Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:50

DuoPenotti schreef:
Ik had je overigens net weer van de foei gehaald, die credits krijgen sommige mensen van mij af en toe eens.
HC niet, en jij nu ook niet meer.

Zo jammer dit.

Voor jou ja. Die geblokkeerden merken daar niets van :D

Verder werkt de geest net als een parachute; het beste indien open :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:57

@Schapenwol; indien mijn schrijven tegen jouw gericht overkomt dan excuus. Is just met jouw eens, gericht aan de algemene extreem anti-wolf met oogkleppen voor alles wat niet net zo anti is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:15

Huertecilla schreef:
Verder werkt de geest net als een parachute; het beste indien open :)*

Deze is leuk....... die ga ik van je lenen.....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:02

Wintu schreef:
pillow schreef:
Ik zie niet wat mijn 2 pony’s en 8 schapen bijdragen aan het stikstofprobleem. Wat ik wel zie is dat de wolven in het DFW voor mij een groot probleem is. En Kaja misschien moet je je politieke discussie ergens anders voeren.

Misschien moet jij eens ophouden anderen te vertellen wat ze wel of niet mogen posten in dit topic.

Reactie is een 'pot verwijt de ketel' momentje. Wel grappig toch :D ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:39

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:29

Die moeten nog eens een lesje verkeersregels volgen :=

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:56

Skessa_ schreef:

Grappig :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:01

Net zo grappig als dat de pony's het wel leren

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:37

DuoPenotti schreef:
Net zo grappig als dat de pony's het wel leren

Wat een smakeloze onzin zeg! De wolf is hier net zo goed kind van de rekening.
Dat zou dan gelden voor elk roofdier, terwijl zij enkel doen wat ze van nature is meegegeven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:47

Skessa_ schreef:

Zijn die in België anders? Omdat ze in Nederland doodrijden.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:37

Ook de wolf is een levend wezen en ik vind niet dat die hier past in Nederland maar gun hem/haar ook niet zo'n dood.

Waarom moet het zo plat...

Ik ben voor beheer van de wolf en vind het vreselijk wat er hier in Nederland gebeurd met de schapen en pony's en lama's/alpaca's enzovoort maar ben niet zo grof dat ik vind dat ze maar aangereden moeten worden.

Uiteindelijk is het de regelgeving waar hoe je het went of keert mens en dier het slachtoffer van zijn en dus ook de wolf.

Sorry maar vind sommige die "tegen" zijn nu niet bepaald constructief mee werken daarin. Zo krijg je alleen maar meer weerstand tussen partijen. Maakt denk ik ook dat er in dit topic nog maar weinig reageren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:38

Maar dat is al zo vaak aangegeven dat we het voor de wolf ook sneu vinden.
Lees maar terug

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:41

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:45

Moderatoropmerking:
Inmiddels blijkt het hier lastig om op de bal te blijven spelen. Van mening verschillen mag, iemand persoonlijk aanvallen niet. Graag weer terug naar het onderwerp: de wolf in Nederland, België en Duitsland

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:01

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:19

Helaas komen er steeds meer bij volgens Leugenveld, helaas.
1 weg een ander er voor in de plaats

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:28

Is hier ergens al eens geplaatst de schapenhouder in Drenthe niet aansprakelijk gesteld word voor zijn vee wat ondanks wolfwerend raster meerdere malen is aangevallen!?
Volgens de rechter had hij er alles aan gedaan onder de huidige omstandigheden zijn dieren te beschermen.

Ik lees dit net in 'de hippische ondernemer'

Jammer voor Animal Rights :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:34

Ja dat was al gemeld, gelukkig maar *\o/* *\o/* *\o/*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:42

Er zijn sowieso steeds meer aanrijdingen met wild. En in België zijn de wolven niet anders, ook daar veel die dood gereden worden. Net als bij onze oosterburen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:37

SusanH schreef:
Er zijn sowieso steeds meer aanrijdingen met wild.

Reewild niet anders. Autos met ´drivers aids´ helpen niet bepaald omdat de bestuurders steeds minde zelf nadenken/opletten. Tegen dergelijke aanrijdingen (idem fietsers/voetgangers) helpt de electronica niet want die kan niet anticiperen. Zou de bestuurder zelf wel kunnen.
Voorbeeld is dat motorrijders zelden of nooit een aanrijding met wild hebben.

Weer even terug naar de wolf een relativernd perspectief:
Op het iberisch schiereiland lopen zo´n twee duízend zeven honderd wolven rond. Die eten ook vee.
De jacht erop was toegstaan tot september 2021.
Toen is een rapport van een zeer uitgebreide, allesomvattende, multidisciplinaire studie gepubliceerd over de wolf en wat ermee samenhangt.
De jacht is per direct verboden als betonharde onderbouwde conclusie uit het rapport.
Ja, nog steeds met de mogelijkheid tot afschot van probleemdieren, maar het perspectief zou heel verhelderend kunnen zijn.
Ja, in NL is alles altijd anders _O- maar desondanks zijn de wetenschappelijke feiten en de prioriteiten van de westerse samenleving vergelijkbaar tot hetzelfde net als de Europese wetgeving.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:08

Driver aids werken ook deels tegen dergelijke aanrijdingen, maar zowel het aantal gereden kilometers als de hoeveelheid wild neemt in Nederland toe.

