[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:47

bribro schreef:
Oh Mo, wat balen zeg van Erwin z'n enkel. Voor jullie allebei. Want fulltime mantelzorgen is ook een opgave.
En die beschrijving van Erwin z'n karakter, die van mij is net zo. Nou ja, die wil dan af en toe nog wel hulp, als hij het echt niet alleen kan. Maar dan moet het wel op zijn manier natuurlijk :j
Wel fijn dat Erwin zich gelukkig wel vermaakt. Al snap ik wel dat dat werk wat opstapelt niet fijn is voor 'm. Wij hebben dat afgelopen 2 jaar ook gehad en zijn nu eindelijk met een inhaalslag bezig. Maar echt accepteren dat we gewoon 2 jaar achterlopen is nog best een lastige. We blijven de neiging houden om het in te willen halen en dat is niet reëel.
Sterkte voor jullie!

Ja, jullie zaten in een veel heftigere situatie dan wij, maar inderdaad dat achterloopgevoel. Wat ook scheelt is dat ik het allemaal niet zo netjes hoef, maar smaken verschillen.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:52

Het scheelt dat het gras en onkruid nu niet meer groeit met de hitte en warmte.
Lastig dat lopen met krukken, weet ik alles van, vooral als je bijvoorbeeld iets te drinken wil pakken in een glas niet mee te nemen.
Moet ie niet vast in het gips? Dan kan het niet meer bewegen, scheelt al denk ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 12:21

Tinka schreef:
Het scheelt dat het gras en onkruid nu niet meer groeit met de hitte en warmte.
Lastig dat lopen met krukken, weet ik alles van, vooral als je bijvoorbeeld iets te drinken wil pakken in een glas niet mee te nemen.
Moet ie niet vast in het gips? Dan kan het niet meer bewegen, scheelt al denk ik.

Herkenbaar voor jou idd. Hij heeft voor als hij het been omlaag doet een immobilisatie'spalkschoending' zie filmpje van zondag. Voor de pijn maakt het niet uit of er gips omheen zit helaas, ook als hij niets doet, doet het zeer. Overmorgen hebben we een afspraak bij de chirurg, dan horen we wel wat men adviseert. Maar grappig is het allemaal niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:45

Hopelijk kan ie snel geopereerd worden als dat nodig is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:58

Tinka schreef:
Hopelijk kan ie snel geopereerd worden als dat nodig is.

De huisarts gokte op opereren, maar er schijnen ook injecties te zijn. Hoe dat dan moet werken om een enkelband weer vast te hechten snap ik nog even niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:28

Dat Erwin zoveel pijn heeft, heeft ook extra aandacht nodig. Kapotte banden doen niet zo enorm zeer als Erwin nu heeft, begrijp ik van naasten. Laat je niet afschepen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 14:35

senna21 schreef:
Dat Erwin zoveel pijn heeft, heeft ook extra aandacht nodig. Kapotte banden doen niet zo enorm zeer als Erwin nu heeft, begrijp ik van naasten. Laat je niet afschepen.

Hi Senna, goed dat je het zegt! Dank je, we zullen ons zeker niet laten afschepen. Nu hebben we tot nu toe overwegend goede ervaringen met de Franse medische wereld, dus laten we hopen dat dat zo blijft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 14:54

Hechten van pezen en banden is wel erg lastig, ben benieuwd wat ze dan kunnen kwa operatie.
Ik denk dat het zonder operatie ook wel geneest uiteindelijk, maar zal best lang duren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 15:00

Tinka schreef:
Hechten van pezen en banden is wel erg lastig, ben benieuwd wat ze dan kunnen kwa operatie.
Ik denk dat het zonder operatie ook wel geneest uiteindelijk, maar zal best lang duren.

Net als met Callas denk ik. Na een anderhalf jaar loopt ze nog kreupel. Ik begreep dat ze mensen met actieve beroepen opereren. Mensen met een zittend beroep niet. En ja dan staat er erg lang voor. Ik heb nog eens gelezen en lees zelfs tot een half jaar of langer! En ik vind dat wij actief zijn, zonder dat been kunnen we niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:41

Ja, jullie zijn inderdaad actief. Ik hoop dat ze dat juist inschatten en daar naar handelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:04

Wat ik er van lees heb je gelukkig hier in Nederland als patiënt ook wel wat in te brengen en als je een operatie wil, dan komt die er vast wel, tenzij er echt zwaarwegende redenen zijn qua gezondheid om het niet te doen. Je kan hier kiezen tussen algehele narcose of een ruggenprik, misschien si dat iets om al van te voren te bedenken, wat hij wil. En ja, daarna wel gips of een brace, waarbij ze eigenlijk van een spitsstand van de voet uitgaan. Is de brace die hij nu heeft ook eentje die zijn voet in spitsstand zet? Dat is denk ik de houding waarin hij het minste pijn zou moeten hebben. 6-8 weken staat ervoor na de operatie, daarna zou je alles wel weer mogen en kunnen doen. Nog wel een tijd, maar toch wel te overzien lijkt me. Zonder operatie ben ik er bang voor dat hij nooit meer pijnvrij wordt...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 11:22

balance schreef:
Ja, jullie zijn inderdaad actief. Ik hoop dat ze dat juist inschatten en daar naar handelen.

