[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 17:02

tamary schreef:
Bloedzuigende luizen zou je met een wormenkuur of pour on moeten kunnen bestrijden, maar niet alle luizen/huidparasieten zuigen bloed.
Daarnaast wat is de bron van de luizenbesmetting? Als die bv de boxwanden is, dan helpt enkel pony behandelen niet, herbesmetting blijft dan doorgaan.
Daarnaast krik haar weerstand op, dus krijgt ze genoeg vit./min. en essentiele aminozuren binnen?
En staan ze op stro? Want die holle buisjes zijn ook goede schuilplaatsen voor van alles aan plaagbeestjes, soms komen ze er zelfs mee meeliftend je terrein op.

Hi Tamary ik zou daarom ook de d.a. erbij moeten halen om te kijken wat voor luizen het zijn.
Boxwanden en stro zijn eigenlijk niet van toepassing want daar staan ze niet in en dus ook het stro is niet van toepassing. We willen toch wel de boxen gaan doen, voor je weet maar nooit. Maar het probleem is, dat heb ik al wel eerder beschreven, dat ze op 8 hectare natuurterrein lopen, waar ook bomen staan en palen uiteraard van de heining. Het is een heidens werk om 1000 weilandpalen te ontsmetten en de bomen etc. We hebben zoveel mogelijk schrikdraad neergezet om te voorkomen dat ze schuren aan bomen, maar we kunnen niet alles uitsluiten.
Krijgt ze alles binnen, dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik kan wel een supplement gaan geven om haar weerstand op te krikken. Ze is de oudste, dus dat kan ze wel gebruiken. Dank voor de tip.

manja39 schreef:
3e jaar alweer. Wat een werk is er verzet. Had niet in de gaten dat het alweer zo lang is.

Dank je Manja, Ja het gaat razendsnel! Soms lijkt het pas net, soms lijkt het al jaren...

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:44

Bloedzuigende luizen zijn bruin/rood dacht ik Correct me if I’m wrong. Dus dat kun je zelf zien. Ik vermoed zomaar dat dit geen bloedzuigende luizen zijn aangezien ze nog niet dood zijn. Vraag anders even op MD (medisch), daar lezen ook dierenartsen mee.
Ik ga je filmpje even kijken, leuk!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:47

https://askfinecto.com/ . Hier staan wel interessante stukken tussen bij de paarden. Hoe was het ook al weer, zag je de luizen of de neten ook bij Poupette? Er staat ook ergens een tip bij om het van binnenuit mee te behandelen, ze mogen daar alleen niet aangeven wat dat product is, maar daar kan je wel makkelijk achter komen denk ik, dat werkt ook gelijk weerstand verhogend. Verder staat er ook bij de kippenbloedluis eigenlijk bij alle vogels voorkomen, dus als er bijvoorbeeld vogelnestjes bij de stallen of op het stuk voor de stallen zijn, kan ze het daar ook van oplopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 18:05

balance schreef:
Bloedzuigende luizen zijn bruin/rood dacht ik Correct me if I’m wrong. Dus dat kun je zelf zien. Ik vermoed zomaar dat dit geen bloedzuigende luizen zijn aangezien ze nog niet dood zijn. Vraag anders even op MD (medisch), daar lezen ook dierenartsen mee.
Ik ga je filmpje even kijken, leuk!

Dat is het nou juist, inderdaad Balance, ik zie gewoon helemaal geen luizen. Ook niet met mijn leesbril, ik zie niets. Ook geen excessieve schilfers of zo. Maar ze hebben er allervier last van, alleen Poupette wel het ergst. Ik moet de d.a. erbij halen, die moet bepalen wat het voor kriebelbeesten zijn.

En logisch wat je zegt, als ze nu nog steeds niet dood zijn, dan heeft butox en de extra wormkuur niet geholpen en dus zijn het dan geen bloedzuigers. Dat zou ook verklaren waarom het na mijn diatomeeaarder wel iets beter leek te gaan.

