Help de paarden uit Friesland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

C_hristel

Re: Help de paarden uit Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:59

Ben echt benieuwd wat er nou echt gaat gebeuren.. Sommige zien er toch nog best goed uit. Maar ze mogen absoluut niet terug gaan naar die boer. Maar die boer heeft nog super veel ander vee. wat gaan ze daar mee doen dan?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:02

Ik had heel graag willen helpen. Maar ik heb school en zou niet weten hoe ik in friesland moet komen jammer genoeg Boos!
Maar hoop dat er genoeg mensen wel kunnen komen en dus zorgen dat de boer de paarden niet te pakken krijgt. Ze hebben wel beter verdient Haha! Knipoog

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:06

slimmerik schreef:
C_hristel schreef:
ik hoor het op het nieuws dat een groot deel naar de slacht gaat kan iemand hier meer over vertellen?

Dat hoorde ik ook....maar daar zijn ze dus ook voor gefokt. Slechts een klein gedeelte is bestemd voor de handel.

Lootsma was 2 minuten geleden op fryslan en zegt daar duidelijk dat er maar een ENKELING naar de slacht gaat!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:09

Gelukkig dan maar.... toch??

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:09

Ja zeker gelukkig:D
En ze staan er nu eerst goed bij
Hopen dat hij nu in degaten word gehouden
En zen dieren beter gaat verzorgen Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:16

Ik hoop ook dat hij nou eindelijk eens wat aantrekt van het commentaar en beter voor z'n dieren gaat zorgen.

Ik hoorde dat de veearts hem vooral het hand boven het hoofd houd door te zeggen dat zijn paarden gezond zijn. Ik weet niet hoe gezond de diertjes zijn, maar ik weet wel dat als er 1 last van iets heeft er vrijwel niks aan gedaan word. Hij heeft natuurlijk veel dieren en de veearts verdient daar weer aan. Vind dat wel schandalig, dat dat zo gaat.. Draait ook allemaal om geld tegenwoordig.. Misselijk

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:21

De paarden zijn allemaal in redelijke conditie, en zijn vandaag naar de boer terug gegaan. Daar worden ze regelmatig gecontroleerd op hoe ze erbij staan.
De paarden zijn on princiepe allemaal voor de handel, hij loopt dan ook meerdere veemarkten af. Waar er veel dieren zijn zijn er ook meer ziek. paarden die echt niet meer goed zijn brengt ie indd naar de slager. Hij heeft ongeveer 300 paarden verdeeld over diverse plekken.
Hij zal niet met zijn paarden omgaan zoals wij dat misschien doen, een borstel zullen ze niet meemaken bijv.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:24

En doordat hij op die manier met zijn paarden omgaat verkoopt hij ook zo weinig (of niks?). Haha!
Laatste keer dat hij hier in de buurt op een veemarkt was stonden zijn paarden er om te huilen bij, echt vreselijk. Hoe dom ben je dan?

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:25

Enne......ik denk niet dat hij zich wat aantrekt van alles wat er gezegd wordt. Sorry.......
Hij zal wel wat voorzichtiger zijn nu omdat de instanties hem in de gaten houden.
De tomaten zijn trouwens voor zijn koeien, snap niet hoe ze erbij komen dat ie voor de paarden zijn!!
Ik vond wel dat er erg mooie paarden tussen stonden!! Ik moest alleen wel door de blubber en verwarde manen heenkijken haha. Ze verdienen een dikke knuffel die kanjers! Blijven trouwe viervoeters...............

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:26

Tja roelke, ben ik helemaal met je eens. Hij ziet helaas een paard gewoon als vee. Op de markt haal je wel zijn paarden er direct uit!! Maar hij is helaas niet de enige hier die er zo tegenaan kijkt en met zo met paarden omgaat.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:27

Zitten zeker wel leuke beestjes tussen.. Het is alleen zo jammer dat ze niet door handen komen en daardoor niet snel een plekje zullen vinden omdat ze zo schuw & bang zijn..

Ja dat is ook zo, hij zal vast niet de enige zijn die het zo doet.. Alleen ik vind het zo jammer.