Jet schreef:
Wat ik er van lees heb je gelukkig hier in Nederland als patiënt ook wel wat in te brengen en als je een operatie wil, dan komt die er vast wel, tenzij er echt zwaarwegende redenen zijn qua gezondheid om het niet te doen. Je kan hier kiezen tussen algehele narcose of een ruggenprik, misschien si dat iets om al van te voren te bedenken, wat hij wil. En ja, daarna wel gips of een brace, waarbij ze eigenlijk van een spitsstand van de voet uitgaan. Is de brace die hij nu heeft ook eentje die zijn voet in spitsstand zet? Dat is denk ik de houding waarin hij het minste pijn zou moeten hebben. 6-8 weken staat ervoor na de operatie, daarna zou je alles wel weer mogen en kunnen doen. Nog wel een tijd, maar toch wel te overzien lijkt me. Zonder operatie ben ik er bang voor dat hij nooit meer pijnvrij wordt...

Hi Dames en de enkele heer ;-)

Morgen weten we meer, Balance, dank voor het compliment, we gaan het zien!

@Jet, mijn stoere vriendje heeft een klein hartje voor medische dingen, dus een ruggenprik gaat het niet worden. Liever een algehele slaapnarcose, dan krijg je van al het engs en getimmer niets mee. Toen ze trouwens aan mijn dubbelgebroken been bezig waren, had ik ook een ruggenprik gehad omdat ik meteen na het ongeluk geopereerd moest worden en ik uiteraard niet nuchter was. Heel erg raar om letterlijk slijptollen, boormachines etc te horen en te voelen. Want je voelt uiteraard wel het getril en gebonk van hamers etc. Ze bouwden er bij mij een soort Eiffeltoren in ;-) De tweede keer toen het eruit mocht na 9 maanden heb ik gekozen voor algehele narcose, dat vond ik toch wel wat rustiger.
De brace die Erwin nu heeft, is geen spitsstand, dat kan die overigens wel, maar de pharmacie zette het op voetstand en de dokter heeft dat zo bevestigd. Maar nav je tip gaan we dit vandaag eens even zelf veranderen. Het is tenslotte ons lijf ;-) Het klinkt wel logisch omdat Erwin de brace wel omdoet, om zijn enkel te immobiliseren, maar hij steunt of loopt er niet mee (zie filmpje van zondag). En omdat hij zijn been loopt op te tillen áls hij loopt, want dat is maar zelden, dan doet zijn hele achterkant van zijn bovenbeen zeer. Dus we gaan zo eens even een spits maken. Dank voor de tip!
Wij rekenen ook op een operatie en dan 2 maanden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:37

Ik vind een ruggenprik toch veel fijner dan een narcose. Je kan naderhand ook nog pijnstilling via de ruggenprik krijgen. Als je er een roesje bij krijgt, krijg je niets mee van de operatie.
Met mijn laatste operatie had ik zelfs helemaal geen roesje, kon alles horen. Als ik dat eng vond kon ik alsnog om een roesje vragen. Voordeel, niet misselijk van de narcose. Dat werd ik later dan wel weer van de morfine. De heupoperaties moesten trouwens verplicht met ruggenprik, kon niet onder algehele narcose.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 11:41

Tinka schreef:
Ik vind een ruggenprik toch veel fijner dan een narcose. Je kan naderhand ook nog pijnstilling via de ruggenprik krijgen. Als je er een roesje bij krijgt, krijg je niets mee van de operatie.
Met mijn laatste operatie had ik zelfs helemaal geen roesje, kon alles horen. Als ik dat eng vond kon ik alsnog om een roesje vragen. Voordeel, niet misselijk van de narcose. Dat werd ik later dan wel weer van de morfine. De heupoperaties moesten trouwens verplicht met ruggenprik, kon niet onder algehele narcose.

Ik snap je overwegingen, Odette inderdaad. Ik vond de ruggenprik minder prettig eerlijk gezegd. De prik op zich vond ik al niet zo fijn, ondanks dat het me enorm meeviel van wat ik gehoord had en ik kreeg een enorm pijnlijke hittegolf in dat gebroken been, heel onaangenaam. Ook het meemaken van de operatie vond ik niet erg om te missen, zal ik maar zeggen. De keer erna met de narcose vond ik echt heel fijn. Het wakker worden was wat hallucinerend maar ik kan me niet herinneren dat ik misselijk ben geweest. Als ik ooit weer een operatie moet, wat ik niet hoop uiteraard, dan kies ik voor algehele narcose als dat mogelijk is.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:36

Met een ruggenprik met roesje maak je ook helemaal niets mee.
Ik vond de ruggenprik mee vallen, 1e keer moest het vanaf zijligging en liggen op mijn gebroken heup, toen hebben ze me heel veel pijnstillers gegeven en niets gevoeld. 2e keer deed wel pijn, poken van die naald tussen mijn wervels, hij kon er niet goed bij, denk door mijn hernia. 3e keer deed helemaal geen pijn.
De 1e 2 keer kreeg ik dus een roesje erbij en sliep ik helemaal.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 12:40

Tinka schreef:
Met een ruggenprik met roesje maak je ook helemaal niets mee.
Ik vond de ruggenprik mee vallen, 1e keer moest het vanaf zijligging en liggen op mijn gebroken heup, toen hebben ze me heel veel pijnstillers gegeven en niets gevoeld. 2e keer deed wel pijn, poken van die naald tussen mijn wervels, hij kon er niet goed bij, denk door mijn hernia. 3e keer deed helemaal geen pijn.
De 1e 2 keer kreeg ik dus een roesje erbij en sliep ik helemaal.

