Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:54

Lastig allemaal he. Paarden kopen klinkt heel leuk. Maar is ook een hoop gedoe en onzekerheid.
Een paar ideeen/suggesties/adviezen:

Als je besluit het paard te kopen:
  • eerst de prijs afspreken (dus evt onderhandelen), dan pas keuren. Prijs gebaseerd op een gezond paard.
  • dan keuren, bij een dierenarts die jij vertrouwd, en waar hij niet eerder gekeurd is
  • als er wat uit de keuring komt, en je wil alsnog kopen, kun je nog over de prijs praten

Overwegingen/acties die je kunt doen om te besluiten om het paard wel/niet te kopen:
  • laat een 3e bellen voor de prijs voor een "onbekende"
  • bepaal of je het erg vindt om mogelijk iets te veel te betalen
  • vraag je ook af of dit het paard is wat bij je budget/ambities past: als ik 30K had en nog geen wedstrijd ervaring, en Prix St Georges ambities, kocht ik een ervaren leermeester. (de meeste mensen bereiken niet de Prix St Georges met hun 1e groene paard :o)
  • bedenk dat de combinatie jong paard met weinig ervaring en ruiter met weinig ervaring, vraagt om veel begeleiding. Dat wil je trainer vast graag doen :) . Besluit of dat ook jouw pad is.

Damelza

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:42

Wat spreken jullie meestal af qua keuringskosten? Betaal je die altijd zelf?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:46

Damelza schreef:

Dat verschilt, afkeuren is sowieso voor kosten van de verkoper, ik zou dat in ieder geval nooit betalen. Stel je keurt 5 paarden en ze zijn allemaal niet goed dan zou je al 4/5k kwijt zijn aan afkeuringen van de paarden van een ander.

Als de vraagprijs al redelijk is regelen we het vaak zo dat we verder niks zeggen over de prijs als de koper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:51

Al veel goede adviezen gegeven zie ik.
Als je besloten hebt te laten keuren, doe dat bij een onafhankelijke erkende keurings paardenarts. Dus zeker niet bij de arts waarbij de verkoper ook klant is.
Foto's kunnen zo worden gemaakt dat een gebrek minder goed te zien is. En bij een klinische keuring kan een dierenarts iets door de vingers zien dat hij niet had moeten doen.

Op deze website vind je een overzicht van paardenartsen en een overzicht van keuringsartsen voor paarden.
https://www.stichtingpaard.nl/
Kies er daaruit eentje waarvan je zeker weet dat deze geen relatie heeft met de verkoper.
En, inderdaad: verzeker je paard. De keuringsarts van de verzekering kijkt dan ook mee met de foto's.
Maak een koopcontract en spreek daar alles in af wat de verkoper je mondeling heeft beloofd. Spreek daarin ook af dat het paard pas is gekocht als de verzekering het paard heeft geaccepteerd.
Dit advies is obv ervaring. Maar eigenlijk is dit regel 1. waar je je aan moet houden als je een paard koopt.
(Voorbeeld: Een vriendin van mij had een paard gekocht met recente foto's en een keuring van een DA van de verkoper. De verzekering accepteerde de foto's niet. Iets wat op een chip leek in de sprong bleek later toen de foto's opnieuw gemaakt waren een breuk te zijn. De foto's waren met opzet onduidelijk. Het paard bleek ook kreupel te zijn. Zo'n dierenarts - die ongetwijfeld onder de tafel door iets toegestopt krijgt - pak je nooit.
Het paard was een stuk goedkoper dan dat van jou, maar ook als je 10.000 moet "weggooien" is dat veel geld.
Ik weet er alles van, want is was met haar mee. Paard was ook nog eens staatsgevaarlijk om te laden.)

Bij paarden in de hogere prijsklasse zit vaak al een recent keuringsrapport. Verder ben ik gewend in dit segment dat de verkoper de keuring betaalt mocht het paard worden afgekeurd. Als de verkoper er zn handen voor in het vuur steekt dat de foto's goed zijn, kan ie dat ook makkelijk doen.

Ik heb zelf ooit ook een jong paard laten keuren van een goed bekend staande handelsstal. Paard was nog geen jaar eerder gekeurd geweest en nog niet onder het zadel. Moest alleen nog hals en rug. De verkoper zou idd de keuring betalen. Ik verzeker altijd al mijn paarden dus de foto's moesten sowieso opnieuw.
En dat was maar goed ook want het paard bleek onbelast van schoon naar spat en dus niet gekocht. De beste man heeft netjes de keuring betaald. Voor beide een enorme teleurstelling. Paard was ook om en nabij 20K.

