Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:15

DuoPenotti schreef:
Er is in duitsland (?) toch al een hondje aan de lijn gegrepen en mee gesleurd.

Maar goed, ik zou zeker ook nu niet meer loslaten, dan neemt het risico toe

in zweden, diverse malen al, moeder met kind in kinderwagen hond aan de lijn

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:39

Popstra schreef:
Mac schreef:
Deze hond liep bovendien in een losloopgebied en op het pad, dus keurig volgens de regels. En idd: er wordt hier nog steeds beweerd dat wolven een hond niks zullen doen. Ik zie hier toch ook echt iets anders.

Er word hier toch echt al enige tijd geadvisseerd aangelijnd te houden. Ook in losloop gebied.
Waarom nou zo dwars doen? Je hond kan daar uiteindelijk eens de dupe van worden.

Omdat de wolf van Zeist naar Amerongen loopt en je je hond ook even vrije tijd gunt.

Lastig in te schatten op welke dag welk bos de wolf zich bevindt.

Honden mogen al nergens meer (los) komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:56

DuoPenotti schreef:
Er is in duitsland (?) toch al een hondje aan de lijn gegrepen en mee gesleurd.

Maar goed, ik zou zeker ook nu niet meer loslaten, dan neemt het risico toe

Dat was een stoute Duitse of vast verdwaalde Poolse wolf. De Nederlandse wolf is veel meer opgevoed :+ :D

Rizette

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:45

Tuurlijk, zodra ze de grens overkomen zijn ze alle Duitse gewoontes vergeten.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:16

Skessa_ schreef:
Bovendien is het volgens mij hond eigenaar eigen, hier is het in elk bos verboden de hond los te laten lopen en toch loopt bijna elke hond die ik tegen kom in het bos los. Is sielug aan de lijn ofzo???

idd, de meesten hebben er gewoon poep aan. Ook leuk als je met je eigen hond nou net heel bewust die aanlijngebieden opzoekt maar da's weer een andere discussie.
Die van ons loopt sowieso niet los, maar vermaakt zich opperbest aan een 10 meter lijn. Rennen, spelen, snuffelen, alles wat los kan kan aan de lange lijn ook. Soms met iets meer moeite/inzet/opletten van ons, so be it. Maar al zou die van ons wel los lopen, ik zou het risico niet nemen in een gebied waar ook een wolf (hoe lief ie ook mag zijn....) rondloopt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:23

Die van mij loopt altijd los, maar dat is de discussie hier helemaal niet. Ook aan een lange lijn zou ik die wolf niet tegen willen komen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:28

Jessix schreef:
Die van mij loopt altijd los, maar dat is de discussie hier helemaal niet. Ook aan een lange lijn zou ik die wolf niet tegen willen komen.

Ik schreef toch ook dat dat weer een andere discussie is? En nee, ik zou die wolf ook met mijn aangelijnde hond niet tegen willen komen maar het feit is wel dat er in dat (losloop)gebied nu wordt aangeraden om je honden niet meer los te laten lopen en dat zal ongetwijfeld een reden hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:32

Sandra_H schreef:
Jessix schreef:

Ik schreef toch ook dat dat weer een andere discussie is? En nee, ik zou die wolf ook met mijn aangelijnde hond niet tegen willen komen maar het feit is wel dat er in dat (losloop)gebied nu wordt aangeraden om je honden niet meer los te laten lopen en dat zal ongetwijfeld een reden hebben.

Ja maar blijkbaar vind je het van belang te laten weten dat jouw hond altijd aan de lijn zit. Dus hierbij mijn reactie dat die van mij altijd los loopt. Over het andere gedeelte zijn we het dan verder eens. :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:33

DuoPenotti schreef:
Klopt niet, ook Limburg.
Al mag het daar ook voor tegen zwijnen

https://www.hetschaap.nl/limburg-steekt ... %20zwijnen.

