Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:10

In dit soort gevallen denk ik: bij twijfel niet doen!

Het is veel geld, je moet er voor lenen, het zet de verhouding met je trainer op scherp. Misschien dit paard laten staan, wie weet wat voor kans je daarna krijgt?
Bovendien kun je dan mooi nog even sparen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:12

Is er niet een Bokker die kan informeren naar de prijs nav die advertentie?

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:13

Padoertje schreef:
Ik zou tegen de stalhouder zeggen dat je het paard in de verzekering wilt hebben ivm gedoe met je vorige paard en dat de verzekering daarvoor recente foto’s eist (niet ouder dan 2 mnd). Dat je harde eis bij eventuele koop dus een keuring is inclusief röntgen bij een door jou gekozen dierenarts. Gaat hij daar niet mee akkoord, dan weet je dat hij niet eerlijk is.

30k is veel geld, maar ik ken de kwaliteit van het paard niet. Misschien is hij het waard, maar misschien ook niet. Met zo’n budget kun je leuk shoppen bij goed aangeschreven stallen, dus staar je niet blind op een paard wat je al kent. Een paard bij hem kopen om de verstandhouding goed te houden, is geen goede basis.

Dat is een goed idee. Niemand beledigd op die manier. Hij gaat al akkoord met de RX hoor. Hij heeft alleen geprobeerd om me eruit te praten maar uiteindelijk heeft hij toch toegezegd.
Nee idd, ik mag het paard zeker niet kopen om de verstandhouding goed te houden. Als er iets mis is, dan koop ik het gewoon niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:23

De meeste klinieken nemen bloed af bij een aankoopkeuring. Dat word een jaar bewaard in een vriezer, en alleen onderzocht als er achteraf om gevraagd word, normaal alleen als het paard achteraf niet goed of braaf blijkt te zijn.. Vrijwel niemand vraagt daar direct om, omdat als men de verkoper vooraf niet vertrouwt de koop meestal al niet doorgaat :Y) . Als jij dat wel wil kan dat, maar zal dat zowel naar de kliniek als de verkoper duidelijk moeten communiceren.

Als je het oké vind om teveel te betalen mits het paard gezond is volgens bloedonderzoek, klinisch en rontgen onderzoek. Dan moet je ervoor gaan. Maar spreek met jezelf en degene die meegaat ( vriend of ouder?) af dat als er iets word gevonden, je dan niet door teleurstelling of door druk besluit het paard toch te kopen. Succes!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:34

Eef_Bam schreef:
De meeste klinieken nemen bloed af bij een aankoopkeuring. Dat word een jaar bewaard in een vriezer, en alleen onderzocht als er achteraf om gevraagd word, normaal alleen als het paard achteraf niet goed of braaf blijkt te zijn.. Vrijwel niemand vraagt daar direct om, omdat als men de verkoper vooraf niet vertrouwt de koop meestal al niet doorgaat :Y) . Als jij dat wel wil kan dat, maar zal dat zowel naar de kliniek als de verkoper duidelijk moeten communiceren.

Als je het oké vind om teveel te betalen mits het paard gezond is volgens bloedonderzoek, klinisch en rontgen onderzoek. Dan moet je ervoor gaan. Maar spreek met jezelf en degene die meegaat ( vriend of ouder?) af dat als er iets word gevonden, je dan niet door teleurstelling of door druk besluit het paard toch te kopen. Succes!

Bewaartermijn verschilt per kliniek. Hier houden ze het maar 3 weken.
En idd goede tip dit. Als ze iets vinden, houd het dan zakelijk. Dan helpt het als je iemand bij je hebt.
Komt er iets uit wat de prijs drukt, bespreek dan of dat wel of niet acceptabel is voor jouw ambitie en doel met het paard.

Janinevv

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 01:04

Ik voelde mij ook wel redelijk bedonderd zeker als ik er nu terug over na denk. Goedgelovige ik …

Alsjeblieft doe het niet als je twijfelt, zoveel geld weg gooien is dood zonde. Als ik terug denk weet ik dat ik ook wel een iets twijfel voelde en toch was het nog anders dan dit verhaal van jou

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 01:48

Buiten alle gigantische rode vlaggen om, verbaas ik me er echt over dat je zó'n gigantisch bedrag gaat lenen voor een paard. Lenen voor een paard moet je nóóit doen, en al helemaal niet voor bijna een jaarsalaris. Een paard waarvan je weet dat je er véél te véél voor betaald en waarmee je bedonderd wordt door je eigen trainer. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat je dit traject door wilt zetten. Paard kan morgen dood liggen en dan heb je niks. En echt waar, voor heel veel minder kan je ook een leuk en super braaf paard vinden. Je bent bang om bedonderd te worden door een vreemde, maar laat je nu moedwillig door een bekende bedonderen..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 02:14

Maar even alleen al het punt dat hij 6 maanden geleden zegt niet te gaan adverteren, een advertentie heeft geplaatst 4 maanden geleden met een vraagprijs van €25000. Als je er naar vraagt is het een oude advertentie die hij verlengd heeft van voor die €30000 voor mensen van buitenaf?

