[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 09:28

balance schreef:
Jullie kunnen lassen, toch?
Dan zou ik buizen nemen met een grotere buis er omheen zodat ze hun manen heel houden. Daarvan dan rekken maken met een schop bord aan onderzijde. Zoiets wil ik zelf graag.

Ja we kunnen lassen en Erwin wil het ook, maar hij doet al erg veel voor mijn dieren en we hebben in het verleden daar wel discussies over gehad omdat het mijn dieren zijn en hij niet altijd met mijn dieren bezig wil zijn. Land maaien etc doet hij graag maar het is wel voor mijn dieren. Dus ik zou het liefst iets kopen, dus ik vroeg me af of er rond dat bedrag van 4 a 500 euro iets op de markt zou zijn. Ik vind wel kant-en-klare oplossingen van 1500 euro, maar dat vind ik toch wel veel geld.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:41

Dat vind ik ook inderdaad. Hier op bokt zwerven ergens foto’s van een round pen met verticale buizen. Die is kant en klaar gekocht. Ik heb al een paar keer ernaar gezocht maar nog niet gevonden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 19:54

balance schreef:
Dat vind ik ook inderdaad. Hier op bokt zwerven ergens foto’s van een round pen met verticale buizen. Die is kant en klaar gekocht. Ik heb al een paar keer ernaar gezocht maar nog niet gevonden.

Met pen bedoel je dan mogelijk ook een rondehooibaalhouder, balance?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:07

Nee, echte round pen (longeer cirkel).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 20:55

balance schreef:
Nee, echte round pen (longeer cirkel).

O dat is heftig groot. Ik zoek 4 strekkende meters.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:57

4 panelen aan elkaar vastmaken?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 00:39

balance schreef:
4 panelen aan elkaar vastmaken?

Heb ik naar gekeken en dan kom ik toch weer een stuk duurder uit. Maar was een goede optie geweest.

Ik ga denk ik toch voor de 4m tralies. Ik ben her en der offertes aan het opvragen voor de transportkosten die ze rekenen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 08:32

Ik weet niet of die bovenste van jouw linken wel gaat werken. Als ze een deel hebben opgegeten kunnen ze er niet meer bij, dan moet je het weer naar de kanten brengen, dat lijkt me lastig en bewerkelijk. Of ik zie het verkeerd voor me hoor. Verder kunnen de kleintjes er misschien met hun hoeven doorheen, wat ook niet veilig is.
Die onderste is weer lastig ivm schuren en dan misschien zelfs verplaatsen als hij leger wordt.

Is zoiets niet beter? https://www.google.nl/search?q=slowfeed ... shm=rime/1 . Die slowfeedernetten zijn er speciaal voor gemaakt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 09:17

Hi die Jet, dank voor de tip weer! Maar helaas hebben we die slowfeednetten en die zijn erg gevaarlijk zodra de hooibaal begint te slinken. Het net wordt dan slapper en je kunt het niet aantrekken. Ik heb zo'n net en ze blijven er met hun hoeven, zelfs onbeslagen, in hangen. Vond ik voor de kleintjes echt te gevaarlijk. Toen hebben we zo'n hooiklok eroverheen gekocht. Dat is nu dan wel veilig. Dus er staat een pallet, met daarop de ronde baal, met daaroverheen het net, en dan de hooiklok eroverheen. Als het nu slinkt valt het net in de hooiklok zonder gevaar. Alleen de hooiklok is te volumeneus om binnen te zetten. Ze kunnen er dan wel makkelijk omheen lopen, maar niet makkelijk genoeg om voor elkaar weg te vluchten als er gedoe is. Dus ze hebben buiten de hooiklok. En ik wil dan binnen in de 'uitloopruimte' want het stelt die naam niet voor, maar is voor ons wel handig, voor als het regent, iets voor ze hebben.
Nu had ik dan een handig rek gemaakt, maar dat sloopten ze dus en vond ik vervolgens ook te gevaarlijk. Maar het concept daar was ik erg blij mee.