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:29

Ik kon er tot mijn verbazing wel een boel aanhalen..... En verder is het een kwestie van vertrouwen opbouwen!!

why

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:46

Maar ik wil wel benadrukken dat alle paarden gewoon naar de boer zelf zijn terug gegaan. Niet naar andere plaatsen of opvangadressen, en tot op heden zijn de paarden ook nog niet in beslag genomen. Deze boer heeft meerdere plaatsen waar hij zijn paarden houdt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:02

Ja het is weer duidelijk dat de media elkaar nakletsen
Eens kijken wat Micky bij P&W nu kan vertellen buiten het redders verhaal.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:24

Heeft iemand zonet hart van nederland nog gekeken??
Daar was een stukje in over de partij van de dieren.
Als iemand het gezien heeft zou diegene mij willen vertellen wat er werd gezegt?
Want ik was de honden aan het uitlaten.
De pvdd zegt dat het wel slachtpaarden zijn de boer zelf niet.
Ik hoop maar dat alles goed komt ,en dat als deze man met foute praktijken bezig is(wat hij ook vast wel doet) hoop ik dat hij zeker goed word gestraft
Maar ik hoor van de 1 dit en de ander dat ik weet het nu ook even niet meer.
En zie wel hoe het loopt.
iedereen zegt weer wat anders

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:29

Micky is op nederland 1 heel helder daarin: als je tegen paarden slachten bent dan moet je tegen het slachten van alle dieren zijn...

En dan kom je op het punt van wat je met al die kreupele paarden moet..... die kippen die geen eieren meer leggen...... die koeien die geen melk meer geven....... Waar moet je in godsnaam het voer vandaan halen en wie moet dat bekostigen...

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:36

Dat is vaak het gevaar met dit soort dingen iedereen zegt wat anders en een verhaal gaat een geheel eigen leven leiden .
Tal van mensen gaan anders met hun paarden om dan dat de meesten hier op bokt zouden willen en vinden dat het zou horen vind ik ook jammer .
Doordat dit nu zoveel media aandacht heeft gekregen gaan mensen massaal steigeren en willen actie ondernemen .
Uit de meeste verhalen blijkt dat de paarden niet in slechte conditie zijn en niet slecht verzorgd werden .
Mischien is de man nalatigheid te verwijten dat wordt dan wel uitgezocht door de desbetreffende instanties .
Er zijn tal van dit soort mensen die zo met hun paarden omgaan en ken er waarbij de paarden er ook nog eens slecht werden verzorgd dat is triest maar vind dit wel iets overtrokken . heb er geen ondervoede en mishandelde dieren tussen gezien kan zoveel triester .Wees blij dat ze geredt zijn en belangrijker is dat dit niet meer kan gebeuren of de kans erop miniem wordt dat zouden ze eens goed onder de loep moeten nemen dat de kans op herhaling zo klein mogelijk wordt gemaakt !!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 02:09

Afbeelding

Damn wat een beest.
Zal morgen maar even kijken wat ie moet kosten.
Heeft er toch misschien 1 paardje een goed tehuis.

Heb net trouwens Omrop Fryslan gekeken en de ZOON van Piet Loodsma (dus niet de eigenaar zelf) zei dat er een enkeling naar de slacht ging.
Waar ik wel een beetje van schrok is dat ie zei dat de 2.5 en 3 jarige hengsten weggingen voor transport (oke er zijn meerdere soorten transsport maar denk wel dat iedereen weet welk transport hier bedoelt word).
Maar als dit allemaal niet in het nieuws was gekomen dan werden deze dieren ook geslacht, en zou er dan een kip zijn die ernaar kraait??
Ik denk het niet, dat is wel erg jammer, hoeveel dieren worden er wel niet gefokt voor de slacht wat nooit op tv komt, maar iedereen zit s'avonds wel aan een stukje vlees, van waarschijnlijk die dieren die ervoor gefokt worden (en ja ik ben vegetarisch dus eet geen vlees, vis oid)

Hopelijk valt er voor de AID en de DB nog iets te doen voordat het meer uit de hand loopt.

Een ding is zeker, mijn stem op de eerst volgende verkiezing gaat naar de PvdD, er moet eens een eind gemaakt worden aan alle dierenleed, en er moet meer voor het welzijn gedacht worden voor alle soorten vee.

Denniz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 02:52

Sorry hoor maar je moet er op rekenen dat grotendeels naar de slacht gaat. Doordat de paarden langere tijd in het water gestaan hebben zijn ze gewoon onverkoopbaar. Het is niet dat ik het hier mee eens ben maar dit wist ik al nadat ze een nacht in het water hadden gestaan. In het buitenland raak je ze al helemaal niet meer kwijt laat staan in nederland.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 07:21

Zijn ze gaan rotten dan ofzo Clown

Als die boer het slim aanpakt, verkoopt ie ze nu ze nog in de media aandacht zijn.