Interessant! En waarom heb jij liever geen narcose?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:48

Ik word heel erg misselijk van de narcose, van een roesje ook trouwens hoor. Hoewel het roesje voor het darmonderzoek had ik niet zoveel last van.
Bij mijn operatie voor de kunstheup heb ik het in goed overleg gedaan met de anesthesioloog, die dacht echt mee.
Ik vond het niet eng, je ziet toch niets van de operatie, zit een doek voor. Ik had gevraagd of ik mijn heupkop mocht zien die eruit gehaald was. Dat vond ik wel leuk, maar ik ben natuurlijk wel operaties en bloed ed. gewend, weliswaar bij dieren, maar dat maakt niet zoveel uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 15:26

Tinka schreef:
Ik word heel erg misselijk van de narcose, van een roesje ook trouwens hoor. Hoewel het roesje voor het darmonderzoek had ik niet zoveel last van.
Bij mijn operatie voor de kunstheup heb ik het in goed overleg gedaan met de anesthesioloog, die dacht echt mee.
Ik vond het niet eng, je ziet toch niets van de operatie, zit een doek voor. Ik had gevraagd of ik mijn heupkop mocht zien die eruit gehaald was. Dat vond ik wel leuk, maar ik ben natuurlijk wel operaties en bloed ed. gewend, weliswaar bij dieren, maar dat maakt niet zoveel uit.

Klopt je ziet niets, er zat bij mij ook een scherm tussen, maar je hoort wel alles. Bij bijv de tandarts moest ik ooit een kies laten trekken, ik voelde niets maar het geluid hoor ik tot op de dag van vandaag nog. Brrr wat vond ik dat akelig.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:53

Met een roesje hoor je niets, dan slaap je.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-23 16:00

Tinka schreef:
Met een roesje hoor je niets, dan slaap je.

Erwin is wel vaker onder narcose geweest, maar hij was er niet misselijk van, dus ik denk dat hij daarvoor kiest. Maar goed, pas morgen horen we of er überhaupt iets gaat gebeuren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:51

Oh bij een roesje was ik "wakker", maar zo dronken als wat en in eerste instantie kon ik me er ook niets meer van herinneren.
Na een paar jaar herinner ik me opeens flarden waarbij ik blijkbaar ontzettend flauwe grappen zat te maken met het hele operatie team :+ ik kan me nu herinneren dat de chirurg bijvoorbeeld met tranen over de wangen lachend over een kastje hing op een gegeven moment.
Ze hadden in elk geval een leuke werkdag denk ik dan maar :D :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:54

Ik werd met het darmonderzoek op een gegeven moment ook wakker, heel raar want was helemaal het besef van tijd en realiteit kwijt.
En met de gebroken heup operatie ook, en ik dacht help ik ben wakker, maar kon niets zeggen. Op een gegeven moment hadden ze het gelukkig door en ging ik weer onder zeil.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 10:28

Sintara schreef:
Oh bij een roesje was ik "wakker", maar zo dronken als wat en in eerste instantie kon ik me er ook niets meer van herinneren.
Na een paar jaar herinner ik me opeens flarden waarbij ik blijkbaar ontzettend flauwe grappen zat te maken met het hele operatie team :+ ik kan me nu herinneren dat de chirurg bijvoorbeeld met tranen over de wangen lachend over een kastje hing op een gegeven moment.
Ze hadden in elk geval een leuke werkdag denk ik dan maar :D :P

Tinka schreef:
Ik werd met het darmonderzoek op een gegeven moment ook wakker, heel raar want was helemaal het besef van tijd en realiteit kwijt.
En met de gebroken heup operatie ook, en ik dacht help ik ben wakker, maar kon niets zeggen. Op een gegeven moment hadden ze het gelukkig door en ging ik weer onder zeil.

Hi dames, nou dat zou nou precies de dingen waar hij niet op zit te wachten, dus als er een operatie wordt voorgesteld dan onder algehele narcose. We gaan het over een paar uur weten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 18:32

En ik heb aangedrongen. En aangedrongen. Maar nee. 2 maanden fysio, spalken, bandages, oedeem verminderaars (heb zelf nog even groene klei gehaald), bloedverdunners, ijzen, rusten en been omhoog. Als het over 2 maanden met al dit niet gaat werken, dán pas wordt opereren overwogen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:43

:oo Tis nie waar!