Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:11

Staat deze toevallig bij SvM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:24

Aangezien ik geen flauw idee heb wie SvM is, nee dus hahahahha. Zit die bij ons in de buurt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:18

DAP Bodengraven ziet regelmatig IJslanders maargoed geen idee welke omgeving jij zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:22

Ik lees stilletjes nog steeds mee ook al heb ik mijn match al gevonden. Maar als ik IJslanders lees kan ik toch ook niet stil blijven. :D

Sam, ik las de hele discussie en ik hoop dat je een wijze keuze maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:26

Ik zit in het zuiden, paard staat vlakbij Someren. (Heeft mijn paard onlangs gestaan, zeker tevreden over)

Bodegraven heb ik zeker goede verhalen over gehoord maar is behoorlijk uit de richting.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:29

Flygill schreef:
Flygill schreef:
Enigzins teleurgesteld ben ik naar mijn volgende afspraak gegaan, die alleen wat te koop hadden voor iemand met de klik. Ik had geen flauw idee waar ik naar ging kijken, maar het paard wat op papier perfect zou zijn kon ik gewoon niet goed rijden. Mijn zelfvertrouwen was weg. Daar aangekomen toverden ze een kleine 5 jarige zwarte merrie tevoorschijn. Zadelmak gemaakt, naar de eigenaar gegaan en die heeft haar enkele maanden op de wei gezet en niks mee gedaan en nu staat ze in training en is te koop. Ik vond haar meteen knap, maar ja… een groene 5 jarige… Dat was dus niks voor mij dacht ik. Heb stiekem heel fijn gereden op haar en zo ga ik morgen voor een 2e keer kijken.

Maar wat nu, waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Ik weet het gewoon even niet. Vorige keer is mijn schoonvader mee geweest en die zag meteen de klik en zei al dat ik nog een keer terug moest gaan. Ik heb er een nachtje over geslapen en nu zijn we 2 weken verder en morgen gaat mijn man (geen paarden man) mee. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben dus al 2 weken aan het piekeren hierover.

Ik ben dus een 2e keer gaan kijken en toen hadden we ineens nukkig paard wat ook een aantal keren durfde te bokken tijdens het voorrijden, maar ook met mij erop. Erg teleurgesteld, maar uiteindelijk besloten dat het niet mijn paard was.

Inmiddels heb ik meerdere keren mogen rijden/longeren/grondwerken/kerstspel doen met een 4 jarige ruin welke net zadelmak is. Hij staat in training in de buurt en is van goede kennissen van ons. Dit zijn tevens de fokkers. Het weer heeft niet meegeholpen dus heb nog niet buiten kunnen rijden of op de baan kunnen rijden maar hij voelt erg fijn en heb echt een klik met het dier. Ik wil hem dus graag kopen dus wil in gesprek gaan met de eigenaar. Daarnaast weet ik niet of ik klinisch moet keuren of ook röntgenfoto’s?

Buiten dat is het een ijslands paard, dus ik zal ook op zoek moeten naar een keuringsarts die daar verstand van heeft. Tips en tricks zijn welkom.

Als je in Overloon zit, zou ik checken of Guy Blom iets voor je kan betekenen; hetzij als fysio, hetzij als tip welke artsen weten hoe je een IJsco moet keuren.

De andere kant op zit Hannah van Litsenburg; die kan je vast ook een goed advies geven waar te keuren.
https://stalstonas.nl/

Flygill schreef:
Ik zit in het zuiden, paard staat vlakbij Someren. (Heeft mijn paard onlangs gestaan, zeker tevreden over)

Bodegraven heb ik zeker goede verhalen over gehoord maar is behoorlijk uit de richting.

Someren had altijd een goed bekend staande kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:38

Ik les zelf bij Mark en Marianne Timmerman (ook in Overloon, stal de Hondsbergen) die wil ik sowieso ook vragen uiteraard. Maar ik dacht, wellicht heeft bokt ook nog tips.

Onze vorige dierenarts heeft sportkeuring met foto’s in de aanbieding voor €275.- maar die zit ook uit de richting, maar dat zou een optie kunnen zijn. Ik twijfel alleen of ik überhaupt röntgologisch moet keuren of dat een klinische keuring voldoende is.

