Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Flygill schreef:Flygill schreef:Enigzins teleurgesteld ben ik naar mijn volgende afspraak gegaan, die alleen wat te koop hadden voor iemand met de klik. Ik had geen flauw idee waar ik naar ging kijken, maar het paard wat op papier perfect zou zijn kon ik gewoon niet goed rijden. Mijn zelfvertrouwen was weg. Daar aangekomen toverden ze een kleine 5 jarige zwarte merrie tevoorschijn. Zadelmak gemaakt, naar de eigenaar gegaan en die heeft haar enkele maanden op de wei gezet en niks mee gedaan en nu staat ze in training en is te koop. Ik vond haar meteen knap, maar ja… een groene 5 jarige… Dat was dus niks voor mij dacht ik. Heb stiekem heel fijn gereden op haar en zo ga ik morgen voor een 2e keer kijken.
Maar wat nu, waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Ik weet het gewoon even niet. Vorige keer is mijn schoonvader mee geweest en die zag meteen de klik en zei al dat ik nog een keer terug moest gaan. Ik heb er een nachtje over geslapen en nu zijn we 2 weken verder en morgen gaat mijn man (geen paarden man) mee. Hebben jullie misschien tips voor mij?
Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben dus al 2 weken aan het piekeren hierover.
Ik ben dus een 2e keer gaan kijken en toen hadden we ineens nukkig paard wat ook een aantal keren durfde te bokken tijdens het voorrijden, maar ook met mij erop. Erg teleurgesteld, maar uiteindelijk besloten dat het niet mijn paard was.
Inmiddels heb ik meerdere keren mogen rijden/longeren/grondwerken/kerstspel doen met een 4 jarige ruin welke net zadelmak is. Hij staat in training in de buurt en is van goede kennissen van ons. Dit zijn tevens de fokkers. Het weer heeft niet meegeholpen dus heb nog niet buiten kunnen rijden of op de baan kunnen rijden maar hij voelt erg fijn en heb echt een klik met het dier. Ik wil hem dus graag kopen dus wil in gesprek gaan met de eigenaar. Daarnaast weet ik niet of ik klinisch moet keuren of ook röntgenfoto’s?
Buiten dat is het een ijslands paard, dus ik zal ook op zoek moeten naar een keuringsarts die daar verstand van heeft. Tips en tricks zijn welkom.
Flygill schreef:Ik zit in het zuiden, paard staat vlakbij Someren. (Heeft mijn paard onlangs gestaan, zeker tevreden over)
Bodegraven heb ik zeker goede verhalen over gehoord maar is behoorlijk uit de richting.
Flygill schreef:Ik les zelf bij Mark en Marianne Timmerman (ook in Overloon, stal de Hondsbergen) die wil ik sowieso ook vragen uiteraard. Maar ik dacht, wellicht heeft bokt ook nog tips.
Onze vorige dierenarts heeft sportkeuring met foto’s in de aanbieding voor €275.- maar die zit ook uit de richting, maar dat zou een optie kunnen zijn. Ik twijfel alleen of ik überhaupt röntgologisch moet keuren of dat een klinische keuring voldoende is.
Hoe bepaal je dit?
StalNollie schreef:Lieser schreef:Lastig als je geen klik hebt met je paard (of pony). Die van ons lijkt steeds schrikachtiger te worden in plaats van te wennen en ontspannen op haar 'nieuwe' stal. Nou ja, in haar stal gaat het goed, maar daarbuiten (paddock, poetsplaats, buitenbak) is ze niet op haar gemak. Zo sneu.
Cranio een keer erbij halen en wellicht ondersteunen met magnesium
SplashIsLief schreef:Flygirl ik had hetzelfde dilemma. Ik heb een paard gekocht in de lagere prijscategorie <5. Met meerdere mensen besproken en dat ging van niet keuren tot volledig op de foto. Uiteindelijk heb ik besloten om klinisch te keuren (dat was geen discussie voor mij) en de benen op de foto te zetten (en meer indien de dierenarts het adviseert). Ik heb de laatste 6 jaar met mijn vorige paard zoveel getobd door artrose. Ik koop nu een jong paard en merk dat het me onzeker maakt als die op rust stond. Die onrust wil ik bij mezelf weg halen. En ook stel dat ze over 10 jaar iets krijgt dan heb ik foto’s ter vergelijking.
Maar als jij rust hebt bij bijv niet of alleen klinisch keuren dan is dat natuurlijk ook prima.
Elisa2 schreef:Volgens mij vond ze het raar dat hij had gezegd dat zij het paard voor een lagere prijs mocht kopen maar hij juist aan haar een stuk meer vroeg dan er in de advertentie stond. En tegen haar had gezegd het paard voorlopig nog niet te adverteren.