Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:35

Ik kwam dit tegengeluid op de hysterie tegen:

Afbeelding
Afbeelding

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:40

Oooh… Dus het is de schuld van Poetin. Dat verklaart alles. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:41

Het valt mee dat ze geen rechtzaak beginnen tegen het aantal oefeningen.

Of tegen poetin _O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:54

Ze banketstaaf alles recht wat krom is!

Ik lees in de reacties dat Glen Leugenveld deze text geschreven heeft omdat hij mee doet aan onderzoek. Ik dacht dat hij gestopt was!?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:09

Dat is echt te hilarisch voor woorden om Poetin er bij te halen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:46

Zichtmelding wolf met tenminste 3 jongen, dd 2-8-24 Austerlitz U
Citaat:
Austerlitz Utrecht
02-08-2024

Afgelopen vrijdag een wolf met minimaal 3 welpen gezien thv van de Treekerlaan Austerlitz.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/qMqrL1 ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:48

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:52

Franse bond biedt € 1000,- voor iedere gedode wolf.
Citaat:
Lees op onze website het laatste nieuws over wolven:
- Franse bond biedt €1.000 voor elke dode wolf
- ‘Leefgebied wolf beperken tot natuurterrein’
- Houdt ’ de geplande munitieopslag tegen?
- Wolvenproblematiek loopt uit de klauwen: " , "
- Op de foto Jan Crets, hij houdt in Maarsbergen 300 schapen. In de eerste maanden van dit jaar kreeg hij vijf keer met een wolvenaanval te maken.
https://www.boerderij.nl/nieuws/domein/ ... -nederland

#wolven #wolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron de boerderij
https://www.boerderij.nl/nieuws/domein/ ... C5CBk9HUHw

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:55

Poetin erbij halen is niet onlogisch als de onrust rondom Rusland leidt tot verhoogde militaire oefeningen in dat gebied. Geen idee of dat ertoe heeft geleid dat de wolven zich verplaatsen. Kan zeker zo zijn.
Dat geëmmer over verdedigen van welpen/ jongen, gaat er bij mij niet echt in. Dat lijkt toch echt meer op zoeken van prooi.
Alledrie de incidenten koppelen aan verschillende wolven zou natuurlijk goed uitkomen voor de poffertjes, maar als het DNA-bewijs dat uitwijst…… Tja, dan zijn er dus 3 probleem-/escaleer-wolven in dat gebied. Des te meer redenen om in actie te komen lijkt me.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:51

jiehaaa schreef:
Oooh… Dus het is de schuld van Poetin. Dat verklaart alles. :+

_O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:10

tienus63 schreef:
RTV Utrecht vraag en antwoord wolvendeskundige

Bron rtv Utrecht
https://www.facebook.com/share/v/s2p2D9SCDyCLQPxz/?

Ik heb uit dit interview wel het idee dat ze het wel serieus nemen. Alleen willen/moeten ze zich houden aan het wolvenplan. (wat natuurlijk niet slim is, want dit loopt nog verder uit de hand en is nu eigenlijk al te bizar voor woorden) Jammer dat ze ook zo blind afgaan op de zogenaamde experts.

Ondertussen lopen de jongen al rond in Austerlitz. |o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:15

Nee ze houden zich juist niet aan het wolvenplan. Als dat wel zo was was de afschot vergunning al geregeld.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:27

tienus63 schreef:
Franse bond biedt € 1000,- voor iedere gedode wolf.
Citaat:
Lees op onze website het laatste nieuws over wolven:
- Franse bond biedt €1.000 voor elke dode wolf
- ‘Leefgebied wolf beperken tot natuurterrein’
- Houdt ’ de geplande munitieopslag tegen?
- Wolvenproblematiek loopt uit de klauwen: " , "
- Op de foto Jan Crets, hij houdt in Maarsbergen 300 schapen. In de eerste maanden van dit jaar kreeg hij vijf keer met een wolvenaanval te maken.
https://www.boerderij.nl/nieuws/domein/ ... -nederland

#wolven #wolf

[ [url=m/IfmGr2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JzQdN4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/nmdMr8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vAV2lA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bron de boerderij
https://www.boerderij.nl/nieuws/domein/ ... C5CBk9HUHw

He Frankrijk, wij hebben er wel een paar, gratis ophalen :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:28

SusanH schreef:
Nee ze houden zich juist niet aan het wolvenplan. Als dat wel zo was was de afschot vergunning al geregeld.

