Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:34

Citaat:
Ik kies ook geen sport waarbij ik dingen moet gebruiken waar ik geen voorstander van ben

dan zal je ook weinig bezwaren hebben tegen ijzers, anders zou je doe sport niet beoefenen en dan zou ik zeggen: hou vooral de ijzers eronder en ga doen wat jij leuk vindt (en dat bedoel ik gewoon, zonder dubbele bodem, want zo ingewikkeld doe ik nooit)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:39

over aanvallen gesproken zeg *LOL* Ik claim dan ook geen altruïsme, daar geloof ik nl absoluut niet in. Mijn opmerking over altruïstisch slaat op die van smurf, dat ze haar paard heeft voor zijn plezier. Ik heb het wat krom geformuleerd, ik bedoelde

Citaat:
Maar ik vind het wel erg altruïstisch als je je paard hebt uitsluitend om hem een plezierig leven te bezorgen.

En ik heb er zo een trouwens, kijk maar in mijn profiel bij Trammelant Haha!

Mijn insteek is gewoon heel simpel: ik kom hier niet om te zieken, ben oprecht geïnteresseerd en vraag of er ervaring is met een aantal zaken.

Overigens spring ik hoog en laag en dan zijn kalkoenen west paardvriendelijk hoor Knipoog Door een vaststaande sdgw s[prong lazeren vind ik persoonlijk minder paardvriendelijk Knipoog
En ik heb helemaal niets tegen bitloos, maar ik wil het niet verplicht worden, dat is alles Haha! Vrije keuze toch *LOL*

overigens had ik Enduro als de spaanse tak van endurance gezien, dat blijkt iets anders, excuses.

En als we het dan toch over paardnatuurlijk hebben, erop rijden is dat ook niet.

Maar deze sfeer is wat mij dus stoort bij de 'alternativo's' (for want of a better word). Ik val jou toch niet aan omdat je zonder ijzers en bitloos rijdt? Waarom jij dan andersom wel?

ik ga wel weer met promptertje in discussie Haha!

En smurf, dat klopt, ik heb geen bezwaren tegen ijzers. Fijn dat ik de dubbele lading ten onrechte heb geproefd, sorry.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:47

Lielle is mijn favoriete discussie-partner inderdaad *LOL*. We zijn het bijna altijd en bijna nooit eens - maar vallen elkaar wederzijds nooit aan Lachen.

En hoe graag ik het mijn paarden ook naar de zin wil maken, ze zijn er aan de andere kant ook voor mijn plezier. Als je je paard écht een lol wil doen, gooi hem dan ergens op de vlakte en ga er nóóit meer opzitten. Zolang je er nog op rijdt, doe je niet 100% wat je paard wil.

Ik begrijp niet dat er altijd partij voor het één of het ander moet worden gekozen. Op mijn blote voeten door de bossen jagen en noten verzamelen zal voor mij ook beter zijn dan op kantoor zitten en gemodificeerd voedsel eten, alleen ben ik dusdanig geevolueerd dat ik me ook in deze situatie vrij gelukkig en gezond kan handhaven. Dat zal voor een groot deel van de paardenstapel ook gelden.

Natuurlijk valt er altijd te verbeteren, maar uitsluitend wijzen naar een ander, daar schieten we weinig mee op...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:37

Als ze in Oostenrijk in de winter betere omstandigheden voor de paarden zouden hebben dan bij de koeien in de groep te zetten met een vastgebonden staart, had ik Morrie allang weer teruggebracht.

Sinds ik bij die stalhouderij weg ben waar ik gewerkt heb, ben ik zo anders tegen paarden houden aan gaan kijken.

Hier komt Morrie er in de winter tenminste overdag nog uit, verre van ideaal hoor, mijn bekapper wil alleen nog maar komen als ik Morries levensomstandigheden drastisch verbeter, maar dat zit er niet in, tenzij ik hem 50 km van huis zet.