Jet schreef:
https://askfinecto.com/ . Hier staan wel interessante stukken tussen bij de paarden. Hoe was het ook al weer, zag je de luizen of de neten ook bij Poupette? Er staat ook ergens een tip bij om het van binnenuit mee te behandelen, ze mogen daar alleen niet aangeven wat dat product is, maar daar kan je wel makkelijk achter komen denk ik, dat werkt ook gelijk weerstand verhogend. Verder staat er ook bij de kippenbloedluis eigenlijk bij alle vogels voorkomen, dus als er bijvoorbeeld vogelnestjes bij de stallen of op het stuk voor de stallen zijn, kan ze het daar ook van oplopen.

Dat is iets waar ik, tot aan de wormspuit, nog nooit bij paarden over had gedacht dat je het ook via het eten kunt aanpakken. Dus zeer interessante artikelen inderdaad. Wat ik ook lees is dat je eigenlijk met alle gebruikelijke luizenmiddelen het tegengestelde bereikt dan wat je wilt, resistentie bij de kriebelaars en weerstandvermindering bij je paard.

Wat ik ook van deze art leer, is dat luizeneitjes een jaar lang inactief kunnen zijn en dan nog kunnen uitkomen! Dus dat zal wel bij mij gebeurd zijn. Want ik heb alles gedaan wat ze aanraadt, spullen wassen, scheren, en Poupette had vorig jaar een supplement (dat ze niet goed wilde eten trouwens), maar alleen niet van binnenuit behandeld.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:21

Het kunnen natuurlijk ook heel goed mijten zijn, die zie je niet met het blote oog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 18:24

Tinka schreef:
Het kunnen natuurlijk ook heel goed mijten zijn, die zie je niet met het blote oog.

Zou ook kunnen, al zou ik wel verwacht hebben dat die door de butox wel dood zouden zijn gegaan?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 18:34

Wat een narigheid! Ik lees nog steeds zo af en toe mee en heb vroeger ook een luizenprobleem gehad bij mijn paardjes. Heb zelfs verschillende 3 dierenartsen laten komen, en ook hun zagen geen luizen. Uiteindelijk bleek het van de kippen die rondliepen op stal af te komen. Die kippen bleven, dus ben zelfs verhuist met toendertijd 3 pony’s naar een andere stal (zonder paarden) om ze in quarantaine te zetten, te scheren en met Sebacil twee keer te behandelen met een tussentijd van 10 dagen. Toen pas waren de luizen weg, en kon ik verhuizen naar een andere stal (met paarden, maar zonder kippen O:) ) Heeft me een hoop stress toendertijd bezorgd. Maar echt scheren en wassen met Sebacil was voor mijn pony’s de oplossing. Sebacil is heel giftig dus doe handschoenen en evt mondkapje om.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 19:39

Hi MaiNat wat een ellende kunnen die kriebelaars veroorzaken! Ik heb geen kippen, dat scheelt. Maar de kriebelaars zijn er. Sebacil heb ik veel van gehoord, ik meen dat ik dat toen niet hier kon krijgen en toen heb ik maverol oid gekocht, nog 3 flessen van over, maar ik meende toen dat dat ook niet werkte. Ik ga sowieso de d.a. erbij halen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 22:36

Kippenluizen komen ook bij andere vogels voor, vandaar dat ik de vogelnestjes noemde. Geen idee of die in of bij de stal zitten, op het plateau onder de overkapping bijvoorbeeld. Vooral als vogels uitgebroed zijn en de nesten niet meer gebruiken blijven de vogelluizen ( eigenlijk vogelmijten) achter en die zoeken dan een andere gastheer. Paardenmijten graven gangetjes onderhuids, hoe dat met vogelmijten is durf ik niet te zeggen. En misschien zijn het geen bloedzuigende mijten/luizen, maar stekende, die zie je voor zover ik weet niet met het blote oog.

Maar het kan ook nog zo zijn dat ze meegekomen zijn met de twee nieuwen, paardenmijten denk ik dan aan, en overgelopen zijn naar de andere twee. Paardenluizen zie je echt wel, dus die zullen ze niet hebben.

