Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:41

DuoPenotti schreef:
Nee sorry, niet mogelijk, of dat ding moet met warmtemeter de struikjes scannen.
Het zat in de struikjes en sprong met een boog tegen de koplampen.... knappe auto die daar wat mee kan.

Inderdaad.
De bestuurder daarentegen kan wel de snelheid en de alertheid aanpassen: anticiperen. Zo rij ikzelf ook liever zónder verlichting door straatmeubilair en met normale ouderwetse koplampen omdat je eigen nachtvisie dan beter is. Wild en bv fietsers zonder verlichting zie je dan veel eerder. En bepaald eerder dan de sensoren van de auto.
Imo is het moment dat drivers aids iets doen een signaal dat de bestuurder onvoldoende anticipeert. Imo zijn het autos voor mensen die helemaal niet zouden moeten rijden. Dit geschreven vanuit decennia motorrijden voor dagelijk vervoer.

Terug naar de wolf is dat bestuurders steeds minder zélf opletten door het Peltzman effect van drivers aids eenzelfde probleem als voor alle andere in de openbare ruimte.
Het enige verschil is de hoogst laakbare onethische reacties hierover door sommigen hier.

Terug naar het bredere perspectief van de wolf in NL wijs ik wederom naar het Spaanse rapport omdat dit een zeer brede studie is met criteria welke over heel Europa van toepassing zijn. Ook NL.
Uiteraard met andere invullingen dus mogelijk andere conclusie.
Het is evenwel veelzeggend dat deze multi-disciplinaire studie heeft geleid tot een verbod van de jacht waar dat voordien niet verboden was en 2700 wolven leven.
Onder de streep: Er is echt méér dan de mensenbelangen van één factie.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:47

Ik denk dat maar heel weinig mensen voor hun lol welk dier dan ook maar (half) dood rijden. En als ik de trailer erachter heb, dan heb ik ook niet zoveel zin dat mijn eigen paard ook als een origami poppetje opgevouwen voor in de trailer ligt eigenlijk…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:45

Sanet schreef:
Ik denk dat maar heel weinig mensen voor hun lol welk dier dan ook maar (half) dood rijden.

Heb je de reacties nav een doodgereden wolf gelezen?

Weer even terug naar een wat breder perspectief voor de NL situatie.

Hier in Spanje wordt ruimte voor een populatie van circa vierduizend wolven ´berekend´.
De bevolkingsdichtheid is volgens wiki 94/km2 (toeristen niet meegerekend) en in NL 416/km2.
Hoeveel wolven maakt dat bij een vergelijkbare verhouding?
Hoeveel zijn er nu?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:00

Meer dan er wild voor is. Zeker kijkende naar wat ze eten in andere gebieden met dezelfde diersoorten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:52

Huertecilla schreef:
Sanet schreef:
Ik denk dat maar heel weinig mensen voor hun lol welk dier dan ook maar (half) dood rijden.

Heb je de reacties nav een doodgereden wolf gelezen?

Dat zijn reacties van mensen die blij zijn dat er weer 1 minder is. Dat zegt niet dat degene die hem aangereden heeft dat voor de lol gedaan heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:57

Ik ben ook blij dat er 1 minder is.
Is de enige "vijand" momenteel voor de wolf.
En wat ik dan hoop dat het heel snel is gegaan voor dat dier, niet dat hij nog uren heeft liggen creperen.
En ik hoop niet dat het een keer zover komt dat iemand er voor uitwijkt en zelf verongelukt.
Maar ben ik blij dat het zo moet? Nee.
Er zou gewoon een humane manier van afschot moeten komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:57

Ik geloof echt niet dat die drivers aids meewerken aan meer wild aanrijdingen. Wat wel meewerkt, steeds meer en drukker verkeer ook op N wegen. En mensen rijden over het algemeen toch veel te hard. Advies snelheid in schemer en donker is niet voor niks 60 op veel N wegen op de Veluwe..maar bijna niemand die 60 rijdt en rij je wel netjes 60 wordt je aangeduwd.