Hoe je het ook wendt of keert, hier wordt een spelletje gespeeld. Play stupid games, win stupid prices. Dit zag je zelf met de kerst al, waarom zou je hier door gaan? :=

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 02:18

Janinevv schreef:
Ik voelde mij ook wel redelijk bedonderd zeker als ik er nu terug over na denk. Goedgelovige ik …

Alsjeblieft doe het niet als je twijfelt, zoveel geld weg gooien is dood zonde. Als ik terug denk weet ik dat ik ook wel een iets twijfel voelde en toch was het nog anders dan dit verhaal van jou

Wat is er bij jou gebeurd?

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 02:24

Sababber schreef:
Maar even alleen al het punt dat hij 6 maanden geleden zegt niet te gaan adverteren, een advertentie heeft geplaatst 4 maanden geleden met een vraagprijs van €25000. Als je er naar vraagt is het een oude advertentie die hij verlengd heeft van voor die €30000 voor mensen van buitenaf?

Hoe je het ook wendt of keert, hier wordt een spelletje gespeeld. Play stupid games, win stupid prices. Dit zag je zelf met de kerst al, waarom zou je hier door gaan? :=

Dat stuk was ik vergeten idd, bedankt om mij daaraan te herinneren! Hij had toen 6maand geleden idd gezegd dat hij niet ging adverteren. Dus hoe kan dat nu een verlenging zijn. Ofwel was het toen gelogen dat hij wel al een advertentie had geplaatst 6 maanden geleden ofwel liegt hij nu en heeft hij het degelijk 4 maanden geleden geplaatst.
Bij de prijs heb ik echt geen goed gevoel.
Stel dat het paard wel gezond blijkt te zijn, kan ik dan nog terugkomen op de prijs? Of is dat not done? Als het wel kan, met welke reden dan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 03:56

Ik vind ook wel dat er hier allerlei zaken bijgehaald worden die compleet niet relevant zijn. De beste man mag niet eens meer samen met zijn broer het paard naar de dierenarts brengen want dat is raar :') .

Wat iemand wel of niet voor een paard vraagt, nu of 6 maanden geleden, dat is helemaal aan de verkoper. Je kan 20 verschillende redenen hebben om te stijgen of zakken in prijs, om een paard wel of niet op sporthorses en niet op Facebook te adverteren( ik adverteerde ook nooit op socials, aangezien iedere halve kip dan reacties gaat geven die gaan van : te duur, tot mag ik 'm leasen :+ )

Daarnaast mag het paard gewoon compleet RX gekeurd worden nu, heeft TS meerdere keren kunnen proefrijden en weet hoe het paard op stal is daar. En de vraag: ' wat kan ik uit het bloed testen ' blijft terug komen.

Als ik de verkoper was en ik had iemand gehad die ik zoveel ruimte had gegeven in het verkoop proces en ik las deze berichten zou ik denken: joejoe.

Er straalt zoveel wantrouwen uit alle posts van de TS naar deze verkoper uit... terwijl wat heeft verkoper feitelijk gedaan dan tot nu toe?

Misschien teveel gevraagd voor een paard?

Dan is de hele paardenwereld een oplichter denk ik :')

Sam94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:27

ruitje schreef:
Ik vind ook wel dat er hier allerlei zaken bijgehaald worden die compleet niet relevant zijn. De beste man mag niet eens meer samen met zijn broer het paard naar de dierenarts brengen want dat is raar :') .

Wat iemand wel of niet voor een paard vraagt, nu of 6 maanden geleden, dat is helemaal aan de verkoper. Je kan 20 verschillende redenen hebben om te stijgen of zakken in prijs, om een paard wel of niet op sporthorses en niet op Facebook te adverteren( ik adverteerde ook nooit op socials, aangezien iedere halve kip dan reacties gaat geven die gaan van : te duur, tot mag ik 'm leasen :+ )

Daarnaast mag het paard gewoon compleet RX gekeurd worden nu, heeft TS meerdere keren kunnen proefrijden en weet hoe het paard op stal is daar. En de vraag: ' wat kan ik uit het bloed testen ' blijft terug komen.

Als ik de verkoper was en ik had iemand gehad die ik zoveel ruimte had gegeven in het verkoop proces en ik las deze berichten zou ik denken: joejoe.

Er straalt zoveel wantrouwen uit alle posts van de TS naar deze verkoper uit... terwijl wat heeft verkoper feitelijk gedaan dan tot nu toe?

Misschien teveel gevraagd voor een paard?