Ja, ik vond er best interessante artikelen tussen staan. Het zou voor allemaal en ook voor jou heel fijn zijn als je er toch vanaf komt!

Hier zie je trouwens alle producten van Finecto: https://finecto.com/nl-nl/producten/ .

En dit is ter vervanging van Sebacil tegenwoordig: https://www.uu.nl/sites/default/files/B ... 0v-011.pdf . Voor zover ik kan vinden zijn het dezelfde ingrediënten als Sebacil heeft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:07

Ik denk dat je imaverol bedoeld, dat is een middel tegen schimmel, doet dus helemaal niets tegen luizen en mijten.
Vervanging van sebacyl is byemite, dat gebruikte is in het verleden. Werkte goed, heb toen wel ook de borstels en halsters ed daar mee gedaan. En ook de stal en schuiltent.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 23:21

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 00:09

Die opmerking over de imaverol was bedoeld voor Mo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 07:46

O wacht, dat had ik even niet door, sorry.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 11:29

Hello Ladies,

Ik snapte het misverstand LOL. Dank voor de uitleg over div prod en links. Ik heb voor vrijdag om 9.00u een afspraak met de d.a. Zou ook fijn zijn als hij het me allemaal kan uitleggen wat ik wel en niet moet zien. Ik ga in ieder geval paraat staan met een loep.

Ben wel helemaal happy, vanmorgen vroeg een ritje op Prisca gemaakt. Stelt niets voor bij wat sommige van jullie doen, maar ik heb denk ik nu met de vakantie erbij een maand niet gereden of zo. Dus rustigjes aan een staprit gemaakt. Buiten, dus wel op bit. Ik had in de vakantie ook mijn teugelverlengers gekregen, dat is erg fijn. Wat even wennen was, was het gewicht dat nu ineens erbij gekomen is. Maar het voelde niet verkeerd. Sturen blijft wel een issue, want ik heb eens geprobeerd haar op een rechte lijn wat te laten buigen. Say what? Huis is rechtdoor dude, waarom moet ik opzij kijken dan? Mwah. Maar ze was lief. Wat kijkerig op vermoeden hert, maar die bleek er niet te zijn, dus hoeven we ook niet te schrikken. Braaf paard. Thuis afgesponst en eitjes uit iedereen staan kammen. Het was een lekker paardenpennyochtendje.

En omdat ik dat er in wil houden, heb ik een belangrijke beslissing gemaakt. Ik heb na lang denken een schrijfopdracht van 8100 euro afgezegd. Enorm veel geld. Maar, mijn hart ligt niet bij het onderwerp. Racefietsen. Als het nu over paarden was, had ik het uiteraard wel gedaan. Ik weet dat ik bij zo'n opdracht echt zo'n blech werkgevoel krijg en dat was niet de bedoeling. Het schrijven van opdrachten is een leuk centje erbij, maar het is nog steeds een (betaalde) hobby. En als ik dan zo'n opdracht heb, dan kan ik aan niets anders meer denken, kom ik niet aan paardrijden toe, beuh. Dus, overlegd met de heer des huizes en die vindt sowieso dat ik niet moet doen waar ik geen zin in heb, dus afgezegd. Ik heb nog geen reactie gehad van de opdrachtgever. Ik heb wel voor een vervangende auteur gezorgd en die voorgesteld. Van die dingen!

En nu heb ik echt zo'n gevoel van FREEEEEEE, ik ben vrij! Yay. Hahaha, belachelijk. Maar goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 14:19

En ik penny gewoon door. Vanmorgen van weiland gewisseld en ze erheen brengen heb ik óp Prisca gedaan. Hilarisch. Ik had haar wel een bit in gedaan, maar zonder zadel en ik had wel mijn cap opgedaan. Met vier poownies in mijn hand naar het opstapblok gelopen. Braaf. Allemaal ho, ook braaf. Ik opstappen, ook allemaal zo braaf. Wegstappen, euh, Prisca en Quarbonne gingen rechts van de boom en Callas en Poupette links. Dat was niet op te lossen, ik lag in limbo achterover op Prisca en lag ook in een deuk. Die twee meiden maar losgelaten en op Prisca met handpaard Q naar het weiland gelopen. De twee meisjes volgden netjes. Was leuk en lol met je knol!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:37