Wbt wolven in Spanje. Ik ben wel benieuwd naar die wetenschappelijke onderbouwing waarom afschot niet zou werken. In andere EU landen wil men juist meer afschot gaan plegen, oa in Oostenrijk omdat men er gewoon klaar mee is dat er zoveel vee gepakt wordt. Met name in Karinthie waar almen met schapen begraasd worden een groot probleem.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:37

Die 2 miljoen subsidie voor wolfwerende rasters is dat nu allen in Drenthe ? Of toch landelijk ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:44

Drenthe en Limburg zo ver ik weet

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:00

DuoPenotti schreef:
Drenthe en Limburg zo ver ik weet
V
Veluwe is Gelderland en zal toch ook heel wat subsidie nodig zijn met al die wolven daar.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:11

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:14

Mellow schreef:
https://youtu.be/EOt5gcg2nIo

Wolf bij soesterberg.

Ik zou mijn hond pakken. (denk ik) Ik vind die filmpjes zo doodeng. Straks valt de wolf ineens aan, dan is zo'n hondje toch nergens meer?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:19

Vrees nog een week of twee en dan is is Fikkie aan de beurt.
Deze zwarte hond heeft heel veel geluk gehad. Denk ik.
Imo geen speels gedrag van de wolf, maar een test.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:23

Dat was echt die hond uit zijn territorium jagen.

Luistert ook goed zo te zien :n

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:35

De hond voelt denk ik toch op zijn minst verwarde gevoelens van zijn baas en heeft in de gaten dat er iets raars achter hem gebeurd.
Denk niet dat het gedrag van de hond zo zeer te maken heeft met de mate van onder appèl staan.
Hond lijkt zich eerder onzeker te gedragen in de situatie.
Volgens mij is de wolf aan het uittesten of hij de hond kan grijpen.
Hij doet een (schijn)aanval op de hond.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:37

Wil zeker weer alleen spelen? :(

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:50

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:56

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:14

Oh gelukkig! Ik heb ook altijd koekjes bij me dan kan ik die aanbieden als beloning voor goed gedrag. :')

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:15

Nou er staat dan weer wel bij dat je ze beter niet kan voeren :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:22

Skessa_ schreef:
Nou er staat dan weer wel bij dat je ze beter niet kan voeren :')

Oh nou dan gooi ik wel een balletje of aai ik even over het buikje. 8)7

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:23

>;)

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:25

sterregoud schreef:
Die 2 miljoen subsidie voor wolfwerende rasters is dat nu allen in Drenthe ? Of toch landelijk ?

Dat is alleen Drenthe. Die provincie heeft tot nu 2 miljoen subsidie beschikbaar gesteld. Een deel daarvan is al vergeven. Wat andere provincies doen, weet ik niet.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:29

criollo_yess schreef:
sterregoud schreef:

Dat is alleen Drenthe. Die provincie heeft tot nu 2 miljoen subsidie beschikbaar gesteld. Een deel daarvan is al vergeven. Wat andere provincies doen, weet ik niet.

Eigenlijk best raar, dan betalen we (indirect) mee aan dit vreemde beleid, waar reetjes en konijnen, hazen zich vastlopen in netten en hekwerken. En dat uiteindelijk toch niet voldoende zal werken, zonder enig beheer van de wolvenpopulatie.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 22:48

Skessa_ schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/7768095 ... -amerongen

Ah gevonden, hij is idd alleen nieuwsgierig en absoluut niet agressief. Gelukkig maar!!!!

8)7

Vind het zo bizar dat dit gedrag zo gebagatelliseerd word.
Echt hoe kom je erop om zoiets te schrijven.

https://www.soesterberg.nu/wolf-wederom ... BiYf9kCwh8

Citaat:
Geen reden om bang te zijn
Volgens wolvenkenner Maurice La Haye van de Zoogdiervereniging Nijmegen hoef je niet bang te zijn voor een wolf. “Het is een roofdier, ze hebben scherpe tanden, maar ze kunnen alleen gevaarlijk worden als ze zich bedreigd voelen”, aldus het interview van La Haye bij omroep Gelderland. Zolang je hem respecteert en niet op hem afloopt om hem te aaien, dan heb je als mens eigenlijk niets te vrezen volgens deskundigen. Ook onze geliefde viervoeters hebben normaal gesproken niets te vrezen, want ze zijn enkel heel nieuwsgierig. Maar wees hoe dan ook alert, want het blijven wilden dieren!