Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:10

Sam94 schreef:
Wat ik wel bijzonder vindt is dat er in die prijsklasse geen recente RX foto’s zitten. Mijn trainer heeft de RX foto’s gebruikt van de verkoper destijds. Maar nu ik die foto’s heb, weet ik wie die verkoper is en begrijp ik een beetje meer waarom mijn trainer niet heeft over keurt. Die verkoper is een zeer hoog aangeschreven fokker en mijn trainer rijdt veel van zijn paarden die hij voor de helft heeft en de andere helft van de fokker. Dat is de grootste klant van mijn trainer en zijn connectie in die top dressuur wereld. Die zal hem niet tegen de schenen durven schoppen hebben met te willen over keuren. Plus dat hij het voor een lager budget heeft gekocht dan ik.

Sorry dat ik inbreek.. :o
Ik lees al een tijdje mee en ik snap nog steeds niet dat je, na alle waarschuwingen/meningen van collega-bokkers, een paard wilt kopen waarvan je eigen staleigenaar/trainer moeilijk doet wat betreft overkeuren. Het lijkt erop dat hij iets wilt verbergen.

Bovendien denk ik, maar dat zou je op voorhand na kunnen vragen, dat als je zo'n paard voor dat bedrag wilt verzekeren, de verzekeringsmaatschappij zal vragen om een recent keuringsrapport. Die zullen niet akkorrd gaan met het oude rapport.

Maar heel eerlijk.. als ik al jouw berichten zo lees.. lekker laten staan.. er zijn voor mij teveel rode vlaggen..!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:17

Sam, ik denk dat je voor jezelf nu eindelijk wel eens een knoop door moet hakken.

Als je echt perse dit paard wil hebben dan kan het inderdaad zijn dat je iets meer moet betalen dan dat je in je hoofd hebt.

Verkoper geeft duidelijk aan hoe hij er in zit. Daar kun je iets van vinden, maar het is zijn goed recht om te vragen wat hij wil en het doen zoals hij wil. Hij heeft geen verplichting om te zakken of iets aan de randvoorwaarden te doen.

Daar en met de randvoorwaarden kan je het niet mee eens zijn, maar dan wordt het dus weglopen van deze en naar andere paarden gaan kijken. Je geeft keer op keer aan dat je dat eigenlijk niet wil en niemand vertrouwt en dit gesprek gaat nu al weken zo. Hak dan ook een knoop door. Niemand kan in jouw portemonnee kijken of inschatten of jouw rijdoelen reëel zijn of niet. Dat is uiteindelijk echt aan jou.

Bij de meeste interessante paarden die aangeboden worden is het zo dat als je er zo lang omheen draait ze al aan een ander verkocht zijn.

Ik kan je verzekeren dat je in de rest van je leven echt nog veel moeilijkere beslissingen moet gaan nemen. Een stukje besluitvorming en daadkracht is wel handig om nu alvast te ontwikkelen.

Overigens had een stalgenootje een Z2 paard te koop voor €35k met recente foto’s en zelfs die moest over gekeurd van de verzekering.

Realiseer je trouwens dat een paard van €35k verzekeren ook een aardig prijzig dingetje is.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:21

Ik doe ook een volledige keuring bij een paard <10k. Niet alleen wil ik verborgen gebreken kunnen zien, ook wil ik graag een 0meting.

Natuurlijk kan er daarna van alles nog gebeuren. Maar je hebt nagenoeg geen zekerheid, het keuren is het enige wat je hebt als koper.

Ben wel benieuwd naar de kunsten van dit paard als hij zo duur is. ;)

Heeft iemand goede ervaring met een kliniek in de buurt van Nijmegen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:41

Vidya: smdc Heesch. Niet de goedkoopste kliniek maar ik ga nergens anders meer heen. Zij vinden dingen die andere klinieken over het hoofd zien, zijn echt heel secuur.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:47

MyWishMax schreef:
Maar waarom val je er dan wel over dat hij een advertentie gemaakt heeft? Hij hoeft niet te wachten van je, maar als er een advertentie gemaakt wordt vind je dat weer raar.

Nee, ik vind dat jiet normaal om een 2e da die foto's te laten beoordelen als je nu een nieuwe keuring laat doen. Dan heb je al een nieuwe da en een da van de verzekering die ze nakijkt. Nog een da is niet nodig en je maakt het wel extreem ingewikkeld. De ijzers halen ze eraf bij de keuring voor de foto's en gaan er daarna ook weer op. Hoef je niks voor te vragen.
Foto's met ijzers zijn gewoon minder goed te beoordelen omdat je dingen kan missen. Ik heb nog nooit hoeven te vragen om ze eraf te halen, een goede kliniek doet dit gewoon.

Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Hij zei dat hij nooit op internet adverteert. Hij zei dat als je een paard op internet zoekt, je altijd bedot bent. Dus daarom vind ik het raar dat hij een advertentie online plaats. Omdat hij zei dat hij nooit online adverteert, alleen via via. En dat hij van mening is dat als je een paard koopt die je enkel via een advertentie kent online, je altijd bedot bent. Daarom vind ik het raar.

Dan heb ik dus blijkbaar geen goeie DA als hij de ijzers er niet afhaalt

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:48

Elisa2 schreef:
Volgens mij vond ze het raar dat hij had gezegd dat zij het paard voor een lagere prijs mocht kopen maar hij juist aan haar een stuk meer vroeg dan er in de advertentie stond. En tegen haar had gezegd het paard voorlopig nog niet te adverteren.

Klopt helemaal :) Hij zei ook dat hij nooit online adverteert. En dat ik ook nooit een paard via een advertentie online moet kopen, omdat je dan altijd bedot bent.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:51

Change3x schreef:
Damelza schreef:
Wat spreken jullie meestal af qua keuringskosten? Betaal je die altijd zelf?

Dat verschilt, afkeuren is sowieso voor kosten van de verkoper, ik zou dat in ieder geval nooit betalen. Stel je keurt 5 paarden en ze zijn allemaal niet goed dan zou je al 4/5k kwijt zijn aan afkeuringen van de paarden van een ander.

Als de vraagprijs al redelijk is regelen we het vaak zo dat we verder niks zeggen over de prijs als de koper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst.

Dat bedacht ik me inderdaad ook, aan de ene kant bespaart het je eventueel latere medische kosten. Maar als je veel pech hebt en ze worden steeds niet goedgekeurd dan ben je ook wel veel geld kwijt.. maar twijfelde of dat normaal is om af te spreken. En inderdaad, wanneer laat je een paard wel en wanneer niet staan?

Als de vraagprijs bespreekbaar is, is het dan normaal om te zeggen de vraagprijs incl. keuringskosten?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:53

Maar als je moet lenen voor een paard, hoe komt het dan met stalling, verzekeringskosten, eventuele dierenartskosten etc? Sorry maar ik kan er niet bij dat je wil lenen voor een levend iets….als het budget er niet voor is kan het gewoon niet in mijn ogen..

Voor dat geld heb je toch hele leuke paarden die al wat gedaan hebben op wedstrijd, als je koopt van buitenaf heb je geen scheve gezichten met je trainer en ook minder geld kwijt..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:53

MyWishMax schreef:
Advertentie was voor 30 en zij hoorde een half jaar geleden 25 voor haar toch?

Er zijn zat niet bijzondere paarden die voor dat geld te koop staan en verkocht worden. :') Dat ze ook iets anders kan kopen daarvoor is al vaker gemeld. Die prijs moet ze voor onderhandelen voor de keuring en eigenlijk had ze dat moeten doen voor het proefrijden. Ja, het is een vaag verhaal allemaal, maar je hoort maar 1 kant he? Ik zou hier absoluut niet mee doorgaan, maar zij blijkbaar wel. Dan kiest ze er ook zelf voor om te veel te betalen en alle dingen waar ze over twijfelt te accepteren.

Volgens mij andersom. Volgens mij had hij 6 maand geleden tegen haar gezegd, 30K voor mensen van buiten en voor haar viel er over de prijs te plaatsen.
Vervolgens staat hij 4 mnd geleden voor 25K voor buitenaf geadverteerd, wordt in die 4 mnd niet verkocht (wat te denken geeft als dat paard eigenlijk 30K waard zou moeten zijn) en zegt hij tegen haar dat de prijs gestegen is.
Dat is in mijn ogen wel raar. Aan de ene kant doen of je je al vaste klant een beetje wilt matsen, maar aan de andere kant juist die vaste klant inspelen op de emotie en dus eigenlijk een hogere prijs willen vragen als waarvoor hij geadverteerd staat. Dat is op zijn minst niet sympathiek en klantgericht.

Dan aan de ene kant zeggen...iedereen weet dat een paard stijgt in waarde als hij verder komt in de training maar aan de andere kant verbaasd zijn en aanvankelijk terughoudend al zij het paard wil keuren en op de foto. Iedereen weet toch ook dat het heel gebruikelijk is dat een paard van 30K gekeurd wordt en rondom op de foto gaat bij aankoop.