Hoe bepaal je dit?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:42

Flygill schreef:
Ik les zelf bij Mark en Marianne Timmerman (ook in Overloon, stal de Hondsbergen) die wil ik sowieso ook vragen uiteraard. Maar ik dacht, wellicht heeft bokt ook nog tips.

Onze vorige dierenarts heeft sportkeuring met foto’s in de aanbieding voor €275.- maar die zit ook uit de richting, maar dat zou een optie kunnen zijn. Ik twijfel alleen of ik überhaupt röntgologisch moet keuren of dat een klinische keuring voldoende is.

Hoe bepaal je dit?

Jij bepaalt dat.

Als je het aan 100 mensen vraagt, krijg je 110 verschillende antwoorden.
Persoonlijk begin ik altijd klinisch en als ik een aanleiding denk te hebben, maak ik eventueel foto's.
Maar in tegenstelling tot anderen zit ik niet in prijsklasses waar ik een half jaar voor moet werken......

Het was niet erg gebruikelijk in de IJsco-wereld maar het is ook weer een poos dat ik daar weinig contacten heb dus dat kan best verandert zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 23:57

Nee precies, ik zit ook zeker niet in die prijsklasse! Bij mijn weten is het ook totaal niet gebruikelijk maar ik lees hier nu al een poosje mee en schrik een beetje. Sowieso van de prijzen en niks persoonlijks tegen Sam, maar jeetje 30.000 is belachelijk veel geld als je het niet zomaar op je rekening hebt. Zoals ik al zei, mijn IJslander heeft in november op de kliniek gestaan, en daar was ik ook heel wat geld lichter. Hij is al 24 jaar, maar hoe dan ook het doet je beseffen dat het ook zo ineens afgelopen kan zijn. En als je er dan geld voor geleend hebt… heftig hoor…

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:01

Flygill, ik zou in ieder geval de benen röntgen doen. Spat schijnt nog weleens voor te komen bij ijslanders. En ook al is het paard goedkoop, je wil er gewoon lang van kunnen genieten, dus beter nu foto's maken en weten dat het nu goed zit.

Juist is het goedkopere segment komen vaak paarden met bemerkingen terecht, in de hoop dat er niet röntgen gekeurd gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:03

Als hij al 24 is en niet enorm prijzig zou ik niet voor röntgen gaan persoonlijk.

Maar goed, ik heb mijn IJslander helemaal niet laten keuren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:11

Hij is 4, mijn huidige IJslander is 24 jaar. Vandaar dat er een opvolger mag komen.

Ik weet niet wat goedkoop is, als ik de prijzen die hier voorbij zie komen denk ik dat ik in het lagere segment zit. Hij heeft een goede afstamming (per pb voor wie geïnteresseerd is) en zit in de prijs categorie onder de €10.000.

Iedereen die ik in mijn omgeving vraag heeft idd alleen klinisch gedaan en pas bij twijfel op de foto gezet. Ik heb ook geen flauw idee wat het kost overigens. Mijn eerste paard heb ik als veulen gekocht, mijn huidige paard heb ik gekregen van mijn schoonouders nadat ik hem al een aantal jaren reed, zelf in de paarden gewerkt maar alsnog nooit zelf keuring hoeven betalen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:15

Lente: ik heb even teruggelezen en wat een leuk paard heb jij gekocht! Knap ding hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 00:47

Ah sorry dan begreep ik je verkeerd.
Dank je! Ik heb echt de leukste IJslander ter wereld!

Nu overigens wel een dilemma... Heb een mooie plek voor haar vanaf april. Alles eigenlijk in kannen en kruiken. Bij mensen aan huis in een kleine kudde van 3 oudere warmbloed merries.

Maar nu kwam een vriendinnetje van mij ermee dat er mogelijk op haar stal een plekje vrij komt.

Zelfstandige stal, niet direct bij mensen aan huis, stal zelf is echt een beetje een krot, maar een wat gemengdere kudde met o.a. een Haflinger, shet en kruising Fjord.

Bak is beter, meer vrijheid omdat je niet rechtstreeks achter iemands huis staat, meerdere voerplekken...

Stal 1 heeft mooiere uitrijmogelijkheden maar je moet wel eerst de weg over.