Is dat zo? Ik dacht dat ze eerst moeten zenderen, dan paintballen en dan pas afschieten?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:32

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Is dat zo? Ik dacht dat ze eerst moeten zenderen, dan paintballen en dan pas afschieten?

Dat stappenplan had in ieder geval al ingezet moeten worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is het stappen plan, zoals vastgelegd in het IPO.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:40

Douce schreef:
Dat stappenplan had in ieder geval al ingezet moeten worden.

Zeker, ze zijn te laat en ook nu weer veel te langzaam.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:42

Zichtmelding Gasselte.

Citaat:
6 augustus 2024
Tijd: 21.00 / 21.15 uur
Gasselte

Wolf gespot op plek waar de blauwe stip staat.
Looprichting wordt nagevraagd.
*** dier liep richting ‘t Nije Hemelriek***

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon. U helpt hier dierenhouders enorm mee.

Afbeelding

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://www.facebook.com/share/p/ENWUxuSr6rXz3sWw/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 06-08-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:47

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 23:35

Aantal aanvallen op schapen door honden, periode 2018-2023.
Citaat:
Het gegeven dat honden veel meer schapen verwonden dan wolven, is veelvuldig in het nieuws geweest. Honden zouden jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 4000 tot zelfs 13.000 dode schapen. Journalisten hebben deze ‘bevinding’ kritiekloos als feit overgenomen. Niko Koffeman van De Faunabescherming/ Partij voor de Dieren, kletste gewoon uit zijn nek! Hier kunt u in mijn documenten lezen hoeveel incidenten er werkelijk geregistreerd staan bij Landelijke Politie Nederland. Van 2018 t/m zomer 2023.

Politie heeft een hele uitleg gegeven bij laatste 2 documenten dat de cijfers trendmatig moeten worden bekeken en niet als exacte waarheid te beschouwen. Ook kennen de cijfers een na-ijleffect, waardoor de cijfers op een later peilmoment hoger of lager kunnen uitvallen. Deze tekst stond er in het vorige WOO- besluit van de Politie niet bij. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten houden de aanvallen van honden op schapen niet bij. En ik snap ook best dat niet iedereen een aanval meldt. Maar overdrijven is ook een vak!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/aHCabx ... tid=WC7FNe

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 00:01

SusanH schreef:
Kaja de ondernemers op de Heuvelrug beginnen ook te klagen en willen compensatie. Als er dat soort geluiden uit de samenleving gaan komen denk ik dat er echt wel eerder actie ondernomen gaat worden. Als toeristen weg blijven loopt de regio veel inkomsten mis.

Dat is vorig jaar in Westerveld ook al aan de orde geweest. De hele gemeente heeft enorm veel toerisme en is hier economisch afhankelijk van. Denk je dat er iets veranderd is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 06:43

josien_m_ schreef:
Dat evenwicht is er op een grotere schaal, nooit in de één op één situaties. Evenwicht betekent niet een stabiele situatie maar een bewegend ritme van veel naar weinig dieren van een bepaalde soort. Weinig rovers maakt dat prooidieren zich uitbreiden, wat weer rovers aantrekt. Tot de meeste dieren op zijn en de rovers wegtrekken of verhongeren. Dat geeft prooidieren weer de kans zich te herstellen. Die beweging kan je zien als een evenwicht in de natuur. Waarbij de kans trouwens bestaat dat sommige dieren (of planten) uitsterven omdat ze onvoldoende herstelmogelijkheden hebben of de omgeving dermate verandert dat de soort niet meer past. In Nederland zal het qua prooi voor wolven natuurlijk nooit tot een evenwicht komen, er blijft vee beschikbaar.

