Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:27

Al heel lang een stille meelezer en ik geniet van jullie verhalen en vooral mooie aankopen.
Zelf ben ik fokker en gebruiker van Haflingers. Een heel ander ras, met dito prijsklasse.
Het verhaal van Sam deed mij bij 1 van de laatste opmerkingen de wenkbrauwen fronsen. Je schreef dat dit paard gefokt is door iemand die meerdere paarden op hoger niveau in training heeft lopen en geen onbekende is. Zulke paarden verkopen dan toch als warme broodjes, als mensen er al niet voor in de rij staan? In de advertentie moet er ongetwijfeld iets over de afstamming of fokker vermeld staan.

Toevallig net geplaatst op de voorpagina: het keuren van paarden.
[VN] Keuring bij verkoop: "te veel misbruik gemaakt in het verleden"

Getup

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:44

Nog 1 laatste opmerking erover van mijn kant:

Verzekering België: Catherine de Buijl schijnt goed te zijn.

Verder kan iemand je beste vriend zijn; ze kunnen niet in het paard kijken. Dus juist om misverstanden en verstoorde verhouding te voorkomen, moet er gekeurd worden ( en voor de verzekering) . Zodat er op dat moment duidelijk is dat ie goed is of niet.

Wens je veel succes met de aankoop en ben natuurlijk ook benieuwd, of je al n afspraak hebt tot keuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:45

Getup schreef:

Verder kan iemand je beste vriend zijn; ze kunnen niet in het paard kijken. Dus juist om misverstanden en verstoorde verhouding te voorkomen, moet er gekeurd worden ( en voor de verzekering) . Zodat er op dat moment duidelijk is dat ie goed is of niet.

Wens je veel succes met de aankoop en ben natuurlijk ook benieuwd, of je al n afspraak hebt tot keuren.

Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:31

Dat ook...maar daarom wilde mijn instructrice, dat ie nieuw gekeurd werd voordat ze m mij verkocht. Heb m ook n tijdje in de verzekering gehad.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:58

ikke schreef:
Getup schreef:

Deze uitspraak is nieuw voor mij, maar dit is briljant _/-\o_

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:00

ikke schreef:
Getup schreef:

:D

Klopt, maar kan ook goed gaan. Heb Uni toen van mijn vriendin/instructrice gekocht.
Gekeurd en ook nog een maand op proef gehad omdat hij soms onder een andere ruiter opeens een draak werd :') 1 week rodeo gehad, daarna het braafste paard ohz :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:16

vidya schreef:
Heeft iemand goede ervaring met een kliniek in de buurt van Nijmegen?

SMDC in Heesch

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 02:23

Wie zocht er een goed jong en braaf dressuurpaard ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:07

Lukasje schreef:
vidya schreef:

SMDC in Heesch

Of lingehoeve
Ik heb met smdc dan net weer geen fijne ervaring. Vind ze kneiter duur en als ze iets verkloten zijn ze niet thuis.

Oh en robregt in Bemmel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 08:51

Zoekt er iemand nog een leuke ijslander kruising?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 10:29

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:06

Ik drop nog een keer dit zoekertje:
D of E pony, braaf. Hoeft echt geen dooie te zijn maar niet kijkerig/schieterig of rodeo's :P
Gezond. Geen koudbloeden, beetje welsh, connemara of klein gebleven paard model.
Doel is dressuurmatig basis, beetje springen. Budget tot 10k

Alles wat geadverteerd is, is bekend.
Komt met shet in een stal met paddock/uitloop naar een 20x40 baan te staan waar ze ook in kunnen. Met ruwvoer. Dus een die snel dik wordt oid kan ook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:25

robbie88 schreef:
Wie zocht er een goed jong en braaf dressuurpaard ?

Ik wilde Sam zeggen maar dat is misschien een beetje flauw :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:28

goldenarrow schreef:
https://equnews.nl/rapportage/keuring-b ... probleem-1

Ik drop deze hier even. Gaat over het keuren van paarden en recht. Lijkt me wel toepasselijk voor de mensen hier :)

Maar de crux blijft: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

De beste insteek is nog steeds: goed kijken en zorg dat die verkoper blijft l*llen. Als er iets is, heb je kans dat is zich voorbij praat en hoe meer hij vertelt, hoe meer jij weet.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:28

Lukasje schreef:
vidya schreef:

SMDC in Heesch

Dat is net een half uur de verkeerde kant op rijden ;)

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:29

MarjanB schreef:
Lukasje schreef:

SMDC in Heesch

Of lingehoeve
Ik heb met smdc dan net weer geen fijne ervaring. Vind ze kneiter duur en als ze iets verkloten zijn ze niet thuis.