Ik haal mijn energie om mijn werk vol te kunnen houden uit mijn paard, vroeger had ik honden, dat was ook prima, maar helaas is mijn werkgever veeleisender geworden en zal ik geen hond meer kunnen nemen.

Ik zit hooguit 2 x per week op Morrie en dan sjokt ie een uurtje met me rond, dat vindt ie helemaal niet vervelend, want anders zou ie me er meteen afgooien, zo lost hij dat op. Leg er een niet prettig zittend zadel op, ga erop zitten en je ligt binnen 2 tellen met zadel en al op de grond.

Morrie kan heel goed laten merken wat hij wel en niet leuk vindt.

Alleen buiten staan zonder vriendjes vindt ie niet leuk. Jammer voor hem, maar mijn stalgenoten willen hun paard niet in de vorst, regen of sneeuw buiten hebben

Ik heb het hier al vaker gemeld, maar na Morrie komt er voor mij geen ander paard meer, tenzij ik de 20 miljoen win volgende week en het paard een goed bestaan kan bieden.

Ik vind dat Morries levensomstandigheden er al op vooruit gegaan zijn met waar hij tot nu toe heeft geleefd. Misschien had ie het in de dierentuin beter, maar daar moest ie weg toen ie niet klein en knuffelig meer was Ach gut

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 21:51

smurf schreef:
Ik heb het hier al vaker gemeld, maar na Morrie komt er voor mij geen ander paard meer, tenzij ik de 20 miljoen win volgende week en het paard een goed bestaan kan bieden.

In dit soort dingen moet iedereen z'n eigen keus maken en daar zal ik dan ook niet verder op in gaan. Maar het is absoluut niet zo dat de ene manier van paarden houden zo veel meer kost dan de andere. Kijk naar de meest 'extreme Knipoog ' gevallen hier: paarden dag en nacht in de wei, geen dekens, geen ijzers, bekappen kun je zelf leren en kost dus ook niks. Volgens mij aardig goedkoper dan iedere 8 weken op nieuwe ijzers, dure winterdekens (en misschien ook nog anky-setjes Haha!), een pensionstalling met binnenbak en solarium, enz.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:32

het gaat niet zozeer om de kosten, ik wist heel goed waar ik aan begon en ik heb een goede baan, maar ik kan me niet veroorloven om 50 km verderop te gaan wonen om Morrie op zandgrond te laten staan, dat gaat gewoonweg niet.

Morrie 50 km verderop wegzetten en zelf hier blijven wonen, zou wel kunnen, maar dan kan ik er alleen in het weekend heen en dat werkt ook weer niet, ik wil het wel zelf in de hand houden.

Als ik die 2 miljoen zou winnen, zou ik een gezellig huisje kopen waar ik Morrie gewoon bij huis zou kunnen zetten *droomt verder*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:03

Liele stelt een vraag, daar geef ik serieus antwoord op en dan blijkt dat ze eígenlijk haar mening wil geven dat ze met SGR kalkoenen onder wil en ook nog eens niet goed te lezen. Sorry, maar dat vind ík zieken. Noem het aanvallen, noem het whatever, maar ík vind haar insteek Verward

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:08

Ik vond jouw antwoord anders alles behalve vriendelijk HC Lachen. Je zal het best niet zo bedoeld hebben, maar ik had denk ik hetzelfde als Lielle gereageerd.

Verder jammer dat Lielle geen antwoord (en dan bedoel ik niet van jou) van mensen met een meer natuurlijke insteek heeft gekregen, over of er op gras te springen valt op blote voeten. Ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar Lachen.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:18

over springen op blote voeten op gras weet ik niets te zeggen
wel liep van de zomer het paard van dochter op blote voeten een dressuurproef op het gras en dat was geen succes
hij gleed uit op het natte gras en liep dus zeer ingehouden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:18

