Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:51

Mijn ervaring is juist dat het standaard wordt gedaan en ook niet apart wordt gefactureerd (kliniek Hellendoorn en Kootwijkerbroek).
Laatst bijgewerkt door FCSA op 19-01-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:08

Ja hier ook standaard, beetje dezelfde omgeving als FCSA.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:53

Ikheb bij 5 dierenartsen waaronder SMDC een prijs opgevraagd. SMDC was echt veel duurder dan de rest. Zat €800 tussen de goedkoopste met een klinische en röntgen keuring voor de benen.

Helaas is het paard wat ik heb laten keuren afgekeurd. Ik ben er erg zuur van. Ik vond haar echt heel leuk |(

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:03

Mijn DA doet het wel standaard, stond volgens mij ook niet apart gefactureerd.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:40

SMDC was bij mij de enige die dit niet standaard in de keuring hadden zitten van de vijf klinieken waarmee ik contact heb gehad.

Wordt trouwens bij de keuring normaal altijd de schofthoogte gemeten? Dit werd bij mijn paard gedaan aan het einde van de keuring.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:45

@Splash, wat vervelend. Inderdaad zo naar altijd; heb je eindelijk een leuk paard komen ze niet door de keuring. Waar is ze op afgekeurd?

Bij de paarden die ik heb laten keuren is er altijd bloed afgenomen (bij de klinische prijs inbegrepen), meten en wegen is alleen op de kliniek gebeurd, niet toen ze op stal werden gekeurd (ja, ook ik heb helaas al meerdere paarden laten keuren :( niet in mijn huidige zoektocht maar wel voordat ik mijn overleden paard vond).

Overigens ben ik nu ook weer volop op zoek; heb een leuk paard op het oog, al eens wezen kijken. Ga aankomende week weer maar eerst moet de grond even ontdooien.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:46

Ah jammer Splashislief! Hopelijk is ze snel uit je 'systeem' en kun je op zoek naar een andere.

Meten is bij mij altijd gedaan ja. Nou kwam het bij mij nooit op de cm's aan. Dus als paard 162 zou blijken ipv 165 zou dat geen drama geweest zijn. Van mijn huidige merrie denkt ook iedereen dat ze megagroot is maar ze is 'maar' 168. Als ik zou zeggen 173 zou men het ook geloven. Tot je er echt naast staat en er op gaat letten dan...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:47

Sababber schreef:
SMDC was bij mij de enige die dit niet standaard in de keuring hadden zitten van de vijf klinieken waarmee ik contact heb gehad.

Wordt trouwens bij de keuring normaal altijd de schofthoogte gemeten? Dit werd bij mijn paard gedaan aan het einde van de keuring.

Bij mij vorig jaar tijdens de keuring wel, stokmaat en gewicht.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:13

Ik ben meegeweest bij een aantal keuringen vanuit Middenmeer en die deden wel standaard bloed trekken.

Bijzonder dat, dat bij andere klinieken dus niet "standaard" gebeurt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:33

Meten is bij mij, of mensen met wie ik mee was, bij echt geen enkele keuring gedaan. Ook wegen niet.
Bloed afnemen werd gevraagd en is dus wel altijd gedaan, maar dus niet standaard. En dus wel apart op de factuur bij een aantal. Bij elkaar waren dat echt wel een stuk of 10 verschillende klinieken. Dus wel altijd de mogelijkheid gehad, maar meestal moest er wel opdracht voor gegeven worden. Het wisselde wel enorm hoelang het bewaard werd enzovoorts.
Misschien de laatste jaren verandert dan.

Maar meten en wegen echt nog nooit? Nu vind ik dat ook niet van belang bij een keuring. Als het echt van belang is zoals bij pony's kan je dat bij bezichtiging doen, maar vind ik dus geen onderdeel van een keuring. Het maakt mij niet uit of het paard nu 1,63 of 1,65 is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:39

SeaSide schreef:
Ik ben meegeweest bij een aantal keuringen vanuit Middenmeer en die deden wel standaard bloed trekken.

Bijzonder dat, dat bij andere klinieken dus niet "standaard" gebeurt.