Hier ben ik het wel mee eens. De natuur, de aarde, vindt die balans wel weer. Als er te veel roofdieren zijn en te weinig prooidieren dan zullen er ook weer roofdieren sterven door gebrek aan voedsel. Het zal niet altijd 50/50 zijn maar vindt zijn weg wel weer. En ja dat betekend ook verandering en uitsterving van rassen.

De moeilijkheid hierin is de mens. Die mengt zich hierin en heeft de kennis en de kunde om invloed uit te oefenen. Ook wel gedreven in eigen belang. Maar goed, ook de mens maakt onderdeel uit van die natuur en die aarde.

In Nederland kun je dat niet meer terugdraaien en denken dat het zijn balans wel weer vind. Er zou best plaats zijn voor wolven maar dan moet er wel heel strikt en veel beheerd worden om te voorkomen dat ze de kleine natuurgebieden uitkomen en te dicht op de mensen komen. Hier hebben ze geen andere natuurlijke vijand en indaal een veel vee wat er voor zorgt dat ze nooit verhongeren. Ik vind het niet realistisch om te denken dat het zonder inmenging van de mens wel goed komt in dit dichtbevolkte landschap.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:36

Ik denk niet dat NL groot genoeg is, zelfs de grootste natuurgebieden hier (de Veluwe) is eigenlijk al te klein. Voor de rest helemaal mee eens, zonder inmenging van de mens loopt het helemaal uit de klauwen.

Overigens in Harskamp en Ede zit ook militair oefenterrein, daar lopen ook genoeg wolven dus ik denk niet dat ze daardoor verjaagd worden..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:43

Balans in een groot natuurgebied geloof ik wel.
Maar als hij hier de zwakkere herten op zou hebben heeft hij nog schapen, pony's, de koeien die de heide begrazen, desnoods trekt hij flappie uit zijn hok.
Daar waar mensen wonen is altijd voedsel en krijg je nooit een natuurlijke balans.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 08:44

pillow schreef:
SusanH schreef:
Kaja de ondernemers op de Heuvelrug beginnen ook te klagen en willen compensatie. Als er dat soort geluiden uit de samenleving gaan komen denk ik dat er echt wel eerder actie ondernomen gaat worden. Als toeristen weg blijven loopt de regio veel inkomsten mis.

Dat is vorig jaar in Westerveld ook al aan de orde geweest. De hele gemeente heeft enorm veel toerisme en is hier economisch afhankelijk van. Denk je dat er iets veranderd is?

Nee, eerlijk gezegd denk ik dat niets meer veranderd.
Ze zijn deze weg ingeslagen en je hoort of ziet niemand van het kabinet die er toe doet.
Ik heb al eerder gezegd, Nederland staat voor grote problemen. Groter dan de wolf.
Onze natuur stond er al niet zo goed voor en na Covid is deze er niet beter op geworden.
We denderen ook al jaren af op een afglijdend natuurherstel en om de natuur haar weg weer te laten vinden is onder andere de wolf ingezet. Als wij burgers denken dit tij te keren, dan hebben we het mis.
Nogmaals je hoort of ziet niemand. Ja zelfbenoemde en zogenaamde experts en zelfs zij mogen hun eigen bevindingen verkondigen en hun waarheid bijstellen. Dat is namelijk onderdeel van deze hele show.

Feit blijft dat er teveel boeren zijn, met vee en gebruik van bestrijdingsmiddelen.
Feit blijft dat er teveel stikstof word geproduceerd.
Feit blijft dat we binnen de EU afspraken en targets hebben.
Feit blijft dat natuurherstel hoog op de agenda staat, maar ook noodzakelijk is.
Feit blijft dat de natuur het taai heeft en wij deze met z’n allen verstoren.

Dus of het nu in je straatje past of niet, de wolf blijft.
Je moet je dieren, hobbymatig of bedrijfsmatig, zo goed als je kunt beschermen.
Dat geeft geen garantie, maar hedendaags staat zeker nog driekwart van alle dieren nog achter dezelfde omheining als 10 jaar geleden. En dat is de verantwoording van de eigenaar.