Huertecilla schreef:
Liele stelt een vraag, daar geef ik serieus antwoord op en dan blijkt dat ze eígenlijk haar mening wil geven dat ze met SGR kalkoenen onder wil en ook nog eens niet goed te lezen. Sorry, maar dat vind ík zieken. Noem het aanvallen, noem het whatever, maar ík vind haar insteek Verward

die mening heb ik pas gegeven nà jouw minder vriendelijke bericht Lachen Voor die tijd heb je mij niet kunnen betrappen op een mening (in dit topic iig Haha! ).
Mijn insteek was op zoek naar info, jouw ervaring sluit onvoldoende aan bij het soort sport dat ik leuk vind dus ik hoor graag wat meer. Maar ik weet wanneer ik niet gewenst ben Jammer, maar even goede vrienden.

Enne, het is SGW geen SGR *LOL*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:19

fjordenfan schreef:
wel liep van de zomer het paard van dochter op blote voeten een dressuurproef op het gras en dat was geen succes

Die ervaring heb ik ook FF, met blote voeten gaan ze toch te veel glijden op gras, en een blessure is er zó.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:19

fjordenfan schreef:

dat is dus ook mijn ervaring uit het verleden , en ik heb ook ervaring met een B parcours op blote voeten, eveneens niet zo geslaagd. Maar vandaar dat ik vroeg of anderen daar andere ervaringen mee hadden. Overigens iets dat ik een blz of 10 ook al eens had voorgelegd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:22

Lielle schreef:
Overigens spring ik hoog en laag en dan zijn kalkoenen west paardvriendelijk hoor Knipoog Door een vaststaande sdgw s[prong lazeren vind ik persoonlijk minder paardvriendelijk Knipoog
[/quote]

PS dit was als een grapje bedoeld, nav de opmerking dat ik hoog en laag kon springen maar dat kalkoenen paardonvriendelijk waren.

Een beetje humor kan toch wel?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:24

En behalve die éne draver op blote voeten (die jammer genoeg al heel lang niet meer gelopen heeft), en niet eens op een drafbaan wordt getraind maar in het bos (en dat heb ik hier niet) ben ik ook niet verder gekomen.

Als iemand die op dezelfde manier traint als wij er echt goede ervaringen mee heeft en me op weg kan helpen, dan ben ik de eerste die overstapt, maar het lijkt wel of mensen die blootsvoets iets doen, niet aan onze sporten doen (of helemaal niet aan sport).

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:44

promptertje schreef:
Ik vond jouw antwoord anders alles behalve vriendelijk HC Lachen. Je zal het best niet zo bedoeld hebben, maar ik had denk ik hetzelfde als Lielle gereageerd.

Verder jammer dat Lielle geen antwoord (en dan bedoel ik niet van jou) van mensen met een meer natuurlijke insteek heeft gekregen, over of er op gras te springen valt op blote voeten. Ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar Lachen.

Nou , een gedeelte van die info kan ik wel geven hoor.
Mijn paard heeft geen ijzers, je had niet anders verwacht denk ik, en met dit paard heb ik ook gesprongen tot 1.60 zonder probleem en dus ook in de wei die nat was. Zonder problemen ..ook niet in de zandbak dus.
Natuurlijk ben ik niet de enige die dit doet.
Ik heb het al eens vermeld, er komt een mooi boek met dvd uit , een voorproefje is daarvan te zien op onze site.
Ook daarin staan diverse verhalen van mensen die echt in de wedstrijfd sport zitten en dit blootvoets doen.
Nog wel even een opmerking hierover..
Het is natuurlijk niet zo dat waneer je de ijzers er onder uit haalt je meteen maar even aan het testen moet gaan.
Teneerste moet je paard wennen aan het vreemde gevoel onder de voeten, en dat kan ff duren.
Daarnaast is de manier van bekappen ook hier weer een essentieel punt.
Een holle hoef met daarnaast het kuiltje bij de steunsels zal onder vrijwel allle omstandigheden grip hebben...meer grip hebben dan met ijzers.
Dan nog even de kalkoenen...
Was ook hier niet ergens door iemand gezegd dat de hoeven een beetje glijden? hoe moet ik dit zien met kalkoenen?
Dan hek nog een praktijk testje...probeer eens met schoenen met dunne hakken te gaan lopen in een wei die nat is...een stevig tempo natuurlijk, dat moet je paard ook en ook nog een beetje afstand he...voel daarna hoe je enkels er aan toe zijn.
Overigens voor diegene die nu komen met het voorbeeld van die voetbalschoenen met noppen....dit is niet vergelijkbaar met kalkoenen.
Ten eerste gaan deze niet zo diep in de grond, daarnaast lopen wij niet op 4 benen..

