan. Daarnaast heb ik gaas, niet altijd heel hoog en stroomdraden daarboven. Aan de "open" kant heb ik windbreekgaas zodat ze in het donker in ieder geval niet zien wat er achter is. En zo'n apparaatje wat lichtflitsen en hoge tonen uitzendt wanneer er binnen dat bereik iets beweegt. De schaapjes gaan in de nacht in een soort kennel met ook weer windbreekgaas er omheen. De pony's in de paddock en niet op de track in de nacht. Ook die is afgeschermd en heeft stroomdraden aan de buitenkant. Dat alles heeft niet heel veel gekost, maar zal bij nameten ook niet voldoen. Toch is dit op het moment, wanneer ik ook de begroeiing wil behouden, het hoogst haalbare. Ik blijf denken dat erg weinig zicht op dieren ook zal bijdragen aan hun veiligheid. Ik vind 6 draden met vrij zicht eigenlijk veel gevaarlijker.

Ze ruiken ze wel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:12

Kaja schreef:
Ik denk dat je die vragen niet aan mij moet stellen Wintu. Ik kan niet in jou portemonnee kijken, noch de mogelijkheden van jouw erf mbt omheiningen met jou bespreken. Zoals al eerder gezegd, tracht je dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen de wolven. Garantie is er niet, die is nergens ter wereld gegarandeerd. Zelfs Bokito wist ooit eens te ontsnappen.

Je gaat mij niet vertellen dat zelfs wolvendeskundigen dit gedrag wenselijk vinden. We aanschouwen allemaal met lede ogen dat dit de verkeerde kant opgaat. Maar daarmee is het eigenlijke probleem niet opgelost, de wolf is namelijk niet uitgenodigd om dood en verderf te zaaien. Het is een groter geheel, zoals ik al eerder zei.

We weten ook allemaal dat er geen vergunning voor afschot komt, als we niet het stappenplan van de EU gevolgd hebben. En dat begint met omheiningen.

Misschien moet ik die vragen niet aan jou stellen, maar je bent wel stellig in het beweren dat mensen niks aan hun afrastering doen en dan stel ik jou enkel de vraag of mensen dat echt niet gedaan hebben of niet in de ogen van Bij12.
Want als bij mij de dieren worden aangevallen staat er bij BIJ12 ook achter dat ik de omheining niet op orde heb, ook al doen we alles wat mogelijk is. Dus ik vind het te kort door de bocht.

De wolvendeskundigen in Nederland bagatelliseren momenteel alles wat er gebeurd, tenminste publiekelijk? Ik hoor maar bar weinig dat ze vinden dat het de verkeerde kant op gaat, alles wordt nu nog geschaard onder de noemer normaal gedrag. Ze ondersteunen ook afschot niet meer bij de wolf in Den Treek, want het zou een probleemsituatie zijn en niet een probleemwolf? Dus ik snap niet zo goed dat je zegt dat de deskundigen vinden dat het de verkeerde kant op gaat.

Het gaat niet meer enkel om hekken om vee he..... als kinderen al de sjaak zijn.... maar ook dat is nog niet problematisch volgens de deskundigen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:17

josien_m_ schreef:

Helemaal goed toch. Alleen ga je wel als dieronvriendelijk de boeken in als een wolf toch een van je dieren pakt, want dan ben je weer een klotendierhouder die zijn dieren niet beschermt en ga je ook op de lijst van Bij12 als niet wolfwerend , terwijl je wel al het mogelijke hebt gedaan, das juist mijn punt.

Wij hebben dat soort mogelijkheden helaas niet en kunnen de dieren ook niet opstallen. Wij zitten echt vast aan raster en dat is niet te betalen, willen we aan de norm van Bij12 voldoen en dat moet, wil je in aanmerking komen voor subsidie.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:19

josien_m_ schreef:
Lanoca schreef:

De Duitste deskundige zegt iets wat past bij onze eigen waarneming en visie. Die anderen hebben geen zaagsel maar maken andere afwegingen door een andere prioritering.

Oneens, als je de nederlandse wolvendeskundigen hun gang laat gaan, hebben we 58 roedels en wordt het ene na het andere gebied afgesloten. Als men de wolf ongebreideld door laten fokken, dan tekenen ze de ondergang van de wolf in Nederland. Dat is niet eigen visie, dat is gewoon gezond verstand. De visie van de wolvendeskundigen in Nederland is gewoon niet realistisch en dat wordt keer op keer bewezen.https://nos.nl/artikel/2520909-onderzoe ... -nederland

Hierbij een artikel van afgelopen mei, waarin Lelieveld eigenlijk zegt dat ie er vanuit gaat dat we ons gaan aanpassen aan een vijftig plus tal roedels in Nederland. Totaal geen realiteitszin.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 07-08-24 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:20

Jessix schreef:
SusanH schreef:
Nee ze houden zich juist niet aan het wolvenplan. Als dat wel zo was was de afschot vergunning al geregeld.

Is dat zo? Ik dacht dat ze eerst moeten zenderen, dan paintballen en dan pas afschieten?

Nee die opties staan er niet eens in volgens mij. Ik ga straks even zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:24

Dan ga ik de boeken maar in als niet wolfwerend...
Het is toch nooit goed bij die lui.

Ik kan het hier ook niet wolf werend maken.
Er staat een compleet hekwerk om van 160.
Op sommige plekken op de grond, op andere plekken waar de grond verzakt is boven de grond. De hazen gaan er ook door.
Kan daar stroomdraad doen en dan met illegale round upp aan de gang wat maaien is geen bijhouden aan. Maar ook dan kan ik niet garanderen dat het overal goed zit.
En bij de tuinen van de buren kan ik niks.
Daar spelen kinderen. Daar zijn geen stroom draden te maken. Dus daar loop ik al vast.