Dat motorrijders "zelden tot nooit een aanrijding met wild hebben", heeft ook nog een aantal oorzaken. Sowieso is een motor smaller dan een auto, dat alleen geeft al een verlaagd risico op raken (halveert het zo maar). Maar wat veel meer effect heeft zijn het aantal kilometers dat per jaar met motoren (1 tot 2 miljard km per jaar) gereden wordt ten opzichte van verder gemotoriseerd verkeer (ruim 135 miljard km per jaar).
Aandacht is zeker ook een factor, maar niet vanwege de driver aids, maar omdat automobilisten over het algemeen enorm veel meer op routine rijden en bezig zijn om van a naar b te komen om hun activiteit uit te gaan voeren, terwijl bij motorrijders in veel gevallen het motorrijden de activiteit is.

Anders zouden motorrijders ook niet zo enorm vaak betrokken zijn bij dodelijke ongevallen. Ze hebben per afgelegde afstand 30x zoveel kans om te verongelukken als automobilisten. En dat terwijl motorrijders meestal niet vermoeid of onder invloed rijden (resp. 15-20% en 5-10% van de ernstige verkeersongevallen in totaal), want opnieuw: de reis is over het algemeen de activiteit en niet het middel om de activiteit uit te voeren.

Overigens hebben motorrijders ook gewoon wel eens een aanrijding met wild. Alleen de combinatie 100x zo weinig rijden, kleiner voertuig dus minder kans om hem precies mee te pakken en nauwelijks 's nachts/schemer rijden zorgt al voor een fractie van het totaal aantal wildongelukken. Met 8000 aanrijding met wild per jaar, is 20 tot 30 aanrijdingen per wild door motoren per jaar een aantal waar waarschijnlijk geen enkel ander gedrag voor hoeft te zijn als met autorijden. En het maken van de reis als activiteit halveert dat waarschijnlijk nog eens.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:16

Wij hebben 2 keer een aanrijding gehad met een ree. En dat was totaal niet te voorkomen geweest.
1 keer op een donkere 80 km weg. Er waren geen andere reeën eerder zichtbaar. Mijn vriend reed ook 80.
En vanuit een struikje springt er 1 tegen de koplamp aan.
Dat valt niet te voorkomen, remmen was ook pas na de aanrijding.

Andere keer, ook 80 km weg, in de schemer. Ook daar geen andere reeën vooraf. Dus er valt niets om al rekening mee te houden.
We komen vanaf een rotonde waar meteen een bocht achter ligt, rijden 50 en ook hup zo een tegen de voorkant vanuit de bosjes.
Mag iemand mij vertellen hoe dat te voorkomen.
Niet menselijk en niet met technologie.

Bij ons tussen de weilanden stonden eerst ook altijd reeën in groepjes te grazen, dan blijf je zachtjes rijden

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:48

Ik heb ook een keer een reetje aangereden ;( ik reed naar stal, op een bos weggetje, al donker. Reed niet hard, ineens keiharde knal. Snel uitgestapt en gekeken, maar was niks meer aan te doen. Heb t hele beestje gewoon niet gezien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:13

DuoPenotti schreef:
Wij hebben 2 keer een aanrijding gehad met een ree. En dat was totaal niet te voorkomen geweest.
1 keer op een donkere 80 km weg. Er waren geen andere reeën eerder zichtbaar. Mijn vriend reed ook 80.
En vanuit een struikje springt er 1 tegen de koplamp aan.
Dat valt niet te voorkomen, remmen was ook pas na de aanrijding.

Andere keer, ook 80 km weg, in de schemer. Ook daar geen andere reeën vooraf. Dus er valt niets om al rekening mee te houden.
We komen vanaf een rotonde waar meteen een bocht achter ligt, rijden 50 en ook hup zo een tegen de voorkant vanuit de bosjes.
Mag iemand mij vertellen hoe dat te voorkomen.
Niet menselijk en niet met technologie.

Bij ons tussen de weilanden stonden eerst ook altijd reeën in groepjes te grazen, dan blijf je zachtjes rijden

Op zich kan technologie dat wel degelijk grotendeels voorkomen. 0.3 seconde vertraging tussen zien en beginnen met remmen, maar een hele seconde is ook niet ongebruikelijk. Waarbij ook het rempedaal correct indrukken voor maximaal resultaat (dat is dus niet vol indrukken in sommige situaties) nog iets aan tijd kost. Dat zijn gewoon meters. Met 80km per uur leg je zo'n 22 meter per seconde af. Dat betekent dat de vertraging van zien en remmen al minimaal 7 meter is en 20-25 meter ook heel normaal is. De remweg is ruim 30m met 80km/u, 1.5 seconde, maar een auto hoeft niet per se voor het dier stil te staan, het kan ook het dier voldoende tijd geven om voor de auto langs te schieten of om veel minder schade aan te richten.
Maar het belangrijkste is dat technologie niet die (tienden van een) seconde vertraging heeft + dus de optimale manier van remmen kan toepassen en dat maakt voor dit soort situaties een wereld van verschil. Ook ziet technologie in het schemer tot donker vaak veel meer dan wijzelf, waardoor alles buiten de koplampen voor hen geen black box is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:17

Nee sorry, niet mogelijk, of dat ding moet met warmtemeter de struikjes scannen.
Het zat in de struikjes en sprong met een boog tegen de koplampen.... knappe auto die daar wat mee kan.