Klinkt goed! Heerlijk zulke ritjes haha :D

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:06

Goed zo, da’s plezier hebben ;). Je zou zeggen dat als je dit routine maakt, Q ook wel los kan. Maar ik zou hem ook aan het lijntje blijven houden. Hoe gaat het trouwens qua gedrag met hem?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 17:20

JudithO schreef:
Klinkt goed! Heerlijk zulke ritjes haha :D

Ja, schrijven op een lager pitje en meer genieten van de dieren.

balance schreef:
Goed zo, da’s plezier hebben ;). Je zou zeggen dat als je dit routine maakt, Q ook wel los kan. Maar ik zou hem ook aan het lijntje blijven houden. Hoe gaat het trouwens qua gedrag met hem?

Quarbonne heeft steeds minder heftige momenten. Hij heeft een erg lange tijd nodig gehad om te integreren en om te aarden en vinden wie hij is in deze 'kudde' en waar hij staat. Dat geldt ook voor de merries om hem heen uiteraard.
Laatst zag ik hem weer sjezen door het land. Het leek of hij Poupette aan het wegdrijven was, maar tegelijkertijd als hij zich omdraaide en weer richting de grote meiden galoppeerde, dan ging Poupette hem achterna. Dus misschien waren ze aan het spelen.
Wat ik ook zie, is dat hij veel minder onzeker is als een van de grote meiden bij hem weggaat. Ik zie hem zelfs regelmatig zijn eigen gang gaan, zonder dat er iemand bij hem is. Naar ons toe, vragen we gewoon niets buiten het robotische ritme en dat werkt het beste voor hem. En daarmee sparen we onszelf zijn ongein. Vermijdingsgedrag ja, maar we hebben geen zin in opvoedstress en het werkt zo goed voor ons.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:37

Weet je.. ik denk nu ineens dat er een groot trauma bij deze jongen heeft gezeten. Door de routine en dus voorspelbaarheid ka ‘ie mentaal wat beter lucht halen. Denk je ook niet?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 09:54

balance schreef:
Weet je.. ik denk nu ineens dat er een groot trauma bij deze jongen heeft gezeten. Door de routine en dus voorspelbaarheid ka ‘ie mentaal wat beter lucht halen. Denk je ook niet?

Absoluut. Toen hij kwam schreef ik toen al dat ik het zo sneu vond dat een dier binnen een paar maanden zoveel moet doormaken. Hij was 19 toen hij bij mij kwam. Hij heeft 19 jaar lang met een vaste groep van 6 pony's op een club gestaan. Dat is voor ons tot je zeg maar richting je pensioenleeftijd bent, dus zeg een jaar of 60. Dan moet je weg met zijn zessen. Naar een nieuw huis. Dan worden een voor een je vrienden uitgeplaatst. Je haakt je helemaal vast aan je laatste overgebleven vriendin Mai en zij aan jou. Dan wordt je ook daar weggehaald en weg van je laatste houvast. (Herinneren jullie nog het filmpje van hem dat hij opgeladen wordt en zijn vriendinnetje hartverscheurend hinnikt en alleen achterblijft? En dat ik de stichting boos heb gemaild waarom ze dan niet aan mij gevraagd hebben haar erbij te mogen doen.) Dan wordt je op transport gezet en uitgeladen bij een manege. Helemaal alleen. Je kent niemand. En dat gebeurt nog een keer een dag later. En dan komt er een mooie dame bij je in de trailer staan. Ze lijkt een beetje op jouw Mai, maar ze is groter. Afijn, big is beautiful toch? Je klit je in je nieuwe huis helemaal aan haar vast. Je enige houvast dat je hebt. En dat je daarbij naar mensennormen veel rottigheid uithaalt, andere paarden last bezorgt, enorm veel sloopt en onhandelbaar bent, is bijzaak, jij wilt je veilig voelen en dát is de enige manier.