En ja paarden gaan omhoog in prijs als ze langer in training staan normaal gesproken. Maar niet de paarden die actief geadverteerd staan en waar weinig (ik meen gelezen te hebben dat er in die 4 maanden 1 kijker is geweest) tot geen reactie op is. Die gaan normaal gesproken juist terug in prijs.

En dat de handelaar meerdere keren bij SAM heeft aangedrongen dat ze moet gaan proefrijden, zodat hij weet of zij het paard gaat kopen, doet ook op zijn minst vermoeden dat de aanloop voor dit paard niet heel groot is, voor die geadverteerde 25K. Dan aan je vaste klant zelfs meer geld vragen als de prijs waarvoor je het dier al niet kwijt raakt en proberen het voor die extra hoge prijs ook nog eens proberen te slijten op basis van vertrouwen, ipv gewoon zakelijk keuren, dat is toch op zijn zachts gezegd niet netjes. Dat zijn voor mij rode vlaggen.

daffodil

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:02

een keuring zegt mij ook niet alles hoor, ze kunnen nog steeds gewoon aan koliek ten onder gaan. Maar goed, het kan je wel een beetje vorm van rust geven. En inderdaad, wil je verzekeren, is dat gewoon verplicht en die keuring moet recent zijn.

Ik heb mijn huidige paard niet gekeurd, ook niet klinisch. Was een zodanige prijs dat ik dacht ik gok het wel en ik heb er een leuk dier aan. Mijn vorige paard is helemaal door de molen gehaald, moest van mijn ex. Kost een hoop geld en krijg je garantie? Nooit.

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:07

MyWishMax schreef:

Er zijn zat niet bijzondere paarden die voor dat geld te koop staan en verkocht worden. :') Dat ze ook iets anders kan kopen daarvoor is al vaker gemeld. Die prijs moet ze voor onderhandelen voor de keuring en eigenlijk had ze dat moeten doen voor het proefrijden. Ja, het is een vaag verhaal allemaal, maar je hoort maar 1 kant he? Ik zou hier absoluut niet mee doorgaan, maar zij blijkbaar wel. Dan kiest ze er ook zelf voor om te veel te betalen en alle dingen waar ze over twijfelt te accepteren.

Advertentie is voor 25. En een half jaar geleden hoorde ik dat hij voor buitenstaanders 30 vraagt maar voor mij 25. Nu zegt hij 6 maand later dat voor buitenstaanders de prijs 33k is, maar voor mij 30k. De advertentie was volgens hem een verlenging waarbij hij de prijs niet aangepast heeft, maar dat de datum zogezegd die is wanneer hij op "verlengen" geklikt heeft.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:11

Nee geen garantie, dat klopt. Keuring is een momentopname, maar in mijn ogen wel een momentopname van een essentieel moment die je keuze kan bepalen.
Ellende kan je krijgen, mijn kerngezonde paard heeft ook een ongelukje in de wei gehad met grote gevolgen. Daar doet een keuring niets aan af. Maar de keuring heeft er wel voor gezorgd dat ik mijn paard goed kon verzekeren en de ellende in ieder geval financieel gedekt is (emotioneel valt niet tegen in te dekken helaas).

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:12

Pinacolada schreef:
Maar als je moet lenen voor een paard, hoe komt het dan met stalling, verzekeringskosten, eventuele dierenartskosten etc? Sorry maar ik kan er niet bij dat je wil lenen voor een levend iets….als het budget er niet voor is kan het gewoon niet in mijn ogen..

Voor dat geld heb je toch hele leuke paarden die al wat gedaan hebben op wedstrijd, als je koopt van buitenaf heb je geen scheve gezichten met je trainer en ook minder geld kwijt..

Ik heb de berichten ook allemaal gelezen maar tot nu toe nog niet gereageerd, maar voor dat geld heb je echt wel andere leuke en goede paarden. Het paard is ook nog maar 4 en wordt nu professioneel doorgereden en is braaf, maar heb je zelf die ervaring en tijd niet dan kan dat natuurlijk ook nog veranderen. Het blijft een jong paard. Paard zal ook nog niet veel mee geweest zijn op ander terrein?

Ik lees dat je aan de ene kant dat je op recreatief niveau af en toe een wedstrijd mee wil pikken maar daarna naar de Grand Prix wilt. Wat je eigen niveau nu is, is me niet helemaal duidelijk. Voor dat budget heb je ook genoeg paarden staan die al wat gelopen hebben.