Ik dacht trouwens prompertje dat je een mail van frans had gekregen waarin de bevindingen van blootvoetse wedstrijd rijders stonden? Of heb ik dit nu mis?

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 00:52

promptertje schreef:
En behalve die éne draver op blote voeten (die jammer genoeg al heel lang niet meer gelopen heeft), en niet eens op een drafbaan wordt getraind maar in het bos (en dat heb ik hier niet) ben ik ook niet verder gekomen.

Als iemand die op dezelfde manier traint als wij er echt goede ervaringen mee heeft en me op weg kan helpen, dan ben ik de eerste die overstapt, maar het lijkt wel of mensen die blootsvoets iets doen, niet aan onze sporten doen (of helemaal niet aan sport).

Oeps gemist....dit zal dan van Frans afkomstig zijn geweest?
Maar er zijn er meer hoor..

Gr. Nick

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:20

NickAltena schreef:
Nog wel even een opmerking hierover..
Het is natuurlijk niet zo dat waneer je de ijzers er onder uit haalt je meteen maar even aan het testen moet gaan.
Teneerste moet je paard wennen aan het vreemde gevoel onder de voeten, en dat kan ff duren.
Daarnaast is de manier van bekappen ook hier weer een essentieel punt.
Een holle hoef met daarnaast het kuiltje bij de steunsels zal onder vrijwel allle omstandigheden grip hebben...meer grip hebben dan met ijzers.

dank, fijn dat er iemand wel gewoon kan reageren. De ervaring die ik hierboven noemde (paard dat springen gleed) was trouwens wel met eentje die altijd zonder ijzers heeft gelopen en pas - omdat het dus met springen niet langer ging - op ijzers is gezet. Nou heb ik het over 1985 of daaromtrent, mogelijk scheelt dat ook.

Dat paard hebben we trouwens nog steeds, is nu 28 na een lange sportcarrière en loopt inmiddels van zijn pensioen te genieten in de wei (zonder ijzers Haha! ).

Citaat:
Dan nog even de kalkoenen...
Was ook hier niet ergens door iemand gezegd dat de hoeven een beetje glijden? hoe moet ik dit zien met kalkoenen?

dan glijden ze niet, het is IMO ook een noodzakelijk kwaad.

Citaat:
Dan hek nog een praktijk testje...probeer eens met schoenen met dunne hakken te gaan lopen in een wei die nat is...een stevig tempo natuurlijk, dat moet je paard ook en ook nog een beetje afstand he...voel daarna hoe je enkels er aan toe zijn.
Overigens voor diegene die nu komen met het voorbeeld van die voetbalschoenen met noppen....dit is niet vergelijkbaar met kalkoenen.
Ten eerste gaan deze niet zo diep in de grond, daarnaast lopen wij niet op 4 benen..

maar dat zijn naaldhakken ook niet. IMO zijn noppen beter vergelijkbaar met kalkoenen dan die damesschoentjes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 08:28

NickAltena schreef:
Oeps gemist....dit zal dan van Frans afkomstig zijn geweest?
Maar er zijn er meer hoor..