EDIT (ps die netten zijn wel heel fijn als je ze kunt ophangen, maar dan moet je een constructie hebben die 250 kilo kan dragen en dat hebben we niet.)

Wat ik voor me zie is dit. Het zelfbouwrek vervang ik door officieel paardentraliewerk o.i.d. dat op een muurtje van hout staat van circa 50 à 60 cm. Zo kan men er niet met de voeten door, tenzij er gesteigerd wordt en dat doen ze (vooralsnog) niet. En dan nog zou alleen Poupette er met haar voetjes doorkunnen. Daarom heb ik aan de binnenkant van haar traliedeur ook konijnengaas gemaakt. Mogelijk zou ik dat ook doen bij de tralies als ik het te eng vind.

Dus dat is dan de 'muur' met tralies die dan mijn slowfeeder binnen zou worden. Erachter zouden we de hooibalen neerzetten, 2 denk ik, en intact laten. Ik zou vanaf de buitenkant een paar keer per week, als ze er niet meer bij kunnen, met de tractor de balen naar de tralies duwen.

Wat ik gemaakt had was niet voldoende maar wel errug fijn. Met hete zon, vliegen en regen en zelfs ook wind, gaan ze daar staan. En dan is het lekker als er geknabbeld kan worden.

Nadat ik het rek had weggehaald, viel dus logischerwijs al het hooi omlaag en binnen een dag ligt het dan verspreid, wordt erin gemest, dus gewoon los kan niet.

Ik heb grote hooinetten, dus ik kan ook daar dagelijks hooinetten ophangen en hooizakken, maar ik heb met het minste geringste stof gelijk een snotaanval en dus hooi in netten doen, daar ga ik van niezen en dat blijft dan de hele dag doorgaan en krijg ik koorts en word ik zó moe, letterlijk. Dat is sinds een jaar zo, dus dat is geen optie meer.

Dus die ruimte daar vind ik ideaal. Het is ook maar bijvoer want ze lopen 24/7 op de weilanden, maar omdat daar erg weinig staat en heel schraal is, zijn ze wel een beetje lui en eten graag een hapje makkelijk hooi.

Dus tja, zoiets. Maar ik wil er dan weer geen duizenden euro's aan uitgeven. Ik kom nu rond de 500 euro uit. Dus ik ga dat wel doen en dan moeten we er toch wel wat tijd in investeren om het muurtje van hout te maken, maar dat is dan een mindere tijdsbelasting dan zelf geheel iets maken.

Erwin kan nu nog niet klussen, en zo'n bestelling duurt ook weken, dus het wordt wel november eer dat we daaraan kunnen beginnen, maar goed, ik ben het nu een beetje aan het voorkoken in de oven en ik hoop dat we dan samen die taart gaan bakken ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:45

Dat is duidelijk, nu snap ik het beter. Je wil het niet rondom een baal, maar je wil het aan één kant waar vandaan ze er dan bij kunnen.
Dan lijkt jouw idee wel praktisch in elk geval.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 12:12

Houd er wel rekening mee dat als je een echte slowfeeder van metaal maakt dat de tanden van de paarden daardoor afslijten. Wat je nu wil maken kan ik mij totaal geen voorstelling van maken trouwens.
Voor stoffig hooi kan je het beste een mondkapje opzetten als je er mee bezig bent.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 14:43

Tinka schreef:
Houd er wel rekening mee dat als je een echte slowfeeder van metaal maakt dat de tanden van de paarden daardoor afslijten. Wat je nu wil maken kan ik mij totaal geen voorstelling van maken trouwens.
Voor stoffig hooi kan je het beste een mondkapje opzetten als je er mee bezig bent.

Het hooi is niet stoffig gelukkig, maar wel een slimme tip, dank je. Ik kan tegen geen enkel stof meer. Ook niet stof buiten van droog zand bijvoorbeeld.

Ja slijtende tanden heb ik foto's van gezien. Ook van netten kunnen ze dat krijgen.