En daarnaast moet je inderdaad zoveel willen lenen voor een paard? Wie weet glijdt hij de dag daarna uit over een stukje bevoren ondergrond, breekt zijn been en moet worden ingeslapen. En wat dan? Dat is ook heel k*t als je er zelf hard voor gespaard hebt, maar als je daarna krom moet liggen om je schuld terug te betalen en ook weer te sparen voor een ander paard. Daarnaast alle spullen die er nog bij komen kijken; een zadel, dekens en noem het maar op.

Als ik dan naar mezelf kijk. Mijn budget bijvoorbeeld is ook best te verhogen, maar ik wil ook nog spaargeld bewaren voor de spullen en eventuele onverwachtse kosten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:17

Sam94 schreef:
MyWishMax schreef:

Advertentie is voor 25. En een half jaar geleden hoorde ik dat hij voor buitenstaanders 30 vraagt maar voor mij 25. Nu zegt hij 6 maand later dat voor buitenstaanders de prijs 33k is, maar voor mij 30k. De advertentie was volgens hem een verlenging waarbij hij de prijs niet aangepast heeft, maar dat de datum zogezegd die is wanneer hij op "verlengen" geklikt heeft.

Maar dat verlengen is toch een flauwekul verhaal. Hij zei dat in de tijd dat hij de advertentie geplaatst heeft dat de prijs voor buitenstaanders 30K was, maar dat was dus 25K anders had hij bij het opstellen van de advertentie wel al die 30K ingevuld. En voor die 25K komt er dus al niemand op af.

Ik zou idd misschien gewoon eens iemand uit jouw vriendenkring anoniem laten bellen en die wat vragen over het paard laten stellen en ook wat de vraagprijs is aangezien hij al 4 maanden voor 25K staat, of de prijs misschien gedaald is. Ik zou heel benieuwd zijn wat die dan krijgt te horen. En als die dan ook vraagt bv wat als ze hem ongekeurd zou willen kopen.

Normaal houd ik helemaal niet van dat soort praktijken, maar dit roept zoveel vragen op en geeft zo te denken of jij niet gewoon emotioneel en financieel uitgebuit wordt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:19

En goede belgische verzekeringen ken ik niet, ik ben in NL verzekerd bij de EFO en daar ben ik zeer over te spreken. Heel meedenkend en nooit gedoe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:43

Tja, ik zou er helemaal niet mee doorgaan zoals al zovaak gezegd. Helemaal niet icm het lenen en nu nog meer gaan betalen waar het geld niet voor is.
Maar het blijft 1 kant van het verhaal die ook nog wat aangepast wordt elke keer. We weten niet hoe er echt met elkaar gepraat wordt, dus de instructeur helemaal afkraken vind ik niet terecht. Sam komt op mij over als een enorme twijfelaar die zelf ook niet echt weet wat ze wil en daardoor ook niet zo duidelijk is naar verkoper. En de verkoper zal ook wel bepaalde dingen doen waar ik niet mee akkoord zou gaan, maar Sam wil blijkbaar wel doorzetten en bij deze verkoper blijven staan en trainen. Dan zou ik helemaal opletten wat ze hier neerzet en hoe ze hem neerzet...

Als zij dit paard toch zo graag wil kopen moet ze stoppen met twijfelen, door een goede kliniek laten keuren en daar van te voren afspraken over maken. Dus pas akkoord qua koop als de verzekering hem accepteert, maar niet nog een 2e da de nieuwe foto's laten nakijken. Dat is nergens voor nodig, want de verzekering kijkt het ook nog na. De prijs had ze al eerder over kunnen of moeten beginnen, voordat ze ging proefrijden. Dat is juist het ideale van van een bekende kopen. Je kan na de keuring niet meer gaan onderhandelen over de prijs, tenzij er echt iets uitkomt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:58

MyWishMax schreef:
Tja, ik zou er helemaal niet mee doorgaan zoals al zovaak gezegd. Helemaal niet icm het lenen en nu nog meer gaan betalen waar het geld niet voor is.
Maar het blijft 1 kant van het verhaal die ook nog wat aangepast wordt elke keer. We weten niet hoe er echt met elkaar gepraat wordt, dus de instructeur helemaal afkraken vind ik niet terecht. Sam komt op mij over als een enorme twijfelaar die zelf ook niet echt weet wat ze wil en daardoor ook niet zo duidelijk is naar verkoper. En de verkoper zal ook wel bepaalde dingen doen waar ik niet mee akkoord zou gaan, maar Sam wil blijkbaar wel doorzetten en bij deze verkoper blijven staan en trainen. Dan zou ik helemaal opletten wat ze hier neerzet en hoe ze hem neerzet...