Dus ja, zijn hele verhuizing zal traumatisch geweest zijn, binnen 4 maanden zoveel veranderingen. En als hij niet ineens van gedrag was veranderd na een 8 maanden, dan zou ook ik hem weer doorverhuisd hebben. Voor ons is het nu oké zo, hij hoeft niet meer weg.

Ik lees hier vaak op bokt verhalen en verslagen, en dan denk ik al: wat moet zo'n paard nou toch denken, iedere keer weer naar een nieuwe stal, nieuw weiland. Of sportpaarden dan. Iedere keer weg uit je 'kudde' en weer terugkomen. Wat een aanpassing vraagt dat van die dieren. Hoe knap is dat eigenlijk!

Ik denk dat wij mensen veel te licht denken over de impact van een verhuizing.

Natuurlijk moet een paard zich in de natuur ook aanpassen als hij uit de kudde wordt verstoten, maar dat is toch een heel ander verhaal dan wat mij mensen hen aandoen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 16:38

Helemaal met je eens. Paarden aan huis hebben geeft je een goed inzicht in hoe de onderlinge banden zijn. Zolang de groep hetzelfde blijft, wissel ik persoonlijk de maatjes weleens. Zeker met het oog op een verdrietige keuze die ik dit jaar moet maken zorg ik dat iedereen met elkaar door de bocht kan. Liever nog dat ze bevriend raken.
Ik heb twee oudere merries die erg aan elkaar gehecht zijn. De ene gaat het volgende jaar niet meer halen.
Ik ben er heel stellig van overtuigd dat ze weten wat ophanden is. Om beurten komen ze bij mij hangen.
En kan het mij ook schelen, ik vertel ze dat ik weet dat ze het weten. Dat ik het zelf ook vreselijk vind.
Goed, ego knop uit.
Ik heb al eerder geschreven hoe ik over Q denk. Ik heb ook altijd gedacht dat je, na het doorlopen van jullie proces samen nu tot deze uitkomst zou komen. Goed gedaan ;).

Die sportpaarden zijn niet zo mijn ding als ik heel eerlijk ben. Ik heb weleens bij boxen gestaan van super verzorgde dieren en toch een knoop in mijn maag kreeg van wat ik aanvoelde.
Echt niet bij ieder paard hoor maar bij die enkeling die daar gewoon niet op de juiste plek was.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 17:33

balance schreef:
Helemaal met je eens. Paarden aan huis hebben geeft je een goed inzicht in hoe de onderlinge banden zijn. Zolang de groep hetzelfde blijft, wissel ik persoonlijk de maatjes weleens. Zeker met het oog op een verdrietige keuze die ik dit jaar moet maken zorg ik dat iedereen met elkaar door de bocht kan. Liever nog dat ze bevriend raken.
Ik heb twee oudere merries die erg aan elkaar gehecht zijn. De ene gaat het volgende jaar niet meer halen.
Ik ben er heel stellig van overtuigd dat ze weten wat ophanden is. Om beurten komen ze bij mij hangen.
En kan het mij ook schelen, ik vertel ze dat ik weet dat ze het weten. Dat ik het zelf ook vreselijk vind.
Goed, ego knop uit.
Ik heb al eerder geschreven hoe ik over Q denk. Ik heb ook altijd gedacht dat je, na het doorlopen van jullie proces samen nu tot deze uitkomst zou komen. Goed gedaan ;).

Die sportpaarden zijn niet zo mijn ding als ik heel eerlijk ben. Ik heb weleens bij boxen gestaan van super verzorgde dieren en toch een knoop in mijn maag kreeg van wat ik aanvoelde.
Echt niet bij ieder paard hoor maar bij die enkeling die daar gewoon niet op de juiste plek was.