Dan is de hele paardenwereld een oplichter denk ik :')

Wat bedoel je met zoveel ruimte gegeven in het verkoop proces? Is een aantal keer proefrijden en RX keuren dan veel ruimte volgens jou? Of bedoel je nog iets anders?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:48

Sam94 schreef:
Janinevv schreef:

Wat is er bij jou gebeurd?

Het paard had denk ik al een trailer laad probleem en ook in omgang niet heel fijn. Ik denk gewoon dingen mee gebeurd wat ik toen misschien wel zag maar eigenlijk door verkoopster op slimmere manier verkocht is aan mij omdat ik misschien toen goed gelovig was en het allemaal wel dan mee viel.

Heb haar weer verkocht en ben weer heel veel wijzer maar is niet hele verhaal zit ook nog ander stukje bij maar dat ga ik niet helemaal plaatsen. Paardje was niet perse helemaal voor mij alleen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:10

Ik zou het paard alleen al niet kopen om de band met je trainer en stalhouder goed te houden…
Als er gedoe van komt sta je straks wellicht met twee paarden op straat….

Wat vinden je ouders ervan?
Hun zouden je toch geld lenen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:30

Tja, ze heeft haar keuze gemaakt. Sommige mensen hebben blijkbaar niet zo'n common sense Dat logisch nadenken en voorgevoel hun keuzes belemmeren. Dat kan goed aflopen, maar ook heel verkeerd.

Het enige wat ik je zou adviseren is het paard in de verzekering te gooien in ieder geval tot je hem afbetaald hebt.

Wat ik van je keuze vind is verder niet relevant. Ik zou het in ieder geval anders doen.

Mocht je nog steeds twijfelen of je teveel betaald, dan laat je toch gewoon iemand anders bellen en doen of er interesse is en naar de prijs vragen. En de prijs die dan genoemd wordt zeggen dat dit buiten budget ligt en dan kijken naar de reactie. Maar denk dat je dit ook niet doet, aangezien dit al meerdere keren geadviseerd is.

Tja, eigenwijs is ook wijs.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:34

Ná de keuring terugkomen op de prijs is niet gebruikelijk zeg maar. Als verkoper zou ik dat niet waarderen.

Het paard is nog niet gekeurd, je kunt toch zeggen van ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en ik vind de prijs echt teveel. Ik kan dat niet uitgeven aan een paard.
Niet meer dan dat en zo steek je jezelf niet onnodig in de schulden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:49

Sam94, veel is al gezegd, dus ik zal niet spuit 11 worden. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik in het verleden ook zo'n staleigenaar & instructeur heb meegemaakt, die niet wou dat er foto's gemaakt werden en dat toch heel vaak bleek dat deze paarden stuk waren en voor heel veel teveel geld werden verkocht, juist omdat hij inspeelde op dat mensen al verliefd werden op het paard (waar hij ze alle ruimte voor gaf) en "je vertrouwd mij toch, je wilt hier toch op stal staan, je lest toch bij mij". Afijn, dit waren allen paarden die er op het eerste gezicht heel erg leuk uitzagen, maar die hij voor een habbekrats inkocht en die geen van allen de hooggespannen verwachtingen waarmaakten, maar hooguit recreatiepaard of grasmaaier waren na een paar jaar...met torenhoge dierenartsrekeningen.

Wat ik je wii adviseren is om, of je nou dit paard koopt of een ander paard waarvoor je een lening aan moet gaan, te verzekeren. Als is het maar voor het eerste jaar. En zeg dan tegn de verkoper, of dat nou je instructeur is of niet, dat je pas tot koop overgaat, als het paard zonder beperkingen, opgenomen wordt in de verzekering. Dat maakt nl dat er geen onderhandelingsruimte is over bemerkingen, dat jij je daar niet ik kan laten ompraten. Een verzekeringsmaatschappij laat zich nl ook niet ompraten. Zij herbeoordelen alleen foto's van maximaal 3 maanden oud, bij een aankoop van 30K zal ook de rug en hals op de foto moeten, geen discussie dus daarover. Bij de herbeoordeling kan het zijn dat zij nog kritischer zijn dan de keurend DA, omdat zij echt hun economische belang bewaken.

Maar een ander voordeel van verzekeren, mocht het zo zijn dat het paard om wat voor reden dan ook, onbruikbaar wordt (dan wel verzekeren voor blijvende ongeschiktheid en niet alleen voor acute dood) dan krijg jij je aankoopbedrag uitgekeerd. Zeker als je het aankoopbedrag moet lenen, is het natuurlijk heel zuur als je paard een ongelukje krijgt in de tijd dat jij die lening nog moet afbetalen, maar je al geen paard meer hebt.