Het eerste jaar onder het zadel is überhaupt altijd een risico. Dat weet de verkoper die het paard aan Sam wil verkopen ook best. Dus idd zie ik in de manier waarop dit loopt, uitgaande van het verhaal van Sam, allemaal rode vlaggen. Verder zou ik zelf nooit lenen om een paard te kopen. Er zijn op dit moment echt genoeg jonge paarden te koop die net onder het zadel zijn voor veel minder geld.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 17-01-24 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:53

Change3x schreef:
Damelza schreef:

Dat verschilt, afkeuren is sowieso voor kosten van de verkoper, ik zou dat in ieder geval nooit betalen. Stel je keurt 5 paarden en ze zijn allemaal niet goed dan zou je al 4/5k kwijt zijn aan afkeuringen van de paarden van een ander.

Als de vraagprijs al redelijk is regelen we het vaak zo dat we verder niks zeggen over de prijs als de koper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst.

Bepaal ook van tevoren wie betaalt als er bemerkingen uitkomen die in het grijze gebied vallen. Oftewel niet acceptabel voor jou, maar onvoldoende om een negatief aankoopadvies te geven. Kan dus een hele rits aan opmerkingen op t rapport staan maar wel positief advies. Dat is mijn persoonlijke ervaring geweest tenminste. Evenals dat kosten bij afkeur tegenwoordig vaker wel dan niet voor koper zijn.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:53

Change3x schreef:
Damelza schreef:

Ik heb al veel paarden gekeurd en dat de kosten bij afkeuren voor de verkoper zijn, heb ik nooit meegemaakt helaas :(
Vaak zijn verkopers daar niet zo'n meegaand in

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:56

Farjen schreef:
Ik heb al veel paarden gekeurd en dat de kosten bij afkeuren voor de verkoper zijn, heb ik nooit meegemaakt helaas :(

In de goedkope prijsklasse kan ik me nog voorstellen dat je dat niet voor elkaar krijgt, maar in de hogere prijsklasse ben ik niet anders gewend dat er of een recent keuringsrapport bij zit, of dat de verkoper voor de keuring betaalt bij afkeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:57

Charmaine schreef:
Bepaal ook van tevoren wie betaalt als er bemerkingen uitkomen die in het grijze gebied vallen. Oftewel niet acceptabel voor jou, maar onvoldoende om een negatief aankoopadvies te geven. Kan dus een hele rits aan opmerkingen op t rapport staan maar wel positief advies. Dat is mijn persoonlijke ervaring geweest tenminste. Evenals dat kosten bij afkeur tegenwoordig vaker wel dan niet voor koper zijn.

Dat is ook een goede inderdaad.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:05

manic schreef:
Ik vind het verhaal over dat hij voor 25k geadverteerd staat maar hij er nu 30 voor vraagt al uiterst dubieus. Als je zo iemand belt naar een paard voor 25k en die zegt dan doodleuk dat ie eigenlijk 30k moet kosten ben je toch ook gelijk klaar?

Prijs is omhoog na een half jaar training dat is niet altijd gek hoor.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:05

Dat is inderdaad niet gek in het hogere segment. Voor die 25k had het dier allang verkocht moeten zijn als het zo'n gigantische topper is als de verkoper beweerd.

Ik geloof er helemaal niets van, hij bespeelt je aan alle kanten en geld lenen voor een paard zou ik überhaupt nooit doen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:17

Citaat:
vraag je ook af of dit het paard is wat bij je budget/ambities past: als ik 30K had en nog geen wedstrijd ervaring, en Prix St Georges ambities, kocht ik een ervaren leermeester. (de meeste mensen bereiken niet de Prix St Georges met hun 1e groene paard )

Is ook nog wel een heel belangrijk punt wat ik alweer vergeten was. Je vind het belangrijk dat een paard braaf is en wil graag naar een hoog niveau. Denk dat je voor 20-25k een heel leuk braaf gezond paard kan kopen die al M/Z loopt en veel gezien heeft, waarmee je veel sneller door de klassen vliegt. Je heb je laten wijsmaken dat een leermeester 50k+ moet kosten. Maar je hebt ook brave leermeesters die misschien nog geen lichte tour hebben gelopen, maar wel al veel gezien hebben en vergevingsgezind zijn.

