[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manja39

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:30

En je hebt ook een boek geschreven zag. Is dat in Nederland ook te krijgen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 11:35

manja39 schreef:
En je hebt ook een boek geschreven zag. Is dat in Nederland ook te krijgen?

Hi Manja, k stuur je een pb, want in een topic mag je niet verkopen meen ik.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:18

Wat leuk om jullie verhaal te lezen. Ik lees al vanaf het begin jullie topic mee en het voelt alsof ik jullie al zo lang ken. Leuk om het zo weer eens te lezen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 14:31

Muga schreef:
Wat leuk om jullie verhaal te lezen. Ik lees al vanaf het begin jullie topic mee en het voelt alsof ik jullie al zo lang ken. Leuk om het zo weer eens te lezen!

Hi Muga, je kent ons ook al heel lang! Al 6 jaar ... Leuk dat je altijd bent blijven meelezen, ik weet dat je trouwe fan van de filmpjes bent, maar helaas staan die even stil.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 14:57

Leuk interview geworden
Al van dag 1 meegelezen, boek ligt ook thuis.
Maar niet meer gereageerd

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 15:51

GUSTIxBILL schreef:
Leuk interview geworden
Al van dag 1 meegelezen, boek ligt ook thuis.
Maar niet meer gereageerd

Hey Gusti en Bill, wat leuk dat je toch weer eens binnenkomt. Dank voor je compliment over het interview, ik ben er ook heel erg blij mee!

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:21

Hoi Monique, hier 1 van de 150 trouwe volgers, al reageer ik niet zo vaak meer. Zag Callas vandaag ineens bovenaan mijn Facebook staan en zo kwam ik bij het interview. Leuk stuk, wat is er veel te vertellen over Callas. Kots Bruno ontbrak er nog aan, haha.

Sterkte met je mantelzorg-taken en blijf schrijven. Dan blijf ik meelezen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-23 17:58

Veldbloem schreef:
Hoi Monique, hier 1 van de 150 trouwe volgers, al reageer ik niet zo vaak meer. Zag Callas vandaag ineens bovenaan mijn Facebook staan en zo kwam ik bij het interview. Leuk stuk, wat is er veel te vertellen over Callas. Kots Bruno ontbrak er nog aan, haha.

Sterkte met je mantelzorg-taken en blijf schrijven. Dan blijf ik meelezen!

Hi Veldbloempje, wat grappig dat jij Callas boven aan je fb zag. "Mijn" Callas of een (Maria) Callas? Want ik heb op fb maar heul erg weinig over Callas geplaatst. En ja, er is veel te vertellen over Callas. Ja och ja, kots Bruno had ik er ook nog in kunnen vertellen. Hahaha, wat was dat bizar daar. Ik blijf hier posten! Dank voor het volgen, aan iedereen trouwens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 12:43

Over Callas, kijk dit is Callas. Zie filmpje. De andere boeit het totaal niet wat ik doe, maar zij komt altijd kletsen en een knuf halen. Gingy de poes loopt ook altijd op het erf achter me aan en die twee hebben dan even interactie.

Ook de kat kan de andere niet boeien. Dat vind ik jammer. Het geeft volgens mij toch een stuk intelligentie aan, of wat het dan ook aangeeft, Callas heeft dat wel en dat bedoel ik met dat ik dat met mijn andere paarden nog niet ben tegengekomen, ja misschien Shadow dat was ook een wereldpaardje, die was ook wel zo supernieuwsgierig, maar minder knuffelig op een andere manier.

Filmpje is onversneden, dus ruw materiaal. https://youtu.be/8NN1W9z3o9M

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:51

Ik snap precies wat je bedoelt, hier doet Miracle dat ook. De rest eigenlijk alleen als er voer mee gemoeid is.

Leuk interview ook!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 12:56

JudithO schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt, hier doet Miracle dat ook. De rest eigenlijk alleen als er voer mee gemoeid is.

Leuk interview ook!

Precies dat idd. Als er voer is, vind iedereen me leuk. Callas doet het ook bij andere mensen, hoor. Het is niet alleen bij mij, ze is gewoon heel erg into mensen en wil graag even bijkletsen en mooi en lief gevonden worden.

Ja interview ben ik ook blij mee. Dank.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 10:56

Na een maand kan Erwin sinds vandaag met 1 stok 'lopen'. Dat betekent dat hij een hand vrij heeft om dingen te kunnen dragen. Een nieuw tijdperk breekt aan! Voorbij met de luiigheid ;-) Vanaf morgen gaat hij weer aan tafel proberen te eten omdat hij nog steeds zijn been niet lang omlaag kan houden.