En ja, verzekeren is duur, zeker als je een paard voor 30K moet verzekeren. Maar nog jaren afbetalen op een paard, terwijl het paard al niet meer bestaat, is nog veel duurder. Ik vermoed nl zomaar, dat als je zelf het geld niet hebt liggen om dit paard aan te schaffen, dat je ook het geld niet hebt liggen voor eventueel torenhoge dierenarts kosten of weer een nieuw paard als deze ingeslapen moet worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:54

ruitje schreef:
Er straalt zoveel wantrouwen uit alle posts van de TS naar deze verkoper uit...

En juist daarom moet ze het niet doen!

De basis is al niet goed! Daarbij zet het de verhoudingen op scherp.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:31

Even ter aanvulling over het verzekeren, dat is niet zozeer bedoeld voor wantrouwen richting de verkoper (hoewel het je hier wel een heel mooi duidelijk en onweerlegbaar besliscriterium geeft) maar vooral omdat jij geld moet lenen voor het paard. Het paard kan ook door een dom pech ongelukje veel ziekenkosten of totaal afgekeurd worden voor jouw doelen in de periode dat je het paard nog niet eens afbetaald hebt.

Ik heb zelf vorige winter een volledig gezond paard gekocht, wat deze zomer een heel dom ongelukje in de wei heeft gehad. Uiteindelijk was de keuze inslapen of opereren, ik heb voor opereren gekozen maar ben aan DA kosten inmiddels de aanschafwaarde van het paard al zo ongeveer kwijt. Ik ben verzekerd, dus deze DA kosten zijn voor 85% vergoed. Mocht het nou zo zijn dat aan het eind van de revalidatie blijkt dat het paard niet meer geschikt is als rijpaard/sportpaard, dan krijg ik ook 90% van de aanschafwaarde/verzekerde waarde (bij mij gelijk) terug. Dan kan ik hem wel houden als knuffel en weidepaard, dus hoef niet in te slapen, maar ben ik niet financieel het schip in gegaan. En dit was gewoon een heel dom glijertje in de wei wat elk jong paard kan gebeuren, maar door pech dit keer met hele grote consequenties.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:31

Sam is gewoon erg onzeker . Is toch normaal, dat ze zich dingen afvraagt. Gaat ook n beetje raar vanaf de kant van de verkoper uit.

Misschien is dit paard z'n geld wel hartstikke waard.

Maar , Sam, zowel bij dit alles elk ander paard :
Keuren , zowel klinisch als röntgenologisch! Dan kan er alsnog later wat gebeuren over mis gaan, maar dan zeker je toch al wat af.

Zou juist willen keuren als ik aan n bekende zou verkopen ook. Mijn eerste paard kwam van m'n instructrice en ze stond erop , dat hij gekeurd zou worden. Juist om de verhouding goed te houden en er met elkaar geen gezeur om te krijgen.

- en verzekeren totdat je m afbetaald hebt :list:

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:33

Ben het daar wel mee eens. Ruitje heeft altijd wel super toevoegingen en ook lekker nuchter :D

Maar in dit geval, een te goed gelovende koper, bij iemand die een soort machtspositie heeft en dan ook nog eens flink meer moeten lenen om dat paard te kunnen kopen. Terwijl ts eigenlijk gewoon basis ambities heeft.

Mijn advies is ga eens bij andere paarden kijken. Er zijn ook vast bokkers in dit topic die een fijn paard te koop hebben of weten. Ga proefrijden en bedenken wat je echt wil. Je zit nu op een soort roze wolk..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:53

Sam heeft toch Saint George ambities, dat is geen basis ambitie meer voor mij :)
Paarden met dat potentieel betaal je geen 10 000 euro voor..

Sam, als je twijfelt en het niet wilt doen. Zeg dan gewoon dat je een lang gesprek hebt gehad met je ouders en dat het geld er nu toch nog niet is. Dan breek je het paard of trainer niet af.
Verder ga ik mee met de goeie tips die hier al gegeven zijn. Laat je niet teveel beïnvloeden door de verkooppraat van je trainer en neem iemand mee die het allemaal van op een afstand kan bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:04

Mijn grootste issue is dat hij voor Sam meer vraagt ipv minder.

Heb echt het gevoel dat hij er een slaatje uit wilt slaan. Ik vindt Marjans advies helemaal niet zo gek.

En voor de rest als ze hem echt perse wilt hebben worden er ook goede tips gegeven wbt keuren en verzekeren. Mocht er een bemerking uitkomen maar hij is wel acceptabel voor de sport dan kan er nog wel onderhandeld worden over de prijs. :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:31

Terugkomen op de prijs nadat het paard goedgekeurd werd door de DA is eigenlijk not done. Normaal ga je ná de prijsonderhandelingen over tot keuring, niet andersom.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:33

Het ligt imo aan de bemerkingen die er uit komen.

De prijs is ze nu al mee akkoord gegaan helaas.