Je moet je voorstellen zoals vroeger een ruif, maar dan verticaal en niet eroverheen kunnen eten maar tussen de tralies het hooi eruit trekken. Zie links die ik gegeven had.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 17:15

Update over Erwin, hij kan weer "lopen" zonder stokken en de natuur lijkt zijn werk te doen met behulp van smeren met wintergreen en arnica, masseren, oefenen, groene klei en fysio 2x pw. Als deze vooruitgang zo doorgaat, zal opereren niet meer nodig zijn. Het moeilijkste is voor Erwin om niet te gaan werken en klussen. En omdat we niet klussen, al een paar weken dus, zijn er geen avonturen en geen filmpjes. Maar omdat we van meerdere kanten te horen krijgen, dat onze filmpjes gemist worden, hebben we een terugblik op al onze trouvailles gemaakt! Een erg leuke compilatie van de historie van dit huis. Veel kijkplezier!

https://youtu.be/Mi1AHBPYe2w

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:16

Ohhh wat leuk weer. Jullie kunnen wel een museum beginnen.
En wat fijn dat Erwin weer beter vooruit kan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:02

Alweer een mooi filmpje van jullie met het rariteitenkabinet van Maqueden. :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 19:21

manja39 schreef:
Ohhh wat leuk weer. Jullie kunnen wel een museum beginnen.
En wat fijn dat Erwin weer beter vooruit kan.

senna21 schreef:
Alweer een mooi filmpje van jullie met het rariteitenkabinet van Maqueden. :D

Nououououououoouou dat dus! Wat ons nu weer overkwam. Precies nu net hoe is het mogelijk. Die oude dame, Constanza, heeft natuurlijk kids en kleinkids en achter kleinkids. Heel bizar verhaal allemaal, er is heel veel heel wazig en heel vreemd gegaan in die familie en ineens gaat de bel van de poort om half zes, staan er 12 mensen voor de poort! Allemaal familie van die oude dame die 106 is geworden. Of ze misschien ajb het huis mochten zien want ze voelden dat oma Constanza er nog was en niet weg kon. Dude! Ik praat regelmatig tegen oma Constanza en ze is happy, ze is ok. Maar tuurlijk kom gerust binnen. De laastste zoon van Constanza 99 jaar is namelijk vorige maand overleden en nu hadden ze een familie reunie. Er waren er nog 50 in het kasteel, maar dat vond ik een beetje veel, dus de belangrijkste leden en kleinkinderen nu in de 60 kwamen bij ons kijken. En huilen. Och jee. Ik ook huilen natuurlijk. En binnen voelden ze oma Constanza nog, oh mèn, wat een verhaal! Of ik een boek wilde schrijven over haar. eh ... Who knows. Wow prachtig verhaal allemaal, ze herkenden alles, hier stond dit, daar stond dat. Heb je niet nog wat persoonlijks van oma gevonden, dude, we hebben alles in de fik gestoken, ja dat kon ik niet zeggen natuurlijk. En het fruit van oma hebben we net weggeflikkerd, ja dat kon ik ook niet zeggen natuurlijk. Maar we zijn van harte welkom als we wat over het terrein of wat ook willen weten. Mèn wat een gekke middag waarbij ik 2 uur heb rondgelopen met 12 snotterende mensen...

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:29

Geweldig toch... die mensen hebben hun ogen uitgekeken denk ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 19:57

manja39 schreef:
Geweldig toch... die mensen hebben hun ogen uitgekeken denk ik.

LOL, eerder hun ogen uitgehuild. Ik heb net de opnames van alle camera's zitten kijken (immers erwin heeft tijdens zijn ziekbed nu 7 camera's overal, en hoe ze het huis uitkomen, allemaal snotterend, lijkt wel een begrafenis, poeh. Ik zit met een flinke borrel bij te komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:06

Wel een wonderlijk verhaal.
Oma Constanza was blijkbaar een geliefd persoon. Toch fijn om te weten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 20:10

senna21 schreef:
Wel een wonderlijk verhaal.
Oma Constanza was blijkbaar een geliefd persoon. Toch fijn om te weten.