Zou dus sowieso niet voor een groene 4 jarige gaan in jouw geval, zelfs zonder al het gedoe en de prijs er aan dit specifieke exemplaar hangt. Is ook meteen een goede insteek als je toch de boel wil afblazen. "Ik heb me bedacht, ik wil toch een iets ouder paard met meer ervaring". Zo hou je de relatie goed met je instructeur.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:17

Farjen schreef:
Change3x schreef:

Ik heb nog nooit afkeuringskosten van het paard van een ander hoeven te betalen en als het op die manier zou moeten gaan, zou ik sowieso niet kopen of als ik het van te voren weet kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:18

Ik denk dat je elkaar gewoon moet vertrouwen, 2 kanten op. Dat is hier helemaal mis, dus gewoon niet doen denk ik dan. Maar ik zou dit als verkoper gewoon al niet willen eigenlijk.

Qua ruimte Sam, even vanuit de verkoper gezien, of corrigeer mij als ik dit fout begrijp:

- Je kent het paard en zijn verleden nu een maand of 10?
-Je hebt er nu meerdere keren op kunnen rijden?
-Volgens verkoper zat er een rapport bij wat hij goed genoeg vond, maar je mag over keuren?
- Je kan daar blijven staan( er word hier veel gezegd dat dat fijn is als verkoper en dat veel stallen dat zo doen, mijn ervaring is dat het zeer onprettig is als verkopende partij om een paard waar het mis mee loopt nog op je erf te hebben, maar daar denken sommigen dus anders over)
-Hoelang loopt dit proces nu? Een maand oid? Ik snap het gevoel van 'onder druk zetten' ook niet zo goed. Ik geef je de kost hoe vaak ik tegen mensen moest zeggen: Sorry, maar er komt over 4 dagen nog een kijker: ik wil je beslissing weten. En volgens mij is het op dit moment zelfs zo dat je vaak binnen een dag een keuze moet maken. Hoezo onder druk gezet?

Als ik de verkoper was, dan vond ik dat ik het eigenlijk best netjes deed :o

Maar ik lees het natuurlijk door mijn eigen bril, als je als koper nare situaties hebt meegemaakt lees je het weer anders dus ik snap de andere kant ook zeker.

De tip over de verzekering is een goede denk ik :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:25

Eef_Bam schreef:
Citaat:
vraag je ook af of dit het paard is wat bij je budget/ambities past: als ik 30K had en nog geen wedstrijd ervaring, en Prix St Georges ambities, kocht ik een ervaren leermeester. (de meeste mensen bereiken niet de Prix St Georges met hun 1e groene paard )

Is ook nog wel een heel belangrijk punt wat ik alweer vergeten was. Je vind het belangrijk dat een paard braaf is en wil graag naar een hoog niveau. Denk dat je voor 20-25k een heel leuk braaf gezond paard kan kopen die al M/Z loopt en veel gezien heeft, waarmee je veel sneller door de klassen vliegt. Je heb je laten wijsmaken dat een leermeester 50k+ moet kosten. Maar je hebt ook brave leermeesters die misschien nog geen lichte tour hebben gelopen, maar wel al veel gezien hebben en vergevingsgezind zijn.

Zou dus sowieso niet voor een groene 4 jarige gaan in jouw geval, zelfs zonder al het gedoe en de prijs er aan dit specifieke exemplaar hangt. Is ook meteen een goede insteek als je toch de boel wil afblazen. "Ik heb me bedacht, ik wil toch een iets ouder paard met meer ervaring". Zo hou je de relatie goed met je instructeur.

Ik ben het hier wel mee eens. Voor dat geld zou ik echt absoluut een leermeester kopen. Die zijn er echt wel te vinden :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:38

ruitje schreef:
Ik denk dat je elkaar gewoon moet vertrouwen, 2 kanten op. Dat is hier helemaal mis, dus gewoon niet doen denk ik dan. Maar ik zou dit als verkoper gewoon al niet willen eigenlijk.

Qua ruimte Sam, even vanuit de verkoper gezien, of corrigeer mij als ik dit fout begrijp:

- Je kent het paard en zijn verleden nu een maand of 10?
-Je hebt er nu meerdere keren op kunnen rijden?
-Volgens verkoper zat er een rapport bij wat hij goed genoeg vond, maar je mag over keuren?
- Je kan daar blijven staan( er word hier veel gezegd dat dat fijn is als verkoper en dat veel stallen dat zo doen, mijn ervaring is dat het zeer onprettig is als verkopende partij om een paard waar het mis mee loopt nog op je erf te hebben, maar daar denken sommigen dus anders over)
-Hoelang loopt dit proces nu? Een maand oid? Ik snap het gevoel van 'onder druk zetten' ook niet zo goed. Ik geef je de kost hoe vaak ik tegen mensen moest zeggen: Sorry, maar er komt over 4 dagen nog een kijker: ik wil je beslissing weten. En volgens mij is het op dit moment zelfs zo dat je vaak binnen een dag een keuze moet maken. Hoezo onder druk gezet?

