Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:42

Gewoon lekker advies negeren en je hond lekker los laten lopen joh. Doe vooral waar jij je goed bij voelt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:53

Popstra schreef:
Gewoon lekker advies negeren en je hond lekker los laten lopen joh. Doe vooral waar jij je goed bij voelt

Je kunt er sarcastisch op reageren, maar je kunt er ook eerlijk over nadenken. Want je neemt de hond heel veel af, terwijl ik mijn vraagtekens heb bij hoeveel veiligheid het oplevert.

Aangezien dezelfde mensen een omheining van 1.20 hoog genoeg vinden om te adviseren als wolfwerende omheining, kijk ik graag kritisch naar adviezen, zeker van deze groep.

Overigens is het voor mij sowieso voornamelijk theoretisch want loop ik zelden over de Veluwe, ik woon aan de westkust. Maar dat maakt de vraag niet minder interessant om te stellen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:06

Mijn terrier reageert 0 op andere honden en staat op 1 commando gewoon bij mij. Of hij nu een hond, haas, ree, hert of schaap ziet. Andere dieren wil hij niet naartoe. Hij jaagt voortreffelijk maar dier gevonden dan komt hij dat vertellen (oke naast duitse jacht terrier is hij ook half labrador). Die kan ik ook optillen en is 20 kg. Qua hoe hij zelf is zou ik hem kunnen redden los en aangelijnd als de wolf niet al te hongerig is. Mijn herder daar en tegen is zwaar angst agressief en wil de eerste aanval doen. Loopt in zulke gebieden nooit los ook wegens extreem jaag gedrag en gaat blind. Ik vermoed dat hij elke wolf zal triggeren tot aanval door zijn idioot gedrag. Tegen honden kan ik hem inmiddels best rustig en voor mij bereikbaar houden maar alles wat hij niet kent kan hij heerlijk op door draaien. Ik vrees beter hem wel los laten en zelf weg wezen.
Gelukkig hier geen wolven. Waar ik in de winter juist in afgelegen stukken bos liep met hooguit 1 a 2 mensen per uur passeren daar lieoen we afgelopen winter overwegend in toeristische stukken en altijd minimaal met 2 mensen. Niet fijn lopen met zo'n karakter hond want is aanlijngebied maar velen lopen los. Heb ik geen probleem mee echter wel met los lopers en ontbrekende luisterfunctie...geen probleem om hem te muilkorven maar het blijft 45 kilo agressie. Ook met korf plus wederom terugval. In die bossen waren 2 jaar geleden wel wolven maar afgelopen winter geen zichtmeldingen geweest en ook vrijwel 0 vee aanvallen. Echter aan Belgische kant is ander verhaal en ze kunnen veel kilometers maken dus liever te voorzichtig

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 07:52

Mijn hond is een jonge Heidewachtel, die blijft echt niet in het zicht 100% van de tijd. Perfecte recall. Komt op de fluit. Maar wil wel op avontuur. Daarom alleen los op plekken waar zoveel honden los lopen dat er echt geen reeën oid zitten. Onbekende honden waarvan ze aanvoelt dat er geen klik is mijdt ze. Maar ja, ik zie nu ook op het filmpje dat het niet uitmaakt dat de hond weg loopt de wolf blijft hem opzoeken. Ik zou zelf gigantisch kabaal gaan maken als zoiets mij zou overkomen en de hond meteen bij me roepen. Maar goed dat zeg ik nu wellicht schiet ik in de freeze modus en durf ik niks.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:35

Popstra schreef:

Kan jij ook een keer iets positiefs bijdragen aan het topic?

Altijd dat gevit op ons.
Onze paarden en pony's moeten ruimte, levenskwaliteit, beweging en sociale structuur inleveren.
Katten moeten binnen gehouden worden, honden mogen niet meer los. Schapen en andere dieren moeten achter slot en grendel en jij die steeds maar dat vingertje staat te wijzen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:53

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:57

Schapenwol schreef:
https://www.nu.nl/dieren/6270407/duitse ... ieten.html

Het sentiment gaat al steeds meer naar beheren van probleemwolven.