De genoemde 2 miljoen gaat over Drenthe. Klopt dus wel! Dat er nog andere provincies subsidies verstrekken zal best, maar dit ging dus alleen over wat Drenthe doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:35

Ik weet niet wat ik enger of erger vindt. De wolf die zo na komt, of de experts die zeggen dat er geen gevaar dreigt, plus de mensen die zeggen dat ze het zo mooi en bijzonder vinden en hem graag zelf tegen zouden komen. Hij is al dichter bij dan op de andere filmpjes uit die regio. Nog even en hij valt echt aan.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:40

Jessix schreef:
Ja maar blijkbaar vind je het van belang te laten weten dat jouw hond altijd aan de lijn zit. Dus hierbij mijn reactie dat die van mij altijd los loopt. Over het andere gedeelte zijn we het dan verder eens. :D

Niet persee hoor, dat was naar aanleiding van eerdere reacties, over het aanlijnadvies. Verder volg ik dit topic in stilte, in de hoop dat ik er ooit eens achter kan komen op welke manier je je (legaal) kunt verdedigen als je onverhoopt ineens oog in oog staat met zo'n beest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:47

Sandra_H schreef:
Jessix schreef:

Niet persee hoor, dat was naar aanleiding van eerdere reacties, over het aanlijnadvies. Verder volg ik dit topic in stilte, in de hoop dat ik er ooit eens achter kan komen op welke manier je je (legaal) kunt verdedigen als je onverhoopt ineens oog in oog staat met zo'n beest.

Dat is voor mij ook de grote vraag. Waarom laten we dit allemaal zo gebeuren...? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat we de wolf al zo dichtbij laten komen en het dan ook nog afdoen met "hij is gewoon nieuwsgierig". Die dieren horen toch schuw te zijn en mensen te vermijden?

(niet perse een vraag voor jou of voor de wie dan ook die daar met zijn hondje wandelt, maar eerder voor de overheid)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:53

nouja ik geloof best dat de wolf waarover dat gezegd wordt vooral nieuwsgierig is. Maar ik geloof zeker niet dat dat zo blijft. Vooropgesteld: ik vind het echt prachtige dieren, maar ik kan er niet bij dat er zo kinderlijk simpel over wordt gedacht in de pro wolf hoek. Typisch Nederlands denk ik.
Aan de andere kant vind ik het lastig om goede, echt objectieve info te vinden wat dat betreft. Het is óf helemaal voor, óf helemaal tegen lijkt wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:57

Sandra_H schreef:
nouja ik geloof best dat de wolf waarover dat gezegd wordt vooral nieuwsgierig is. Maar ik geloof zeker niet dat dat zo blijft. Vooropgesteld: ik vind het echt prachtige dieren, maar ik kan er niet bij dat er zo kinderlijk simpel over wordt gedacht in de pro wolf hoek. Typisch Nederlands denk ik.
Aan de andere kant vind ik het lastig om goede, echt objectieve info te vinden wat dat betreft. Het is óf helemaal voor, óf helemaal tegen lijkt wel.

Hij is ook nieuwsgierig, maar dat gedrag kan ook in een seconde omslaan, en dan? Daarbij denk ik gewoon dat je er goed aandoet om die dieren zo veel mogelijk op afstand en schuw te houden. Maar geen idee hoe je dat moet doen. Het advies wat je nu krijgt is me niet zo duidelijk... Beetje afwachten en rustig doorlopen. Dit gaat een keer mis natuurlijk.

En dat neem ik die wolf ook niet kwalijk, dat is gewoon een wolf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:03

Dit gedrag vind ik al niet meer onder nieuwsgierig vallen. Hij hapt als je goed kijkt al naar de hond. Dit is 1 kleine stap verwijdert van daadwerkelijk aanvallen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:07

Jessix schreef:
Hij is ook nieuwsgierig, maar dat gedrag kan ook in een seconde omslaan, en dan? Daarbij denk ik gewoon dat je er goed aandoet om die dieren zo veel mogelijk op afstand en schuw te houden. Maar geen idee hoe je dat moet doen. Het advies wat je nu krijgt is me niet zo duidelijk... Beetje afwachten en rustig doorlopen. Dit gaat een keer mis natuurlijk.

En dat neem ik die wolf ook niet kwalijk, dat is gewoon een wolf.