Gr. Nick

Ja Nick Lachen

Alleen het was er jammer genoeg maar eentje. Voor meer ervaringen sta ik uiteraard altijd open, in mijn kennissenkring heb ik ze niet, maar misschien bij jullie op de site wel meer mensen bekend?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:27

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:39

Volgens mij werd het glijden genoemd ivm met de drafsport, niet zo zeer voor sgw. Verder noemt HC juist dat kalkoenen te veel grip (kunnen) geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:03

promptertje schreef:
Die ervaring heb ik ook FF, met blote voeten gaan ze toch te veel glijden op gras, en een blessure is er zó.

Ik heb van de zomer geschreven bij een dressuurproef. Er was 1 paard zonder ijzers, die gleed niet uit. Alle andere paarden met ijzers en te korte kalkoenen gleden wel uit en liepen heel behoudend.

Groetjes,

Maris

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:10

ik rijd natuurlijk geen dressuur met mijn tank, maar op (nat) gras kan ie behoorlijk uit de voeten zonder ijzers.

We hebben in sept. ringsteken gedaan en hij scheurde aardig over het natte gras en plat door de bocht aan het eind, zonder uit te glijden, terwijl sommige andere, minder lompe, paarden uit de bocht gingen op het end....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 20:59

schaapjuh schreef:
Ken je de Engelse Grand Prix Dressuurruiter Lucinda McAlpine?
Zij omschrijft het op blote voeten zetten van haar paard als de beste stap die ze ooit heeft genomen. http://www.brackenhill.com/

Jazeker, daar heb ik een heel stuk over in de Your Horse gelezen. Een dressuurpaard zou denk ik, zeker in het indoorseizoen, makkelijk zonder ijzers kunnen. Nou nog eens een goede dravertrainer vinden die het ook doet Lachen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 08:39

ik heb die site even snel bekeken, ik kende haar trouwens niet. Wel interessant, ik zal me er nog eens verder in verdiepen.

Wat die ijzers betreft, wij haalden ze vroeger in het winterseizoen idd altijd van de ijzers af. Tegenwoordig niet meer, dat zou precies twee maanden kunnen, gezien de planning van de sgw wedstrijden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:41

Lielle schreef:
ik heb die site even snel bekeken, ik kende haar trouwens niet. Wel interessant, ik zal me er nog eens verder in verdiepen.

Wat die ijzers betreft, wij haalden ze vroeger in het winterseizoen idd altijd van de ijzers af. Tegenwoordig niet meer, dat zou precies twee maanden kunnen, gezien de planning van de sgw wedstrijden.

Nou ben ik niet zo heel erg thuis in de wedstrijd sport maar wil nu eigenlijk wel weten waar die letters sgw voor staan.
Ik zie in je avatar of hoe dat heten mag dat je daar aan het springen bent.
Als dat staat voor dat sgw dan kan ik je zeggen dat je dat dus echt wel zonder ijzers en kalkoenen kan doen hoor.

Ik heb ook wedstrijden gesprongen op nat gras en vele paarden gezien die daar, meestal bijna , onderuit gingen met dit spul...
Bij de paarden die dan overigens kalkoenen in hadden kwam dit niet zozeer door het uitglijden maar leek het eigenlijk meer op struikelen...voor mij een teken dat die kalkoenen toch iets dieper in de grond gaan dan de nopjes van een voetbalschoen?

Van blootvoet paarden heb ik het onderuitgaan eigenlijk pas een keer gezien, niet tijdens een wedstrijd maar gewoon in de wei.
Dit was een jaarling die vol plezier door de wei aan het galopperen was en te laat het draadje aan het einde zag...vol in de rem en net voor het draadje nog af willen slaan leverde een mooie sliding op waar de gemiddelde voetballer nog van kan leren....maar das dan ook de enige die ik ooit onderuit heb zien gaan zonder ijzers.

Nogmaals...elk paard kan zonder ijzers alles doen...maar het heeft wel de tijd nodig om te wennen aan de vreemde dingen die het dan voelt onder de voeten en ....ook de hoeven moeten zich instellen op hun nieuwe belevingen...
Met andere woorden, na verloop van tijd zal de hoef sterker worden en zal het slijten en aangroeien op elkaar zijn afgestemd, zeker als je ook over harde ondergrond rijd.