Verder heb ik zojuist weer een heerlijk ritje gemaakt op Prisseka. Geen onvertogen woord te zeggen. Twee keer gedraafd, twee keer gegaloppeerd en ze luistert erg braaf naar stemcommando's. We hadden wel een spannend hert, maar die was voor ons en dat is een stuk minder spannend dan naast of achter je wegspringen. Daar schrikt ze echt van, maar nu kon ze hem zien wegrennen en was het veel minder eng. Ik heb mijn best gedaan om haar na dit hert te vertrouwen en de langere teugels weer terug te geven en dat kon redelijk al wilde ze eigenlijk wel hard naar huis. Maar ik heb genoten, behalve dat ze wel te veel moest blazen vanwege de maag. Het eten wordt weer schraler dus dat zal er alles mee te maken hebben.

We hebben nu bijna een maand geen regen gehad en de temperaturen zijn overdag nog steeds rond de 30 graden. Vinden we heerlijk, eigenlijk alle dieren wel gezien de zonaanbidders die de zon koesteren, maar het betekent wel schraal land. Ook niet erg, hooi zat, dat ze ook gelukkig lekker vinden, maar meestal heb je hier in oktober toch nog even na de zomer een groeisprintje van het gras voor een paar weken, dat het net voor de winter toch weer groen is. De nachten worden wel kouder, dus de paarden maken wel al een winterjas. Callas is regelmatig al wel bezweet op haar boeg.
Dus ik ben benieuwd wanneer de herfst intreed... Het waait er hard genoeg voor, dat dan weer wel.

Poupette heeft een vies neusje, dus ik maak haar papje met immuunversterkende supplementen lekkerder met appelmoes. Ze eet zonder appelmoes het ook wel, maar laat toch te veel staan.

Van die dingen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:18

Hier heeft het ook al een maand niet geregend, alles kurkdroog. Scheuren in de grond, alleen nog hooiachtig gras in de wei, lijkt wel een woestijn.
De warmte is hier nu wel voorbij, gisteren maar 13 graden en ook heel veel wind.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 11:22

Tinka schreef:
Hier heeft het ook al een maand niet geregend, alles kurkdroog. Scheuren in de grond, alleen nog hooiachtig gras in de wei, lijkt wel een woestijn.
De warmte is hier nu wel voorbij, gisteren maar 13 graden en ook heel veel wind.

Ja bizar die wind, wat dat betreft was het geen paardrijweer, maar dat maakte kennelijk niet uit. De zon is nu weg, maar vanmorgen was het heerlijk. Met een uur kan het hier omslaan en soms nog sneller. En bij jullie dus ook zo droog. De scheuren zijn bij ons nu minder dan in de zomercanicule, maar de weilanden zijn hooi, ja. Klopt. Voer jij al hooi bij?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:03

Ik voer nog geen hooi bij, ze kunnen sinds gisteren op de bovenste wei, daar staat nog heel veel hooigras.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-23 13:10

Tinka schreef:
Ik voer nog geen hooi bij, ze kunnen sinds gisteren op de bovenste wei, daar staat nog heel veel hooigras.

Ik heb altijd een hooiklok staan. Ook omdat ik ze 's avonds boven houdt bij de stallen. Nog niet in de boxen, maar ik wil ze niet in de nacht bij de benedenweilanden hebben staan. En we hebben toevallig gisteren nachtopnamen gemaakt omdat ik wil weten of ze liggen 's nachts. Dat hebben we nog niet kunnen zien, maar ze eten volop in de nacht. Bizar eigenlijk dat paarden zo ongeveer 23uur per dag eten. Ik zou er moe van worden;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:55

Hier ook een vrij stille meelezer die zich altijd verheugd op je filmpjes! En altijd interessant om te lezen hoe jullie leven. Bijzondere mensen inderdaad _/-\o_ .
Wat rot dat Erwin nu is uitgevallen zeg :\ , dan mis je echt 1 van 2. Sterkte met de situatie en hopelijk verloopt het herstel zich spoedig.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:33

Jaa paarden eten van nature juist het meest s nachts. Het zijn geen mensen, die de volle nacht doorslapen maar hebben een heel reportoir aan gedrag voor de nacht

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:18

Fijn dat Erwin weer wat mobiel is en een arm vrij heeft.
Hier hebben wij wel een weersverandering. Moet er wel weer even aan wennen. Het is nu 5 graden met een windje. Scheelt een jas met vorig week.
De paarden gaan hier wel als het donker wordt op stal. Wij wonen in het wolvengebied.
De paarden hebben in de nacht wel onbeperkt hooi.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:49

Fleuribelle schreef:
Fijn dat Erwin weer wat mobiel is en een arm vrij heeft.
Hier hebben wij wel een weersverandering. Moet er wel weer even aan wennen. Het is nu 5 graden met een windje. Scheelt een jas met vorig week.
De paarden gaan hier wel als het donker wordt op stal. Wij wonen in het wolvengebied.
De paarden hebben in de nacht wel onbeperkt hooi.

Oeh dat lijkt me heel vervelend, de gedachte dat er wolven ergens kunnen lopen. Wij hebben alleen beren ;-) Grapje, er waren laatst beren gespot op de wegen in de Pyreneeën, maar te ver weg om bij ons te komen. Wij hebben hier ook te weinig bossen. Maar rot, hebben jullie nog andere maatregelen genomen Fleuribelle? En heb je kleine of oude paarden of juist veulens?