Altijd mosterd na de maaltijd.Speelt al zo lang dat ze overal doorheen komen. Is niks nieuws. Denk dat de wolven het allemaal wel doen als het zo uitkomt. Hoeven ze geen probleemwolf voor te zijn, alleen maar wolf en niet op hun achterhoofd gevallen. Het is toch zo simpel als wat voor ze. Een stabijtje springt er over en die wil helemaal geen schaap pakken en een wolf zal het niet doen? Eerst een aantal keren overal overheen of doorheen en dan pas afschieten. Dan heeft de rest van de wolven in ieder geval ook gezien dat het kan. Mochten er nog onzekere wolven bij zijn. Het is waarachtig net een toneelstuk wat ze ons allemaal wijs willen maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:05

Onali schreef:
Popstra schreef:

Kan jij ook een keer iets positiefs bijdragen aan het topic?

Altijd dat gevit op ons.
Onze paarden en pony's moeten ruimte, levenskwaliteit, beweging en sociale structuur inleveren.
Katten moeten binnen gehouden worden, honden mogen niet meer los. Schapen en andere dieren moeten achter slot en grendel en jij die steeds maar dat vingertje staat te wijzen.

Oh dus als je hier niet met de wind mee banketstaaf ben je negatief?

Zet me lekker op je foei lijstje als mn posts je niet bevallen!

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:45

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:47

Rizette schreef:
Schapenwol schreef:
https://www.nu.nl/dieren/6270407/duitse ... ieten.html

Het sentiment gaat al steeds meer naar beheren van probleemwolven.

Altijd mosterd na de maaltijd.Speelt al zo lang dat ze overal doorheen komen. Is niks nieuws. Denk dat de wolven het allemaal wel doen als het zo uitkomt. Hoeven ze geen probleemwolf voor te zijn, alleen maar wolf en niet op hun achterhoofd gevallen. Het is toch zo simpel als wat voor ze. Een stabijtje springt er over en die wil helemaal geen schaap pakken en een wolf zal het niet doen? Eerst een aantal keren overal overheen of doorheen en dan pas afschieten. Dan heeft de rest van de wolven in ieder geval ook gezien dat het kan. Mochten er nog onzekere wolven bij zijn. Het is waarachtig net een toneelstuk wat ze ons allemaal wijs willen maken.

Ik begrijp echt niks van wat je hier schrijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:58

Schapenwol schreef:
Ik lees in dit onderzoek dat wolven pas honden aanvallen als er steeds minder prooidieren beschikbaar zijn. Dus als de reeën, zwijnen, kalfjes en schapen schaars worden.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... wlb3.01038

Als er teveel roofdieren in een gebied zijn, gaan de prooidieren migreren naar rustigere en veiligere plekken. We zien dat in Noord-Amerika gebeuren dat de herten dan de boerderijen opzoeken voor veiligheid en voedsel. De wolf komt daar achteraan omdat er elders geen voedsel genoeg meer is. Aanvallen op honden zien we dan ook, deels voedsel, deels conflict (kudde beschermings honden bv) en soms ook solitaire wolven die hun neus achterna gaan voor een loopse hondenteef (en andersom als de honden loslopen). Idem voor oude USSR, honger drijft wolven naar de enige nog toegankelijke geconcentreerde voedselbron, namelijk boerderijen & dorpen. Die voorbeelden kunnen wij dan zelfs in onze landelijke krant lezen (als het meer dan normaal erg is).
Het is dus zeker een zorgelijke ontwikkeling en al op genoeg plekken voorgekomen en beschreven om herkenbaar te zijn als de expert zijn huiswerk gedaan heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:01

Schapenwol schreef:
Rizette schreef:
[

Ik begrijp echt niks van wat je hier schrijft.