Loopt het paard niet op harde ondergrond maar alleen in de wei en zandbak dan zal je bij onze manier van bekappen wekelijks even een paar halen met de vijl moeten doen
Dit omdat zand welliswaar een schurend effect heeft, maar niet zoveel dat het voldoende afstlijt zoals op de harde weg, die dus ook eigenlijk nodig is om die hoef bikkelhard te laten worden.

Overigens , er wordt hier wel eens gezegd dat wij het erg opdringerig verkondigen wat we doen maar uhhh....
Gezien de voordelen van blootvoets tov. ijzers is dit toch een simpele reactie als je er over nadenkt?
En andersom?
Wat dacht je van de opdringerige verplichting van vroeger om je paard wel te beslaan?
Dit moest echt, anders mocht je er niet eens mee op de weg komen.
Er worden NU zelfs nog mensen aangehouden die met een kar en een blotevoetenpaard rijden op de weg met deze onzin...

Als je vraagt naar de reden hiervan dan krijg je meestal 1 van de volgende 2 antwoorden..

Of....Dat is omdat het anders voor het paard te gevaarlijk is , hij glijd anders uit ????
Nou, sorry hoor, maar dan zijn mijn ervaringen toch net anders om, kijk maar eens hoe voorzichtig een paard op natte klinkertjes en kinderkopjes (de echte oude straatvloerbedekking) gaat lopen met ijzers.
Als er nou iets gaat glijden dan is het dat wel, dus een voor mij totaal onbegrijpelijke reden...

Of je krijgt te horen....anders gaat het wegdek kappot ???
En dan moet ik even lachen.....dat zou nml. inhouden dat natuurlijke hoeven nog harder en sterker zijn dan die ijzers....
Vraag het meneer agent maar eens....kijken wat hij kiest als antwoord..

Overigens als je de zaken uitlegt is de kans op een bekeuring minimaal hoor...de meeste zien de logica er gelukkig wel van in...

Maar alle gekheid op een stokje...er staan een aantal foto´s op PN...
Das van een vakantie van de eigenaars van die site bij.....HC in Andalucia.
Te vinden als je links op het hele kleine knopje Wij drukt en dan bij foto´s en verslagen kijkt..
Dit is voor iedereen te zien hoor, daar hoef je niet voor in te loggen.
Kijk daar eens naar, en dan vooral naar de bodem dus.
Bedenk daarbij hoe lang en vaak HC gaat rijden en vooral ook...bedenk daarbij dat zijn paarden blootvoets lopen....zonder problemen.
HC zal hier wel kunnen vertellen hoeveel en hoevaak er daar een onderuit gaat of niet?
Een beter bewijs om te laten zien dat een paard alles blootvoets kan, kan ik je niet geven....voor de springers onder ons...er zijn er ook zat die blootvoets springen maar daar hek geen foto´s van.

Zou dit nou hier, in ons platte landje dan niet ook kunnen?
Die ritjes van ons zijn daar voor een paard en vooral dan voor zijn hoeven eigenlijk niks bij....maar ze moeten er wel eerst klaar voor zijn!
Het duurt ongeveer een jaar voor een paard een nieuwe hoefwand heeft en das voor de meeste mensen een groot probleem.
Het is niet zo dat je een jaar niet kan rijden hoor, sommige hebben een wat gevoelige stap maar de meeste merk je eigenlijk weinig aan.
Maar dat jaar heb je wel nodig om met enige zekerheid te kunnen stellen dat de hoeven ongeveer zo snel/langzaam als nodig is groeien zoals de natuur het bedoeld heeft....mits de straal contact blijft houden met de bodem..
Als ik daar tegenover zie wat een ijzer voor een paardenhoef en been betekend...tja, dan is mijn keus gemaakt..

Ik ga er weer vandoor...
Gr. Nick