Ik kan alleen maar zeggen ja, ja begrijp ik goede keuze, ja ik l*l ook de sterren van de hemel tegen mijn paarden en ik denk ook dat ze veel meer begrijpen dan wij denken, ok ja en inderdaad. Kortom ik ben het 100% met je eens. Ik durf het scheiden nog niet zo goed aan, maar het zou wel beter zijn om ze regelmatig in naastgelegen weilanden te houden. Maar ik denk dat Q daar niet goed op gaat reageren. Dus voorlopig laten we het maar zo. Als er eentje overlijdt, dan moeten de andere daar zelf mee leren omgaan. Ik weet niet of regelmatig scheiden door ons, daar een goede voorbereiding op is in ons geval.

En ik ben heel erg blij dat we, zeker in NL want FR loopt nog wat achter, steeds meer aan paardenwelzijn gaan denken. Ik schaam me mijn ogen uit mijn hoofd van hoe ik toen ik 12 was met paarden omging. Standaarduitrusting van penny is cap, laarsjes en zweep. En die gebruiken ook, die zweep. Was normaal. En mijn arme pony heeft zeker 3 jaar van zijn leven gewoon alleen in het land gestaan. Te triest voor woorden. Ja, tuurlijk, ik ging er 4x pd heen (was naast mijn school) maar hoe triest is dat een kuddedier in zijn eentje neerzetten. En ik maarzo trots zijn dat hij me overal volgde als n hondje. En na die 3 jaar ging hij naar een stal, en daar was hij zover gedesocialiseerd dat hij het buitenbeetje was in de kudde en niet geaccepteerd werd. Dus ik ben blij, dat o.a. door fora zoals bokt, het bewustzijn over paardenwelzijn groeit. One drop raises the sea!

Vandaag tussen de middag Prisca een rondje hekkencheck gedaan (en geconstateerd dat het schr lint weer stuk is door de herten). Weer stappen, is al zwaar zat met de warmte en bergje op. Het was een bedekte dag, dus eindelijk kon ik eens midden op de dag gaan, zonder dat het kwik boven de 25 kwam. Weinig vliegen ook en midden op de dag zijn er geen hertjes, dus dat was ook fijn. Ik heb op een asfaltweggetje eens het sturen wat eergisteren niet zo wilde lukken, weer eens opgepakt. Gewoon zigzaggen en telkens de berm aanraken. Naar rechts geen punt. Naar links, zo lastig. Toch bijna telkens weer een tweede hand of vinger erbij om haar naar links te krijgen. Ik had het bit in, omdat ik naar buiten het erf ging, maar in feite maakt het geen r*k uit of ik met of zonder bit rijd, naar links blijft enorm lastig. Ik heb vóór de vakantie een stickje erbij genomen dat ik op rechts vasthield en als ik dan naar links wilde sturen dat ik het bij haar gezicht hield. Bizar, en het werkte wel iets, maar het zou niet moeten hoeven. Ik heb mijn gopro omgedaan, kijken of het te zien is, hoe lastig ze naar links wil. Ik heb getest, ze is niet blind aan die kant. (watjestest)

Afijn, ik heb wel fijn gereden, 20 minuutjes denk ik en ik heb daar gezeten op mijn knolliebollie en haar laten grazen en op de heuvel vol in de wind staan staren naar de prachtige wolkenlucht. Wat kan het leven dan mooi zijn!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:01

Heerlijk. Steeds denk ik weer: ik moet er echt ook weer op. Gewoon omdat het zo fijn is. Blijf maar schrijven, wie weet wie je insprireert.

Het scheiden moet je ze zelf laten doen. Net zoals je dt bij veulens doet. Althans, zo doe ik het. Moet er wel bij zeggen dat ik metalen hekken heb die je aan elkaar kunt vastmaken. Daar staan ze super veilig, ook als ze opgewonden raken.