Prijs is exact gelijk... Ik vind het een verdomd moeilijke keuze, ook omdat ik tegen stal 1 al ja heb gezegd...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:22

Bij mogelijk, denk ik dat is dus niet zeker?
Ik zou dat eerst maar afwachten en je kunt daar altijd nog heen verhuizen als je huidige stal toch niet helemaal bevalt?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:44

StalNollie schreef:
Lieser schreef:
Lastig als je geen klik hebt met je paard (of pony). Die van ons lijkt steeds schrikachtiger te worden in plaats van te wennen en ontspannen op haar 'nieuwe' stal. Nou ja, in haar stal gaat het goed, maar daarbuiten (paddock, poetsplaats, buitenbak) is ze niet op haar gemak. Zo sneu.

Cranio een keer erbij halen en wellicht ondersteunen met magnesium

Cranio komt volgende week, ik ben benieuwd.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:02

Flygirl ik had hetzelfde dilemma. Ik heb een paard gekocht in de lagere prijscategorie <5. Met meerdere mensen besproken en dat ging van niet keuren tot volledig op de foto. Uiteindelijk heb ik besloten om klinisch te keuren (dat was geen discussie voor mij) en de benen op de foto te zetten (en meer indien de dierenarts het adviseert). Ik heb de laatste 6 jaar met mijn vorige paard zoveel getobd door artrose. Ik koop nu een jong paard en merk dat het me onzeker maakt als die op rust stond. Die onrust wil ik bij mezelf weg halen. En ook stel dat ze over 10 jaar iets krijgt dan heb ik foto’s ter vergelijking.
Maar als jij rust hebt bij bijv niet of alleen klinisch keuren dan is dat natuurlijk ook prima.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:13

Een IJslander heeft meestal een andere voerbehoefte dan warmbloeden, dat kan een probleem zijn in een kudde. Koudbloeden als fjord en shet zitten ook met beperkte voerbehoefte dus wellicht iets om rekening mee te houden

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:51

Bedankt iedereen voor jullie reacties. De tip van niet kopen vooraleer een verzekering goedkeurt is een hele goeie. Kunnen jullie verzekeringsmaatschappijen in Belgie aanraden?
Ik las ook dat verzekeringsmaatschappijen soms niet goedkeuren als er ijzers op de foto’s staan. Paard heeft voorijzers. Kun je die vragen om er af te halen voor de aankoop? Of is dat not done?

Ik ben van plan om de foto’s ook door een tweede DA te laten bekijken alsook dan te zeggen dat de koop niet doorgaat zolang de verzekering het niet accepteert.

Iemand zei dat ik de verkoper aan het lijntje hou voor 6 maanden. Dat vind ik niet het geval, ik heb duidelijk gezegd tegen hem dat ik het een heel leuk paardje vind, maar ik het geld op dat moment niet had, dus als het paard tegen het moment dat ik het geld wel had, verkocht is, dat ik dat natuurlijk begrijp en dat we dan op zoek gaan naar een ander paard.

Wat ik wel bijzonder vindt is dat er in die prijsklasse geen recente RX foto’s zitten. Mijn trainer heeft de RX foto’s gebruikt van de verkoper destijds. Maar nu ik die foto’s heb, weet ik wie die verkoper is en begrijp ik een beetje meer waarom mijn trainer niet heeft over keurt. Die verkoper is een zeer hoog aangeschreven fokker en mijn trainer rijdt veel van zijn paarden die hij voor de helft heeft en de andere helft van de fokker. Dat is de grootste klant van mijn trainer en zijn connectie in die top dressuur wereld. Die zal hem niet tegen de schenen durven schoppen hebben met te willen over keuren. Plus dat hij het voor een lager budget heeft gekocht dan ik.

Over het wantrouwen. Mijn DA zei dat als het om de aankoop van een paard gaat je alleen jezelf kunt vertrouwen. Dat mensen er alles zouden voor doen om een paard verkocht te krijgen. Zowel in de hogere als lagere prijsklasse. Hij zei dat hij over de jaren heen enorm geschrokken is dat zelfs zijn braafste klanten mensen bedotten, maar er nu niet meer in verschiet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:27

Maar waarom val je er dan wel over dat hij een advertentie gemaakt heeft? Hij hoeft niet te wachten van je, maar als er een advertentie gemaakt wordt vind je dat weer raar.