Als je 10 - 15 jaar geleden zei: laat een bloedje trekken, keken de meesten je aan alsof ze water zagen branden....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:02

Bij mijn VA doen ze het standaard bij keuring, voor afname en opslaan betaal je wel. Maar het zit in een soort totaal pakket van de keuring waarbij alles op de rekening los gespecificeerd is.
Mijn VA is duur, maar ik ben er al jaren erg tevreden mee. Voor keuringen maar ook de rest van de zorg en hij zit 5min van mijn stal af wat ik ook fijn vind wanneer er een spoedje is waarbij ze naar stal moeten komem of wanneer ik daar heen moet. Hij is kritisch met keuren... maar dat heb ik liever dan te makkelijk en ze kennen mij en mijn gebruiksdoel goed.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:37

Hier doet de ene kliniek het wel de andere weer niet. Word volgens mijn wel steeds vaker standaard gedaan.

Opmeten klinische keuring.. nog nooit gedaan hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:43

Opmeten heb ik ook nog nooit gezien bij een keuring..maar misschien is dat weer iets nieuws.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:51

Denk dat het nieuw is bij de verkoop van m'n pony in oktober werd er gemeten en bloed getrokken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:32

Maat heeft toch ook niets met gezondheid te maken, dus waarom zou dat in een keuring meegenomen worden? Hooguit bij ponies om te kijken of ze nog in de D-maat vallen als er internationale sportambities zijn.
Kan me bij wegen nog iets voorstellen, als het beeld van het paard aan de te magere of juist te dikke kant is, maar als het paard gewoon in verhouding is zie ik daar ook geen toegevoegde waarde voor een keuring.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:48

Bedankt iedereen voor jullie tips en adviezen.

Ik heb een beslissing gemaakt. Dit zal dan ook mijn laatste post zijn, aangezien sommige mensen vinden dat ik er te lang over doe ;) 30k is niet niks, ik was ook niet vragende partij om nu al te kopen, dus ik vind wel dat ik mijn tijd mag nemen om een beslissing te maken.

Het paard is ondertussen goedgekeurd voor de sport door mijn eigen DA. Door de verzekering zijn de foto's ook goed bevonden. Overlijden, ziekte, DA kosten,.. zijn allemaal gedekt door de verzekering.
Mijn DA zei dat het een heel mooi paard is qua bouw en beweging. Het is dan ook superbraaf. Hij zei dat het wel een goeie investering zou zijn. Ik ken hem al heel lang en zij zijn geen klant van hem.

Dus ik heb beslist om het paardje te kopen :)

Ik wil ook graag iedereen bedanken die mij privé berichtjes gestuurd heeft. Waarbij zij een gelijkaardig verhaal meegemaakt hebben. De meeste van die berichtjes waren dat ze misschien wel teveel betaald hebben maar dat het uiteindelijk toch hun droompaard was. Dus dat ik gewoon mijn gevoel moet volgen. Ik ben toch blij dat ik niet de enige ben bij wie dit gebeurt is. Het feit dat er zoveel mensen me via pb dit hebben verteld en niet hier op het forum, wil voor mij toch zeggen dat er enige schaamte rond is om teveel betaald te hebben voor een paard. Ik voelde mij ook heel beschaamd over het feit dat ik niet meer heb durven discussiëren over de prijs. Maar ik ben blij dat andere mensen zich ook in zo'n situatie bevonden hebben en dat mijn ouders ook begripvol zijn. Ze zeggen, neem het jezelf niet kwalijk, het is je trainer die op je gevoel ingespeeld heeft, die zou zich moeten schamen, niet jij.

Ik heb filmpjes van het paard ook ondertussen laten bekijken door kennissen in Canada die warmbloedpaarden fokken en verkopen. Ik ken hun al een aantal jaren, zijn vrienden van mijn ouders. Zij waren heel erg onder de indruk de filmpjes van het paard. Qua beweging, exterieur en afstamming. Ik heb gevraagd wat de prijzen zijn daar voor een gelijkaardig paard (qua afstamming, wedstrijdervaring, beweging,...). Ze zeiden dat een gelijkaardig paard bij hen in de prijsklasse 60k-80k zit. Ze zeiden ook dat als ik in de toekomst zo'n paarden aan hen wil voorstellen om te kopen, dat zij wel interesse zouden hebben en ook mensen kennen die interesse zouden hebben. Dat heeft me er toch wel een goed gevoel bij dat het toch een goeie investering is als zij ook zo enthousiast waren.