Ik zet een (of twee) paarden in zo'n paddock, de rest mag los. De twee in de paddock worden al snel vrienden hoor, als ze een krasmaatje nodig hebben. Uiteraard weet je zelf al welke combinatie problemen zou kunnen opleveren. De paarden (of juist maar 1 paard) komt telkens terug naar de paddock voor contact. Dus eigenlijk draai je het om; de grootste groep blijft binnen en krijgt hooi. Allerlei combinaties zijn mogelijk en gebruik ik. Ik heb nog een leuke foto waar ze allemaal liggen te slapen, zal eens kijken of ik die nog kan vinden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 12:54

Hi All,

ik had jullie een filmpje beloofd van het sturen op Prisca, maar op de gopro zie je het niet zo duidelijk, mijn handen zijn minder in beeld dan Prisca's oren en je kunt op het filmpje niet zien wat de kracht is waarmee ik moet trekken. Dus dat had niet zoveel zin. Je ziet me wel een keer mijn wijsvinger van mijn rechterhand bewegen naar de linkerteugel om te helpen sturen/trekken. Maar goed. Ik hoop dat het ooit beter wordt.

Verder zou de d.a. vrijdag zijn gekomen. Not. Baal ik zo ontzettend van. Vaag excuus van hoeveel spoedgevallen ze die dag GINGEN krijgen. Knap dat je van te voren weet dat je spoedgevallen gaat krijgen. Ik ben meteen naar de laatste dierenarts in de omgeving gegaan die er nog over is. Zij doen niet specifiek paarden zei men. Maar op hun site zag ik vrijdag dat ze wel degelijk paarden doen. Dus ik een praatje gaan maken. Ja ze doen wel paarden maar niet zo uitgebreid hoor, zei ze. Ik vraag, wat doet u dan wel? Zegt ze, eh, vaccineren, kreupelheden, kolieken en zo.
Nou, dat lijkt me zo ongeveer de kern toch? Dus met hen een afspraak gemaakt voor de parasieten van de paarden, dat gaat dan a.s. vrijdag gebeuren. Ondertussen zijn alle immuun verbeterende middeltjes nav jullie tip, binnengekomen voor Poupette. Moet het nog uitpakken, de vraag is of ze het wil eten.

Verder kan ik nog meedelen dat ik van de week van Prisca gevallen ben. Zucht. Het zou er eentje zijn geweest voor YT. Zo stom. Ik wilde weer op Prisca zonder zadel de paarden naar het land brengen. Gewoon omdat het zo leuk is om zonder zadel te rijden. Het is maar 100 m of zo, maar toch. Alles ging netjes, iedereen wachtte netjes bij de opstapsteen, zo braaf, zo trots. En dan laat ik me op Prisca glijden en die doet wat ze altijd doet, NIET blijven stilstaan bij het opstijgen, dus ze ging al lopen en de rest stond nog stil. Dat is totaal zo'n 900 kilo die stil staat, tegen mijn 53 kilo zonder zadel. Dat gaat niet werken. Dus Prisca liep door en ik viel er vanaf. Pijnlijk wel. Op die grote opstapsteen, maar vooral werd mijn linkerarm waarmee ik de andere drie vasthield zowat uit de kom getrokken. Die andere drie gingen van schrik ook allemaal achterwaarts, dus nog een ruk. Laat dan los Mo, ja deed ik ook, maar te laat. Ook mijn voetzool verzwikt. Wisten jullie dat dat kon? Ik niet. Nu wel. Dus spierpijn, rugpijn. Oud wijf, oud lijf. Dus dat doen we nu niet meer op deze manier.

Dus Balance, weet je het zeker, heerlijk er weer op, hahaha. Ik hoop wel mensen te inspireren en helpen met mijn filmpjes en verhalen en ervaringen op allerlei vlakken. Dus wie weet stap je toch nog eens op.

Afijn hier weer een filmpje van de week. Met Prisca, en Callas met haar bal (beet per ongeluk nog in mijn hand, ook zo lekker) en lekker ding Rocket die uit zijn krabpaal kukelt. Ik lag in een deuk. En ik had het nog op film ook. https://youtu.be/EmIFd-ZR5lc

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:00

Ik heb wel een grappig beeld haha, maar erg jammer dat je je pijn hebt gedaan. Hopelijk gaat dat snel weer over