Als ik de verkoper was, dan vond ik dat ik het eigenlijk best netjes deed :o

Maar ik lees het natuurlijk door mijn eigen bril, als je als koper nare situaties hebt meegemaakt lees je het weer anders dus ik snap de andere kant ook zeker.

De tip over de verzekering is een goede denk ik :)

Nou ja netjes.... Uitgaande van het verhaal van Sam heeft hij wel geprobeerd om zonder keuring of alleen met een klinische keuring te verkopen. Ze kon wel even bellen met zijn DA. Na aandringen krijgt ze foto's van het paard toen hij 2 was. Opnieuw RX keuren wil hij eigenlijk niet.
Hij is overstag omdat hij ook wel snapt dat hij het paard in een dergelijke prijsklasse überhaupt niet zonder RX keuring gaat verkopen, maar niet van harte zo leest het. Het is een ervaren verkoper. Zo netjes kan ik dit niet noemen.
Het is volkomen normaal en geen welwillendheid.
Ik snap het onder druk zetten niet, maar meer in de zin dat het paard al een tijdje te koop staat. De kopers staan er blijkbaar niet voor in de rij.

Sam94 schreef:
Ik laat het paard alleszins over keuren. Klinisch en RX door mijn eigen DA. Dat vond hij niet zo tof. Heeft me verschillende keren proberen overtuigen om geen nieuwe foto’s te maken en gewoon naar zijn DA te bellen, die had de foto’s gezien van de oorspronkelijke aankoop. (Hij heeft hem zelf niet laten over keuren, hij heeft de foto’s van de verkoper destijds gewoon naar zijn DA gestuurd en enkel klinisch door zijn eigen DA laten keuren)
De trainer heeft me dan de foto’s doorgestuurd, maar deze zijn van toen het paard 2 jaar was. Ondertussen is het 4,5 jaar en al 1,5jaar bereden, dus daar kun je toch totaal niet meer vanuit gaan van die foto’s.

Hij vind het ok dat er klinisch gekeurd wordt, maar de RX heeft hij schrik voor.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:03

Ik snap Ruitje wel. Ik schreef eind december al dat de verkoper misschien helemaal niet weet dat Sam zo twijfelt. Als ze bij hem net zulke wisselende signalen afgeeft als hier in dit draadje, blijft de verkoper natuurlijk meedenken en oplossingen aandragen.

Dit loopt al meer dan zes maanden. De instructeur zei een half jaar geleden dat de vraagprijs voor mensen van buitenaf 30k is. Als hij dan over onderhandelingsmarge begint omdat hij Sam94 kent, is het niet logisch dat die vervolgens maanden wacht met proefrijden en zo.

Eerlijk gezegd vind ik dat Sam de verkoper net zo goed aan het lijntje houdt. Ze heeft geen 30k, ze kan eventueel 20k lenen, en toch blijft ze bezig met dit paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:15

Nou ja, als je al eens een slechte ervaring met een aankoop hebt gehad, dan word je wel voorzichtiger. En zeker met zo'n heel duur paard als dit waar je nota bene het geld voor moet gaan lenen. Ik had trouwens het idee dat paarden eerder goedkoper werden naarmate ze langer te koop stonden. Althans als de verkoper er graag vanaf wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:27

Niet bij de betere paarden en bij een ruiter die het paard ook echt beter maakt. Op handelsstallen is bijna alles te koop en die worden niet goedkoper hoe meer training er in gestoken wordt.

Dat is echt heel wat anders als bij de gemiddelde particulier of handelaar in recreatie paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:31

Als dit paard echt zo goed was, was hij allang verkocht voor dit geld..ik denk dat hij nogal overpriced is.

Ruitje, je vergeet dat deze verkoper niet eerlijk is geweest tegen Sam. Paard zou niet geadverteerd worden en staat al maanden te koop met een lagere vraagprijs..

Voor mij stinkt dit zaakje aan alle kanten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:43

Voor mij ook, maar sem wil niet horen wat wij zeggen- er had al iemand anders gereageerd dat sem misschien niet het hele verhaal verteld en ik haak af, als je met zoveel signalen en negatief advies nog steeds denkt dat t ok is, lekker doen , zelf ervaren . Ik wacht op het topic met de titel- ik kocht een duur paard en hij bleek t niet waard...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:05

knollentuin schreef:
Voor mij ook, maar sem wil niet horen wat wij zeggen- er had al iemand anders gereageerd dat sem misschien niet het hele verhaal verteld en ik haak af, als je met zoveel signalen en negatief advies nog steeds denkt dat t ok is, lekker doen , zelf ervaren . Ik wacht op het topic met de titel- ik kocht een duur paard en hij bleek t niet waard...