Niet zo moeilijk; ze argumenteert dat in Nederland alle wolven in principe probleemwolven zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:50

Schapenwol schreef:
Ik lees in dit onderzoek dat wolven pas honden aanvallen als er steeds minder prooidieren beschikbaar zijn. Dus als de reeën, zwijnen, kalfjes en schapen schaars worden.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf ... wlb3.01038

Laat er nou net in die omgeving weinig wild in de bossen zitten. Verder eens met tamary.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:42

Nou vind ok zojuist dit: https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... m2AMnaY-zY

Heel duidelijk uitgelegd hoeveel wolven je idealiter kan hebben om geen negatief effect op de wildstand te krijgen. Reken maar uit hoeveel we daar nu met rond de 35 wolven op de Veluwe ( en dat is nog een voorzichtige schatting volgens mij) overheen gaan. Ook het feit dat wolven alleen zouden pakken wat se nodig hebben is door onderzoek weerlegt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:09

Nou lekker dan, zojuist zichtmelding op mijn korte wandelroute, op de startbaan te Havelte is zojuist door meerdere mensen een wolf gezien.
Het is loslooproute. Maar goed, dan maar aangelijnd en dan. Hoe houd ik die wolf van mijn hondje af ? Roepen, zwaaien met armen werkt echt niet voldoende.

Ook leuk voor de schaapjes die iets meer in het heidegebeid 24/7 buiten staan.
Leuk rewilding ! -:(-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:19

Ik durf daar al niet eens meer naartoe te gaan..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:25

Echwel schreef:
Ik durf daar al niet eens meer naartoe te gaan..

Ik woon er. Even een rondje startbaan is de korte uitlaatroute. Als ik langer ga, ga ik het bos heidegebied in. Dat laatste durf ik s avonds niet meer alleen.
Maar nu dus overdag melding nog dichterbij…
Waar gaat dit naartoe ?
Voortaan wandelen zonder hond?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:31

Nou ik doe echt nog maar weinig bos enz
Laat ze meer met fiets uit langs kanaal enz
Ik vind het doodeng

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:49

Ik durf nog wel alleen op pad. Ben wel alert maar dat ben ik altijd want ik spot graag vogeltjes en ander wild. Ook let ik altijd op de hond, wat laat zij zien? Daar anticipeer ik op. Dichter bij dan verse sporen in het zand ( Veluwe) ben ik nog niet gekomen. Ik denk dat ik me groot zou maken, en zoveel mogelijk herrie maken. Kan heel hard schreeuwen als het moet en heb altijd een fluitje bij me voor de hond.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:06

Ik vraag mezelf ook wel af wat ik zou doen in zo'n situatie zoals in het filmpje met de hond. Ik kan me niet voorstellen dat ik zou toekijk en langzaam door loop... Ik zou mijn hond echt wel pakken en weghalen van die wolf. Denk ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:08

Of de eigenaar hoopt met doorlopen dat de hond hem snel volgt. Met er naartoe lopen dat de boel juist escaleert.
Wolf voelt zich meer bedreigt.
Hond wil misschien baasje beschermen en word dan feller? Of voelt zich gesteund en word daarom feller?
Want al de wolf echt in de aanval gaat doe je niks, niet dichtbij en niet veraf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:10

DuoPenotti schreef:
Of de eigenaar hoopt met doorlopen dat de hond hem snel volgt. Met er naartoe lopen dat de boel juist escaleert.
Wolf voelt zich meer bedreigt.
Hond wil misschien baasje beschermen en word dan feller? Of voelt zich gesteund en word daarom feller?
Want al de wolf echt in de aanval gaat doe je niks, niet dichtbij en niet veraf.

Snap ik. Ik heb het ook niet over de eigenaar maar juist over mijzelf en mijn hond. Wat ik zou doen in die situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 12:18

Ja snap ik ook.
Nu heb ik ze nooit los
Maar zou ik dat wel hebben zou ik denk ik hetzelfde gedaan hebben.

Onze grote hond is heel beschermend naar ons toe.
Ik denk juist als ik die zou gaan halen het juist fout gaat.
Maar weet je dat jou hond zo juist niet is maar bij wijze van dan achter je gaat staan is het ook weer anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:09

Nee mijn hond is dat niet en is ook heel onderdanig. Die haal ik ook bij andere honden weg wanneer ze gedomineerd wordt. Daarbij is ze nu bejaard dus zou ik haar sowieso te hulp komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:13

Mijn hond is ook onderdanig zeker als een hond haar zo zou naderen als de wolf doet. Dan zoekt ze steun bij mij. Ik denk dus dat ik met hond bij me houden, hoop herrie maken en me dasrna rustig verwijderen de meeste kans maak.