Nou dat inderdaad. Maar je hebt altijd van die eigenwijze types die alle moeite doen om zo'n dier wél te benaderen of zelfs proberen te voeren. En dan straks wel gaan janken als het mis gaat, zoals ook al regelmatig gebeurt bij bijvoorbeeld uitgezette runderen.
Daarnaast is dit nu het tweede filmpje dat ik zie, met een hondje. Deze hond, en ook die uit het andere filmpje wat ik laatst langs zag komen reageerden zelf erg rustig. Maar ik heb niet het idee dat die van mij er zo kalm onder zou blijven. Zeker niet als het om een reu gaat. Ik neem dan aan dat zo'n wolf daar ook weer heel anders op reageert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:16

SusanH schreef:
Dit gedrag vind ik al niet meer onder nieuwsgierig vallen. Hij hapt als je goed kijkt al naar de hond. Dit is 1 kleine stap verwijdert van daadwerkelijk aanvallen.

En er van uit gaande dat de hond inderdaad een gewone halsband om had, vraag ik mij af of dat gevoel in de bek bij wolf reden is geweest niet door te bijten (schrik) of dat dit echt enkel een intimidatie actie was.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 14:30

criollo_yess schreef:
DuoPenotti schreef:
Klopt niet, ook Limburg.
Al mag het daar ook voor tegen zwijnen

https://www.hetschaap.nl/limburg-steekt ... %20zwijnen.

De genoemde 2 miljoen gaat over Drenthe. Klopt dus wel! Dat er nog andere provincies subsidies verstrekken zal best, maar dit ging dus alleen over wat Drenthe doet.

Tel daar bij al de vergoedingen van de gedode dieren. Dan weet je dat die wolven ons met z'n allen veel geld kosten. En dat voor een stuk of 50 dieren die alleen maar ellende brengen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:23

Popstra schreef:
Mac schreef:
Deze hond liep bovendien in een losloopgebied en op het pad, dus keurig volgens de regels. En idd: er wordt hier nog steeds beweerd dat wolven een hond niks zullen doen. Ik zie hier toch ook echt iets anders.

Er word hier toch echt al enige tijd geadvisseerd aangelijnd te houden. Ook in losloop gebied.
Waarom nou zo dwars doen? Je hond kan daar uiteindelijk eens de dupe van worden.

Nog even en je bent gewoon weg niet meer welkom in het bos.
Niet met hond, te paard, wandelend……om ruimte te maken voor de wolf.

In gebieden waar de wolf inmiddels gemeengoed zijn, is het niet meer vertrouwd om je erfhond buiten te hebben. Zeker niet in de nacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:36

Ja ik vind het ook allemaal heel poedersuiker maar kan niks anders doen dan me schikken want mn dieren hebben er niks aan als ik uit principe dat niet zou doen. De wolf is er nu eenmaal en ik denk dat je je eigen toch een beetje moet gaan schikken daar naar. Dus ja, ook je honden aan de lijn in bossen waar de wolf al meerdere keren gespot is en al eerder een ontmoeting met een hond heeft gehad!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:58

Ik heb de indruk dat dat vooral de bedoeling is.
Je hond aangelijnd houden is misschien nu nog even een beter idee icm de wolf.
Totdat de hond met lijn en al wordt gegrepen. En dan vrees ik voor de volgende stap.
Alleen nog maar natuur en dieren in de bossen.
Geen ruimte meer voor menselijke activiteiten.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:47

Maar zoveel mensen die er ook geen weet van hebben hoe het er voor staat met de wolf en waar 'ie inmiddels allemaal zit en wat de gevaren zijn. Laatst mijn familie ook maar even bijgepraat, die lopen veel op de Veluwe en Utrechtse Heuvelrug, die hadden geen flauw idee. En wel overal de hond los waar het kan. :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:52

Dat denk ik dus ook.
Mensen zonder weidedieren houden het veel minder bij.
En ze krijgen de fabels mee. Niet de werkelijkheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:24

Ik zat twee weken terug op een evenement tussen de paardeneigenaren en die waren er helemaal nog niet zo mee bezig. Dachten ook dat er enkel af en toe en schaap gepakt werd. (en daar hebben ze dan blijkbaar niet zo veel mee, want dat is dan niet zo erg)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:46

Maar hoeveel denk je te winnen van je hond aan de lijn houden? Als het goed is laat je de hond toch al niet buiten zicht of op kilometers afstand lopen. Gaat de hond niet achter wild aan of echt van het pad af.

Als de hond op 30m van de baas die een wolf gepakt wordt, gaat hij ook op 3m van de baas gepakt worden. En bij een volwassen wolf, laat staan een roedel, kan je het vergeten dat je zelf kan ingrijpen.