Levert hem meer op dan de slachtprijs.
Er liepen zat leuke diertjes tussen, hoewel ik besef dat deze paarden niet allemaal handtam zijn.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:05

Ik vertrouw die praatjes van die zo'n en die boer voor geen meter. Ze zijn al vaker aangeklaagt en eronder uitgekomen....
Ik zal niet te snel gaan oordelen maar ik heb mijn twijfels erbij of ze wel doorgaan met de goede verzorging van die paarden..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:05

waarom zou hij ze nu moeten of willen verkopen dan op zich.
ik bedoel niet dat het niet verstandig is ivm de media aandacht, ik ben echt voor een veiling.
maar ik bedoel alleen, waarom zou hij ze nu op zich willen verkopen.
het zijn drachtige merries, die zet hij op stal, en krijgen volgend jaar een veulen, en gaan dan weer met de hele kudde grazen op de kwelder.
de hengsten gingen met 2,5 of 3 jaar op transport, maar hij zei zelf dat dat om bonten en friezen gaan, en die gaan de hele wereld over, nou dat kan dus best gewoon voor het leven zijn dus!
de jonge merries zullen op die leeftijd wellicht weer de fok in gaan.
hij verhandeld ook wel paarden (dus op zich, als je een paard zoekt, ga daar eens heen ofzo?), en ik kan er wel in komen dat een ziek of zwak dier naar de slacht gaat, zo gaat het tenslotte met koeien ook he.

misschien kom ik nu een beetje anders over dan hiervoor, maar goed, ik maakte me heel veel zorgen om deze paarden, maar ben na de beelden van gister, en het verhaal van die man (boer of zoon), wel een heel stuk geruster hierop.
en er zitten ook voordelen aan deze manier van houden, zoals het natuurlijke leven van de dieren.
ik hoop van harte dat de aid en db blijft controleren zodat deze mensen een stimulans hebben om beter voor de dieren te zorgen dan voorheen.
kunnen wen iet overleggen dat mensen dar uit de buurt de boel een beetje in het oog houden, zodra het weer uit de hand lijkt te lopen dat meld op bokt (of via pb aan geintereseerden), zodat we dan gelijk weer naar de aid kunnen gaan?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:16

even een vraagje,

gaan jullie ook alle varkens, koeien, kippen, schapen enz van de slacht redden?
en dan bedoel ik wel in heel nederland.

edit: en jullie worden ook met zijn alle vegetarier en laten dat overheerlijke frikandelletje ook liggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:20

Ik denk dat hij ze moet verkopen omdat hij de hele kudde ze niet op de voor hem normale manier kan houden nu de instanties gaan controleren en die de media in hun nek voelen hijgen.
Dat is eigenlijk heel dubbel omdat ze gered zijn moeten ze naar de slacht, of er moet nog een aktie komen voor een veiling of zo.
Ze gaan tenminste niet een verschrikkelijke winter tegemoet, dat is wel weer winst en op dat gebied ben ik het met het heldere antwoord van Micky bij P&W eens.

marloezzke die discussie kan elders gevoerd worden is hier al aan de orde geweest en volkomen off topic Slapen

Micky ga eens een paar daagjes in een warm bedje liggen meid anders kom je nooit van die verkoudheid af die je met je kopje onder hebt opgelopen Ach gut (sorry off topic)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:22

zeg luister eens, als jij om op het milieu te letten een hybride auto koopt, ga ik je dan vragen of je ook wel zonnepanelen hebt, alle afval scheid, en weet ik al niet meer?
nee ga ik niet doen.

waarom mogen we ons niet inzetten voor deze paarden, als paardengekken, en koeien varkens kippen, daar kan ik alleen persoonlijk over zeggen dat ik alleen biologisch rundvlees eet, dus verder doe ik er niet aan mee, maar je kan niet ineens alle problemen van de wereld oplossen, maar als je je daardoor laat tegenhouden, dan moet iedereen dus alles maar aan gaan zien, dus dan gebeurd er nooit meer iets?

over Micky, hadden jullie het wel vgezien gister op nederland 1?
ze zat echt weer tegen huilen aan.
wat een topvrouw, echt iemand die het sowiezo verdient om bekend te worden!

over die veiling, ik denk dat ik die man er even een kaartje over stuur, who knows, misschien doet hij er iets mee.