Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Getup schreef:De meeste mensen willen juist niet de dierenarts van de verkoper...
Ik zou mijn dierenarts ook vertrouwen; die gaat echt geen verrot paard goedkeuren.
Maar ...het gebeurt wel
Sababber schreef:Ik denk dat het heel afhankelijk is van wat je wil. Klinisch zal sneller kunnen dan zowel
Klinisch als röntgenologisch met rug en hals. Simpelweg omdat je klinisch in een uur klaar bent. Ik heb volledig laten keuren, bij de ene kliniek moest ik 2 weken wachten, bij anderen kon ik een dag later al terecht. Zoals Anjali heeft gedaan zou ik nooit aangedurfd hebben, maar heel fijn dat het goed heeft uitgepakt!
Sababber schreef:Niet mogen en niet doen zijn twee hele verschillende dingen. Mijn moeder heeft ook wel eens zo een paard gekocht, via de dierenarts van de verkoper gekeurd. Paard was helemaal goed en hij adviseerde om goed te verzekeren. Dochter van de verkoper bleek verongelukt te zijn door dit paard achteraf, dierenarts vond het zo sneu voor de verkoper. Hij heeft daarom het paard goedgekeurd, terwijl dit paard dat zeker niet was. Hij vond dat hij niks verkeerd had gedaan, paard was immers verzekerd dus zowel koper als verkoper kwam er goed mee weg volgens hem. Dat mijn moeder hiermee ook had kunnen verongelukken was een kleinigheidje.
Ik zou het dus nooit aandurven om het zo te doen.
Plop1997 schreef:Als je een paard bij je eigen dierenarts wil laten keuren, hoe doe je dat dan qua vervoer en afspraken met de verkoper? Wij wonen zelf in Limburg en heb toch het idee dat 9/10 paarden waar wij willen gaan kijken in Friesland staan dus dat is dan nogal een ritje voor het paard om even te keuren.
Sababber schreef:Ik ga hierover niet verder in discussie. Ik spreek uit dat ik het risico wat jij nam niet had durven nemen. Beargumenteer dit met de ervaring van mijn moeder in het verleden. Deze arts gaf zelf toe te weten dat dit paard fysiek niet goed was, maar hem uit medelijden voor de verkoper goed te hebben gekeurd. Afschuiven op “karakterologisch”, daar geloof ik niet in. Ik denk dat er maar heel weinig paarden zijn die een “verkeerd” karakter hebben, maar juist aangeven dat zij niet in staat zijn tot “normaal” functioneren door fysieke of mentale problemen.
MyWishMax schreef:Ik zie dat anders. Dat je niet overweg kan met een bepaald karakter kan, maar dat ligt dan niet aan het paard. Dat ligt ook aan de ruiter, een goede ruiter / eigenaar kan ook met zo'n paard werken ook al is het misschien minder vanzelfsprekend als met 1 waar het karakter wel past.
Een paard wat echr een 'rot' karakter heeft mankeert echt 99 van de 100 keer wat of is zo gemaakt door mensen.
SplashIsLief schreef:Toch vond ik het wel lastig bepalen welke dierenarts te laten keuren. Ik wilde het paard laten keuren in de buurt van de stal (uur rijden van thuis). Ik heb uiteindelijk op 5 plaatsen een prijs opgevraagd, daardoor viel er 1 af die exceptioneel duurder was. 1 viel af omdat hij alleen ter plaatse keurde en ik wilde graag op de kliniek. Mja toen maar gewoon 1 van de 3 gekozen (na even een zoektocht op internet voor ervaringen)