Als zij dit paard toch zo graag wil kopen moet ze stoppen met twijfelen, door een goede kliniek laten keuren en daar van te voren afspraken over maken. Dus pas akkoord qua koop als de verzekering hem accepteert, maar niet nog een 2e da de nieuwe foto's laten nakijken. Dat is nergens voor nodig, want de verzekering kijkt het ook nog na. De prijs had ze al eerder over kunnen of moeten beginnen, voordat ze ging proefrijden. Dat is juist het ideale van van een bekende kopen. Je kan na de keuring niet meer gaan onderhandelen over de prijs, tenzij er echt iets uitkomt.

Helemaal mee eens. We zijn bij geen enkel gesprek geweest en dit is maar 1 kant van het verhaal.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het ook absoluut niet netjes vind dat er een persoon, die wij allemaal niet kennen, zo extreem uitgebreid besproken wordt. Dus dat herhaal ik nu weer. Het levert in dit geval ook nog eens niks op en het is respectloos. Die persoon zou eens moeten weten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:06

Het kan best zijn dat het idd allemaal niet netjes verloopt oid of zelfs gewoon echt niet oké, maar het is wel haar pensionstalhouder en trainer, waar ze mee verder wil, dus moet je oppassen hoe je op internet praat over iemand. Voordat je dus ineens een conflict hebt met iemand waarmee je eigenlijk verder zou willen.

Is het een verkoper waar je na de koop niks meer mee te maken hebt is het nog wat anders. Hoewel ik wel moeite heb met echt op 1 kant afgaan. We hebben hier wel eens verhalen gehad die echt vreselijk leken, maar heel anders bleken te zijn. Maar waar de andere partij wel zwart gemaakt was.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:06

Volgens mij is inmiddels ook duidelijk wat de mening is van de meeste mensen hier. Sam heeft genoeg tips gekregen waarvan ze kan kiezen wat ze er wel of niet mee wil doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:13

Sam, als dat dier écht zo goed is en zoveel potentie heeft, had hij hem ook wel via via verkocht, met de zg connecties die hij heeft.. en met de potentiële kopers die op de advertentie reageren.

Maar blijkbaar is er iets waardoor zijn eigen connecties en potentiële kopers afhaken..

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:39

Sam94 schreef:
MyWishMax schreef:
Maar waarom val je er dan wel over dat hij een advertentie gemaakt heeft? Hij hoeft niet te wachten van je, maar als er een advertentie gemaakt wordt vind je dat weer raar.

Nee, ik vind dat jiet normaal om een 2e da die foto's te laten beoordelen als je nu een nieuwe keuring laat doen. Dan heb je al een nieuwe da en een da van de verzekering die ze nakijkt. Nog een da is niet nodig en je maakt het wel extreem ingewikkeld. De ijzers halen ze eraf bij de keuring voor de foto's en gaan er daarna ook weer op. Hoef je niks voor te vragen.
Foto's met ijzers zijn gewoon minder goed te beoordelen omdat je dingen kan missen. Ik heb nog nooit hoeven te vragen om ze eraf te halen, een goede kliniek doet dit gewoon.

Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Hij zei dat hij nooit op internet adverteert. Hij zei dat als je een paard op internet zoekt, je altijd bedot bent. Dus daarom vind ik het raar dat hij een advertentie online plaats. Omdat hij zei dat hij nooit online adverteert, alleen via via. En dat hij van mening is dat als je een paard koopt die je enkel via een advertentie kent online, je altijd bedot bent. Daarom vind ik het raar.

Dan heb ik dus blijkbaar geen goeie DA als hij de ijzers er niet afhaalt

Als hij paarden altijd via via verkoopt en deze online adverteert dan kan je er dus uit opmaken dat dit paard niet verkocht kan worden via zijn normale kringen. Ofwel is zijn vraagprijs te hoog ofwel het paard mankeert iets.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:40

Sam, wanneer ga je hem laten keuren? Of heb je nog geen concrete afspraken staan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:48

Misschien kan Sam zelf een topic aanmaken? Beetje doodlopend straatje zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:55

Pantykous schreef:
Misschien kan Sam zelf een topic aanmaken? Beetje doodlopend straatje zo.

Ik wilde het niet zeggen :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:10

Sam94 schreef:

Hoe meer training het paard heeft doorlopen hoe duurder hij wordt. Tot het moment dat het uit de pas gaat lopen. Paard moet dan in dat half jaar daadwerkelijk/meetbaar verder zijn, qua nivo. Bv doordat het al een eerste wedstrijdje heeft gelopen of een jongepaardencompetitie heeft meegedaan.