Daarnaast 3 hectare... Wie betaalt dat?

Gelukkig kunnen ze in de nacht op stal.
Er is een deur besteld met tralies boven op zodat in de zomer toch frisse lucht binnenkomt.
En veel meer kan niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:33

Nou er staat toch zenderen in het interprovinciaal wolvenplan. Ik dacht echt dat ik wat anders had gelezen. Een wolf mag hier heel ver gaan voor het een probleem wolf is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:35

Het gaat me erom dat ik het niet fair vind dat er vaak wordt gezegd" kijk maar op Bij12 dan zie je dat velen niet hun hekwerk op orde hebben", maar ik vraag me dan af in hoeverre dat echt klopt of dat enkel niet aan de eisen van Bij12 is.

Helaas moet je aan die eisen voldoen wil je subsidie krijgen, wil je het nog betaalbaar houden, das nu juist het probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:46

Klopt. Die Bij12 lijst is niet eerlijk.

Voorheen was hij ook anders.

Dan stond er 7 draden met 4500 watt stroom. 130 hoog.

En als de onderste draad dan ergens 5 cm te hoog was werd dat niet benoemd.
Nu is dat gewoon meteen niet wolfwerend.

Tja ze moeten wat om niet te laten zien dat dat beest toch binnen komt.
Eerlijkheid kennen ze niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:47

Moet je omheining goedgekeurd zijn door Bij12 voor de subsidie?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-24 13:48

Ik ga dit straks missen, onze huisree met vriendje.
In de zomer elke namiddag, begin van de avond en in de winter af en toe.

Afbeelding
Afbeelding

Hebben zoveel foto's van haar, ze komt heel dichtbij de paddock en laat zich niet snel afschrikken door de paarden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:48

Jessix schreef:
Moet je omheining goedgekeurd zijn door Bij12 voor de subsidie?

Excuus even een edit. Het is alleen subsidiabel als je met stroom werkt, ik ga het even na kijken. Ik maak hier uit op dat het aan de eisen van Bij12 moet voldoen. In Drenthe mag je geen stal op een weide plaatsen bij dieren die 24/7 buiten staan om ze te beschermen in de nacht, enkel een raster.

Over de subsidie
Het aantal wolven in Drenthe neemt toe. Hierdoor nemen ook het aantal schadegevallen toe. Steeds meer dierhouders investeren daarom in wolfwerende rasters. Om tegemoet te komen in de kosten, kan er een subsidie aangevraagd worden bij de provincie Drenthe. Sinds 1 april 2023 kunnen, naast schapen- en geitenhouders, ook overige hoefdierhouders (paarden, alpaca’s, runderen en varkens) subsidie aanvragen. Voor overige hoefdierhouders werkt deze regeling met terugwerkende kracht vanaf 3 oktober 2022 (de bijeenkomst in Diever).

De dierhouders moeten geregistreerd staan in het Identificatie- en registratiesysteem van dieren. Voor alpaca's geldt hiervoor een uitzondering. De houder is verplicht om een stallijst bij te houden en mee te sturen.

De subsidie wordt op basis van deze regeling slechts eenmaal verstrekt. Dit houdt in dat een dierhouder die eerder subsidie ontving voor de bescherming van schapen en geiten, nogmaals subsidie kan aanvragen wanneer hij dat doet voor het beschermen van paarden. De dierhouder kan niet nogmaals subsidie aanvragen voor schapen en geiten.

De subsidie wordt verstrekt voor:

Het aanschaffen en/of aanpassen van een vaste wolfwerende afrastering
Het aanschaffen van een verplaatsbaar wolfwerende afrastering
Het aanschaffen van een automatisch oprolsysteem bij een verplaatsbaar wolfwerende afrastering met draden.
De afrastering moet voldoen aan de Fauna Schade Preventiekit module wolven(verwijst naar een andere website), zoals gepubliceerd door BIJ12(verwijst naar een andere website).

De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de strekkende meters afrastering en het gemiddeld aantal dieren dat de eigenaar in de betreffende periode in bezit had. Zie voor het berekenen van de hoeveelheid dieren het rekenvoorbeeld rechts op de pagina.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 13:55

Zo leuk Onali. Ik heb in "mijn" stukje bos ook reeën die ik vaak tref. Na een tijdje kun je bepaalde individuen wel van elkaar onderscheiden. Maar kalfjes heb ik weinig gezien vorig jaar geen 1. Dit jaar eentje, zonder geit. Andere jaren altijd heel veel kalfjes. Ik heb ook de indruk dat ze schuwer zijn geworden. Wat ik deze winter heel opvallend vond is dat ze vaak met 5 of soms zelfs meer, bij elkaar waren. Maar altijd met minstens 2. Dat heb ik nog nooit eerder gezien in dit stuk bos.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:04

SusanH schreef:
Nou er staat toch zenderen in het interprovinciaal wolvenplan. Ik dacht echt dat ik wat anders had gelezen. Een wolf mag hier heel ver gaan voor het een probleem wolf is.

Ja dat meende ik dus ook te hebben gelezen. Nog een lange weg te gaan dus…

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:07

@Wintu, begrijp ik het dus goed dat het aan de Bij12 norm moet voldoen?

Ik wil doen wat mogelijk is. De subsidie zou fijn zijn. Dat ik wanneer mijn pony’s en paarden sneuvelen door de wolf niets vind ik niet zo belangrijk. Hoe mensen over mij denken ook niet.