Dat zeker. Ik kreeg heerlijke verhalen voorgeschoteld van hoe het hier ging, water akeren uit de put, cres eten dat gewoon op het erf groeide, bramen plukken, er werden legio herinneringen opgehaald, het moet een lieve vrouw zijn geweest.

En ik heb nog even gevraagd of de familie geordend of chaotisch was. Daar werd hard om gelachen, degenen die hier die troep hebben gemaakt dat waren hun ooms. Of is het omen. Die donderden alles gewoon in de struiken. Mwah, dat hebben we geweten.

Wat een bijzondere dag!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:47

:= wat een verhaal, heerlijk! Wat lief dat je dit voor hun hebt gedaan. Wat vonden ze van de verbouwing en de liefde die jullie het nu geven? Dan kunnen ze toch goed afsluiten lijkt mij.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:14

balance schreef:
:= wat een verhaal, heerlijk! Wat lief dat je dit voor hun hebt gedaan. Wat vonden ze van de verbouwing en de liefde die jullie het nu geven? Dan kunnen ze toch goed afsluiten lijkt mij.

Hun geluk was dat we eigenlijk nog niets verbouwd hebben. We hebben alleen de keuken erin gemaakt en verder binnen nog niets. We zijn alleen buiten bezig geweest eigenlijk met opruimen, heiningen en gebouwtjes. Binnen alleen de keuken. En overal elektra aangelegd, maar dat zie je niet natuurlijk. En water maar ook dat zie je niet. Verder hebben we wel de muren bekleed met platen en geverfd, maar dat viel hun niet op omdat het in hun tijd ook zo was. Degene voor ons heeft dat allemaal eruit gesloopt om natuurstenen muren te krijgen, niet wetende dat die muren niet zo fraai waren. Dus voor hun ziet het er nu weer gestuukt uit zoals het was. Dus er was weinig veranderd en dat was voor hun thuiskomen.

Voor mij was het ook heel fijn, had zoveel vragen die ik wilde stellen, maar de oudste zoon die van 99, die ik graag wilde spreken, kreeg ik geen afspraak mee, dus nu heb ik wat meegekregen van toen...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:18

Ik dacht aan de badkamer die jullie gemaakt hebben maar dat is een wat kleinere aanpassing.
Zo jammer dat je die oudste zoon niet kunt spreken.
Maar wie weet gaat dat lukken als hij de verhalen van deze mensen hoort.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:47

balance schreef:
Ik dacht aan de badkamer die jullie gemaakt hebben maar dat is een wat kleinere aanpassing.
Zo jammer dat je die oudste zoon niet kunt spreken.
Maar wie weet gaat dat lukken als hij de verhalen van deze mensen hoort.

Lol, ik ben best wel spiritueel af en toe, maar ik denk niet meer dat ik hem ga spreken, hij is een maand geleden overleden en deze 50 mensen, (waarvan er 12 ineens bij ons voor de poort stonden,) waren in het kasteel hier vlak bij bij elkaar voor een reunie.

De badkamer zit eigenlijk in de schuur, is geen onderdeel van het huis en heb ik ook niet laten zien. Vond ik net wat te privé. Ze zijn ook bijv de slaapkamer niet ingeweest omdat Erwin daar op bed lag.

Maar de gang, dat voor deze omgeving normaal gesproken de eetkamer is als je met veel bent en de keuken en de muziekkamer waren voor hun het belangrijkst qua herinneringen. En dat hebben ze kunnen zien. En daar kwamen ook de tranen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:50

Oh, wat bijzonder Monique! Mooi dat je een stukje van hun familiegeschiedenis hebt meegekregen, jammer dat de laatste zoon van Constanca is overleden ( 99 jaar is ook oud, net als zijzelf met 106) en dat je hem niet meer kan spreken. Lijkt me echt weer zo'n bijzondere ervaring voor in de boeken!