Nee, ik vind dat jiet normaal om een 2e da die foto's te laten beoordelen als je nu een nieuwe keuring laat doen. Dan heb je al een nieuwe da en een da van de verzekering die ze nakijkt. Nog een da is niet nodig en je maakt het wel extreem ingewikkeld. De ijzers halen ze eraf bij de keuring voor de foto's en gaan er daarna ook weer op. Hoef je niks voor te vragen.
Foto's met ijzers zijn gewoon minder goed te beoordelen omdat je dingen kan missen. Ik heb nog nooit hoeven te vragen om ze eraf te halen, een goede kliniek doet dit gewoon.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:34

SplashIsLief schreef:
Flygirl ik had hetzelfde dilemma. Ik heb een paard gekocht in de lagere prijscategorie <5. Met meerdere mensen besproken en dat ging van niet keuren tot volledig op de foto. Uiteindelijk heb ik besloten om klinisch te keuren (dat was geen discussie voor mij) en de benen op de foto te zetten (en meer indien de dierenarts het adviseert). Ik heb de laatste 6 jaar met mijn vorige paard zoveel getobd door artrose. Ik koop nu een jong paard en merk dat het me onzeker maakt als die op rust stond. Die onrust wil ik bij mezelf weg halen. En ook stel dat ze over 10 jaar iets krijgt dan heb ik foto’s ter vergelijking.
Maar als jij rust hebt bij bijv niet of alleen klinisch keuren dan is dat natuurlijk ook prima.

Maar IJslanders vallen niet in de lage prijsklasse ;)

Mijn laatste paard heb ik gekocht voor 7500 euro en niet laten keuren.
Nu ben ik weer zoekende en m’n budget is nog wat hoger en ik denk dat ik deze keer wel laat keuren….
Blijft veel geld voor een boscross pony ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:40

Volgens mij vond ze het raar dat hij had gezegd dat zij het paard voor een lagere prijs mocht kopen maar hij juist aan haar een stuk meer vroeg dan er in de advertentie stond. En tegen haar had gezegd het paard voorlopig nog niet te adverteren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:52

Elisa2 schreef:
Volgens mij vond ze het raar dat hij had gezegd dat zij het paard voor een lagere prijs mocht kopen maar hij juist aan haar een stuk meer vroeg dan er in de advertentie stond. En tegen haar had gezegd het paard voorlopig nog niet te adverteren.

Ja en na 2 maanden wel, dan had hij hem toch eerst niet geadverteerd? Die advertentie was ook een hogere prijs als wat hij een half jaar geleden aan haar vroeg, dus toen klopte dat ook. En qua prijs, die prijs was toen. Met meer ervaring/training snap ik dat er meer gevraagd wordt. Ik snap alleen niet dat ze ermee doorgaat als de prijs toen al niet te doen was voor haar zelfstandig en nu hoger geworden is.

We kunnen ook helemaal niet oordelen of het paard die prijs waard is of niet. Er kunnen hele normale redenen zijn waarom een dier niet verkocht is nog, ook in die prijsklasse. Ik zag er zat voorbij komen waar niks mis mee was, maar weinig interesse voor en ineens waren er meerdere kopers voor en was een paard binnen een paar dagen weg. En ja, het kan te veel zijn, daar moet zij zelf voor onderhandelen als ze dat wil. Voor de keuring en daarom zei ik dat ze dat zelfs beter kon doen voor het proefrijden al.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:59

De advertentie was een lagere prijs als ik het goed begrepen heb..normaal als ze maanden te koop staan voor dat geld dan zakken ze wel in prijs. Zeker als het paard niet noemenswaardig omhoog is gegaan qua niveau qua training. Nou ik heb het dier gezien, en qua beweging is het niks bijzonders..leuk paard maar niet spectaculair oid. Maar goed..alles kan....

Voor mij zijn er teveel zaken die niet kloppen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:06

Advertentie was voor 30 en zij hoorde een half jaar geleden 25 voor haar toch?

Er zijn zat niet bijzondere paarden die voor dat geld te koop staan en verkocht worden. :') Dat ze ook iets anders kan kopen daarvoor is al vaker gemeld. Die prijs moet ze voor onderhandelen voor de keuring en eigenlijk had ze dat moeten doen voor het proefrijden. Ja, het is een vaag verhaal allemaal, maar je hoort maar 1 kant he? Ik zou hier absoluut niet mee doorgaan, maar zij blijkbaar wel. Dan kiest ze er ook zelf voor om te veel te betalen en alle dingen waar ze over twijfelt te accepteren.