Oh en robregt in Bemmel!

Ik zat aan de lingehoeve te denken inderdaad. Kan op de website niet zien wat de kosten voor klinisch en rx keuren is. Ga ze wel bellen, dank!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:05

Rond de €1200,- ik heb 2 maanden terug contact gehad met ze. SMDC zat daar nog 400 boven.. Zuilichem zat rond de 700 :)*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:18

Ik ga al jaren naar smdc, maar ze zijn nooit duurder geweest als de andere klinieken waar ik heen ging. Zelfs goedkoper als degene waar ik daarvoor heen ging. :') Bij behandelingen dan, ook als ik het vergelijk met vriendinnen die naar anderen klinieken gaan, als je het vergelijkt met klinieken die net zoveel kunnen liggen die prijzen echt wel heel dicht bij elkaar.

Voor keuring betaal ik met alle liefde meer, want ik wil heel graag mijn vaste dierenarts van daar laten kijken. Die kent ons, helaas, zo goed dat we blind op hem vertrouwen als hij positief advies of negatief advies geeft.

Qua fouten, ik heb een paard gehad dat afgekeurd kon worden door het handelen van andere kliniek. Andere mensen zijn daar enorm tevreden over, ik zal er nooit meer met een paard komen, want als ze beter gehandeld hadden had dat paard volledig kunnen genezen. Zelfs toen we aan konden tonen dat er grote fouten waren gemaakt kwam er geen excuus of iets dergelijks.

Nu heb ik bij smdc ook altijd een vaste da. Ik wacht liever langer om bij hem terecht te kunnen. Maar ze zijn wel echt extreem kundig.

Lingehoeve ook trouwens, mijn vaste da werkte eerst daar voordat hij smdc opende en wij zijn meegegaan van lingehoeve naar smdc nadat we overgestapt waren bij die kliniek die zulke fouten had gemaakt.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:35

SMDC is voor keuren wel echt een van de duurdere. Voor behandelen heb ik ook sterke voorkeur voor hen, maar met keuren is toch het grote risico dat je dat geld door het putje gooit (bij afkeur). Waar ik op afknapte was dat ze bij een al heel prijzige keuring ook een echt heel hoog bedrag rekenden voor bloed afname en bewaren (lees een paar honderd euro).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:39

Dat zou zeker kunnen hoor. Wij betaalden dat graag, maar waren wel paarden die recent nog gekeurd waren. Dus risico kleiner en ik wilde gewoon een da die ik zo veel vertrouw. Niet eens om de prijs gevraagd toen, we wilden perse daar keuren. Al snap ik echt dat mensen het te veel vinden, helemaal als er geen recente keuring is.

Maar qua behandelingen valt het extreem dure mee ivm anderen. Of ik moet enorm veel korting krijgen :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:42

Tja zo blijft het toch persoonlijk, bij het paard van vriendin hebben ze bij SMDC de verkeerde hoef ingespoten. Bij SMDC werd trouwens ook niet standaard bloed getrokken tijdens de keuring..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:47

Ik maak heel vaak mee dat dat niet standaard gedaan word eigenlijk? Ik moet het altijd vragen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:51

ruitje schreef:
Ik maak heel vaak mee dat dat niet standaard gedaan word eigenlijk? Ik moet het altijd vragen...

Ja, ik ook. Of het werd door de da benoemd, maar stond wel los op de factuur ook en geen onderdeel van de standaard klinische keuring. Bij alle klinieken waar ik geweest ben, geloof ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:39

c_alsemgeest schreef:
Ik drop nog een keer dit zoekertje:
D of E pony, braaf. Hoeft echt geen dooie te zijn maar niet kijkerig/schieterig of rodeo's :P
Gezond. Geen koudbloeden, beetje welsh, connemara of klein gebleven paard model.
Doel is dressuurmatig basis, beetje springen. Budget tot 10k

Alles wat geadverteerd is, is bekend.
Komt met shet in een stal met paddock/uitloop naar een 20x40 baan te staan waar ze ook in kunnen. Met ruwvoer. Dus een die snel dik wordt oid kan ook.

Informeer eens bij Pascale van Boxtel. Die heeft regelmatig erg leuke connemara en new forest ponies.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:42

Bij mij is er nog nooit bloed getrokken bij een keuring. Toch altijd erkende klinieken. Volgens mij moet je daar echt opdracht voor geven.