Dat is wel heel kort door de bocht. Je kent het hele paard niet. Het is waarschijnlijk een hartstikke leuk en prima dier, die kan er ook allemaal niks aan doen. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:08

Ik heb al eerder gezegd dat we maar 1 kant horen idd. Dus zo hard oordelen vind ik niet helemaal terecht, we hebben geen idee hoe het echt zit en wat zij tegen instructeur zegt en andersom oid. Een half jaar geleden zou hij nog niet te koop staan, 2 maanden later wel. Ik zou dat ook doen als een klant nog niet weet of ze wel of niet wil. Had hij dan een half jaar geen advertentie moeten plaatsen oid, terwijl er nog niet eens proef gereden is oid of er zelfs geen zekerheid is dat ze het kan betalen?

Mijn advies vorige keer was ook om de prijs en alle zaken eromheen af te spreken vóór het proefrijden, zodat je niet al gek van een paard wordt waar je qua afspraken niet mee tot een akkoord komt. Dat is de luxe van een bekende kopen. Ik vind het dus niet handig dat er alsnog eerst meerdere keren gereden is en nu pas over afspraken begonnen wordt met een prijs die hoger ligt, terwijl er voor de oude prijs al geen geld was zonder te lenen, maar ook nu pas over het keuren en over na positief advies nog over de prijs willen praten.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:15

Ik snap die verkoper hardstikke goed dat ie het paard adverteert. Sam heeft destijds aangegeven pas na een jaar ofzo (zo uit mn hoofd) eventueel wel interesse te hebben als het geld er dan is. Je kan geen paard gaan aanhouden omdat misschien iemand over een jaar wel geld zou hebben om het paard te kopen. Mocht ie het paard daarvoor al aanhouden, zou je toch zeker wel wat concretere zaken besproken moeten hebben zoals een contract of aanbetaling zodat verkoper ook zekerheid heeft. Dus om daarover te vallen vind ik ook niet fair t.o.v. de verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:37

Flygill schreef:
Enigzins teleurgesteld ben ik naar mijn volgende afspraak gegaan, die alleen wat te koop hadden voor iemand met de klik. Ik had geen flauw idee waar ik naar ging kijken, maar het paard wat op papier perfect zou zijn kon ik gewoon niet goed rijden. Mijn zelfvertrouwen was weg. Daar aangekomen toverden ze een kleine 5 jarige zwarte merrie tevoorschijn. Zadelmak gemaakt, naar de eigenaar gegaan en die heeft haar enkele maanden op de wei gezet en niks mee gedaan en nu staat ze in training en is te koop. Ik vond haar meteen knap, maar ja… een groene 5 jarige… Dat was dus niks voor mij dacht ik. Heb stiekem heel fijn gereden op haar en zo ga ik morgen voor een 2e keer kijken.

Maar wat nu, waar moet ik op letten? Wat moet ik vragen? Ik weet het gewoon even niet. Vorige keer is mijn schoonvader mee geweest en die zag meteen de klik en zei al dat ik nog een keer terug moest gaan. Ik heb er een nachtje over geslapen en nu zijn we 2 weken verder en morgen gaat mijn man (geen paarden man) mee. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Het is een heel verhaal geworden, maar ik ben dus al 2 weken aan het piekeren hierover.

Ik ben dus een 2e keer gaan kijken en toen hadden we ineens nukkig paard wat ook een aantal keren durfde te bokken tijdens het voorrijden, maar ook met mij erop. Erg teleurgesteld, maar uiteindelijk besloten dat het niet mijn paard was.

Inmiddels heb ik meerdere keren mogen rijden/longeren/grondwerken/kerstspel doen met een 4 jarige ruin welke net zadelmak is. Hij staat in training in de buurt en is van goede kennissen van ons. Dit zijn tevens de fokkers. Het weer heeft niet meegeholpen dus heb nog niet buiten kunnen rijden of op de baan kunnen rijden maar hij voelt erg fijn en heb echt een klik met het dier. Ik wil hem dus graag kopen dus wil in gesprek gaan met de eigenaar. Daarnaast weet ik niet of ik klinisch moet keuren of ook röntgenfoto’s?

Buiten dat is het een ijslands paard, dus ik zal ook op zoek moeten naar een keuringsarts die daar verstand van heeft. Tips en tricks zijn welkom.