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:48

Wij hebben een Friese merrie met veulen. Het veulen gaat zaterdag naar de opfok. En we hebben nog een Fries ruin. Verder hebben wij stroom op de heining staan. Maar in de praktijk blijkt dat niet afdoende te zijn.
Gelukkig hebben wij nog geen wolven op bezoek gehad. Maar ze zijn al wel in de omgeving waargenomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 14:03

Fleuribelle schreef:
Wij hebben een Friese merrie met veulen. Het veulen gaat zaterdag naar de opfok. En we hebben nog een Fries ruin. Verder hebben wij stroom op de heining staan. Maar in de praktijk blijkt dat niet afdoende te zijn.
Gelukkig hebben wij nog geen wolven op bezoek gehad. Maar ze zijn al wel in de omgeving waargenomen.

Eng hoor. En waar het veulen in de opfok gaat is het daar wel veilig? En is het 6 maanden of al ouder? De volwassen Friezen zijn minder een risico maar eng blijft het.

Ik ben wel blij dat we bij ons vorige huis in Frankrijk dat stond op de rand van de Tarn en de Hérault, weg zijn. Daar is nu een derde wolf. De gebieden zijn in rode, oranje en gele cirkels ingedeeld en wij zouden in cirkel 2 hebben gezeten. Maar de buren daar zeggen dat er regelmatig schapen bij een boerderij vlakbij worden gedood. Dus ik zou doodsangsten voor Poupette uit hebben gestaan.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:49

Het veulen is 5 maanden als ze weg gaat. Normaal wil ik ze wel langer bij de merrie hebben maar dit veulen is wel erg brutaal. Mams vindt alles ook wel goed dus wordt ze ook niet gecorrigeerd. Merrie levert nu ook wel wat in. Het is al een oudere merrie van 19. Dit is haar laatste veulen geweest.
Waar het veulen naar toe gaat is het tot nu toe vrij van wolven. Maar we gaan het zien. Ze worden nu al in een groot gedeelte van Nederland gespot. Hier in de omgeving zijn al pony’s door de wolf gedood. Ik ben blij dat ik geen kleine paardjes meer heb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 19:22

Fleuribelle schreef:
Het veulen is 5 maanden als ze weg gaat. Normaal wil ik ze wel langer bij de merrie hebben maar dit veulen is wel erg brutaal. Mams vindt alles ook wel goed dus wordt ze ook niet gecorrigeerd. Merrie levert nu ook wel wat in. Het is al een oudere merrie van 19. Dit is haar laatste veulen geweest.
Waar het veulen naar toe gaat is het tot nu toe vrij van wolven. Maar we gaan het zien. Ze worden nu al in een groot gedeelte van Nederland gespot. Hier in de omgeving zijn al pony’s door de wolf gedood. Ik ben blij dat ik geen kleine paardjes meer heb.

Aha, ja ik snap je redenatie. Wees idd maar blij dat je geen kleine paarden meer hebt. En met hoeveel veulens wordt je veulen ingeschaard? En ga je hem of haar voor jezelf houden? Omdat je merrie al ouder is?

Hier vandaag Poupette weer gewassen met cebacil, Pip was komen helpen. Poupetje doet het steeds beter, netjes met voetjes in de emmer enzo. Het ging al beter, hopen dat het nu klaar is met de kriebel. Haar wel in het land gezet met een droogdekentje omdat ik de wind wat koud vond voor haar en ze toch een snottertje heeft af en toe.

Erwin heeft bij therapie vandaag zonder stok gelopen, we gaan de goede kant op.

Verder mijn slowfeeder moeten afbreken. We hadden binnen in de uitloopruimte van een oud ijzeren hek een rek met gaas gemaakt tegen het hooi aan als slowfeeder. (buiten hebben we een hooiklok staan met slowfeednet) We hadden dat ding binnen gemaakt van dat geplastificeerde groene gaas met rechthoekige vakken. Maar dat duwden ze stuk en binnen een paar dagen daarna stonden ze met hun hoofd helemaal door het gaas. Vond ik gevaarlijk. Als ze plots omhoog komen en dat hele rek blijft aan ze hangen, ik heb al genoeg rare dingen gezien. Nu willen we iets gaan maken van een rek als dit. Dit zou dan op een houten onderkant moeten komen te staan. Totaal zou het dan iets van 180cm hoog zijn.

https://www.lagee-cheval.fr/1441-grille ... iMQAvD_BwE

of we slijpen dit door de helft

https://www.dema-france.com/articles/ra ... sIQAvD_BwE

Dit zou dan op de grond staan en het ding is dan een meter hoog.

Mijn vraag, hebben jullie nog slimmere oplossingen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:48

Jullie kunnen lassen, toch?
Dan zou ik buizen nemen met een grotere buis er omheen zodat ze hun manen heel houden. Daarvan dan rekken maken met een schop bord aan onderzijde. Zoiets wil ik zelf graag.