Ik wil nog even meegeven dat ik mijn trainer nooit bij naam genoemd heb. Niemand weet de details over de gesprekken behalve ik, mijn ouders en de trainer. Niemand van mijn vrienden weet hiervan ook een niemand op stal. De trainer zit niet op bokt en kans is klein dat hij zo'n verhaal aan andere mensen gaat vertellen waardoor mensen hem aan dit verhaal zouden linken. Moest ik van hem zijn, ik zou dat toch niet aan de grote klok gaan hangen.
Ik ben er mij bewust van dat hij me emotioneel bespeelt heeft en dat ik teveel betaald heb. Een goeie les voor mij, om in het vervolg VOOR het proefrijden nog eens te vragen naar de prijs en ook al die verhaaltjes niet te geloven.
Mijn trainer weet niet dat ik kennissen heb in Canada die fokken en paarden aan en verkopen. Ik was eigenlijk van plan, als alles vlot ging verlopen met dit paardje, om die kennissen voor te stellen aan mijn trainer. Want hij zei eens in een gesprek dat hij graag ook klanten van buiten Europa zou hebben, omdat die meer betalen voor paarden van hier. Nu dat hij mij zo bedot heeft qua prijs, ga ik hem dus uiteraard NIET aan die kennissen voorstellen. Als ik wil kan ik zelfs het paardje na aankoop direct aan die kennissen verkopen en er nog winst op maken ook. Daar zou ik dan geen enkel schuldgevoel tegenover m'n trainer bij hebben. Maar dat ga ik niet doen, want ik ben echt verliefd op het paardje. Door heel dit voorval, heb ik nu zijn ware aard gezien en zal ik mij ook niet schuldig voelen dat ik mijn buitenlandse kennissen niet deel.

Conclusie, ik denk dat ik een superleuk paardje heb dat in orde is en die door de verzekering aanvaard wordt. Ik zal wel teveel betaald hebben voor dit paardje, maar ik ben er alleszins wel eens stuk wijzer uit geworden en denk dat ik nog veel plezier zal hebben met dit paardje.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:13

Geniet ze Sam, dat is het belangrijkste. Fijn dat paard goed is en verzwkerd is.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:15

Gefeliciteerd Sam!
Dat je het zo kunt doen samen met je ouders is alleen maar fijn. De paarden van mijn schoonzoon zitten ook in een heel andere prijsklasse dan wat veelal in dit topic wordt genoemd. Voor de een is 5k al veel en de ander vindt 30k normaal. Dat is voor iedereen anders. Voor een goed paard betaal je nu eenmaal meer en of dat nu 20 -30- 80 of 150k is, je beslist als koper zelf of je een paard dat bedrag waard vindt.
Slim om te keuren en ik hoop dat je heel veel geluk en vooral plezier hebt samen!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:37

Dat is snel! Twee dagen geleden vroeg je nog om een verzekeringsmaatschappij in Belgie en nu is alles al rond.
Gefeliciteerd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:38

Gefeliciteerd met je aankoop en ik hoop dat jullie vele jaren plezier met elkaar hebben. Verstandig om te verzekeren, doe ik ook altijd!

Zou leuk zijn als je een foto post van je aanwinst, maar snap ook gezien de situatie met de trainer als je dat niet zou doen.
Overigens zijn er ook mensen die in dit topic af en toe een update plaatsen over hoe het gaat, dat zou leuk zijn.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:44

Gefeliceerd Sam! Heel veel plezier gewenst met hem/haar. Fijn dat de verzekering ook geregeld kon worden. En jammer dat je niet meer gaat posten, want ik ben wel benieuwd hoe het verder met jullie samen gaat!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:52

Gefeliciteerd Sam, geniet ervan

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:55

Ik was 1 die rode vlaggen zag en de aankoop afraadde, maar ik wens je -oprecht- veel plezier en geluk met je paard.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:19

Gefeliciteerd Sam. Uiteindelijk is het belangrijkste dat jij je prettig voelt met het paard. En ieder heeft zijn eigen prijsklasse, ik vind het veel geld maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Veel plezier met hem. Ga je nog een fototopic openen of een foto delen? Dat lijkt me wel leuk :)